Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuntemattomiin numeroihin kannattaa vastata Kuluttajaliiton pääsihteeri: Puhelujen välttelystä on tullut jo ongelma

Vierailija
01.12.2022 |

https://yle.fi/a/74-20006577
Voi jäädä tärkeätkin puhelut väliin.

Huijareille voi aina lyödä luurin korvaan, ei niille Microsoft tuesta soittaville tarvitse edes mitään puhua. Ei tarvitse olla kohtelias.

Puhelinmyyjille jopa kannattaa vastata, jos heistä haluaa päästä eroon ja vaatia heitä merkkaamaan puhelinmarkkinointikielto. Ilman kielto yrittävät soitella aina uudestaan ja uudestaan, eri numerosta.

Kommentit (555)

Vierailija
81/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelinmyynti pitäisi lailla kieltää. Sitten lupaan vastata puhelimeen.

Maailman yksinkertaisin ratkaisu, mutta kun ei päättäjille kelpaa. Sitten itketään kun ei vastata poliisin soittamaan puheluun.

Vierailija
82/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aikoinaan neljä vuotta elinsiirto jonossa ja silloin oli pakko vastata jokaiseen saapuvaan puheluun. Kyllä siinä rupes jo kaiken maailman lehtien ja kalsareiden tyrkyttäjät ärsyttämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi lääkäri tai terapeutti ei laita mitään viestiä eli häviäjä on se joka ei vastaa. Tämä onkin nyt mielenkiintoista kun ei saisi vastata, mutta silti pitäisi.

Mitähän puheluita lääkäriltä tai terapeutilta olisi tulossa?

Ööhno esim. labra- tai muita tutkimustuloksia. Sovitut puhelinajat.

Vierailija
84/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin aikoinaan neljä vuotta elinsiirto jonossa ja silloin oli pakko vastata jokaiseen saapuvaan puheluun. Kyllä siinä rupes jo kaiken maailman lehtien ja kalsareiden tyrkyttäjät ärsyttämään.

Puhelin Robinson. Maksaa vähän, mutta sillä pääsee kaikista puhelinhäiriköistä eroon.

Vierailija
85/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinmyynti laittomaksi ja huijarisoitot kuriin. Sitten voin alkaa vastailla puhelimeen.

Vierailija
86/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä vastaan kaikkiin suomalaisiin numeroihin. Pidän vähän kummallisena sitä, että joku jättää vastaamatta, ja sitten menee googlaamaan, tai muilla keinoin etsi tiedon soittajasta. Sehän selviää välittömästi, kun vastaa siihen puheluun. Eikä siitä synny maksuvelvoitteita, jos siihen puhelimeen vastaa. Ne on aivan höpöhöpö pelotteluja.

Yleensä ottaen asiat selviää parhaiten puhumalla.

Vierailija
87/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi lääkäri tai terapeutti ei laita mitään viestiä eli häviäjä on se joka ei vastaa. Tämä onkin nyt mielenkiintoista kun ei saisi vastata, mutta silti pitäisi.

Eiköhän jokainen vastaa jos odottaa sovittua puhelinaikaan. Sehän on nimenomaan sovittu aika.

Vierailija
88/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelin Robinson. Maksaa vähän, mutta sillä pääsee kaikista puhelinhäiriköistä eroon.

Tästä alapeukuttajille tietoa:

https://yle.fi/aihe/a/20-10001132

Maksaa siis max. 1-2€ sen yhden kerran kun soittaa ja siihen loppuvat puhelinmyyjien soitot.

Vierailija
89/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata. Minä vastasin vaan puheluun Haloo ja heti alkoi juosta ihme kuluja lähes 100e kk. Soitin puhelinyhtiöön niin sanoivat ettei tuntemattomiin numeroihin saa koskaan vastata. Että omaa tyhmyyttä. Joten en enää vastaa tuntemattomiin ja olen tätä myös kertonut eteenpäin.

Ei ole mahdollista. Etämarkkinointilaki sanoo, että puhelinliittymän omistajalle ei voi tulla kuluja siitä, jos vastaa puheluun Suomessa, ja liittymä on ostettu Suomessa. Kuluja tulee, jos itse soitat maksulliseen numeroon tai jos teet erillisen sopimuksen, jossa hinnoista on sovittu etukäteen.

Jos olisit lukenut mun viestin niin tietäisit että Elisa ei lopulta laskuttanut vaan kertoi että moni muukin on tehnyt saman valituksen. Kyse on siitä, että puhelimeen vastaaminen riittää näille huijaajille ja moni maksaa sen laskun kun se tulee. Me suomalaiset ollaan monesti sinisilmäisiä. Ja nämä yritti samaa 4 kk. Jos sulle ei ole tapahtunut niin ei tarkoita ettei ole tapahtunut kenellekään.

Eli sulle i tullutkaan mitään ihme kuluja vaan sulle lähetettiin huijauslasku.

