Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työsuhteen purkaminen koeajalla

Vierailija
05.09.2026 |

Aloitin uuden työn elokuussa. Minulla on 6 kuukauden koeaika. On jo useamman viikon tuntunut siltä, aikalailla alusta saakka, että työpaikka ei vastaa toiveitani. Olenkin harkinnut, että annan aikaa syyslomaan saakka, sitten puran työsuhteen jos vielä tuntuu siltä. 

Neuvoja, miten toimia fiksusti? Marssinko pomon toimistoon työpäivän päätteeksi ja ilmoitan asiasta, käsittääkseni työvelvoite päättyy koeajalla sitten siihen, välittömästi? Tarvitseeko minun kertoa syitä ja mikä olisi sellainen yleinen, kohtelias ilmaisu asiaan, kun ei halua mennä ainakaan syvempiin syihin? 

Kiitos avusta. 

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toimit fiksusti, etsit ensin uuden työpaikan. Sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen irtisanot itsesi ja olet töissä irtisanomisajan.

Vierailija
2/12 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos toimit fiksusti, etsit ensin uuden työpaikan. Sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen irtisanot itsesi ja olet töissä irtisanomisajan.

Ei koeajalla ole mitään irtisanomisaikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koeajalla ei ole irtisanomisaikaa.

Voit vain ilmoittaa, että työt lopetat. Eikä huomenna tarvitse töihin tulla.

Asiallista olisi kuitenkin kertoa syyt miksi ratkaisuun päädyit, mutta ei niitä syitäkään ole mikään pakko kertoa.

Vierailija
4/12 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niin, mutta työkkäri laittaa karenssin jos itse irtisanoutuu. Siksi ei kannata noin työttömäksi.

Vierailija
5/12 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niin, mutta työkkäri laittaa karenssin jos itse irtisanoutuu. Siksi ei kannata noin työttömäksi.

Tiedän. Olen valmis ottamaan karenssin. Toki etsin uutta työtä koko ajan, mutta ei ole vielä tullut mitään sopivaa vastaan. 

Vierailija
6/12 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta uusi tai parempi työ ei ole syy purkaa työsopimusta koeajalla.

Vierailija
7/12 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusi työ ei ole asiallinen syy koeaikapurkuun. Uudesta työstä ei ole pakko kertoa, mutta jos on vielä irtisanomisajan tai lyhyemmän työnantajan kanssa sovitun ajan, niin homma on hoidettu fiksummin. Tässähän kysyttiin, miten hoitaa asia fiksusti.

Vierailija
8/12 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdin kuukauden jälkeen. Sanoin vaan ettei ole mun työpaikka. 

Vierailija
9/12 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta uusi tai parempi työ ei ole syy purkaa työsopimusta koeajalla.

Minä sanoin, että löysinkin paremman työpaikan. Kiitos ja näkemiin.

Vierailija
10/12 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot vaan, ettet koe työtä sopivaksi itsellesi.

Et mainitse sanaakaan siitä, jos on joku toinen työpaikka jo tarjolla.

Vierailija
11/12 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Tein itse kesällä koeaikapurun. Ajoitin purun niin, ettei palkkaa tarvinnut palauttaa eli tein kuun loppuun. Ilmoitin aamulla pomolle, että haluan tehdä koeaikapurun, koska koen että työpaikka ei ole minulle sopiva. Pomo halusi tietää tarkempia syitä, ei minun niitä olisi tarvinnut kertoa, mutta kerroin pääpiirteittäin miksi halusin purun (johtamisongelmat ym.). Tein myös kirjallisen ilmoituksen pomon sähköpostiin. Työsuhde päättyi ilmoitukseen. 

Ei ollut toista työpaikkaa kun purin työsuhteen, mutta en olisi pystynyt jäämään enää pidemmäksi aikaa ja koeaikakin oli lopuillaan. Elämäni paras päätös, on ollut helpotus päästä pois huonosta ja epäsopivasta työpaikasta.

Tsemppiä ja rohkeasti vaan, kyllä löydät uuden työn jostain! 😊

Vierailija
12/12 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en saanut eräässä työpaikassa kunnollista perehdytystä, joten kahden viikon jälkeen ilmoitin vain että käytän oikeuttani lähteä koeajalla ja teen sen tämän vuoron päätteeksi. Ei siinä mitään nokan koputtamista ollut kenelläkään, koska laki sen mahdollistaa. Syy miksi en sopinut lähteväni vaikkapa parin viikon päästä oli se että koska en saanut perehdytystä, en yksinkertaisesti tiennyt mitä piti tehdä. Joten mitä väliä? Lähdin muuten siten että ei ollut uutta työpaikkaa, mutta kuukauden päästä sellainen jo löytyi. Joten pois vaan jos siltä tuntuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi