Köyhän perheen lapsi, en päässyt laskettelemaan
Kommentit (657)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt isompana tiedostanut sen, että vanhem sepani eivät ole syyllisiä köyhyyteen. Kenen vika se sitten oli?
Surkuhupaisaa, kun täälläkin syyllistetään äitiä köyhyydestä, vaikka hänen työuransa on hoitaa muiden lapsia päiväkodissa, joka tunnetusti on alipalkattu ala ja ostovoima heikko.
Olisiko aika nostaa päivähoitomaksuja todellisten kulujen mukaan, jotta henkilökunnalle on vara maksaa palkkaa.
Yksi päivähoitopaikka maksaa yhteiskunnalle 1000-1500€/kk/lapsi ja suurin osa vanhemmista maksaa lapsensa päivähoidosta korkeintaan 50-300€/kk.
Sopii. Se toki tarkoittaa ettei suurimmalla osalla vanhemmista ole varaa ostaa päivähoitopaikkaa.
Lapset maksavat. Lapsinlisät ei läheskään kata menoja mitä lapsista tulee. Tän tiedämme me joilla lapsia. Varmin tapa ajautua köyhyyteen on just tehdä monta lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli ensimmäisen lapsen saadessa varmaan arviolta samaa suuntaa olevat tulot kuin noilla. (Miehen tuloista ei tässä mainita mitään.) Emme uskaltaneet tehdä edes toista lasta, ettei jouduta köyhyyteen. Lastenteon sijaan tehtiin kovasti töitä, että saatiin paremmat duunit. Nyt saadaan nettona yhteensä 5000€ kuussa, joten uskallettiin ottaa kauan haaveiltu koira perheeseen.
Näissä mediassa olevissa jutuissa toistuu aina sama juttu, että köyhilläkin on oikeus tehdä lapsia ja ottaa lemmikkejä. Samaan aikaan toisissa perheissä mietitään näitä ratkaisuja tarkkaan, jotta on varaa elättää koko porukka omilla rahoilla ja antaa lapselle/lapsille kiva elämä harrastuksineen ja elämyksineen.
Tämä! Ihmisiltä on suhteellisuuden taju oikeasti todella kateissa tänä päivänä. Jostain on myös tullut sellainen kummallinen ajatus, että yhteiskunnan tuilla elämisen pitäisi mahdollistaa samanlainen elintaso kuin töissä käyvillä. Tuolla toisessa ketjussa joku vaati toimeentulotuen korotusta, koska hänellä ei rahat riitä, vaikka ostaa ihan peruselintarvikkeita eli riisiä, kanaa, ruisleipää ja margariinia. Itse olen ollut 90-luvun laman aikaan työkkärin ja sossun asiakas, enkä todellakaan mistään kanoista edes haaveillut silloin ja tuore leipäkin oli harvinainen ostos.
90-luku oli ihan erilaista aikaa. Minkäänlainen ylenpalttinen kuluttaminen ei ollut ihanne ja ihmisiä ei arvotettu sen perusteella, ovatko he rikkaita. Vasta 2000-luvun puolella ollaan kunnolla tultu kulutushysteriaan.
No, samanlainen elintaso ei varmasti ole se juttu ollenkaan, vaan se, että koulussa ei ole mitään asiaa korostaa lasten perheiden rahatilannetta järjestämällä erikseen maksullista ja ilmaista aktiviteettia.
Olen 90-luvun laman nuoria, ja meidän luokallamme kyllä jokainen lähti liikuntapäivänä laskettelemaan, vaikka työttömyyttä ja sosiaalisia ongelmia oli tehdaspaikkakunnalla paljon. En muista, paljonko laskettelu maksoi, mutta jostain se raha revittiin. Paljon muualla ei kyllä sitten käytykään, ja harrastukset olivat lähinnä lukemista tai omaksi iloksi hiihtoa.