Eli mitä höpötät. Jos lasku tulee puhelinyhtiöltä niin se yleensä maksetaan. Normilasku. Nyt siihen oli lisätty vaikka mitä kuluja ilman mitään tarvetta. Ihan tiedoksi sitä peritään sulta normaaliin tapaan ihan sama kuka laskuttaja on. Maksat siis laskun ja toivot että saat omasi takaisin. Ainoa ohje on ÄLÄ vastaa numeroihin, joita et tunne.

Mulle on soittanut lääkärit, koulusta terveydenhoitaja, opettaja, puheterapeutti, toimintaterapeutti, hammashoitaja jne ihan oudoista numeroista. Jätin vastaamatta kaikkiin ja ainoastaan terapeutit laittoi tekstarin perään. Joten onhan tämä ongelma.

Vierailija
90/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asia on tärkeä, puhelun soittanut varmasti vielä palaa asiaan esim. tekstiviestillä tai sähköpostilla. 

En vastaan epämääräisiin numeroihin.

Totta! Minä toimin samoin.

Vierailija
91/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä muuten tunnistaa boomerin kun ne vastaa AINA puhelimeen vaikka olisivat marjastamassa ja just joutumassa karhun kitaan.

Äiti vastaa aina puhelimeen "moi kuuluu vähän huonosti, ajan just Moottoritiellä" ja jää kyselemään kuulumisia vaikka yritän sanoa että nyt puhelin piis ja kädet rattiin.

Oon ihmetellyt onko tää jotain meidän äidin jääräpäisyyttä, pitää puhelimessä yölläkin äänet päällä ja jäädä jutskailemaan mukavia kaikenmaailman häirikkösoittajien kanssa.

Ja sitten valittaa siitä kun "aina pitää hypätä puhelimessä".

Oon yrittänyt kertoa että jos on oikesti jotain tosi tärkeää, eikä hän vastaa heti, niin yleensä laitetaan perään tekstari. Ei ole epäkohteliasta jättää vastaamatta.

Nyt vasta tajusin että tämä vaan on lankapuhelin-sukupolvelle jäänyt tapa.

Anteeksi äiti.

Ja ne sijaintiedot ja bluetooth pois päältä!

Vierailija
92/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tärkeät puhelut eivät jää väliin jos jättää vastaamatta tuntemattomiin numeroihin.

Artikkelissa kerrotaan tapauksia, joissa tuntemattomista numeroista soitetaan kiireellisiä, tärkeitä puheluita.

Kuten millaisia?

Vierailija
93/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän jokainen vastaa jos odottaa sovittua puhelinaikaan. Sehän on nimenomaan sovittu aika.

Tiesittekö muuten, että noista sovituista puhelinajoista voidaan periä ja monissa paikoissa peritäänkin käyntimaksu eli n. 45e, mutta ennalta ilmoittamattomasta puhelusta ei voida periä maksua.

Vierailija
94/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä alapeukuttajille tietoa:

https://yle.fi/aihe/a/20-10001132

Maksaa siis max. 1-2€ sen yhden kerran kun soittaa ja siihen loppuvat puhelinmyyjien soitot.

Eihän siinä mitään, mutta miksi ei voi olla niin päin, että sinne soitetaan, jos haluaa puhelinmarkkinointia. Yksi tai kaksi euroa ei ole paha hinta siitä, että saa "hyviä" tarjouksia.

Vierailija
95/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa syyllistää taas tavallisia kuluttajia tästä(kin) ilmiöstä. Eihän juurisyy ole se, että ihmiset jättävät huvikseen vastaamatta, vaan se, että turhia puheluita tulee niin järjetön määrä. Ja tuossa puhutaan ettei ole vaarallista vastata tuntemattomaan numeroon. No eihän se ole, mutta hemmetin ärsyttävää se on kun joka päivä soittaa joku intialainen sönkkääjä ja esittää soittavansa Microsoftilta, tai kun joku helppoheikki kaupittelee ties mitä turhaa roinaa. Kielletään puhelinmyynti ja ruvetaan puuttumaan huijaripuheluihin, niin ihmiset alkavat taas vastaamaan puheluihin. Tällä hetkellä kun 90% tuntemattomista numeroista tulevista puheluista ovat turhia.

Vierailija
96/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata. Minä vastasin vaan puheluun Haloo ja heti alkoi juosta ihme kuluja lähes 100e kk. Soitin puhelinyhtiöön niin sanoivat ettei tuntemattomiin numeroihin saa koskaan vastata. Että omaa tyhmyyttä. Joten en enää vastaa tuntemattomiin ja olen tätä myös kertonut eteenpäin.

Ei kertakaikkiaan ole mahdollista jos olet Suomessa vastannut puhelimeen jossa on suomalainen liittymä ja joka on kytkeytynyt suomalaiseen verkkoon. Puheluun vastaaminen ei maksa KOSKAAN tuollaisessa tilanteessa.

Jos olit suomalaisen kännykän kanssa ulkomailla niin sitten asia on tietysti täysin eri. 

