Tuntemattomiin numeroihin kannattaa vastata Kuluttajaliiton pääsihteeri: Puhelujen välttelystä on tullut jo ongelma
https://yle.fi/a/74-20006577
Voi jäädä tärkeätkin puhelut väliin.
Huijareille voi aina lyödä luurin korvaan, ei niille Microsoft tuesta soittaville tarvitse edes mitään puhua. Ei tarvitse olla kohtelias.
Puhelinmyyjille jopa kannattaa vastata, jos heistä haluaa päästä eroon ja vaatia heitä merkkaamaan puhelinmarkkinointikielto. Ilman kielto yrittävät soitella aina uudestaan ja uudestaan, eri numerosta.
Kommentit (555)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vastaa jos lukee numero tuntematon. Jos on numero, niin tarkistan sen ensin googlella. Voin soittaa takaisin jos vaikuttaa normaalille. Jos on oikeaa asiaa, tekstiviestitkin on keksitty ja niitä voi käyttää.
Tai jättää vastaajaviestin. Hei, yritin tavoittaa sinua, koska hallussani on testamentti, joka koskee sinua. Otathan pian yhteyttä asianajaja Roope Ankkaan.
Turha maksaa vastaajasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeät puhelut eivät jää väliin jos jättää vastaamatta tuntemattomiin numeroihin.
Jotkut viranomaiset soittavat tuntemattomasta numerosta ja samoin sairaalasta soitot
Tämä olikin yksityisyydensuojan vuoksi aivan asiallista sellaisella aikakaudella, jolloin sama puhelin saattoi olla useamman henkilön käytössä. Ei enää, kun käytännössä jokaisella on henkilökohtainen kännykkänsä.
Eri
Ajatteles nyt hiukan : jos lääkäri soittaisi ja hänen henkilökohtainen numeronsa näkyisi, siis aina kaikille, niin sen jälkeen hänellä ei olisi enää aikaa muuhun kuin vastailla potilaiden tai näiden omaisten puheluihin!
Tähänkin on helppo ratkaisu joka jo käytössä esim kelalla. Soittavat aina tietyn numeron kautta joka löytyy kyllä ihan netistä. Siihen ei soiteta takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi lääkäri tai terapeutti ei laita mitään viestiä eli häviäjä on se joka ei vastaa. Tämä onkin nyt mielenkiintoista kun ei saisi vastata, mutta silti pitäisi.
Helsingissä toimii tiedonvälitys hyvin soten/omakannan kautta ja Maisan kautta. Siellä voi myös lähettää kysymyksiä ja saada vastauksia jos on hoitosuhde sekä nähdä tulevia varattuja aikoja jne. Voi myös varata esim. ajankohtaisia rokotusaikoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit soittaa tuntemattomasta numerosta kuten eilen minulle. Kannatti vastata.
Eiköhän me ihmiset osata käyttää ihan tervettä järkeä. En muista, milloin olisin viimeksi käynyt lääkärissä, ehkä 2018 tai 2019. Millä todennäköisyydellä seuraava salatusta numerosta tuleva puhelu on tärkeä puhelu lääkäriltä? Alaikäisiä lapsia ei ole. En ole kenenkään lähiomainen. En ole lähettänyt työpaikkahakemuksia. Eli voin ihan huoletta antaa soittajan kertoa asiansa vastaajaan.
Mulle on lääkäri soittanut labratuloksista, että pitää nyt mennä lisätutkimuksiin ja ei ollut mikään soittoaika, sitten on hammaslääkäristä soitettu ajan peruutuksesta. No tietysti ei sinua koske, jos et lääkärissä ole käynyt.
Soitan joskus vastaanottajalle tärkeitä puheluita salaisesta numerosta. En soita toista kertaa, jos ei vastata. En myöskään jätä viestiä perään. Mailin voisin lähettää, mutta en yleensä tiedä osoitetta tai onko se edes voimassa. Vastaanottajan postiosoitekin voi olla tuntematon.
Mulle henkilökohtaisesti on ihan yks hailee, jos ei vastata puhelimeen. Hänelle siitä koituu vahinkoa, ei minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuikku1 kirjoitti:
Hieman riippuu soittajan puhelinnumerosta, kellonajasta ja tilanteesta, milloin suostun vastaamaan puhelimeen.
Pääsääntöisesti en vastaa puheluihin klo 8-16, koska olen töissä. Voin vastata puhelimeen, jos vaikka lapseni soittaisi. Harvoin soittaa. Laittaa yleensä whatsapp viestiä.
Kaverit soittavat lähinnä viikonloppuina tai laittavat whatsapp viestiä. Tämän takia mikään minulle merkityksellinen soitto ei jäisi väliin.
Jos puhelu tulee ulkomailta, en vastaa. Minä en odota keneltäkään puhelinsoittoa ulkomailta.
Jos puhelu tulee kotimaasta ja minulle tuntematon numero, ehkä vastaan ehkä en. Riippuu fiiliksestä. Usein vastaan vaikka, tiedän että soittaja on todennäköisesti jokin kaupallinen taho. Heillekin voi olla ystävällinen.
Ystävät laittavat yleensä messenger-viestiä, jos eivät tiedä minun puhelinnumeroani. Sen takia kannattaa kyllä olla tarkkana, kenen puheluun vastaa.
No jos me esim. Työterveyshuollosta koetettaisiin sinua tavoitella, soitto tulee tasan 8-16 välillä ja varmaan myös monelta viranomaistaholta tavoitellaan virka-aikaan.
Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka paljon Suomessa kuluu vuosityöaikaa yhteensä siihen kun koetetaan tavoittaa ihmisiä jotka eivät suostu vastaaman puhelimeen!! Ihan absurdia, aikuiset ihmiset eivät vastaa vaikka näkevät että puhelin soi!
Miksi työterveyshuolto soittaisi privanumeroon? Ei kai tässä ketjussa kukaan screenaakaan työpuheluita vaan henkilökohtaisia! Työpuhelimeen vastataan tottakai aina kun voidaan (työajalla).
Minulle soitteli työnumerooni sieltä mikä se kyselytutkinuspaikkaoli ainakin viikon ajan. Soittivat vaan aina työajan ulkopuolella. Esin sunnuntai iltana. En kertaakaan vastannut.
Jos kerran tiesit, että soitto tulee työterveydestä, niin kai pyysit esihenkilöäsi korjaamaan työterveyteen puhelinnumerosi?
Vierailija kirjoitti:
Soitan joskus vastaanottajalle tärkeitä puheluita salaisesta numerosta. En soita toista kertaa, jos ei vastata. En myöskään jätä viestiä perään. Mailin voisin lähettää, mutta en yleensä tiedä osoitetta tai onko se edes voimassa. Vastaanottajan postiosoitekin voi olla tuntematon.
Mulle henkilökohtaisesti on ihan yks hailee, jos ei vastata puhelimeen. Hänelle siitä koituu vahinkoa, ei minulle.
Höpö höpö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelinmyynti pitäisi lailla kieltää. Sitten lupaan vastata puhelimeen.
Maailman yksinkertaisin ratkaisu, mutta kun ei päättäjille kelpaa. Sitten itketään kun ei vastata poliisin soittamaan puheluun.
Ei estä ulkomaanpuheluja, jotka voivat alkaa +358. Itse pitää ratkaista tämä asia, ei yhteiskunnan.
Vierailija kirjoitti:
Olin aikoinaan neljä vuotta elinsiirto jonossa ja silloin oli pakko vastata jokaiseen saapuvaan puheluun. Kyllä siinä rupes jo kaiken maailman lehtien ja kalsareiden tyrkyttäjät ärsyttämään.
Laittakaa estoon sitä mukaa kun tyrkyttäjiä riittää !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi lääkäri tai terapeutti ei laita mitään viestiä eli häviäjä on se joka ei vastaa. Tämä onkin nyt mielenkiintoista kun ei saisi vastata, mutta silti pitäisi.
Mitähän puheluita lääkäriltä tai terapeutilta olisi tulossa?
Ööhno esim. labra- tai muita tutkimustuloksia. Sovitut puhelinajat.
Vakavasti sairaan perheenjäsenen hoitoon liittyviä puheluita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annas kun arvaan, ap omistaa puhelinmyyntifirman?
Ensinnäkin tuo on lehtiartikkeli, toiseksi tuo lausahdus on kuluttajaliiton asiantuntijan, ja kolmanneksi puhelinmyyntifirmat ei tienaa senttiäkään enempää vaikka vastaisikin niiden puheluhin jos et vaan tilaa mitään. Pikemminkin päinvastoin kun menee sekä puhelikuluja että aikaa turhaan puheluun jos et tilaa mitään.
Ohis, mutta toki ne toivovat että mahdollisimman moni vastaa. Vain vastaamalla olet potentiaalinen ostaja.
Ja jos sanot että ei kiinnosta niin et silloin ole potentiaalinen ostaja vaan ajantuhlausta. Puhelinmyyjä ei voi oikeasti pakottaa sinua tilaamaan mitään, siitä voi lähteä. Ja joku englantia sölköttävä tuntematon tukiheppu saa luurin korvaansa samantien. Ei noille tarvitse sanoa yhtään mitään.
Se on selvä. Vastasin vain kommenttiisi jossa implikoit että eihän puhelinmyyjä siitä mitään hyödy jos vastaat.
Niin, eli vastaamisesta ei puhelinmyyjä hyödy mitään. Ei siinä ole mitään epäselvää. Jos et osaa sanoa noille ei niin kannattaa harjoitella asiaa seuraavan sadan puhelinmyyjän kanssa jotka soittaa tuntemattomasta numerosta. Harjoitus tekee mestarin ja huomaat itsekin että noiden pelkääminen on turhaa.
