Tuntemattomiin numeroihin kannattaa vastata Kuluttajaliiton pääsihteeri: Puhelujen välttelystä on tullut jo ongelma
https://yle.fi/a/74-20006577
Voi jäädä tärkeätkin puhelut väliin.
Huijareille voi aina lyödä luurin korvaan, ei niille Microsoft tuesta soittaville tarvitse edes mitään puhua. Ei tarvitse olla kohtelias.
Puhelinmyyjille jopa kannattaa vastata, jos heistä haluaa päästä eroon ja vaatia heitä merkkaamaan puhelinmarkkinointikielto. Ilman kielto yrittävät soitella aina uudestaan ja uudestaan, eri numerosta.
Kommentit (555)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata. Minä vastasin vaan puheluun Haloo ja heti alkoi juosta ihme kuluja lähes 100e kk. Soitin puhelinyhtiöön niin sanoivat ettei tuntemattomiin numeroihin saa koskaan vastata. Että omaa tyhmyyttä. Joten en enää vastaa tuntemattomiin ja olen tätä myös kertonut eteenpäin.
Miten tuo on muka mahdollista? Ymmärrän, jos soitat johonkin, mutta eihän nyt vastaaminen maksa mitään. Korkeintaan ärsyttää.
No ei se olekaan mahdollista. Tyyppi keksii omiaan tai sitten on käsittänyt jotain täysin väärin. Tai tehnyt jotain mitä ei halua kertoa (esim. klikkaillut jotain typeriä linkkejä) ja höpöttää sitten tuollaista tarinaa.
Jonkun vaan pitäisi sitten alkaa kieltämään yritysten tunkeilevaan ja häiritsevää mainontaa ihmisten ouhelimiin ja samalla pitäisi kieltää kaikenlainen puhelinmyynti. Mutta yksikään yritys ei tuohon suostu kun puhelin on helpoin ja halvin keino pommittaa ihmisille mainoksia ja kalastella rahaa
Hittoako soittelevat salaisista numeroista. Soittaisivat numeroista mistä näkee heti kuka soittaa niin niihin vastataan
Vierailija kirjoitti:
Niin juntit, vastatkaa puhelimeen ja ostakaa paskalehtiä. Tukekaa köyhää puhelinmyyjää.
Onko sulle jotenkin ylivoimaista kieltäytyä ostamasta, jos vastaat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeät puhelut eivät jää väliin jos jättää vastaamatta tuntemattomiin numeroihin.
Jotkut viranomaiset soittavat tuntemattomasta numerosta ja samoin sairaalasta soitot
Teho-osastoilta soitetaan ainakin niin, että soittajan tiedot näkyvät; tarkemmin sanoen sairaalan nimi + teksti "teho-osasto" näkyvät vastaanottajalle. Tiedän, koska olen muutama vuosi sitten saanut sellaisen soiton.
Vierailija kirjoitti:
Siitä muuten tunnistaa boomerin kun ne vastaa AINA puhelimeen vaikka olisivat marjastamassa ja just joutumassa karhun kitaan.
Äiti vastaa aina puhelimeen "moi kuuluu vähän huonosti, ajan just Moottoritiellä" ja jää kyselemään kuulumisia vaikka yritän sanoa että nyt puhelin piis ja kädet rattiin.
Oon ihmetellyt onko tää jotain meidän äidin jääräpäisyyttä, pitää puhelimessä yölläkin äänet päällä ja jäädä jutskailemaan mukavia kaikenmaailman häirikkösoittajien kanssa.
Ja sitten valittaa siitä kun "aina pitää hypätä puhelimessä".Oon yrittänyt kertoa että jos on oikesti jotain tosi tärkeää, eikä hän vastaa heti, niin yleensä laitetaan perään tekstari. Ei ole epäkohteliasta jättää vastaamatta.
Nyt vasta tajusin että tämä vaan on lankapuhelin-sukupolvelle jäänyt tapa.
Anteeksi äiti.
Ja ne sijaintiedot ja bluetooth pois päältä!
Äitisi on ehkä tietoinen handsfreen käytöstä. Kummallista, että sinä et ole.
Ja oletus on, että kaikki ovat aina puhelimen vierellä ja pystyvät vastaamaan puheluihin välittömästi.
Senkin puolesta viranomaiset jotka ovat tuiki tärkeällä asialla voisivat laittaa sen viestin perään. (aika monella on myös älylaite ranteessa mistä näkee viestit)
Mikä siinä on, ettei puhelinmyyntiä ja muuta pummaamista ja häirintää kielletä lailla??!! Henkilökohtaiseen puhelimeen tunkeutuminen on rinnastettavissa kotirauhan häirintään.
Tässä sitä ollaan: oikeat rehelliset soittajat eivät saa puhelujaan läpi, sillä ihmiset eivät vastaa tuntemattomiin numeroihin telemarkkinoinnin pelossa.
Vierailija kirjoitti:
Tärkeät puhelut eivät jää väliin jos jättää vastaamatta tuntemattomiin numeroihin.
On viivästynyt eläkkeen saantipäätös, kun ei vastattu eläkeyhtiön puheluun.
On menetetty jonottamassa ollu lääkäriaika, kun ei ole vastattu puheluun.
Monilla firmoilla ja yhtiöillä ei näy näytössä kuka soittaa.
Kannattaa heittää puhelin järveen, jos siihen ei uskalla vastata kuin omalle äidille. Jos numero on annettu vaikka viranoimaiselle, niin kyllä ne voivat siitä numerosta tavoitella.
Puhelinmarkkinointikiellon saa aika halvalla 3 vuodeksi soittamalla yhden kerran palvelunumeron automaattiin.
Entä ne yes-puhelut? Ulkomaalainen soittaja kysyy "Is this Matti Möttönen?" Ja koska nimeni tosiaan on Matti Möttönen, niin jos vastaan että yes, niin tulin samalla tilanneeksi jatkuvan veloituksen luottokortiltani tai kalliin palvelun puhelinlaskuuni määrämättömäksi ajaksi.
Mulla on vastaaja sitä varten, että voi jättää viestin jos asia on tärkeä. Harvapa jättää. Hyvin harva.
Ei kertakaikkiaan ole mahdollista jos olet Suomessa vastannut puhelimeen jossa on suomalainen liittymä ja joka on kytkeytynyt suomalaiseen verkkoon. Puheluun vastaaminen ei maksa KOSKAAN tuollaisessa tilanteessa.
Siinähän se on kun osa soittaa suomalaisen liittymän numerolta vaikuttavasta numerosta vaikka se on vain feikannut numeron ja on jossain toisella puolen maailmaa. Huijauksen uskottavuutta lisäämään vai tekee noin.
Itse vastaan puhelinmyyjille jos vain ja parin minuutin välein sanon "odota hetki" kunnes luovuttavat.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on, ettei puhelinmyyntiä ja muuta pummaamista ja häirintää kielletä lailla??!! Henkilökohtaiseen puhelimeen tunkeutuminen on rinnastettavissa kotirauhan häirintään.
Tässä sitä ollaan: oikeat rehelliset soittajat eivät saa puhelujaan läpi, sillä ihmiset eivät vastaa tuntemattomiin numeroihin telemarkkinoinnin pelossa.
Helpompaa on vain valittaa ja itkeä, kuin oikeasti vain kieltää ne telemarkkinointipuhelut, kuin poistaa yritykset, jotka käyttävät puhelinta markkinointiin. Se on monelle työpaikka.
Minua kyllä harmittaisi, jos vaikka työpaikka, tai lääkäriaika menisi ohi sen takia, että pelkäisin puhelimeen vastaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Artikkelissa kerrotaan tapauksia, joissa tuntemattomista numeroista soitetaan kiireellisiä, tärkeitä puheluita.
Asiasta olisikin otettava opiksi täsmälleen toisin päin: niiden, jotka soittavat "oikeasti tärkeitä" puheluita, pitäisi sallia numeronsa näkyminen vastaanottajan puhelimessa.
Itse työskentelen viranomaisessa, ja meillä on ohjeena, että numeron pitää näkyä. Toki on olemassa järjestelyjä, joissa numerona näkyy jokin muu kuin oma kännykkä, mutta viranomaisen numero kuitenkin.
Anoppini kuoli, soitin hätänumeroon.
Protokollan mukaan lähettivät ambulanssin ja poliisin.
Sekä ambulanssista että poliisilta tuleva puhelu tuli "tuntemattomasta numerosta".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpompaa on vain valittaa ja itkeä, kuin oikeasti vain kieltää ne telemarkkinointipuhelut, kuin poistaa yritykset, jotka käyttävät puhelinta markkinointiin. Se on monelle työpaikka.
Minua kyllä harmittaisi, jos vaikka työpaikka, tai lääkäriaika menisi ohi sen takia, että pelkäisin puhelimeen vastaamista.
Kotirauhan häirintää ei pitäisi kenenkään joutua sietämään. Asia on sikäli hyvin yksinkertainen. Kerrostalojen rappukäytävissä lukee "kaupustelu ja kerjääminen kielletty". Millä ihmeen oikeudella muka puhelimitse saa kuitenkin häiriköidä ihmisiä kaupustelemalla ja kerjäämällä??!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin aikoinaan neljä vuotta elinsiirto jonossa ja silloin oli pakko vastata jokaiseen saapuvaan puheluun. Kyllä siinä rupes jo kaiken maailman lehtien ja kalsareiden tyrkyttäjät ärsyttämään.
Puhelin Robinson. Maksaa vähän, mutta sillä pääsee kaikista puhelinhäiriköistä eroon.
Tästä alapeukuttajille tietoa:
https://yle.fi/aihe/a/20-10001132
Maksaa siis max. 1-2€ sen yhden kerran kun soittaa ja siihen loppuvat puhelinmyyjien soitot.
Mutta puhelinmyyjät voivat silti soittaa asiakkailleen. Eli jos sinulla on vaikka Elisan netti tai puhelinliittymä, niin Elisa Viihteen myyjät soittelevat ahkerasti vaikka Robinson esto on päällä.
Minulla valtaosa myyntipuheluista on juuri noilta yrityksiltä joiden asiakkaana valitettavasti olen, eikä niitä voi estää. Enkä olisi varma tottelevatko viermärikuvauksen ja sisäilmatutkimuksen tarjoajatkaan Robinson-estoja.
Vaimoni soitteli äitinsä ystäville tämän poismenosta. Pari jäi tavoittamatta, varmaan eivät vastaa tuntemattomiin numeroihin.
Vois lähettää tekstarin mitä asia koskee, niin voisin soittaa takaisin.
Joo Elisa siis valehtelee ihan suoraan sivuillaan kun sanovat:
"Puheluun vastaaminen ei muodosta veloitusta Suomessa. Jos olet soittanut takaisin ulkomaisesta numerosta tulleeseen puheluun, on siitä muodostuva veloitus aiheellinen."
Koska aloittajalta on yritetty veloittaa 100 euroa kuussa kun on vain vastannut puheluun ja huudellut haloota?
Elisaa pitää vaatia muuttamaan teksti. Siis jos tuo kertomus olisi totta. Mitä se ei tietenkään ole.