Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joku voi menettää luottotietonsa?

Vierailija
30.11.2022 |

Olen ollut apuna, kun iäkäs sukulainen laittaa asuntoaan vuokralle. Suurin osa kyselijöistä ilmoittaa, että heillä ei sitten ole luottotiedot kunnossa.

Miten tää on mahdollista? Onko nykypäivänä siis jotenkin ihan tavallista, että ihmisillä ei ole luottotietoja? Oman kokemukseni mukaan (olen ollut köyhä opiskelija & konkurssin tehnyt yksinyrittäjä) luottotietojen menettäminen vaatii aivan täydellistä raha-asioiden hoitamatta jättämistä ja elämänhallinnan menettämistä. Kun eihän se nyt niin mene, että nips, unohdit maksaa laskun ja kas, luottotiedot menevät. Eka tulee lasku, sitten tulee karhukirje tai kaksi, sitten siirrytään jossakin välissä perintätoimiston puoleen, sieltä tulee lasku tai kaksi, ja lopulta joskus kuukausien kuluttua käräjäoikeus ilmoittaa ottaneensa käsittelyyn asian ja sitten ehkä jossain välissä tulee ilmoitus luottotietojen menettämisestä. Koko tämän kuukausia, ehkä lähes vuoden, vievän prosessin ajan on mahdollista tehdä maksusuunnitelma tai maksaa lasku...

Siis minkälaisessa jamassa aikuisen ihmisen elämä on, jos hän päästää asiat tuohon pisteeseen, että luottotiedot lähtee?

Kommentit (165)

Vierailija
101/165 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on erehtyväinen. Väliin huolimaton. Joskus masentunut, kipeä. Luottavainen. Ja työt loppuvatkin seinään. 22 vuotiaana alla postilaatikkoon sataa roskapankkien mainoksia. Tonnin auton romuihin kaupataan osamaksuja. Kaiken saa liian helposti osamaksulla.

Työt loppuivat. Tai se auto joka maksoikin 12 tonnia oli puoli vuotta vähän väliä hajalla. Varaa oli 5 tonnin romuun luotolla sai liikaa.

Tänään oli jossain lehdessä prosenttikaavio puolestamiljoonasta luottotiedottomasta.

Jos rahavirtasi katkeaa tai puolittuu. Minkä laskun jätät ensin maksutta.

Luottoa saa liian helposti.

Siksi luottotiedottomia on niin paljon.

Vierailija
102/165 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin jää opintolainat maksamatta. Olen hakenut töitä ahkerasti ympäri Suomen, mutta en ole saanut töitä. Ei voi mitään, luottotiedot menee. Kaikkeni yritin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/165 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vararikon uhatessa  päättyy elämä. -Minulla on pienet tulot, mutta peli jatkuu toistaiseksi, kun on myös varsin pienet menot.

Vierailija
104/165 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Kapanteri.- kirjoitti:

Vararikon uhatessa  päättyy elämä. -Minulla on pienet tulot, mutta peli jatkuu toistaiseksi, kun on myös varsin pienet menot.

Ei Suomessa pääty. Sossu makaa edelleen. Vain luottotiedot menevät.

Vierailija
105/165 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotappa ap ensi kevättä, niin aika moni joutuu ulosottoon. Ihmisillä ei rahat enää riitä, tulee irtisanomisia kulutuksen vähentyessä. Meneekö miljoonan raja rikki uo:ssa olevien osalta?

Vierailija
106/165 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on erehtyväinen. Väliin huolimaton. Joskus masentunut, kipeä. Luottavainen. Ja työt loppuvatkin seinään. 22 vuotiaana alla postilaatikkoon sataa roskapankkien mainoksia. Tonnin auton romuihin kaupataan osamaksuja. Kaiken saa liian helposti osamaksulla.

Työt loppuivat. Tai se auto joka maksoikin 12 tonnia oli puoli vuotta vähän väliä hajalla. Varaa oli 5 tonnin romuun luotolla sai liikaa.

Tänään oli jossain lehdessä prosenttikaavio puolestamiljoonasta luottotiedottomasta.

Töiden loppuminen riittää tuhon alkamiseen. Minulla oli puolet asuntolainasta jäljellä. En ollut koskaan ottanut kulutusluottoa tai pikavippiä tai pelannut omalla tai velkarahalla. Minulla oli ollut luottokortti vuosia pahan päivän varalta ja siksi, että siitä ei ollut kuluja. En käyttänyt korttia ollenkaan, koska ei tarvinnut. Kaiken olin hoitanut aina tunnollisesti. Ja silti olen nyt  koditon, eikä luottokelpoisuus palaa koskaan.

Vierailija
107/165 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töiden loppuminen riittää tuhon alkamiseen. Minulla oli puolet asuntolainasta jäljellä. En ollut koskaan ottanut kulutusluottoa tai pikavippiä tai pelannut omalla tai velkarahalla. Minulla oli ollut luottokortti vuosia pahan päivän varalta ja siksi, että siitä ei ollut kuluja. En käyttänyt korttia ollenkaan, koska ei tarvinnut. Kaiken olin hoitanut aina tunnollisesti. Ja silti olen nyt  koditon, eikä luottokelpoisuus palaa koskaan.

Asuntolainasta oli puolet maksettu, eikä pankki antanut yhtään lyhennysvapaata? Asunto ei mennyt kaupaksi edes puolella alkuperäisestä hinnasta? Vaikea uskoa.

Vierailija
108/165 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuntolainasta oli puolet maksettu, eikä pankki antanut yhtään lyhennysvapaata? Asunto ei mennyt kaupaksi edes puolella alkuperäisestä hinnasta? Vaikea uskoa.

Totta kai sain lyhennysvapaata. Ennen pitkää kuitenkin käy huonosti, kun on selvää, että vakituista työpaikkaa ei löydy. Sinun uskomisesi on yhdentekevää.

Vierailija
109/165 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai sain lyhennysvapaata. Ennen pitkää kuitenkin käy huonosti, kun on selvää, että vakituista työpaikkaa ei löydy. Sinun uskomisesi on yhdentekevää.

No siinä "ennen pitkässä" olisi sen asunnon voinut myydä. Ei olisi jäänyt velkaa jos edes sen puolikkaan hinnan olisi saanut.

Vierailija
110/165 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siinä "ennen pitkässä" olisi sen asunnon voinut myydä. Ei olisi jäänyt velkaa jos edes sen puolikkaan hinnan olisi saanut.

Luule, mitä luulet. Maailma on monimutkaisempi paikka kuin sinun aivoillasi pystyy käsittämään.

Vierailija
111/165 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska sairastuminen, työttömyys jne ja mininaaliset tulot yllättävissä tilanteissa katos vaikka sillä tavalla

Tunnen kyllä itseni lisäksi aika monia ihmisiä, jotka ovat olleet työttöminä tai sairastuneet vakavasti, mutta jotka silti ovat pystyneet hoitamaan niukat rahansa niin, että luottotiedot ovat kunnossa. Välillä on maksettu tosin jotain pesukonetta osamaksulla kolme vuotta, mutta se on silti maksettu. 

Olen itse näitä ihmisiä jotka, aivan sama mikä elämäntilanne on ollut, ovat aina pitäneet huolen että velkaa mihinkään suuntaan ei kerry-koskaan. Mieluummin asunnottomuus, nälkä ja kylmyys kuin minkäänlainen velka minnekään.  On täysin mahdollista saada säästettyä rahaa myös työttömyyskorvauksista (oli se "laillista" tai ei tässä korruptio yhteiskunnassa, jossa köyhää pannaan parrulla perseeseen joka välissä ja pahimmat sekä törkeimmät lain rikkojat ovat viranomaisten puolella sekä hallituksessa)jos on olemassa tahtotila ja omaa edes jonkinlaiset aivot. Suurin osa ei ilmeisesti osaa enää ajatella itse. Säälittävää porukkaa tässä maassa, ei voi muuta sanoa.

Vierailija
112/165 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luusereita on aina ollut ja aina tulee olemaan.

Vierailija
113/165 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma tarinani: Sairastuin vakavasti pari vuotta sitten. Olen matalapalkkainen yksinhuoltaja eikä pesämunaa ollut tarpeeksi säästössä näin pitkään sairastamiseen. 1900 euron palkasta kun maksaa vuokran 700 euroa, sähköt, netin, ruuan kahdelle ja vaatteet teinille niin ei siinä paljon jää. Kun sairastaa tarpeeksi pitkään, tippuu Kelan päivärahalle. Käteen tulee 1200 euroa, menot pysyvät samana, lääkemenot nousevat.

Laskuja voi siirtää 2-3 kk, sen jälkeen seuraa katastrofi, niin minullekin kävi. Jotain hyvää sentään että asunto on säilynyt alla, sähköt on päällä ja aina on ollut ruokaa. Loput sitten menikin hyrränä pieleen.

Tästä nyt joku hurskas voisi kivittää, antaa palaa sitten vain.

Unohdit tuloista lapsilisän ja elatusavun. Noin 2200e nettotulot eivät ole mitenkään järkyttävän vähän kahdelle. Vuokran jälkeen jää 1500e joka pitäisi riittää mainiosti.

Kelan päivärahalla sait asumistukea ja toimeentulotukea, ja toimeentulotuesta maksettiin lääkkeet.

Tämä ei ole hurskastelua, mutta ei pitäisi näistä tarinoista unohtaa isoja tulonlähteitä jos meinaa olla uskottava.

Mitä ihmettä sä höpötät? 2200 nettotuloilla toimeentulotukea? Ei varmasti saa.

Vierailija
114/165 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka eivät saa lainaa, etsivät vuokrakämppää. Apropoo.

Vierailija
115/165 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma tarinani: Sairastuin vakavasti pari vuotta sitten. Olen matalapalkkainen yksinhuoltaja eikä pesämunaa ollut tarpeeksi säästössä näin pitkään sairastamiseen. 1900 euron palkasta kun maksaa vuokran 700 euroa, sähköt, netin, ruuan kahdelle ja vaatteet teinille niin ei siinä paljon jää. Kun sairastaa tarpeeksi pitkään, tippuu Kelan päivärahalle. Käteen tulee 1200 euroa, menot pysyvät samana, lääkemenot nousevat.

Laskuja voi siirtää 2-3 kk, sen jälkeen seuraa katastrofi, niin minullekin kävi. Jotain hyvää sentään että asunto on säilynyt alla, sähköt on päällä ja aina on ollut ruokaa. Loput sitten menikin hyrränä pieleen.

Tästä nyt joku hurskas voisi kivittää, antaa palaa sitten vain.

Unohdit tuloista lapsilisän ja elatusavun. Noin 2200e nettotulot eivät ole mitenkään järkyttävän vähän kahdelle. Vuokran jälkeen jää 1500e joka pitäisi riittää mainiosti.

Kelan päivärahalla sait asumistukea ja toimeentulotukea, ja toimeentulotuesta maksettiin lääkkeet.

Tämä ei ole hurskastelua, mutta ei pitäisi näistä tarinoista unohtaa isoja tulonlähteitä jos meinaa olla uskottava.

Mitä ihmettä sä höpötät? 2200 nettotuloilla toimeentulotukea? Ei varmasti saa.

Opettele lukemaan. _Kelan päivärahalla_ kirjoittaja oli oikeutettu toimeentulotukeen, koska tulot vuokran jälkeen jäivät 500 euroon kahdelle hengelle. Näillä kirjoittajilla on tapana vaan "unohtaa" satojen eurojen tuet kun agendana on kerjäta sääliä.

Vierailija
116/165 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro sinä meille, miten konkurssin tehnyt yksinyrittäjä voi säilyttää luottotietonsa.

Vierailija
117/165 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin yhden asunnon vuokrakapitalistina voin vahvistaa: useimmilla asunnonkysyjillä ei ole luottotiedot kunnossa. Osin tuo on eräänlainen harhakin: jos tiedot ovat kunnossa, henkilö muuttaa ensimmäiseen sopivan oloiseen asuntoon. Jos ne eivät ole kunnossa, hän jää vuokramarkkinalle pyörimään ikiajoiksi.

Luottotiedot lähtevät rikkaaltakin, jos hän joutuu identiteettivarkauden uhriksi, tai jos hän vaikka riitaantuu remonttifirman kanssa ja kieltäytyy maksamasta mielestään perusteetonta laskua. Olen maksanut yhden mielestäni perusteettoman remonttilaskun tuon pelon takia.

Vierailija
118/165 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Multa vietiin rahaa mistä syystä ei ollut varaa maksaa laskuja. Helpostihan ne menee.

Järjestelmä on tehty sellaiseksi että varattomilta viedään luottotiedot jottei elintaso nousisi ja jäisivät tekemään palkattomia töitä. 

No kun nimenomaan ei mene helposti, vaan vaatii lähes vuoden prosessin ja tulee varmaan kymmenkunta muistutuslaskua. Ja koko sen ajan voisi tehdä maksusuunnitelman ja maksaa kyseistä laskua pois vaikka vitosella kuussa. 

Ei niitä oikeasti makseta millään vitosilla. Pienin kuukausierä, mitä olen saanut perintätoimistojen kanssa sovittua on 20 €, ja tämä on koskenut korkeintaan satasen velkaa. Jos isompi velka, lyhennyserät vielä isompia. Ja maksusopimuksen tekemisestä veloitetaan yleensä myös 20 €.

Vierailija
119/165 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin jää opintolainat maksamatta. Olen hakenut töitä ahkerasti ympäri Suomen, mutta en ole saanut töitä. Ei voi mitään, luottotiedot menee. Kaikkeni yritin.

En tunne nykyistä tilannetta, joten pitää kysyä: eikö enää ole olemassa sitä periaatetta, että opintolainan takaisinmaksu alkaa vasta sitten, kun työtä on löytynyt?

Vierailija
120/165 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska sairastuminen, työttömyys jne ja mininaaliset tulot yllättävissä tilanteissa katos vaikka sillä tavalla

Tunnen kyllä itseni lisäksi aika monia ihmisiä, jotka ovat olleet työttöminä tai sairastuneet vakavasti, mutta jotka silti ovat pystyneet hoitamaan niukat rahansa niin, että luottotiedot ovat kunnossa. Välillä on maksettu tosin jotain pesukonetta osamaksulla kolme vuotta, mutta se on silti maksettu. 

Olen itse näitä ihmisiä jotka, aivan sama mikä elämäntilanne on ollut, ovat aina pitäneet huolen että velkaa mihinkään suuntaan ei kerry-koskaan. Mieluummin asunnottomuus, nälkä ja kylmyys kuin minkäänlainen velka minnekään.  On täysin mahdollista saada säästettyä rahaa myös työttömyyskorvauksista (oli se "laillista" tai ei tässä korruptio yhteiskunnassa, jossa köyhää pannaan parrulla perseeseen joka välissä ja pahimmat sekä törkeimmät lain rikkojat ovat viranomaisten puolella sekä hallituksessa)jos on olemassa tahtotila ja omaa edes jonkinlaiset aivot. Suurin osa ei ilmeisesti osaa enää ajatella itse. Säälittävää porukkaa tässä maassa, ei voi muuta sanoa.

Oletko ollut asunnoton ja nälkäinen? Minä olen. Siinä tilanteessa ylevillä periaatteilla on ennen pitkää tapana nahistua.

Tiedätkö sinä nyt yhtään, mistä sinä puhut? Työttömyyskorvauksen nimi on nykyisin työmarkkinatuki, ja siitä on aina saanut säästää vaikka sata prosenttia, eikä kukaan kysele.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi