Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joku voi menettää luottotietonsa?

Vierailija
30.11.2022 |

Olen ollut apuna, kun iäkäs sukulainen laittaa asuntoaan vuokralle. Suurin osa kyselijöistä ilmoittaa, että heillä ei sitten ole luottotiedot kunnossa.

Miten tää on mahdollista? Onko nykypäivänä siis jotenkin ihan tavallista, että ihmisillä ei ole luottotietoja? Oman kokemukseni mukaan (olen ollut köyhä opiskelija & konkurssin tehnyt yksinyrittäjä) luottotietojen menettäminen vaatii aivan täydellistä raha-asioiden hoitamatta jättämistä ja elämänhallinnan menettämistä. Kun eihän se nyt niin mene, että nips, unohdit maksaa laskun ja kas, luottotiedot menevät. Eka tulee lasku, sitten tulee karhukirje tai kaksi, sitten siirrytään jossakin välissä perintätoimiston puoleen, sieltä tulee lasku tai kaksi, ja lopulta joskus kuukausien kuluttua käräjäoikeus ilmoittaa ottaneensa käsittelyyn asian ja sitten ehkä jossain välissä tulee ilmoitus luottotietojen menettämisestä. Koko tämän kuukausia, ehkä lähes vuoden, vievän prosessin ajan on mahdollista tehdä maksusuunnitelma tai maksaa lasku...

Siis minkälaisessa jamassa aikuisen ihmisen elämä on, jos hän päästää asiat tuohon pisteeseen, että luottotiedot lähtee?

Kommentit (165)

Vierailija
41/165 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menetin luottotiedot kun olin palkkatöissä. Työnantaja jättikin sitten 3 kuukauden palkat maksamatta. En saanut sossusta vuokra rahoja koska ne ei uskonut etten saa palkkaa vaikka näytin tiliotteet. Olin raksatöissä ja työnantaja alkoi riitelee vakuutusyhtiön kanssa joten se jätti palkat maksamatta koska ei saanut vakuutus yhtiöltä korvauksia tarpeeksi kun sen talo paloi tulipalossa. Minä olin sitä taloa remontoimassa silloin. No koska en saanut palkkaa niin ei voinut maksaa vuokraa ja ne meni ulosottoon 3 kuuukauden osalta. Minä haastoin kunnan sosiaalitoimiston oikeuteen. Sain vuokrarahat vasta  1.5 vuoden päästä mutta sehän oli myöhäistä. Maksoin velat ulosottoon mutta luottotietoja ei saanut puhtaaksi vuosiin vielä.

Vierailija
42/165 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Multa vietiin rahaa mistä syystä ei ollut varaa maksaa laskuja. Helpostihan ne menee.

Järjestelmä on tehty sellaiseksi että varattomilta viedään luottotiedot jottei elintaso nousisi ja jäisivät tekemään palkattomia töitä. 

No kun nimenomaan ei mene helposti, vaan vaatii lähes vuoden prosessin ja tulee varmaan kymmenkunta muistutuslaskua. Ja koko sen ajan voisi tehdä maksusuunnitelman ja maksaa kyseistä laskua pois vaikka vitosella kuussa. 

Maksuhäiriömerkintä tulee kuitenkin. Voihan olla että osa noista jotka ilmoittivat että "luottotiedot ei ole kunnossa" tarkoittivat että heillä on maksuhäiriömerkintä? Se ei vaadi mitään vuoden prosessia.

Mitä ihmettä horiset? Maksuhäiriömerkintä nimenomaan on sama asia, kuin että luottotiedot on menneet. Se, että saa maksuhäiriömerkinnän, on ajallisesti pitkä prosessi.

Olen eri, mutta merkintä voi napsahtaa nopeastikin, ei se todellakaan aina vaadi mitään vuosien prosessia.

Tiedän, mutta kuukausista puhutaan vähintään. Kulutusluotto- ja rahoitusyhtiöt voi yleensä ilmoittaa merkinnän suoraan ilman käräjäoikeuden käsittelyä, kun maksu on väh. 60 vrk myöhässä. Muiden toimijoiden tapauksessa pitää pääsääntöisesti odottaa käräjäoikeuden käsittelyä ja sen päätöstä vielä tuon 60 vrk jälkeen. Ei se mikään ihan nopeakaan prosessi ole.

Mutta mistä sen siltikään maksaa, jos alunperinkään ei ole ollut varaa ottaa lainaa? Saattaa käydä jopa niin, että tulot pienenee jonkun syyn takia. - eri

Enpä ole muuhun ottanut kantaa, kuin tuohon prosessin kestoon. En ole tuo alkuperäinen kommentoija.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/165 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen polttanut luottotietoni tahallisesti jo kaksi kertaa. Aion polttaa ne niin monta kertaa kuin ehdin elämäni aikana. Olen mielenterveys- ja päihdeoireiden kanssa taiteileva ja elämäntyylini on "kuin viimeistä päivää", enkä todellakaan murehdi raha-asioita. Tietenkin poltan luottotiedot ennen hautaan menoa. Saatan olla ensi kesänä töissä (pimeästi) tai sitten saatan olla lähtenyt oman käden kautta tai saatan viettää railakasta päihdekesää työttömyydestä nauttien. Ken tietää.

M37

Vierailija
44/165 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu kuin yhdellä aikaisemmalla kommentoijalla: Otin lainoja rahapulaani ja huonostihan siinä kävi, kun lyhennyksiä ei ollut varaa maksaakkaan takaisin, vaikka vakuuttelin itselleni, että kyllä se hoituu, ei hoitunut ja ulosotossa olen.

Vierailija
45/165 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan pankkiurani alussa asustelin vuokralla ja piti kaikenlaista ostaa. Silloin kävi joskus niin että oli yhden kerran velkaa vaatekauppaan, stockalle, luottokuntaan ja vielä jonnekin. Yhden kerran vaan koko palkka lähti johonkin loppuerään eikä ollut varaa ruokaan tai vuokraan.

No tähän asti oli maksutilanne ollut ok ja sattumoisin määräaikainen vakanssini vakinaistettiin. Pankin vakinaisena sain nyt automaattisesti luottoa bruttopalkan verran. Jos en olisi saanut sitä paikkaa niin maksuhöiriömarkintä olisi ollut tosiasia.

Tajusin silloin miten tuhoisa voi olla tuollainen monen velan yhdistelmä ja makselin sitten seuraavina kuukausina luotot pois ja kesti vuoden saada luotollinen tili nollille. Osasin pelätä luottotietojen menetystä hysteerisesti koska pankkiduuni menee alta kun tulee merkintä.

Tein myös jotain extraduunia iltaisin saadakseni velat nollille.

Ainoa neuvo yksityisille ja yrityksille: pitäkää yhteyttä velkojiin ja pankkeihin. Jos teillä on rehellinen, kirjallinen maksusuunnitelma ja olette yhteydessä jo ongelmien ilmetessä, monet haluavat auttaa ihan Jo saadakseen omansa takaisin. Välttely ja vähättely ja epämääräiset lupaukset -> ulosottoon

Vierailija
46/165 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra-asunnoista on ylitarjontaa ja luottotiedottomia on paljon. Isoilla vuokrafirmoillakaan luottotiedottomuus ei ole enää este asunnonsaannille, vakuuden joutuu toki maksamaan.

Ja jos noin yleisesti miettii, niin vuokra-asuminen on aika harvalle ykkösvaihto, vuokralla asutaan kun muuta vaihtoehtoa ei ole. Ei voi olettaa että vuokralle saa jonkun priima-asukkaan, tosin hyvällä tuurilla saattaa tietty saada.

Vierailija
47/165 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarinoita on varmasti monia. Omassa lähipiirissä on selkeästi yhdistävänä asiana kulutus yli varojen. Eikä olla yhtään varauduttu tai säästetty mihinkään. Ihan aikuisista työssä käyvistä terveistä ihmisistä kyse. Jotain elämänhallintaan liittyvää ongelmaa tai halutaan elää paremmin kuin olisi varaa. Yksi ystävä vielä päätti tilata luotolla vaatteita netistä äkkiä kun tiesi että kohta menee luottotiedot. Monet myös kokevat olevansa oikeutettuja tiettyihin tavaroihin, asioihin tai materiaan mihin heillä ei ole varaa. Yksi tuttava käy/kävi säännöllisesti ja usein kampaajalla ja vahauksessa yms vaikka on ihan veloissa.En ymmärrä miksi kahden hengen taloudessa tiskikone olisi välttämättömyys. Tai auto kaikissa tilanteissa. Tietenkin on paljon yllättäviä elämäntilanteita mihin ei ole pystynyt varautumaan. Mielestäni yli 4 lapsen hankkimien on kuitenkin ihan omalla vastuulla ja oma riski aina.

Vierailija
48/165 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että on kovia kohtaloita ja ihmisillä kaikenlaisia ongelmia, mutta kyllä silti todella paljon ärsyttää tämä joidenkin kommentoijien asenne, että luottotiedot nyt voi just lähtee tosi "helposti" tai että jos vaikka jää työttömäksi, niin sitten "vaan käy näin".  Tajuun aloittajan pointin siitä, että luottotiedothan ei todellakaan lähde mitenkään "helposti", vaan ennen sitä ihminen on sössinyt jo todella monta asiaa pahasti eikä ole yrittänyt niitä korjata esim. maksusuunnitelmaa tekemällä.

Kaiken syy on tää nyky-yhteiskunnan järjetön kulutusvimma, joka on 2000-luvulla revennyt aivan käsistä. Ostetaan ostetaan ostetaan, sisustus vaihtuu vuodenaikojen mukaan, jos oot lähdössä illalla baariin niin meet ostaan uudet vaatteet sitä varten, ruokaa tilataan monta kertaa viikossa luottokortilla kotiinkuljetuksella ravintolasta, otetaan lainaa että päästään viikoksi Bulgariaan, ehjää tavaraa laitetaan roskiin kun ei ollutkaan käyttöä... Hullua! Ja oikeesti moni mun tuttu elää tämmöistä arkea, vaikka ovat opiskelijoita tai pienipalkkaisia myyjiä.

Vierailija
49/165 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee nykyisellä sähkön riistohinnoittelulla menemään luottotiedot vielä suurelta osalta suomalaisia.

Täytyy olla päättäjien ihan psykoja kun haluaa ongelmia oman maan kansalaisille.

Verratkaa meitä Norjaan, jossa hintakatto jonka kuluttajat maksaa ja ylimenevän valtio.

Jossain vaiheessa jollain "napsahtaa" ja sit alkaa tulee päättäjille pelko persuuksiin. Sitä tää enteilee.

Vierailija
50/165 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli miljoonaa  suomalaista ei viitsi hoitaa asioitaan. Eipä tarvitse tarjota moisille vuokra-asuntoa.

Vierailija
51/165 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kunnossa ja maksan vielä siitä että mulla on omaehtoinen luottokielto. Syytä en kerro mutta ei itsestäni johtuva.

Vierailija
52/165 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli uusi sähkölasku 154 euroa kolmelta kuukaudelta. Ennen oli 60 euroa ja sitten 82. Kyse siis pörssisähköstä ja asun kerrostalossa. Veikkaan että aika moni sähköllä lämmittävä paskoo housuunsa kun saa uuden sähkölaskun näinä aikoina.

Vierailija
53/165 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä meni aikanaan alle puolessa vuodessa, ei tosiaan vienyt kuukausia ja kuukausia.

Sairastuin, sain lähdöt YT:ssä uudesta työpaikasta johon olin vaihtanut 5kk aikaisemmin, KELA:n ja työkkärin kanssa meni selvittelyksi, säästöjä ei ollut pahemmin alla, mies oli jäänyt vuorotteluvapaalle (kristallipallo puuttui, jos en olisi sairastunut tai jäänyt työttömäksi, talous olisi kestänyt tuon).

Sinniteltiin aikamme, koska "ihan kohta" saa päätöksen sairaspäivärahasta/ työttömyyskorvauksesta. 5kk kohdalla oli jo kahden kuun vuokra jäämässä rästiin kun haettiin tt-tukea. Saatiin päätös ja sanottiin että tuki ehtii maksuun ennen kuin vuokra menee ulosottoon. No hupsis, ei ehtinyt. Sinne meni luottotiedot, kahden kuukauden vuokrarästi riitti, ei mitään muistutuslaskujen muistutuslaskuja tullut, eikä tosiaan tilanne edes ollut pitkään päällä.

Ja kuukautta myöhemmin oli päätös tilapäisestä työkyvyttömyydestä ja homma hanskassa. Paitsi luottotiedot poissa seuraavat pari vuotta.

Oli virhe odottaa niin pitkään ennen toimeentulotuen hakemista ja oli virhe olla lainaamatta rahaa vuokran maksuun, mutta jälkiviisaus paras viisaus. Ja jos olisimme lainanneet rahaa vuokraan, olisi se voitu katsoa tuloksi ja siitä olisi tullut omat ongelmansa.

Nykyään menee taloudellisesti hyvin ja on puskurirahastot ja muut kunnossa, eli ei pääse toistumaan vaikka jäätäisiin molemmat työttömiksi/ tulisi ero tms., mutta oli aika opettavainen aika ihmisen elämässä.