Omassa lapsuudessani koulu maksoi muutamia maksullisia liikuntapäiviä vuodessa. Nykyään taitaa olla koulujen budjetit sellaisia, ettei vastaavaan ole varaa.
"Olin pulkkamäessä aina silloin, kun ei ollut varaa mennä laskettelemaan." Onko tuo ymmärrettävissä siten, että välillä kuitenkin pääsi rinteisiin?
Sukulaiseni saa kaikki eläkeläisalennukset, hänellä on pieni eläke, mutta hänen puolisollaan on iso eläke. Rakensivat talon Helsinkiin ja on kesämökki ja käyvät ulkomailla.
Vierailija kirjoitti:
Sukulaiseni saa kaikki eläkeläisalennukset, hänellä on pieni eläke, mutta hänen puolisollaan on iso eläke. Rakensivat talon Helsinkiin ja on kesämökki ja käyvät ulkomailla.
Kaupan alalla saa 1600 netto palkkaa, kun tekee täydet työtunnit.
Moni saa saman verran eläkettä ja kaikki eläkeläisalennukset ja lainat maksettu.
Suomi on nykyään per...
Miksi koulussa edes pitäisi olla laskettelua? Epäekologinen, ei varsinaisesti edes kovin liikunnallinen ja muutenkin vähän sellainen marginaaliharrastus sitten pohjimmiltaan. Pulkkamäki, luistelu, ehkä perinteinen hiihto ovat aivan hyviä talviliikunnan muotoja koulussa.
On se vaikeaa, itse olen käynyt kerran elämässä laskettelemassa, yläasteella. Ja ihmettelin tuota ison perheen äitiä, lapsi ei voi harrastaa parkouria kun se maksaa, meillä poika harrasti skeittausta ja parkouria parkour ei maksanut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Voiko yksinäinen auttaa niin että lähtee harrastamaan köyhän perheen lapsen kanssa ja maksaa viulut?
Tällaista on minulle ehdotettu. Kummilapsen äiti ehdotti yhteisiä kummi ja kummilapsi -iltoja. Kiinnostaa yhtä paljon kuin kilo paskaa.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli ensimmäisen lapsen saadessa varmaan arviolta samaa suuntaa olevat tulot kuin noilla. (Miehen tuloista ei tässä mainita mitään.) Emme uskaltaneet tehdä edes toista lasta, ettei jouduta köyhyyteen. Lastenteon sijaan tehtiin kovasti töitä, että saatiin paremmat duunit. Nyt saadaan nettona yhteensä 5000€ kuussa, joten uskallettiin ottaa kauan haaveiltu koira perheeseen.
Näissä mediassa olevissa jutuissa toistuu aina sama juttu, että köyhilläkin on oikeus tehdä lapsia ja ottaa lemmikkejä. Samaan aikaan toisissa perheissä mietitään näitä ratkaisuja tarkkaan, jotta on varaa elättää koko porukka omilla rahoilla ja antaa lapselle/lapsille kiva elämä harrastuksineen ja elämyksineen.
Tämä! Ihmisiltä on suhteellisuuden taju oikeasti todella kateissa tänä päivänä. Jostain on myös tullut sellainen kummallinen ajatus, että yhteiskunnan tuilla elämisen pitäisi mahdollistaa samanlainen elintaso kuin töissä käyvillä. Tuolla toisessa ketjussa joku vaati toimeentulotuen korotusta, koska hänellä ei rahat riitä, vaikka ostaa ihan peruselintarvikkeita eli riisiä, kanaa, ruisleipää ja margariinia. Itse olen ollut 90-luvun laman aikaan työkkärin ja sossun asiakas, enkä todellakaan mistään kanoista edes haaveillut silloin ja tuore leipäkin oli harvinainen ostos.
90-luku oli ihan erilaista aikaa. Minkäänlainen ylenpalttinen kuluttaminen ei ollut ihanne ja ihmisiä ei arvotettu sen perusteella, ovatko he rikkaita. Vasta 2000-luvun puolella ollaan kunnolla tultu kulutushysteriaan.
No, samanlainen elintaso ei varmasti ole se juttu ollenkaan, vaan se, että koulussa ei ole mitään asiaa korostaa lasten perheiden rahatilannetta järjestämällä erikseen maksullista ja ilmaista aktiviteettia.
Olen 90-luvun laman nuoria, ja meidän luokallamme kyllä jokainen lähti liikuntapäivänä laskettelemaan, vaikka työttömyyttä ja sosiaalisia ongelmia oli tehdaspaikkakunnalla paljon. En muista, paljonko laskettelu maksoi, mutta jostain se raha revittiin. Paljon muualla ei kyllä sitten käytykään, ja harrastukset olivat lähinnä lukemista tai omaksi iloksi hiihtoa.
Omassa lapsuudessani koulu maksoi muutamia maksullisia liikuntapäiviä vuodessa. Nykyään taitaa olla koulujen budjetit sellaisia, ettei vastaavaan ole varaa.
Meillä kyllä piti maksaa. Ja näin jälkikäteen tuntuu ihmeelliseltä, että kaikki pystyivät osallistumaan. Varmaan se liittyi siihen, että kerta kaikkiaan ei kauheasti muuta ollut, koulun kerhotkin oli kaikki lopetettu, ja siksi osattiin säästää liikuntapäivänä varten.
Nykyään vähävaraisillakin perheillä kuitenkin usein on harrastuksia ympärivuotisesti, Suomen mallikin tuli juuri, eli periaatteessa sitä valinnanvaraa on. En yhtään väheksy nykylasten kokemusta, onhan se varmasti kurjaa jos kaverit laskettelevat ja itse ei. Muistutan vain että siihen aikaan elämä oli monessa suhteessa todella paljon askeettisempaa. Leffassa kävin ekan kerran noin 15-vuotiaana.
lastenteko pitäisi olla luvanvaraista. köyhille sosiaalipummeille lupaa ei annettaisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
16 v on muuttanut pois kotoa, miksi ?
Onko lukio toisella paikkakunnalla ?
Jotta pärjää, pitää lopettaa lapsilisät ja aloittaa opintotukikuukaudet.Musiikin harrastajia on, mutta moniko saa musiikista tuloja ? Onko lapsi tarpeeksi lahjakas
En sitä sano, ettei lapsia saisi tehdä, mutta kyllä vanhempien pitää ajatella myös lapsia.
Naurettavaa äidiltä tämä uhrautuminen, ei ole vaatteita.
Tee ilmoitus fb hen, toriin ostetaan / otetaan vastaan. Taatusti tulee joskus vastaan.
En tiedä, miten lapsilisät ja opintotuet menevät tällä hetkellä ja jos on vanhin lapsi. Itse kun olin aikoinaan nuorin lapsi, lapsilisä oli n. 100 €/kk, kun taas opintotuki oli n. 95 €/kk. Asuin koulun asuntolassa ilmaiseksi.
Lapsilisä on edelleen saman suuruinen.
Sain lapsena lapsilisän omalle tilillä ja nyt teinilapseni lapsilisä on saman suuruinen.
Vastasin siis tähän: "Jotta pärjää, pitää lopettaa lapsilisät ja aloittaa opintotukikuukaudet." Tarkoitin, että opintotuki voi olla pienempi kuin lapsilisä.
Vierailija kirjoitti:
lastenteko pitäisi olla luvanvaraista. köyhille sosiaalipummeille lupaa ei annettaisi
tämä olisi lasten parhaaksi. maailmassa on muutenkin liikaa ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi koulussa edes pitäisi olla laskettelua? Epäekologinen, ei varsinaisesti edes kovin liikunnallinen ja muutenkin vähän sellainen marginaaliharrastus sitten pohjimmiltaan. Pulkkamäki, luistelu, ehkä perinteinen hiihto ovat aivan hyviä talviliikunnan muotoja koulussa.
