Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuntemattomiin numeroihin kannattaa vastata Kuluttajaliiton pääsihteeri: Puhelujen välttelystä on tullut jo ongelma

Vierailija
01.12.2022 |

https://yle.fi/a/74-20006577
Voi jäädä tärkeätkin puhelut väliin.

Huijareille voi aina lyödä luurin korvaan, ei niille Microsoft tuesta soittaville tarvitse edes mitään puhua. Ei tarvitse olla kohtelias.

Puhelinmyyjille jopa kannattaa vastata, jos heistä haluaa päästä eroon ja vaatia heitä merkkaamaan puhelinmarkkinointikielto. Ilman kielto yrittävät soitella aina uudestaan ja uudestaan, eri numerosta.

Kommentit (555)

Vierailija
61/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kuulemma Afrikasta varsinkin tulee paljon tärkeitä tuntematon numero puheluita!

Kannattaa vastata... tiedä minkä miljoona perinnön yllättäen saa 👍🙂

Vierailija
62/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi lääkäri tai terapeutti ei laita mitään viestiä eli häviäjä on se joka ei vastaa. Tämä onkin nyt mielenkiintoista kun ei saisi vastata, mutta silti pitäisi.

Mitähän puheluita lääkäriltä tai terapeutilta olisi tulossa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tärkeät puhelut eivät jää väliin jos jättää vastaamatta tuntemattomiin numeroihin.

Jotkut viranomaiset soittavat tuntemattomasta numerosta ja samoin sairaalasta soitot

Jotkut. Mulle on tullut tuntemattomasta numerosta puhelut lääkäriltä, lastenlääkäriltä, hammashoidosta, kelasta ja työkkäristä sekä poliisilta.

Vierailija
64/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kunnassa ainakin lääkäritkin laittavat tekstiviestejä. Luulisin että ihan siitä potilastietojärjestelmästä sen laittavat.

Vierailija
65/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata. Minä vastasin vaan puheluun Haloo ja heti alkoi juosta ihme kuluja lähes 100e kk. Soitin puhelinyhtiöön niin sanoivat ettei tuntemattomiin numeroihin saa koskaan vastata. Että omaa tyhmyyttä. Joten en enää vastaa tuntemattomiin ja olen tätä myös kertonut eteenpäin.

Millä mekanismilla tuo on mahdollista?

Vierailija
66/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinmyynti pitäisi lailla kieltää. Sitten lupaan vastata puhelimeen.

Vierailija
67/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annas kun arvaan, ap omistaa puhelinmyyntifirman?

En todellakaan omista, vaan inhoan puhelinmyyntiä. Ihan kokemuksesta voi kertoa, että parhaiten pääsee eroon soittamalla "Robinson numeroon" mikä maksaa hieman ja sen jälkeen vastaamalla niihin myyjien puheluihin ärähtämällä, että mitä minulle soitat, minulla on puhelinmarkkinointikielto ja vaatimalla sen jälkeen GDPR:ään vedoten markkinointikiellon merkkaamista.

Sähkösopimussoittajista pääsin eroon kertomalla, että voivat kilpailuttaa taloyhtiötä, meillä ei ole omaa sähkösopimusta, vaan taloyhtiön sopimus ja liittymäkauppiaista ilmottamalla kiellon. Muualta on tullut harvoin mitään soittoja, mutta nuo kaksi ryhmää pommittivat jatkuvasti yhdessä vaiheessa. Taisi silloin Robinson vanhentua.

Vierailija
68/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata. Minä vastasin vaan puheluun Haloo ja heti alkoi juosta ihme kuluja lähes 100e kk. Soitin puhelinyhtiöön niin sanoivat ettei tuntemattomiin numeroihin saa koskaan vastata. Että omaa tyhmyyttä. Joten en enää vastaa tuntemattomiin ja olen tätä myös kertonut eteenpäin.

Ei ole mahdollista. Etämarkkinointilaki sanoo, että puhelinliittymän omistajalle ei voi tulla kuluja siitä, jos vastaa puheluun Suomessa, ja liittymä on ostettu Suomessa. Kuluja tulee, jos itse soitat maksulliseen numeroon tai jos teet erillisen sopimuksen, jossa hinnoista on sovittu etukäteen.

Jos olisit lukenut mun viestin niin tietäisit että Elisa ei lopulta laskuttanut vaan kertoi että moni muukin on tehnyt saman valituksen. Kyse on siitä, että puhelimeen vastaaminen riittää näille huijaajille ja moni maksaa sen laskun kun se tulee. Me suomalaiset ollaan monesti sinisilmäisiä. Ja nämä yritti samaa 4 kk. Jos sulle ei ole tapahtunut niin ei tarkoita ettei ole tapahtunut kenellekään.

Eli sulle i tullutkaan mitään ihme kuluja vaan sulle lähetettiin huijauslasku.

