Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuntemattomiin numeroihin kannattaa vastata Kuluttajaliiton pääsihteeri: Puhelujen välttelystä on tullut jo ongelma

Vierailija
01.12.2022 |

https://yle.fi/a/74-20006577
Voi jäädä tärkeätkin puhelut väliin.

Huijareille voi aina lyödä luurin korvaan, ei niille Microsoft tuesta soittaville tarvitse edes mitään puhua. Ei tarvitse olla kohtelias.

Puhelinmyyjille jopa kannattaa vastata, jos heistä haluaa päästä eroon ja vaatia heitä merkkaamaan puhelinmarkkinointikielto. Ilman kielto yrittävät soitella aina uudestaan ja uudestaan, eri numerosta.

Kommentit (555)

Vierailija
121/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä muuten tunnistaa boomerin kun ne vastaa AINA puhelimeen vaikka olisivat marjastamassa ja just joutumassa karhun kitaan.

Äiti vastaa aina puhelimeen "moi kuuluu vähän huonosti, ajan just Moottoritiellä" ja jää kyselemään kuulumisia vaikka yritän sanoa että nyt puhelin piis ja kädet rattiin.

Oon ihmetellyt onko tää jotain meidän äidin jääräpäisyyttä, pitää puhelimessä yölläkin äänet päällä ja jäädä jutskailemaan mukavia kaikenmaailman häirikkösoittajien kanssa.

Ja sitten valittaa siitä kun "aina pitää hypätä puhelimessä".

Oon yrittänyt kertoa että jos on oikesti jotain tosi tärkeää, eikä hän vastaa heti, niin yleensä laitetaan perään tekstari. Ei ole epäkohteliasta jättää vastaamatta.

Nyt vasta tajusin että tämä vaan on lankapuhelin-sukupolvelle jäänyt tapa.

Anteeksi äiti.

Ja ne sijaintiedot ja bluetooth pois päältä!

Äitisi on ehkä tietoinen handsfreen käytöstä. Kummallista, että sinä et ole.

Olen tietoinen mutta mielestäni autoillessa kannattaisi keskittyä siihen liikenteeseen eikä vastailemaan kaikille.

Hätätilanteessa itse vastaan oman auton ratilla jos on oikeasti tärkeä puhelu, mutta se onkin nykyaikaa se.

Olen myös, kiitos vaan kysymästä, tietoinen siitä, että äitini ei "händsriitä" käytä.

Eikä enää käyttämään oppisikaan.

Vierailija
122/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä vastaan kaikkiin suomalaisiin numeroihin. Pidän vähän kummallisena sitä, että joku jättää vastaamatta, ja sitten menee googlaamaan, tai muilla keinoin etsi tiedon soittajasta. Sehän selviää välittömästi, kun vastaa siihen puheluun. Eikä siitä synny maksuvelvoitteita, jos siihen puhelimeen vastaa. Ne on aivan höpöhöpö pelotteluja.

Yleensä ottaen asiat selviää parhaiten puhumalla.

No kun ärsyttää väitellä puhelinmyyjien kanssa.  Ei yksinkertaisesti jaksa.  Joskus se sana ei tehoa, että nyt en tilaa mitään ja sitten tuntuu epäkohteliaalta katkaista puhelu kun tyrkyttäminen vaan jatkuu...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tärkeät puhelut eivät jää väliin jos jättää vastaamatta tuntemattomiin numeroihin.

Jotkut viranomaiset soittavat tuntemattomasta numerosta ja samoin sairaalasta soitot

Jotkut. Mulle on tullut tuntemattomasta numerosta puhelut lääkäriltä, lastenlääkäriltä, hammashoidosta, kelasta ja työkkäristä sekä poliisilta.

Mulle ei tule puheluita mistään noista. Vastaan tuntemattomaan numeroon ainoastaan jos odotan puhelua esimerkiksi terveysaseman takaisinsoitosta. Muussa tapauksessa annan soida ja katson Fonectasta kuka se oli. Jos oli asiallinen soittaja, niin lisään numeron nimen sekä yrityksen kera yhteystietoihin ja vastaan seuraavalla kerralla. Joskus aivan poikkeustapauksessa saatan soittaa takaisin, esimerkiksi vanhalle tutulle.

Ulkomaalaisiin numeroihin en vastaa ikinä, paitsi ehkä saksalaisiin koska minulla on siellä sukua ja tuttavia.

Vierailija
124/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on, ettei puhelinmyyntiä ja muuta pummaamista ja häirintää kielletä lailla??!! Henkilökohtaiseen puhelimeen tunkeutuminen on rinnastettavissa kotirauhan häirintään.

Tässä sitä ollaan: oikeat rehelliset soittajat eivät saa puhelujaan läpi, sillä ihmiset eivät vastaa tuntemattomiin numeroihin telemarkkinoinnin pelossa.

Helpompaa on vain valittaa ja itkeä, kuin oikeasti vain kieltää ne telemarkkinointipuhelut, kuin poistaa yritykset, jotka käyttävät puhelinta markkinointiin. Se on monelle työpaikka.

Minua kyllä harmittaisi, jos vaikka työpaikka, tai lääkäriaika menisi ohi sen takia, että pelkäisin puhelimeen vastaamista.

Minäkin ihmettelen sitä, kun täällä monet valittavat sitä, kuinka puhelinmyyjät häiritsevät heitä kerta toisensa jälkeen ja eivät vastaa yhteenkään niistä puheluista. Tottakai soittelevat, kun ei ole kieltänyt, eikä ole kiinnikään saatu. Siinä ajassa, kun täällä ruikuttaa tuota, niin olisi niistä päässyt eroon vastaamalla kerran ja kieltämällä ne siitä firmasta samalla.

Itseltäni olisi jäänyt mm. silmäpolin peruutusajan saaminen paljon ennen varsinaista aikaa, jos en olisi aamulla vastannut puhelimeen sen soidessa. Vähän tuli kiire, mutta olin tyytyväinen päästyäni sinne odotettua aikaisemmin. Samoin lapsen toimintaterapian alkaminen olisi siirtynyt jonnekin hamaan. tulevaisuuteen. Muistisairaan omaisenkin asioiden hoito olisi ollut paljon vaikeampaa, jos en olisi minulle tuntemattomiin numeroihin vastannut. Poliisit kyllä soitttivat tuon omaisen omasta puhelimesta keskellä yötä, kun olivat saatelleet tämän kotiin harhailemasta ja kysyivät, että voiko hänet jättää sinne yksinään.

Ap.

Vierailija
125/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vaimoni soitteli äitinsä ystäville tämän poismenosta. Pari jäi tavoittamatta, varmaan eivät vastaa tuntemattomiin numeroihin.

Tekstiviesti on keksitty.

Vierailija
126/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeän puhelun soittaja on sitten hyvä ja jättää voicemailin tai lähettää viestiä. En vastaa tuntemattomiin numeroihin ellen varta vasten odota soittoa lääkäriltä, kiinteistönvälittäjältä tai muulta vastaavalta. Suurin osa vastaamattomista soittajista ei soita edes toista kertaa, niin hyvin tärkeää ei asia ole voinut edes olla.

Vierailija
127/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni on niin nynny, ettei vaan vastenmielisillekään uskalla sanoa mitään pahasti. Sitten otetaan käyttöön nämä ghostaus yms. välttelemiskonstit ja jätetään outoihin numeroihinkin vastaamatta siinä pelossa, että siellä on joku kaupustelija jolle ei uskalla sanoa pahasti.

Vierailija
128/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vastaa tuntemattomien tai tuntemieni soittoihin. Jos on oikeasti asiaa niin voi tulla käymään kun ajasta sovitaan.

Vierailija
129/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi pitäisi soittaa kun on keksitty tekstiviesti ja sähköposti. 

Vierailija
130/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä vastaan kaikkiin suomalaisiin numeroihin. Pidän vähän kummallisena sitä, että joku jättää vastaamatta, ja sitten menee googlaamaan, tai muilla keinoin etsi tiedon soittajasta. Sehän selviää välittömästi, kun vastaa siihen puheluun. Eikä siitä synny maksuvelvoitteita, jos siihen puhelimeen vastaa. Ne on aivan höpöhöpö pelotteluja.

Yleensä ottaen asiat selviää parhaiten puhumalla.

No kun ärsyttää väitellä puhelinmyyjien kanssa.  Ei yksinkertaisesti jaksa.  Joskus se sana ei tehoa, että nyt en tilaa mitään ja sitten tuntuu epäkohteliaalta katkaista puhelu kun tyrkyttäminen vaan jatkuu...