Mietin ihan samaa. Ihan jo sekin, että niitä rinteitä ei ihan joka nurkalla ole tekee tuosta vähän kyseenalaisen harrastuksen koulussa. Saati sitten se, että jos ja kun moni on ensikertalaisia, hyvä hiihtokoulu pitäisi olla pohjalla, että onnettomuusriski pienenee.
Vierailija kirjoitti:
Eikä kauppiaan pitäisi saada työttömiä kauppaan hyllyttämään valtion maksamalla työttömyyskorvauksella. Kauppias saa vielä kulukorvausta 10 euroa/ työpäivä, kun ottaa työttömän hyllyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samanlaista se oli minullakin lapsuudessa, Mitään ei voinut harrastaa johon tarvitsi rahaa. Kiinnostuksen kohteita olisi kyllä ollut ja kateellisena sitä kuunteli muiden juttuja. Täytyi vain sanoa ettei kiinnosta vaikka tosiaan syy oli ettei ollut vanhemmilla rahaa.
Olisi hyvä jos yhteiskunta kustantaisi lapselle edes yhden harrastuksen.
Ilmaisia harrastuksia on olemassa.
Hyvin vähän nykyään ja usein ne on tosi huonotasoisia.
Jutun tyttöhän sai harrastaa, kallista harrastusta.
Itse nuorempana ja edelleen harrastan ahkerasti lukemista ja leipomista.
Soittimet ovat suhteellisen edullisia ja netti on pullollaan ilmaista opiskelumateriaalia. Mediajuttujen harrastaminen (Youtube, kuva, video, ääni jne) myös nykyään käytännössä ilmaista, koska laadukkaita ilmaissovelluksia näihin hommiin löytyy. Liikuntaa varten löytyy ulkoliikuntapaikkoja tai vaikka internetistä kuntopiirivideoita.
Ei kauheasti tue esimerkiksi sosiaalista kasvua yksin leipoa kotona tai jumpata youtube videoiden avulla. Ryhmään kuuluminen on yksi ihmisyyden aivan syvimpiä perustarpeita.
Leivoin kyllä kavereidenkin kanssa aina yökylässä. :) Tai ihan hyvin voi käydä kavereiden kanssa lenkillä.
10 vuotta sosiaalityötä tehneenä vinkkinä. Tehkää lapsesta lasu kun hän on yläkouluikäinen. Harrastukset, asunto, työ, opiskelupaikka, jne. Lapsi pääsee elämän alkuun valmiista pöydästä. Minni ei päässyt 30e laskettelumatkalle, mutta hän pääsi lukioon, töihin ja omaan asuntoon. Esim jo asunnonhaku muistuttaa työhakemusta puhumattakaan töistä.
Työttömiä on valtiolla ja julkisella työkokeiluissa ja palkkatukitöissä.
Valtiolla 2 työntekijää oli 3 viikkoa sairaslomalla välillä syyskuu-huhtikuu. Kesällä kuukauden kesäloma ja sitten vielä lyhennettyjä työviikkoja, kun lomapäiviä.
Nykyään kytätään miten vakituiset saikuttaa, pitää kahvitaukoja jne.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko yksinäinen auttaa niin että lähtee harrastamaan köyhän perheen lapsen kanssa ja maksaa viulut?
Tällaista on minulle ehdotettu. Kummilapsen äiti ehdotti yhteisiä kummi ja kummilapsi -iltoja. Kiinnostaa yhtä paljon kuin kilo paskaa.
Trollihan sä oletkin, mutta et edes mikään maailman terävin trolli...
Myös provoissa vois vähän koettaa muistaa, että lapsen edun pitäis mennä oman ylpeyden edelle.
Eläkeläiset pääsee uimahalliin, ei lapset.