Miten joku voi menettää luottotietonsa?
Olen ollut apuna, kun iäkäs sukulainen laittaa asuntoaan vuokralle. Suurin osa kyselijöistä ilmoittaa, että heillä ei sitten ole luottotiedot kunnossa.
Miten tää on mahdollista? Onko nykypäivänä siis jotenkin ihan tavallista, että ihmisillä ei ole luottotietoja? Oman kokemukseni mukaan (olen ollut köyhä opiskelija & konkurssin tehnyt yksinyrittäjä) luottotietojen menettäminen vaatii aivan täydellistä raha-asioiden hoitamatta jättämistä ja elämänhallinnan menettämistä. Kun eihän se nyt niin mene, että nips, unohdit maksaa laskun ja kas, luottotiedot menevät. Eka tulee lasku, sitten tulee karhukirje tai kaksi, sitten siirrytään jossakin välissä perintätoimiston puoleen, sieltä tulee lasku tai kaksi, ja lopulta joskus kuukausien kuluttua käräjäoikeus ilmoittaa ottaneensa käsittelyyn asian ja sitten ehkä jossain välissä tulee ilmoitus luottotietojen menettämisestä. Koko tämän kuukausia, ehkä lähes vuoden, vievän prosessin ajan on mahdollista tehdä maksusuunnitelma tai maksaa lasku...
Siis minkälaisessa jamassa aikuisen ihmisen elämä on, jos hän päästää asiat tuohon pisteeseen, että luottotiedot lähtee?
Kommentit (165)
KUKAAN EI MENETÄ LUOTTOTIETOJAAN, HALOO!!!!! KAIKILLA NE OVAT.
Valtaosalla ei ole osaamista raha-asioissa, vaan tuhlaillaan sinne sun tänne. Itselläni osaamista on aina ollut, mutta erään aiheettoman (satavarmasti aiheeton, tiedän kyllä omat raha-asiani) asian takia sain merkinnän. En kerro missä vaiheessa asia on, mutta olen joutunut tappelemaan NIIN paljon tämän takia. Olen erittäin vihainen ja katkera siitä, että systeemi mahdollistaa tällaisen touhun eikä aiheettomasta merkinnästä meinaa päästä eroon yhtään mitenkään🤬🤬 IKINÄ en ole saanut aiheellista merkintää, koska minulle laskujen maksaminen ei ole mitään rakettitiedettä ja vaikka matikkaa vihaankin, olen aina ollut hyvä loogisissa laskuissa ja teenkin paljon budjettilaskelmia rahoistani. Maksan myös kaikki osamaksut pois aina mahdollisimman isoissa erissä ja näin olen toiminut aina. Tulen saamaan erään ylimääräisen rahan (ei tuki) lähiaikoina ja mikäli summa on sitä luokkaa kuin oletan sen olevan, aion maksaa yhden osamaksun kerralla pois. Summa on pieni, vain pari tonnia. Sitten menee yhteen asiaan x summa ö ja sitten on vielä kolmas tärkeä maksu. Sitten on hommat hoidettu ja ainoaksi velaksi jää opintolaina.
Tiedän, että joku alkaa haastamaan riitaa väittäen, että aiheettomia merkintöjä ei ole olemassa. Kyllä tasan tarkkaan on, ja koska kaikki viranomaiskäsittelyt kestävät, kestävät ja kestävät kuukausitolkulla, asian oikaisu on erittäin, erittäin, ERITTÄIN hidasta ja olen ollut lukuisia kertoja yhteydessä puhelimitse ja viestitse vaikka ja mihin tahoihin. Loputonta pompottelua taholta toiselle eikä kukaan tee mitään. Vähän lisää ja taas lisää yhteydenottoja ja samojen asioiden jankkausta. Tällä hetkellä VAIKUTTAA siltä, että vihdoin ja viimein mennään edes hieman eteenpäin asiassa. Tämäkin on vaatinut vaikka ja kuinka h##vetin monta jankkausyhteydenottoa, enkä siltikään voi tietää mikä lopputulos on. Olen pohjattoman katkera tälle systeemille. Minulle asioideni hoitaminen on aina ollut kunnia-asia, ja siitä huolimatta joudun tällaisen p##kan keskelle.
Vierailija kirjoitti:
KUKAAN EI MENETÄ LUOTTOTIETOJAAN, HALOO!!!!! KAIKILLA NE OVAT.
Valtaosalla ei ole osaamista raha-asioissa, vaan tuhlaillaan sinne sun tänne. Itselläni osaamista on aina ollut, mutta erään aiheettoman (satavarmasti aiheeton, tiedän kyllä omat raha-asiani) asian takia sain merkinnän. En kerro missä vaiheessa asia on, mutta olen joutunut tappelemaan NIIN paljon tämän takia. Olen erittäin vihainen ja katkera siitä, että systeemi mahdollistaa tällaisen touhun eikä aiheettomasta merkinnästä meinaa päästä eroon yhtään mitenkään🤬🤬 IKINÄ en ole saanut aiheellista merkintää, koska minulle laskujen maksaminen ei ole mitään rakettitiedettä ja vaikka matikkaa vihaankin, olen aina ollut hyvä loogisissa laskuissa ja teenkin paljon budjettilaskelmia rahoistani. Maksan myös kaikki osamaksut pois aina mahdollisimman isoissa erissä ja näin olen toiminut aina. Tulen saamaan erään ylimääräisen rahan (ei tuki) lähiaikoina ja mikäli summa on sitä luokkaa kuin oletan sen olevan, aion maksaa yhden osamaksun kerralla pois. Summa on pieni, vain pari tonnia. Sitten menee yhteen asiaan x summa ö ja sitten on vielä kolmas tärkeä maksu. Sitten on hommat hoidettu ja ainoaksi velaksi jää opintolaina.
Ensin kerrot, että sulla on osaamista raha-asioista ja sitten mainitset että sulla on ollut useita osamaksuja?
Ei nyt ihan sovi yhteen nuo.
Miten tämä aiheeton merkintä on päässyt syntymään? Mikset ole yrittänyt sopia tai hoitaa maksua ennen kuin se on mennyt ulosottoon?
Miten? Jätetään laskut, velat ja pikavipit maksamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokra-asunnoista on ylitarjontaa ja luottotiedottomia on paljon. Isoilla vuokrafirmoillakaan luottotiedottomuus ei ole enää este asunnonsaannille, vakuuden joutuu toki maksamaan.
Ja jos noin yleisesti miettii, niin vuokra-asuminen on aika harvalle ykkösvaihto, vuokralla asutaan kun muuta vaihtoehtoa ei ole. Ei voi olettaa että vuokralle saa jonkun priima-asukkaan, tosin hyvällä tuurilla saattaa tietty saada.
Häh? Minulle vuokra-asuminen on ehdottomasti ykkösvaihtoehto. Olen asunut elämässäni monella eri paikkakunnalla Suomessa ja ulkomailla. En todellakaan halua sitoa itseäni tiettyyn paikkaan. Ei ole mitään taetta että saisin asunnon myytyä halutessani.
Lisäksi vuokra-asuminen on helppoa. Rempat hoitaa ja viat korjaa joku muuItse olen helppoudesta eri mieltä. Naapureina saattaa olla ties mitä hunsvotteja, korjauksia saa odotella ja jälleen odotella. Toki jos vaihtaa paikkakuntaa tai maata tiheään, niin silloin huonoista naapureista ei ehdi aiheutua hirveää riesaa.
Olet varmaan asunut jossain kaupungin vuokra-asunnoissa. Niissä taloissa, joissa minä olen asunut, kaikki on sujunut hyvin. Tietysti parempaa tasoa saa maksamalla hiukan enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokra-asunnoista on ylitarjontaa ja luottotiedottomia on paljon. Isoilla vuokrafirmoillakaan luottotiedottomuus ei ole enää este asunnonsaannille, vakuuden joutuu toki maksamaan.
Ja jos noin yleisesti miettii, niin vuokra-asuminen on aika harvalle ykkösvaihto, vuokralla asutaan kun muuta vaihtoehtoa ei ole. Ei voi olettaa että vuokralle saa jonkun priima-asukkaan, tosin hyvällä tuurilla saattaa tietty saada.
Häh? Minulle vuokra-asuminen on ehdottomasti ykkösvaihtoehto. Olen asunut elämässäni monella eri paikkakunnalla Suomessa ja ulkomailla. En todellakaan halua sitoa itseäni tiettyyn paikkaan. Ei ole mitään taetta että saisin asunnon myytyä halutessani.
Lisäksi vuokra-asuminen on helppoa. Rempat hoitaa ja viat korjaa joku muuItse olen helppoudesta eri mieltä. Naapureina saattaa olla ties mitä hunsvotteja, korjauksia saa odotella ja jälleen odotella. Toki jos vaihtaa paikkakuntaa tai maata tiheään, niin silloin huonoista naapureista ei ehdi aiheutua hirveää riesaa.
Olet varmaan asunut jossain kaupungin vuokra-asunnoissa. Niissä taloissa, joissa minä olen asunut, kaikki on sujunut hyvin. Tietysti parempaa tasoa saa maksamalla hiukan enemmän.
En ole koskaan asunut kaupungin taloissa, eikä onneksi enää tarvitse asua vuokralla ollenkaan.
Konkurssin tehnyt Ap ihmettelee vauvapalstalla, että miten joku voi menettää luottotiedot, hohhoijaa.
Vierailija kirjoitti:
Koska sairastuminen, työttömyys jne ja mininaaliset tulot yllättävissä tilanteissa katos vaikka sillä tavalla
Minä erosin väkivaltaisesta suhteesta hoitovapaalla. En saanut mukaani kuin henkilökohtaiset tavarat ja lapsen tavarat. Piti maksaa 2kk takuuvuokraa+tietenkin sen kuun vuokra, muutto ja asunnon kalustaminen.
Minä soitin sossuun ja sain muutaman sata euroa, olikohan 400. Sillä sai käytettyjä huonekaluja. Muutto huomioitiin toimeentulotuessa ja se oli muutenkin edullinen. Lainarahalla sain takuut ja vakuutukset maksettua. Lainaa maksoin pienistä tuloistani 100 euroa kuussa takaisin. Vuoden jälkeen palasin töihin ja maksoin kaiken pois.
Aivan ufo ajatus, että jotain olisi jäänyt roikkumaan, vaikka olin henkisesti aivan rikki. Eläminen ei lopulta maksa paljoa ja käytettynä saa vaikka mitä. Sinnikkyyttä ja suunnitelmallisuutta se vaatii ja ehkä se on se, mikä monelta uupuu. Ei kestetä epämukavuutta. Minusta se köyhä pätkä elämästäni oli silti ihan onnellinen. Pääsin irti huonosta suhteesta ja pikkuhiljaa rakensin uuden elämän. Välillä köyhyys jopa nauratti. Äiti sanoi tulevansa kahville. Sanoin, ettei ole keitintä. Hän tuo termarissa. Ei ole kuppejakaan. Hän tuo kertakäyttökupit. Ai niin, ei ole ruokapöytää ja tuolejakaan, mutta syöttötuoli löytyy :D
Tmpienet tulot ei riitä jatkuvasti kasvaviin kuluihin ja jos asuu omistusasunnossa pienellä paikkakunnalla niin ei ole oikeutettu minkäänlaisiin tukiin ja mistään ei saa apua
Työnantaja tekee konkurssin ja jää työttömäksi sillä sekunnilla kun se ilmoitetaan.
Valtion palkkaturma maksaa myöhemmin palkkasaatavat ja siihen voi mennä monta kuukautta, jopa puolivuotta.
Jos ei ole säästöjä, putoat ihan tyhjänpäälle..
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja tekee konkurssin ja jää työttömäksi sillä sekunnilla kun se ilmoitetaan.
Valtion palkkaturma maksaa myöhemmin palkkasaatavat ja siihen voi mennä monta kuukautta, jopa puolivuotta.
Ihmisillä on usein läheisiä, jotka auttaa. Jollei ole, niin sosiaalitoimisto auttaa. Jos sinulla on omaisuutta, sitä pitää myydä. Jos on velkoja, pitää neuvotella maksuvapaata.
Ihanko tosissaan joku ihmettelee luottotiedottomien määrää. Suomi on kallis maa, on työttömyyttä, masennusta, palkat on pienet ja turvaverkot puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on usein läheisiä, jotka auttaa. Jollei ole, niin sosiaalitoimisto auttaa. Jos sinulla on omaisuutta, sitä pitää myydä. Jos on velkoja, pitää neuvotella maksuvapaata.
Sosiaalitoimisto ei todellakaan auta kaikkia. Jos asuu omistusasunnossa eibole oikeutettu minkäänlaisiin tukiin ja itse pyysin kirjallisena tuon lausunnon että voi todistaa asian kun aina väitetään että kaikki saa sossusta apua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sossusta ei välttämättä saa apua, maksuvapaata ei välttämättä saa, läheisillä ei välttämättä ole varaa auttaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalitoimisto ei todellakaan auta kaikkia. Jos asuu omistusasunnossa eibole oikeutettu minkäänlaisiin tukiin ja itse pyysin kirjallisena tuon lausunnon että voi todistaa asian kun aina väitetään että kaikki saa sossusta apua
Minä sanoinkin "jos sinulla on omaisuutta, sitä pitää myydä". Omistusasunnossa on paljon rahaa kiinni. Kaikista köyhimmillä ei oikeasti ole yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sossusta ei välttämättä saa apua, maksuvapaata ei välttämättä saa, läheisillä ei välttämättä ole varaa auttaa jne.
Ruokajonoon sitten. Kirkostakin voi saada apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistusasunnossa asuva saa toimeentulotukea ihan samoilla ehdoilla kuin vuokrallakin asuva. Et ymmärrä tuen määräytymisperusteita jos väität että hakemus on hylätty _koska asut omistusasunnossa_. Ei ole. Sen sijaan on voinut käydä niin, ettet ole oikeutettu tukeen koska tulot vs hyväksyttävät menot laskelma näyttää ettei tukeen ole oikeutta. TÄLLÄ EI OLE MITÄÄN TEKEMISTÄ ASUMISMUODON KANSSA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sanoinkin "jos sinulla on omaisuutta, sitä pitää myydä". Omistusasunnossa on paljon rahaa kiinni. Kaikista köyhimmillä ei oikeasti ole yhtään mitään.
Kun ei saa myytyä asuntoa niin sitä ei voi realisoida rahaksi. Se jatkuva käskytys että myy asuntosi ei auta mitään kun kukaan ei osta
Itse olen helppoudesta eri mieltä. Naapureina saattaa olla ties mitä hunsvotteja, korjauksia saa odotella ja jälleen odotella. Toki jos vaihtaa paikkakuntaa tai maata tiheään, niin silloin huonoista naapureista ei ehdi aiheutua hirveää riesaa.