En vastaa puhelinmyyjille joten en kaipaa harjoitusta. Mutta nyt vielä rautalangasta: puhelinmyyntifirma todellakin hyötyy siitä että ihmiset vastaavat puhelimeen. Jos eivät vastaa, firma on tiensä päässä heti. Jos vastaavat ja huutavat ei kiinnosta, 3 kymmenestä tilaa joka tapauksessa sen tuotteen jota myydään. Siksi puhelinmyyntiä edelleen harjoitetaan. Tiedän tämän entisen puhelinmyyjän kokemuksella.
Ja juuri tästä syystä suosittelenkin sellaista lähestymistapaa, että kun saa puheluita näiltä puhelinmyynti-firmoilta, niin kieltää heitä soittamasta ja käskee poistamaan oman numeronsa listoilta. Luonnollisesti kertovat että tämä ei "ole mahdollista", mutta ei se mitään, tärkeintä on että kieltää enää soittamasta. Kun seuraavat puhelut kuitenkin tulevat, niin näiden jälkeen alkaa soittaa reklamaatiopuhelun joka ainut kerta kyseisen puhelinmyynti-firman johtoportaalle. Voin taata, että kovin montaa kertaa ei tarvitse soittaa näitä, kun se sinun numerosi "ihan sattumalta" voidaankin poistaa listoilta.
Mulla on nyt yksi tällainen puhelinmyyntilafka pysynyt suuntaani hiljaa noin 10 vuotta, sen jälkeen kun viikon soittelin putkeen, joka ilta, kyseisen firman toimarille reklamaation häirinnästä.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä vastaan kaikkiin suomalaisiin numeroihin. Pidän vähän kummallisena sitä, että joku jättää vastaamatta, ja sitten menee googlaamaan, tai muilla keinoin etsi tiedon soittajasta. Sehän selviää välittömästi, kun vastaa siihen puheluun. Eikä siitä synny maksuvelvoitteita, jos siihen puhelimeen vastaa. Ne on aivan höpöhöpö pelotteluja.
Yleensä ottaen asiat selviää parhaiten puhumalla.
Osaatko puhua afrikkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän puheluita lääkäriltä tai terapeutilta olisi tulossa?
Ööhno esim. labra- tai muita tutkimustuloksia. Sovitut puhelinajat.
Eiköhän jokainen vastaa jos odottaa sovittua puhelinaikaan. Sehän on nimenomaan sovittu aika.
Teveyskeskuksen paluusoitto voi tulla vaikka klo 18 tai mennä seuraavaan päivään. Eivätkä sairaalan lääkärit ole robotteja eli soita juuri sovittuun aikaan. Nimim. Kokemusta on
Yleensä olen tietoinen lääkärin soitosta ja osaan odottaa puhelua. Poliisi ja muut viranomaiset voivat vaikka jättää viestiä puhelinvastaajaan, jolloin asianomainen osaa seuraavan kerran vastata.
Vierailija kirjoitti:
Ylen ylen sankiat prihat ei edes tiedä montako sähkönmyyntipuhelua tavan rahvas saa päivässä.
"Ylen ylen sankiat prihat" Eli yle:n nais työntekijät !
Vierailija kirjoitti:
Nopeimmin tuntemattoman numeron voi selvittää esim. kukasoitti.fi -sivustolta. Omakohtaisesti varmasti 97 % minulle tuntemattomista numeroista soittaneista ovat olleet häiriköitä ja huijareita, eli on ollut kannattavaa olla vastaamatta. Yle ylehtelee jälleen kerran.
Nopeinta on vain laittaa puhelinnumero googleen !
Jos on tärkeää asiaa, oletan ihmisen laittavan perään viestiä tai jättävän vastaajaviestin.
Ongelma se on korkeintaan epätoivotuille tyrkyille, häiriköille ja huijareille. Paljastavat itsensä uliporullaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni on niin nynny, ettei vaan vastenmielisillekään uskalla sanoa mitään pahasti. Sitten otetaan käyttöön nämä ghostaus yms. välttelemiskonstit ja jätetään outoihin numeroihinkin vastaamatta siinä pelossa, että siellä on joku kaupustelija jolle ei uskalla sanoa pahasti.
Niin, mitä pahaa tuossa on? Joka tapauksessa yli 99,9% tuntemattomasta numerosta tulevista puheluista on sellaisia että niihin ei olisi kannattanut vastata.
Mutta niitä tärkeitäkin puheluita tulee silloin tällöin mihin vastaamalla voi välttyä hankaluuksilta. Kuten nyt vaikkapa että verovirastosta soitetaan jonkin epäselvän asian takia, ei vastaa ja joutuvat sitten menemään omilla oletuksillaan ja tuurilla laittavat ihan päin honkia ne asiat siellä.
Tätähän tapahtuu tosi usein, että verovirasto soittaa, ja jos et vastaa, verovirkailija pistää omiaan sun verotietoihin :D
Höpö höpö. Käytä Omavero- palvelua, siellä lentää viestit nopeasti molempiin suuntiin !
Minulle soitteli työnumerooni sieltä mikä se kyselytutkinuspaikkaoli ainakin viikon ajan. Soittivat vaan aina työajan ulkopuolella. Esin sunnuntai iltana. En kertaakaan vastannut.