Miksi ajattelet sitä epäkohteliaana tekona jos toinen ei usko puhetta? Ihan surutta poikki vaan ja unohda puhelu.

Vierailija
131/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni on niin nynny, ettei vaan vastenmielisillekään uskalla sanoa mitään pahasti. Sitten otetaan käyttöön nämä ghostaus yms. välttelemiskonstit ja jätetään outoihin numeroihinkin vastaamatta siinä pelossa, että siellä on joku kaupustelija jolle ei uskalla sanoa pahasti.

Niin, mitä pahaa tuossa on? Joka tapauksessa yli 99,9% tuntemattomasta numerosta tulevista puheluista on sellaisia että niihin ei olisi kannattanut vastata.

Vierailija
132/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kohta viisi vuotta täynnä äänetöntä puhelinta ja tämä rauha on ihanaa. Ennen tätä hiljaisuutta myyntipuheluita tuli 8 - 16 kpl päivässä. Tai siis niitä tulee edelleen ja joka päivä tyhjennän saapuneet. Tuon rakkineen "tarpeellisuuskin" on muuttunut kyseenalaiseksi. Pidän sitä mukana, jos tulee hätätilanne, mutta kotona se menee hyllylle olemaan hiljaa.

Vierailija
133/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On viivästynyt eläkkeen saantipäätös, kun ei vastattu eläkeyhtiön puheluun.

On menetetty jonottamassa ollu lääkäriaika, kun ei ole vastattu puheluun.

Nämä molemmat siis tapahtuneet sinulle?

Vierailija kirjoitti:

Monilla firmoilla ja yhtiöillä ei näy näytössä kuka soittaa.

Siinä se ongelma onkin.

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa heittää puhelin järveen, jos siihen ei uskalla vastata kuin omalle äidille. ...

Mikä sinä olet muita neuvomaan tässä asiassa? Jokaisen oma asia, jos haluaa pitää puhelinta voidakseen vastata läheistensä ja vain heidän puheluihin taikka soittaakseen heille. Oma numeroni on salainen, mutta annan puhelukohtaisesti sen näkyä soittaessani niille harvoille, jotka muutenkin tietävät numeroni.

Vierailija kirjoitti:

Puhelinmarkkinointikiellon saa aika halvalla 3 vuodeksi soittamalla yhden kerran palvelunumeron automaattiin.

Tyypillistä mafian lunnasraha-ajattelua: pitäisi maksaa siitä, että välttyy häirinnältä. Ja kuten monet ovat ketjussa jo sanoneet, ei se maksullinenkaan kielto tehoa kaikkiin jobbareihin.

Vierailija
134/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heittäkää puhelin kaivoon jos ette uskalla sitä käyttää.

Vastaan puhelimeeni aina kun se soi jos on siihen tilaisuus ja hetki minulle sopiva.

Eihän ne puhelinmarkkinointikiellot toimi sataprosenttisesti.

Tänä vuonna on tullut hyvin vähän markkinointipuheluja, ehkä noin kerran kuukaudessa.

Lääkärit ja hoitajat ovat kyllä soittaneet useasti ja aivan randomina.

Minulla puhelin ei ole aina mukana, joten en tietenkään ole vastannut kaikkiin puhelimeeni tulleisiin puheluihin, enkä soita takaisin niihin koskaan.

Puhelin on kuitenkin paljon näppärämpi tapa kommunikoida kuin sähköposti.

Vierailija
135/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mitä pahaa tuossa on? Joka tapauksessa yli 99,9% tuntemattomasta numerosta tulevista puheluista on sellaisia että niihin ei olisi kannattanut vastata.

Mutta niitä tärkeitäkin puheluita tulee silloin tällöin mihin vastaamalla voi välttyä hankaluuksilta. Kuten nyt vaikkapa että verovirastosta soitetaan jonkin epäselvän asian takia, ei vastaa ja joutuvat sitten menemään omilla oletuksillaan ja tuurilla laittavat ihan päin honkia ne asiat siellä.

Vierailija
136/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vastaa jos lukee numero tuntematon. Jos on numero, niin tarkistan sen ensin googlella. Voin soittaa takaisin jos vaikuttaa normaalille. Jos on oikeaa asiaa, tekstiviestitkin on keksitty ja niitä voi käyttää.