Vierailija
69/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tärkeää asiaa, niin laittaa tekstiviestin. Olin eilen laittamassa koiria tarhaan ja juuri sen viiden minuutin aikana puhelimeni oli soinut, soittaja oli poliisi joka oli myös laittanut viestin, että pitää ottaa yhteyttä.

Vierailija
70/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puhelinmyynti kiellettäisiin, niin ehkä ihmiset alkaisivat vastaamaan niihin tärkeisiin puheluihin , kun ei ole joku tyrkyttämässä jotain moskaa siellä linjan toisessa päässä.

Vierailija
71/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä ne tärkeät asiat tulikaan perille kasarilla kun oli vain lankapuhelimet perheessä ja vastaajakn vain harvalla... postilla! Kukaan siihen puhelimeen ei ollut vastaamassa kun oltiin töissä ja koulussa.

Mikä voi olla niin tärkeää että minun olisi sitä varten hankittava puhelin ja vastattava siihen? Jos siis ei huvita olla tavoitettavissa. Eiköhän poliisi löydä jos viranomaiset kaipaavat, muilta saan olla halutessani häviksissä.

Vierailija
72/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella outo juttu ja ihan pihalla näyttää olevan Kuluttajaliiton pääsihteeri.

"Sitten hän korjasi ja kysyi englanniksi, puhunko englantia. Vastasin yes, minkä jälkeen tajusin pian, että tämä oli juuri se, mitä ei pitänyt sanoa, nainen toteaa.

On epäilty, että naisen saaman puhelun kaltaiset soitotvoitaisiin nauhoittaa ja että soittaja voisi jälkikäteen leikata yes- eli kyllä-sanan kohtaan, joka saisi sen kuulostamaan myönteiseltä vastaukselta jonkin maksullisen palvelun tilaamiseen.Esimerkiksi Itä-Suomen poliisi varoitti kesäkuussa, että yes-sanan sanominen soittajallevoisi mahdollisesti johtaa kauppojen solmimiseen."

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/1443171

Google on kieltänyt puheluidentallennus-ohjelman kaupassaan. Suomessa laki kuitenkin sallii puheluiden tallentamisen. Google väittää noudattavansa EU:nkin lakeja. Olis eräskin häirikkö saatu kiinni jos ois voinut tallentaa.

Vierailija
73/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asia on tärkeä, puhelun soittanut varmasti vielä palaa asiaan esim. tekstiviestillä tai sähköpostilla. 

En vastaan epämääräisiin numeroihin.

Puhelun soittanut palaa asiaan vaivalloisemmalla tavalla todennäköisesti vain jos hän haluaa sinulta jotain. Jos se on joku, joka tuottaa sinulle palvelua (lääkäri, hammaslääkäri, kela, poliisi, työnantaja), eli joku, jonka soitosta olisi etua sinulle, mulle jolle itselleen se on vain velvollisuus, hän ei varmasti viitsi nähdä vaivaa takiasi. Koska häviäjä olet sinä, ei hän.

Listaltasi lääkäri, kela, poliisi ja potentiaalinen työnantaja ovat palanneet minulle asiaan viestillä jonka jälkeen olen itse voinut olla heihin yhteydessä.

Puhelinmyyjät sen sijaan eivät laita viestiä perään, niitä ei sitten millään saa edes laittamaan sähköpostilla asiaansa että voisin paremmalla ajalla siihen perehtyä.

Vierailija
74/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vastaaja, asianhan voi selostaa siinä eli tekstaria perään jos en vastaa.

Vierailija
75/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asia on tärkeä, puhelun soittanut varmasti vielä palaa asiaan esim. tekstiviestillä tai sähköpostilla. 

Puhelun soittanut palaa asiaan vaivalloisemmalla tavalla todennäköisesti vain jos hän haluaa sinulta jotain. Jos se on joku, joka tuottaa sinulle palvelua (lääkäri, hammaslääkäri, kela, poliisi, työnantaja), eli joku, jonka soitosta olisi etua sinulle, mulle jolle itselleen se on vain velvollisuus, hän ei varmasti viitsi nähdä vaivaa takiasi. Koska häviäjä olet sinä, ei hän.

Listaltasi lääkäri, kela, poliisi ja potentiaalinen työnantaja ovat palanneet minulle asiaan viestillä jonka jälkeen olen itse voinut olla heihin yhteydessä.

Puhelinmyyjät sen sijaan eivät laita viestiä perään, niitä ei sitten millään saa edes laittamaan sähköpostilla asiaansa että voisin paremmalla ajalla siihen perehtyä.

Sun mielestä lääkärin työaika on vähempiarvoista tällaisena lääkäripula-aikana kuin sun aikas? Ei haittaa, vaikka hällä menee tuplasti aikaa sun asian hoitamiseen?

Vierailija
76/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä pitää kyllä paikkaansa. Itse työskentelen sairaalan leikkaushoidonvarauksessa, ja tarjoan lyhyemmän varoitusajan leikkausaikoja ainoastaan puhelimitse. Jos joku ei vastaa puhelimeen, niin soitto lähtee jonossa seuraavalle, en todella jää odottelemaan kenenkään tekstiviesteihin laittamia vastauksia. Siinähän sitten ovat jonossa ihan rauhassa.

Eihän tässäkään kukaan häviä mitään. Sen jonon mukainen aika tulee aikanaan postissa ja sinä saat hoitaa työsi kuten parhaaksi näet.

Vierailija
77/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ränttään sähköyhtiöstä:

En vastannut pariin vuoteen itselleni vieraisiin tai tuntemattomiin numeroihin ollenkaan.

No tein viikko sitten sen virheen että ihan mielenkiinnosta vastasin sitkeälle soittajalle.

Oli Fortumin Noora joka kaupitteli törkykallista pörssisähköä.

Kerroin että meillä vielä kaksi vuotta voimassa määräaikainen soppari miehen nimissä, ja en kyllä käy mitään säätämään ilman kunnollista tarjousta.

Noora puhui kokoajan tarjouksesta ja kysyi "pistetäänhän teillekin tulemaan".

Olin vihoviimeinen idiootti ja vastasin Kyllä.

Lauantaina minulle sähköpostiin tuli sähkösopimuksen tilausvahvistus. Miehelle tuli spostia nykyiseltä sähkönjakelijalta "määräaikainen sopimuksesti päättyy 14 vrk kuluttua".

Hirveä paniikki että mitä saatanaa!?

Miten ensinnäkin Fortumin Noora voi tehdä meille uuden sähkösopimuksen mieheni yli olematta häneen missään yhteydessä?

Toiseksi miten määräaikainen sopimus, joka olisi vielä kaksi vuotta voimassa, voidaan lopettaa ennenaikaisesti, varsinkin kun Fortumin Noora sanoi ettei Fortumin uusi tarjous alkaisi kuin vasta aiemman määräaikaisen sopparin päättyessä.

Sekä vielä se että olin pyytänyt Tarjouksen ja suostunut Tarjouksen vastaanottamiseen en sopimuksen tekemiseen plus että sopimuksessa ei ollut mitään tietoja Noorasta (lain mukaan pitäisi olla) eikä siitä kuinka sopimuksen voi purkaa.

Oli kireät tunnelmat viikonloppuna kun mietittiin hypätäänkö Vuokseen vai miten tästä talvesta selviää jos sähkön hinta meidän taloudessa nyt kuusinkertaistuu sittenkin.

Vedin jo kaksin käsin opamoxeja kun otti pumpusta ihan tosissaan.

Maanantaiaamu valkeni ja soitin maailman vihaisimman puhelun maailman kalleimpaan Fortumin asiakaspalveluun.

"Oli sattunut virhe jollaista ei mitenkään pitäisi päästä tapahtumaan oivoivoi."

Fortum hoiteli meille takaisin entisen sopimuksen mikä oli ihan uskomaton munkki.

Maanantai-iltana Fortumin asiakaspalvelun facebookin kommentit täyttyi vastaavanlaisista ihmisten tilanteista parin viime viikon ajalta.

Eli Noora on ollut enemmänkin busy viimeaikoina.

Jos vastaatkin, niin älä sano iki-iki-ikinä mihinkään kyllä.

Vierailija
78/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on tullut kelasta tekstiviesti aina ennen puhelua, että tiedän kuka soittaa, poliisi ja lääkäri on laittanut viestin, jos en ole puheluun vastannut.

Vierailija
79/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun meillä on keittiöremontti kesken vastaan vaikka olen autossa, ja sanon etten voi puhua nyt. Nukuin usein päivisin silloin en vastaa. Kun lopetin Hesarin tilauksen sain ainakin 5-6 puhelua samasta asiasta. jouduin vastaamaan jossakin hankalassa paikassa usen, En siis vastaa jos en tiedä kuka soittaa.

Vierailija
80/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä pitää kyllä paikkaansa. Itse työskentelen sairaalan leikkaushoidonvarauksessa, ja tarjoan lyhyemmän varoitusajan leikkausaikoja ainoastaan puhelimitse. Jos joku ei vastaa puhelimeen, niin soitto lähtee jonossa seuraavalle, en todella jää odottelemaan kenenkään tekstiviesteihin laittamia vastauksia. Siinähän sitten ovat jonossa ihan rauhassa.

Eihän tässäkään kukaan häviä mitään. Sen jonon mukainen aika tulee aikanaan postissa ja sinä saat hoitaa työsi kuten parhaaksi näet.

No riippuu keltä kysyy. En minä siinä häviä mitään, mutta meille tulee päivittäin kymmeniä kyselyitä leikkausajoista puhelinpalveluun, enkä ihmettele, sillä hoitotakuut paukkuu ja jonot on jopa yli vuoden mittaisia. Sitten tarjottaisiin peruutuspaikkaa monta kuukautta ennen omaa vuoroa, mutta jos ei tavoiteta niin ei tavoiteta. Tarjotaan seuraavalle.