Tuleeko sinun perinnöstäsi riitaa?
Luulen, että kaksi lastani osaavat olla riitelemättä. Jää vain puolikas talosta ja varmasti antavat isänsä asua tässä niin kauan kuin voi ja haluaa.
Kommentit (176)
Aion kyllä jakaa testamentilla kaiken valmiiksi. Ei tule sitten riitaa ja voi vielä sanoa tämän heille eläessään. Tasapuolisesti tietenkin.
Ei tule, kun ei ole perillisiä. Testamentti on tehty.
Ei tule riitaa. Minulla ei ole lapsia, ja vaimostani tulen ottamaan eron Joulun jälkeen.
Veljentytär tulee saamaan ihan kivan perinnön.
Ei tule.
Kaksi tytärtä. Kumpikin saa samanarvoisen asunnon ja yhteisen kesämökin, jonne mahtuu kolme porukkaa ongelmitta.
Lisäksi on meidän talo Helsingissä, jonka voivat myydä halutessaan. Tai sitten toinen muuttaa tähän ja toinen rakentaa itselleen oman talon samalle tontille. Tontti on niin iso, että kaksi taloa lisääkin mahtuu.
Irtaimiston jaamme jo aiemmin siinä vaiheessa kun muutamme pienempään. Kaikkea on riittämiin.
Olen uusioperheen lapsi ja kärsin lapsena suunnattomasti perintöriidasta joka syntyi kun isäni kuoli ollessani 15.
Vierailija kirjoitti:
Mun perinnön akaa kaksi poikaani, riitaa siis ei luvassa
No voi olla paljonkin riitää miten se perintö lopulta jaetaan. Mulla meni välit sisaruksen kanssa, kun ei päästy yhteisymmärrykseen perinnönjaosta.
Epäilen, että tulee. Jostain pienistä arvottomista jutuista, mistä riitelevät, että kuka sen saa. Varmaan kiista tulee lasten aterimista, joista kaksi nuorimmaista kiistelee yhä isoina, kumpi niillä saa syödä. Oikeasti ne ovat esikoisen saama lahja, häntä ne eivät ole koskaan kiinnostaneet.
Kyseiseisten aterimien valmistus on lopetettu vuosia sitten, eikä niitä ole oikein käyttettyinäkään missään näkynyt.
Luulen ettei meillä tai lapsillani tule riitaa. Kaikki menee tasan. Mitä sitä riitelemään.
Vierailija kirjoitti:
Luulen ettei meillä tai lapsillani tule riitaa. Kaikki menee tasan. Mitä sitä riitelemään.
Miten se lopulta jaetaan tasan? Meillä tuli riidat miten maat jaetaan tasan.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä omistusasunto? Onko tietoa meneekö se yhdelle perilliselle ja rahassa muille perillisille vai myydääkö asunto ja kaikki jaetaan perillisten kesken? Pelkästä asunnosta voi tulla jo riitaa kuka sen mahdollisesti haluaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitte pitää itsekkäänä ja katkerana, voitte olla oikeassakin siinä, mutta olen kuitenkin sitä mieltä että perintö kuuluu ennemminkin meille lapsille kuin matkan varrella pyrähtäneelle kullankaivajalle.
En pidä sinua itsekkäänä! Omista laillisista oikeuksista saa pitää huolta.
Perintö kuuluu isän lapsille, EI uudelle vaimolle, EI tämän lapsille! Ainoastaan jos isäsi tekee testamentin, tilanne muuttuu. Leski ei peri. Tosin leski saa jäädä asumaan yhteiseen asuntoon. Ja jos avioehtoa ei ole, tilanne on hankalampi. Mutta isäsi perit sinä ja muut lapset.
Tosiaan jos avioehtoa ei ole, niin leski voi saada vainajan omaisuudesta tasinkoa, vaikka hän ei peri. Jos leski on itse täysin varaton eikä ole avioehtoa, leski saa tasinkona puolet puolisovainajansa omaisuudesta (ellei tuota omaisuutta ole saatu perintönä tai lahjana niin, että puolison avio-oikeus on suljettu testamentissa tai lahjakirjassa pois).
Vierailija kirjoitti:
Ei tule, testamentti on tehty ja omaisuus menee tasan kahden tyttäreni kesken. Puolisot on suljettu perinnöstä pois.
Montako puolisoa jää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai se olisi järkevää tehdä jonkin näköinen testamentti jaosta. Omalta kohdalta omaisuudesta iso osa on arvopapereissa ja ne on helppo jakaa puoliksi. Asuntoa tuskin kumpikaan haluaa eli se varmaan myytäisiin.
Tavallaan itse tykkäisin jonkin näköisestä huutokaupasta. Kumpi tarjoaa enemmän maa-alueesta, saa maa-alueen. Käytännössä helppoa toteuttaa ja täysin puolueetonta.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule, jos kukaan ei peri.
Laitoin testamenttiin ehdon, että perillisen pitää matkustaa ensin marssiin ja tulla takaisin hengissä, ennenkuin saa perinnon hallintaansa. Samoin tämän perillisten ja jne. kunnes, joku on käynyt marssissa kääntymässä.
Perillisille en jätä mitään, mitään kiinteää en omista, pankissa sen verran että saa arkkurahat ja jos yhtään ylimääräistä on niin lahjoitan hyväntekeväisyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Maita on mahdoton jakaa tasan muuten kun myymällä ja rahat jakamalla.
Ollaan puhuttu alustavasti puolison kanssa, että lahjoitetaan omaisuus johonkin tai perustetaan säätiö. Molemmilla on urat nousussa, joten toivottavasti omaisuutta jää jaettavaksi. Lapset toivottavasti pärjäävät omilla ansioillaan, vaikka toki heillekin on säästetty pesämunat.
Meillä on keskinäinen omistusoikeustestamentti. Lapsille tulee toisen kuollessa vain lakiosuus ja se maksetaan rahana. Saavat sitten loput molempien kuoltua.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan puhuttu alustavasti puolison kanssa, että lahjoitetaan omaisuus johonkin tai perustetaan säätiö. Molemmilla on urat nousussa, joten toivottavasti omaisuutta jää jaettavaksi. Lapset toivottavasti pärjäävät omilla ansioillaan, vaikka toki heillekin on säästetty pesämunat.
Meillä on puolison kanssa hyvin erilaiset näkemykset. Minä haluaisin jättää kaiken lapsille ja hän haluaisi juuri jotain tällaista hyväntekeväisyyttä. Ei kai sitä onneksi ole pakko testamentata samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on keskinäinen omistusoikeustestamentti. Lapsille tulee toisen kuollessa vain lakiosuus ja se maksetaan rahana. Saavat sitten loput molempien kuoltua.
Sellaisiakin testamentteja on, jossa lapsia pyydetään olemaan vaatimatta lakiosuuttaan ensimmäisen puolison kuollessa. Uhkauksena sitten mainitaa, että vaatija ei saa jälkimmäisen kuollessa yhtään enempää, kuin lakiosansa.
Minulla päinvastainen 'ongelma': olen vanhempieni ainoa rintaperillinen enkä halua periä heiltä mitään. Ei olla missään tekemisissä.
Voisin ilmeisesti nyt heidän vielä eläessä tehdä jonkinlaisen perinnöstä kieltäytymispaperin (jossa kieltäytyy siis myös lakiosasta) Digi- ja väestötietovirastoon, mutta silloin mun pitäisi ilmoittaa asiasta myös noille vanhemmille, mutta kun en halua edes sen vertaa olla tekemisissä heidän kanssaan.