Sorry, mutta kyllä on. Kyseessä Elisan liittymä. Numero sittemmin jäljitettiin Englantiin ja moni muukin oli tehnyt saman ilmoituksen. Ne lähetteli jotain ihme viihdekuluja, joita ei ollut. Tätä jatkui neljä kuukautta. Elisan kunniaksi täytyy sanoa, että poistivat ja estivät tämän numeron maksut. Mutta yhä edelleen asiakaspalvelija sanoi ettei saa vastata numeroon mitä ei tunne. Aika vaikeaa kun mm lääkäreiltä tulee soittoja tuntemattomista numeroista.

Ei tässä jutussa ole vieläkään mitään järjeä. Siis väität että tuo firma yritti lisätä jotain 100 euron kuukausittaisia palvelumaksuja sinun Elisan puhelinlaskuusi? Vaikka et ollut muuta tehnyt kuin vastannut puheluun ja huudellut haloota?

Jos tuo olisi teknisesti mahdollista niin miksi ihmeessä heidän edes tarvitsisi soittaa sinulle; senkun lisäisivät ihmisten puhelinnumeroita tuohon laskutussysteemiinsä.

Ei nyt kyllä ihan tuolla tavalla onnistu saamaan jotain lisättyä puhelinlaskuun. Sen sijaan kyllä on ollut luvottomasti sellaisia tapauksia että asiakas on vastannut johonkin kyselyyn yms. kivan lahjan toivossa, ja samalla klikannut suostumuksen kalliille kuukausipalvelulle.

Mutta pelkän puhelun perusteella - ei onnistu. 

Vierailija
97/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopeimmin tuntemattoman numeron voi selvittää esim. kukasoitti.fi -sivustolta. Omakohtaisesti varmasti 97 % minulle tuntemattomista numeroista soittaneista ovat olleet häiriköitä ja huijareita, eli on ollut kannattavaa olla vastaamatta. Yle ylehtelee jälleen kerran.

Vierailija
98/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On vaan niin helvetin naurettavaa, että pitää maksaa siitä ettei saa tyrkytys puheluita. 🙄

Vierailija
99/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kertakaikkiaan ole mahdollista jos olet Suomessa vastannut puhelimeen jossa on suomalainen liittymä ja joka on kytkeytynyt suomalaiseen verkkoon. Puheluun vastaaminen ei maksa KOSKAAN tuollaisessa tilanteessa.

Jos olit suomalaisen kännykän kanssa ulkomailla niin sitten asia on tietysti täysin eri. 

Sorry, mutta kyllä on. Kyseessä Elisan liittymä. Numero sittemmin jäljitettiin Englantiin ja moni muukin oli tehnyt saman ilmoituksen. Ne lähetteli jotain ihme viihdekuluja, joita ei ollut. Tätä jatkui neljä kuukautta. Elisan kunniaksi täytyy sanoa, että poistivat ja estivät tämän numeron maksut. Mutta yhä edelleen asiakaspalvelija sanoi ettei saa vastata numeroon mitä ei tunne. Aika vaikeaa kun mm lääkäreiltä tulee soittoja tuntemattomista numeroista.

Ei tässä jutussa ole vieläkään mitään järjeä. Siis väität että tuo firma yritti lisätä jotain 100 euron kuukausittaisia palvelumaksuja sinun Elisan puhelinlaskuusi? Vaikka et ollut muuta tehnyt kuin vastannut puheluun ja huudellut haloota?

Jos tuo olisi teknisesti mahdollista niin miksi ihmeessä heidän edes tarvitsisi soittaa sinulle; senkun lisäisivät ihmisten puhelinnumeroita tuohon laskutussysteemiinsä.

Ei nyt kyllä ihan tuolla tavalla onnistu saamaan jotain lisättyä puhelinlaskuun. Sen sijaan kyllä on ollut luvottomasti sellaisia tapauksia että asiakas on vastannut johonkin kyselyyn yms. kivan lahjan toivossa, ja samalla klikannut suostumuksen kalliille kuukausipalvelulle.

Mutta pelkän puhelun perusteella - ei onnistu. 

Lisään vielä että jos kertomasi olisi totta niin kai Elisa varottaisi tuosta että ei saa vastata mihinkään tuntemattomiin numeroihin. Mutta ei heidän infosivuillaan ole mitään tuollaista:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/ohje/huijausyritykset/

Ja jopa Kyberturvallisuuskeskus https://www.kyberturvallisuuskeskus.fi/fi/ajankohtaista/varo-halarihuij… sanoo yksiselitteisesti " Puheluun vastaamisesta ei kerry laskua". 

Eiköhän Elisa olisi jo vaatinut heitä muuttamaan tekstin jos kerran noita kertomiasi huijauksia on niin paljon tapahtunut.

Vierailija
100/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo on muka mahdollista? Ymmärrän, jos soitat johonkin, mutta eihän nyt vastaaminen maksa mitään. Korkeintaan ärsyttää.