Tai jättää vastaajaviestin. Hei, yritin tavoittaa sinua, koska hallussani on testamentti, joka koskee sinua. Otathan pian yhteyttä asianajaja Roope Ankkaan. 

Minulle tuli tieto testamentista näin. 

Sukulaiseni oli kuollut, ja en ollut rintaperillinen, mutta läheinen vainajalle. Kuolleen sukulaiseni vanha ystävä vuosikymmenten takaa soitti sitten ,kun oli lehdestä lukenut sukulaisen kuolleen, että hänellä on hallussaan testamentti. Näin tosiaan oli, hän toimitti sen minulle ja näin sain perintöä, mitä en muuten olisi saanut. Jos en olisi vastannut numeroon, niin olisi tosiaan voinut jäädä asia tietämättä.

Vierailija
137/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee nykyään ainoastaan noita robottipuheluja missä pitää vastailla numeronäppäimillä, katkaisen heti puhelun. Yksi tuollainen robotti häiriköi joka päivä kun en vastannut, sitten vastasin ja katkaisin puhelun ja ei ole soitellut enää. Ilmeisesti siellä robotti yrittää soittamista niin kauan kunnes pääsee lävitse ja vasta vastaamalla kuittautuu pois.

Vierailija
138/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta niitä tärkeitäkin puheluita tulee silloin tällöin mihin vastaamalla voi välttyä hankaluuksilta. Kuten nyt vaikkapa että verovirastosta soitetaan jonkin epäselvän asian takia, ei vastaa ja joutuvat sitten menemään omilla oletuksillaan ja tuurilla laittavat ihan päin honkia ne asiat siellä.

Tätähän tapahtuu tosi usein, että verovirasto soittaa, ja jos et vastaa, verovirkailija pistää omiaan sun verotietoihin :D 

Vierailija
139/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on, ettei puhelinmyyntiä ja muuta pummaamista ja häirintää kielletä lailla??!! Henkilökohtaiseen puhelimeen tunkeutuminen on rinnastettavissa kotirauhan häirintään.

Tässä sitä ollaan: oikeat rehelliset soittajat eivät saa puhelujaan läpi, sillä ihmiset eivät vastaa tuntemattomiin numeroihin telemarkkinoinnin pelossa.

Helpompaa on vain valittaa ja itkeä, kuin oikeasti vain kieltää ne telemarkkinointipuhelut, kuin poistaa yritykset, jotka käyttävät puhelinta markkinointiin. Se on monelle työpaikka.

Minua kyllä harmittaisi, jos vaikka työpaikka, tai lääkäriaika menisi ohi sen takia, että pelkäisin puhelimeen vastaamista.

Minäkin ihmettelen sitä, kun täällä monet valittavat sitä, kuinka puhelinmyyjät häiritsevät heitä kerta toisensa jälkeen ja eivät vastaa yhteenkään niistä puheluista. Tottakai soittelevat, kun ei ole kieltänyt, eikä ole kiinnikään saatu. Siinä ajassa, kun täällä ruikuttaa tuota, niin olisi niistä päässyt eroon vastaamalla kerran ja kieltämällä ne siitä firmasta samalla.

Itseltäni olisi jäänyt mm. silmäpolin peruutusajan saaminen paljon ennen varsinaista aikaa, jos en olisi aamulla vastannut puhelimeen sen soidessa. Vähän tuli kiire, mutta olin tyytyväinen päästyäni sinne odotettua aikaisemmin. Samoin lapsen toimintaterapian alkaminen olisi siirtynyt jonnekin hamaan. tulevaisuuteen. Muistisairaan omaisenkin asioiden hoito olisi ollut paljon vaikeampaa, jos en olisi minulle tuntemattomiin numeroihin vastannut. Poliisit kyllä soitttivat tuon omaisen omasta puhelimesta keskellä yötä, kun olivat saatelleet tämän kotiin harhailemasta ja kysyivät, että voiko hänet jättää sinne yksinään.

Ap.

Silmäpolilta tuli vastaamattoman puhelun jälkeen viesti varatun ajan siirtymisestä uuteen ajankohtaan. Ei ongelmaa.

Vierailija
140/555 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaan tuntemattomiin numeroihin vain jos odotan puhelua tuntemattomasta numerosta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän