Tuleeko sinun perinnöstäsi riitaa?
Luulen, että kaksi lastani osaavat olla riitelemättä. Jää vain puolikas talosta ja varmasti antavat isänsä asua tässä niin kauan kuin voi ja haluaa.
Kommentit (176)
Vierailija kirjoitti:
Ei tule, ei ole perillisiä.
Talo ja rahat mene kodittomille kissoille.
Kissat osaavat arvostaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun perinnön akaa kaksi poikaani, riitaa siis ei luvassa
Jos kaksi jakajaa, niin riitaa voi tulla vaikka kuinka paljon. Oletko nyt vähän naiivi. Tee tarkka testamentti riitojen välttämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen työssäni nähnyt, että riitaa tulee aivan uskomattomista asioista, ja sellaisten sisarusten kesken, jotka vaikuttavat olleen jakoon saakka hyvin läheisiä. Vannomatta paras, teistä ei kukaan tiedä täydellä varmuudella, miten teidän jälkeenne käy.
Hyvä, kun tuli puheeksi. Täytyykin taas päivittää viimeinen tahto.
Sama mun äiti sanoi. Hän oli saamassa perinnöksi kaapin ystävältään. Ystävä sanoi se lukee testamentissa. Perunkirjoitus oli pidetty ja siellä oli sanottu toimitetaan kaappi. Asunto myytiin ja huonekalut vietiin. Kun kysyin pojakta kaappia, sanottiin voit hakea täältä. Kiusa se on pienikin.
Meillä kummallakin menee taloudellisesti ihan hyvin.
Ollaan vakuutettu vanhemmille me ei tapella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen ettei meillä tai lapsillani tule riitaa. Kaikki menee tasan. Mitä sitä riitelemään.
Miten se lopulta jaetaan tasan? Meillä tuli riidat miten maat jaetaan tasan.
Niinpä. Maita on mahdoton jakaa tasan muuten kun myymällä ja rahat jakamalla.
Meillä lopulta metsänhoitoyhdistys teki suunnitelman jaosta. He piirsivät lopulliset rajat metsänarvioiden mukaan.
Kyllä tulee.
Lapsia ei ole, mutta sukulaiset tulevat tappelemaan verissä päin siitä, kuka joutuu näitä kiinankrääsäkasoja, hikisiä lumppuja ja kioskikirjallisuuden jalokiviä läpikäymään... kerrostalossa kun asun, niin ei voi vaan tuikata tulitikkua nurkkaan.
Ei tule. Ei ole lapsia, eikä mitään omaisuuttakaan.
Todennäköisesti tulee. Ai, tarkoitit omasta jäämistöstä? Ei sitä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on keskinäinen omistusoikeustestamentti. Lapsille tulee toisen kuollessa vain lakiosuus ja se maksetaan rahana. Saavat sitten loput molempien kuoltua.
Sellaisiakin testamentteja on, jossa lapsia pyydetään olemaan vaatimatta lakiosuuttaan ensimmäisen puolison kuollessa. Uhkauksena sitten mainitaa, että vaatija ei saa jälkimmäisen kuollessa yhtään enempää, kuin lakiosansa.
Tällaisia on, mutta kannattaa harkita niiden järkevyyttä. Meillä oli sukulaispiirissä tällainen tapaus. Ensimmäinen puoliso kuoli ja häneltä jäi merkittävä omaisuus. Lapsille siitä ei kuitenkaan ollut vielä mitään iloa ko. testamentin takia. Leskellä oli itselläänkin omaa omaisuutta satojen tuhansien eurojen arvosta, joten hän ei tarvinnut perintöä mihinkään. Leski ei kuitenkaan voinut luopua ko. perinnöstä, koska hän oli dementian vuoksi edunvalvonnassa. Lasten taas ei kannattanut vaatia lakiosaansa tämän testamentissa olleen määräyksen vuoksi.
Lopulta lapset saivat perintönsä, kun leskikin kuoli, mutta siihen meni yli 5 vuotta. Vanhin lapsista oli siinä vaiheessa jo lähes 70-vuotias. Minusta olisi ollut paljon järkevämpää, että lapset olisivat saaneet perintönsä jo vähän aikaisemmin ja ehtineet nauttia siitä nuorempina.
Minä en ole yksikään lapsista, joten asia ei vaikuttanut suoraan minuun. Tuntui vain sivusta katsoen järjettömältä testamentilta.
Voi ihan hyvin tulla. Olen tehnyt testamentin kolmelle henkilölle, mutta en ole määrittänyt kuka perii mitäkin. Asunto on yksi osa perinnöstä.
Kuulostaa ideaalilta, että kaikki menee tasan. Todellisuus on usein ihan muuta. Kiinteistöihin ym. liittyy tunnearvoa ja esim. kesämökin jakaminen voi olla kaikkea muuta kuin toimiva ja toivottu ratkaisu.
Tai toisinpäin, kukaan perillisistä ei halua vanhoja tönöjä, joista tulee kuluja ja joiden myynti on vaikeaa. Jo pelkistä perintöveroista selviytyminen voi aiheuttaa tilanteen, että kaikki muu omaisuus on halutumpaa. Esimerkiksi parikymppisillä perillisillä ei välttämättä ole kaivaa takataskusta tuhansien, jopa kymmenien tuhansien veroja.
Ei varmana tule. Annan perintöni lapsille ennen kun kuolen. Jätän vain sen verran että pärjään. Toki voi jäädä huomenna auton alle ja kuolla mutta testamenttini on niin selkeä ettei voi tulla riitaa.
On vain yksi lapsi ja hän perii kaiken. Kissa saattaa toki naukua lakiosaansa. Otan vielä henkivakuutuksenkin joten lapsi saa siitä lisää rahaa maksaa verot ja kuoppajaiset. Voin levätä rauhassa kun tiedän että lapsi elelee mukavasti muhkeilla perinnöillä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule.
Kaksi tytärtä. Kumpikin saa samanarvoisen asunnon ja yhteisen kesämökin, jonne mahtuu kolme porukkaa ongelmitta.
Lisäksi on meidän talo Helsingissä, jonka voivat myydä halutessaan. Tai sitten toinen muuttaa tähän ja toinen rakentaa itselleen oman talon samalle tontille. Tontti on niin iso, että kaksi taloa lisääkin mahtuu.
Irtaimiston jaamme jo aiemmin siinä vaiheessa kun muutamme pienempään. Kaikkea on riittämiin.
Olen uusioperheen lapsi ja kärsin lapsena suunnattomasti perintöriidasta joka syntyi kun isäni kuoli ollessani 15.
Ai luoja, tässä kaikki klassiset perintöriidan ainekset kasassa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on keskinäinen omistusoikeustestamentti. Lapsille tulee toisen kuollessa vain lakiosuus ja se maksetaan rahana. Saavat sitten loput molempien kuoltua.
Sellaisiakin testamentteja on, jossa lapsia pyydetään olemaan vaatimatta lakiosuuttaan ensimmäisen puolison kuollessa. Uhkauksena sitten mainitaa, että vaatija ei saa jälkimmäisen kuollessa yhtään enempää, kuin lakiosansa.
Aina kannattaa vaatia, muuten voi jäädä kokonaan ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitte pitää itsekkäänä ja katkerana, voitte olla oikeassakin siinä, mutta olen kuitenkin sitä mieltä että perintö kuuluu ennemminkin meille lapsille kuin matkan varrella pyrähtäneelle kullankaivajalle.
En pidä sinua itsekkäänä! Omista laillisista oikeuksista saa pitää huolta.
Perintö kuuluu isän lapsille, EI uudelle vaimolle, EI tämän lapsille! Ainoastaan jos isäsi tekee testamentin, tilanne muuttuu. Leski ei peri. Tosin leski saa jäädä asumaan yhteiseen asuntoon. Ja jos avioehtoa ei ole, tilanne on hankalampi. Mutta isäsi perit sinä ja muut lapset.
Tosiaan jos avioehtoa ei ole, niin leski voi saada vainajan omaisuudesta tasinkoa, vaikka hän ei peri. Jos leski on itse täysin varaton eikä ole avioehtoa, leski saa tasinkona puolet puolisovainajansa omaisuudesta (ellei tuota omaisuutta ole saatu perintönä tai lahjana niin, että puolison avio-oikeus on suljettu testamentissa tai lahjakirjassa pois).
Mitä tämä tarkoittaa niin, että maallikkona ymmärrän sen? Heidän avioehdoistaan en tiedä, isä on todella pihi eli voi olla mahdollista että avioehto on - sitä en tiedä onko hällä ollut älyä tehdä sellainen. Heidän asuntonsa on kokonaan isän nimissä, uusi vaimo ei omista siitä mitään, eikä kesämökistäkään. Minua ei haittaa jos hän jää asumaan leskenä tuohon, mutta tarkoittaako se asumisoikeus sitä että voimme pyytää markkinahintaista vuokraa tuosta asunnosta? Siihen hällä ei olisi varaa.
Itse en halua kesämökkiä, olen aina inhonnut sitä paikkaa. En usko että muutkaan sisaret haluavat sitä. Sitten en tiedä mitä kaikkea muuta omaisuutta hänellä edes on, hän on itse perinyt useamman asunnon, mutta en tiedä onko ne laitettu lihoiksi vai vieläkö ne ovat hänellä sijoitusasuntoina - kuten sanottua, hän osaa kyllä omaisuuden piilottelun ja sen lisäksi on ollut väkivaltainen, joten emme ole yhteydessä. Sisarieni kanssa en aio perinnöstä tapella, vaikka he saisivat enemmän kuin minä - he ovat ansainneet juuri sen verran mitä saavat. Mutta uuden vaimon suhteen en tunne armoa.
Vierailija kirjoitti:
Loistava idea - jos haluatte maksaa kaksinkertaisen perintöveron. Ja kenties jättää omaisuuden puoliskon lesken tulevan puolison omistukseen.
Teittekö testamentin ihan itse, vai käytittekö pankin juristia?
Vierailija kirjoitti:
Saattaa tulla. Tai pahoin pelkään, että testamentti "häviää" jos joku sen lukee ennen toimeenpanoa. En tiedä miten voisin turvata testamentin, pitäisi olla joku testamenttirekisteri.
Pankeilla on testamenttisäilytys ja sen kai voi ilmoittaa myös maistraattiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loistava idea - jos haluatte maksaa kaksinkertaisen perintöveron. Ja kenties jättää omaisuuden puoliskon lesken tulevan puolison omistukseen.
Teittekö testamentin ihan itse, vai käytittekö pankin juristia?
Ja jos jäljelle jäävä dementiansa vuoksi ehtii sekoilla rahat tuntemattomille, ei omille lapsille jää mitään. Kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattaa tulla. Tai pahoin pelkään, että testamentti "häviää" jos joku sen lukee ennen toimeenpanoa. En tiedä miten voisin turvata testamentin, pitäisi olla joku testamenttirekisteri.
Pankeilla on testamenttisäilytys ja sen kai voi ilmoittaa myös maistraattiin.
Kannattaa aina lähettää kopio testamentista edunsaajille ja kertoa missä se alkuperäinen testamentti on.
Vie pankkiin lukkojen taakse. Asiakirjasäilytys joka maksaa jonkin verran vuodessa mutta ei paljoa. suosittelen