Vierailija
54/165 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön mies kirjoitti:

Menetin luottotiedot kun olin palkkatöissä. Työnantaja jättikin sitten 3 kuukauden palkat maksamatta. En saanut sossusta vuokra rahoja koska ne ei uskonut etten saa palkkaa vaikka näytin tiliotteet. Olin raksatöissä ja työnantaja alkoi riitelee vakuutusyhtiön kanssa joten se jätti palkat maksamatta koska ei saanut vakuutus yhtiöltä korvauksia tarpeeksi kun sen talo paloi tulipalossa. Minä olin sitä taloa remontoimassa silloin. No koska en saanut palkkaa niin ei voinut maksaa vuokraa ja ne meni ulosottoon 3 kuuukauden osalta. Minä haastoin kunnan sosiaalitoimiston oikeuteen. Sain vuokrarahat vasta  1.5 vuoden päästä mutta sehän oli myöhäistä. Maksoin velat ulosottoon mutta luottotietoja ei saanut puhtaaksi vuosiin vielä.

Muuten olen aina pystynyt maksaa laskut ja vuokrat eikä ole velkaa koskaan ollut vaikka työtönkin olen.

Vierailija
55/165 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tuttu vanha poliisi sanoi joskus, että suomalaisessa yhteiskunnassa on hänen uransa (about 35 vuotta) tapahtunut kaksi valtavaa muutosta: Ihmisten suhtautuminen rahaan & Kotien siisteystaso.

On tosi paljon "ihan tavallisia" ihmisiä, jotka eivät osaa yhtään suhteuttaa tulojaan ja menojaan, tai eivät oikeastaan pidä sitä mitenkään tärkeänä asiana. Jos tekee mieli lähteä laskettelulomalle kavereiden kanssa tai käydä kampaajalla, niin ei ole väliä sillä, että onko siihen varaa, vaan otetaan lainaa. Takaisinmaksua ei ajatella. 

Lisäksi poliisit näkee kuulemma aivan järkyttäviä kämppiä, sellaisia kuin Auri Kanasen videoissa, yhä useammin. Eikä kyse ole mistään nistiluukuista, vaan asukkaat saattavat käydä töissä ja vaikuttaa ihan tavallisilta, mutta asuvat käytännössä kaatopaikalla.  

Vierailija
56/165 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet konkurissin tehnyt yrittäjä? Haloo hei aloiteen tekijä miten selvisit siitä ,ettei luottotiedot menet? Onko uusi juttu tehdä konkurssi ja ei menenkään luottotietoja?

Vierailija
57/165 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet konkurissin tehnyt yrittäjä? Haloo hei aloiteen tekijä miten selvisit siitä ,ettei luottotiedot menet? Onko uusi juttu tehdä konkurssi ja ei menenkään luottotietoja?

Jos kyse on osakeyhtiöstä, niin silloin ei aiheudu maksuhäiriömerkintää.

Tosin ihmettelen kyllä, miksi konkurssin tehnyt henkilö ihmettelee ja kyselee että miten joku voi olla luottotiedoton?

Vierailija
58/165 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menetin luottotietoni kun mun tiedoillani otettiin tietämättäni pikavippejä. En jaksanut lähteä käymään asiasta oikeutta. Maksoin kaiken. Nyt minulla on puhtaat paperit.

Vierailija
59/165 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo Ap, Suomessa melkeinpä kaikki kynnelle kykenevät ottavat asuntolainan, ei kukaan halua asua ylihintaisessa vuokraluukussa jos on mahdollista lyhentää omaa. Tottakai vuokrakämppiä hakee myös luottotiedottomat, heitä on Suomessa paljon.

Vierailija
60/165 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokra-asunnoista on ylitarjontaa ja luottotiedottomia on paljon. Isoilla vuokrafirmoillakaan luottotiedottomuus ei ole enää este asunnonsaannille, vakuuden joutuu toki maksamaan.

Ja jos noin yleisesti miettii, niin vuokra-asuminen on aika harvalle ykkösvaihto, vuokralla asutaan kun muuta vaihtoehtoa ei ole. Ei voi olettaa että vuokralle saa jonkun priima-asukkaan, tosin hyvällä tuurilla saattaa tietty saada.

Häh? Minulle vuokra-asuminen on ehdottomasti ykkösvaihtoehto. Olen asunut elämässäni monella eri paikkakunnalla Suomessa ja ulkomailla. En todellakaan halua sitoa itseäni tiettyyn paikkaan. Ei ole mitään taetta että saisin asunnon myytyä halutessani.

Lisäksi vuokra-asuminen on helppoa. Rempat hoitaa ja viat korjaa joku muu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä