Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuleeko sinun perinnöstäsi riitaa?

Vierailija
29.11.2022 |

Luulen, että kaksi lastani osaavat olla riitelemättä. Jää vain puolikas talosta ja varmasti antavat isänsä asua tässä niin kauan kuin voi ja haluaa.

Kommentit (176)

Vierailija
101/176 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos nyt kuolisin niin en usko. Kiinteä omaisuus on helposti realisoitavissa ja sijoitukset voi jakaa kahteen. En hanki mitään vaikeaa omaisuutta tai ole selvittämättä mitä kumpikin haluaa.

Vierailija
102/176 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljoa ei jää, mutta tiedän, että pienestäkin voi kiristyä välit.

Missä säilytätte testamentin eri kopioita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/176 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saattaa tulla. Tai pahoin pelkään, että testamentti "häviää" jos joku sen lukee ennen toimeenpanoa. En tiedä miten voisin turvata testamentin, pitäisi olla joku testamenttirekisteri.

No kerro missä se testamentti on, niin ei häviä yhtikästä mihinkään. Kerrot suoraan ketkä ovat edunsaajia, niin ei häviä mihinkään. 

Vierailija
104/176 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvaan, että tulee, vaikka lisäsin Loirin tavoin lauseen, että toivon riidattomuutta. Kolme lasta ja vähän sellanen sekasotku varallisuus aikanaan jaettavaksi. Rahastoja, asuntoja, osakkeita. Testamenttiin olen kirjannut niin, että yhtä omaisuuslajia perii yksi lapsi, niin ei tarvi minkään yhteisen omaisuuden kanssa vääntää. Mutta omaisuuslajin arvot eivät ole keskenään samansuuruiset, mahdotonta arvioida sen perinnönjakohetken arvoa kullekin omaisuuslajille. Toivottavasti ovat kuitenkin tyytyväisiä, kun saavat jotain ja toivon todella, että säilyvät läheisinä toisilleen.

Vierailija
105/176 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kun ei ole ketään perijää

Kaikilla on perijä. Viimekädessä valtio, jollei ole ollut älyä tehdä testamenttia.

Ymmnnn. Voi pöljä. Jos ei ole ketään perillisiä, joita koskevaa testamenttia tekisi. En minäkään voi tehdä testamenttia lapsilleni, KOSKA EI OLE mitään lapsia. Huono tehä siinä kohtaa testamenttia, älyllä tai ilman.

Eri jolle vastasit.

Vierailija
106/176 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saattaa tulla. Tai pahoin pelkään, että testamentti "häviää" jos joku sen lukee ennen toimeenpanoa. En tiedä miten voisin turvata testamentin, pitäisi olla joku testamenttirekisteri.

No kerro missä se testamentti on, niin ei häviä yhtikästä mihinkään. Kerrot suoraan ketkä ovat edunsaajia, niin ei häviä mihinkään. 

Älä nyt, on paljon mukavampaa uhkailla ja kiristää perillisiä testamentilla. Oppivathan pokkuroimaan.

Vierailija
107/176 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toistaiseksi kotona on alkuperäinen, mutta ehkä se pitäisi viedä jonnekin vaikka tulipalovaaran takia. Edunsaajille olen lähettänyt kopiot. 

Vierailija
108/176 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tule.

Kaksi tytärtä. Kumpikin saa samanarvoisen asunnon ja yhteisen kesämökin, jonne mahtuu kolme porukkaa ongelmitta.

Lisäksi on meidän talo Helsingissä, jonka voivat myydä halutessaan. Tai sitten toinen muuttaa tähän ja toinen rakentaa itselleen oman talon samalle tontille. Tontti on niin iso, että kaksi taloa lisääkin mahtuu.

Irtaimiston jaamme jo aiemmin siinä vaiheessa kun muutamme pienempään. Kaikkea on riittämiin.

Olen uusioperheen lapsi ja kärsin lapsena suunnattomasti perintöriidasta joka syntyi kun isäni kuoli ollessani 15.

Ai luoja, tässä kaikki klassiset perintöriidan ainekset kasassa!

Tilanne sama kuin puolison suvussa eräillä veljeksillä ihan tuota tonttikuviota myöten. Välit tulehtui niin pahasti, että eivät nähneet toisiaan enää koskaan. Edes toisen kuolemasta ei toinen saanut koskaan tietää.

Vierailija
109/176 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toistaiseksi kotona on alkuperäinen, mutta ehkä se pitäisi viedä jonnekin vaikka tulipalovaaran takia. Edunsaajille olen lähettänyt kopiot. 

Yksi kappale kotona, mutta en voi antaa perijöille kappaletta, koska saatan muuttaa vielä mieleni ja tahtoni...pankkien tallelokeroita ei taida enää ollakaan enkä jaksaisi maksaa jollekin firmalle säilytyksestä.

Vierailija
110/176 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla on perijä. Viimekädessä valtio, jollei ole ollut älyä tehdä testamenttia.

Ymmnnn. Voi pöljä. Jos ei ole ketään perillisiä, joita koskevaa testamenttia tekisi. En minäkään voi tehdä testamenttia lapsilleni, KOSKA EI OLE mitään lapsia. Huono tehä siinä kohtaa testamenttia, älyllä tai ilman.

Eri jolle vastasit.

Et ilmeisesti tiedä, että testamentin voi tehdä muillekin kuin lapsilleen? Hyväntekeväisyyteen, kivalle naapurille tai vaikka postinkantajalle, jos siltä tuntuu. Kunhan osaat nimetä jonkun. Sen jälkeen hän on perillisesi, vaikka ei sentään lapsesi!

Vierailija
111/176 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi kappale kotona, mutta en voi antaa perijöille kappaletta, koska saatan muuttaa vielä mieleni ja tahtoni...pankkien tallelokeroita ei taida enää ollakaan enkä jaksaisi maksaa jollekin firmalle säilytyksestä.

No kun muutat mielen, niin lähetät kopion uusille perijöille. Mitä ongelmaa tuossa nyt on. 

Vierailija
112/176 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun muutat mielen, niin lähetät kopion uusille perijöille. Mitä ongelmaa tuossa nyt on. 

Harjoitteletko lavakomiikkaa vai? Ongelma voi olla siinä, että ne ensin perijöiksi sanotut voivat pahastua, jos luvataan perintöä ja sitten se siirtyykin muualle.

Vierailija
113/176 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Menisi valtiolle, jollen olisi tehnyt testamenttia eläinsuojelun hyväksi.

Vierailija
114/176 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri jolle vastasit.

Et ilmeisesti tiedä, että testamentin voi tehdä muillekin kuin lapsilleen? Hyväntekeväisyyteen, kivalle naapurille tai vaikka postinkantajalle, jos siltä tuntuu. Kunhan osaat nimetä jonkun. Sen jälkeen hän on perillisesi, vaikka ei sentään lapsesi!

No saahan sen tehdä vaikka Monacon ruhtinasperheelle, jos niin tahtoo ja näkee jonkun syyn moiseen.

Älä aliarvioi toisen tietämystä vain sen vuoksi, jos toinen ei jaksanut kirjoittaa puheenaiheesta kokonaista kirjaa.😀

Vierailija
115/176 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvaan, että tulee, vaikka lisäsin Loirin tavoin lauseen, että toivon riidattomuutta. Kolme lasta ja vähän sellanen sekasotku varallisuus aikanaan jaettavaksi. Rahastoja, asuntoja, osakkeita. Testamenttiin olen kirjannut niin, että yhtä omaisuuslajia perii yksi lapsi, niin ei tarvi minkään yhteisen omaisuuden kanssa vääntää. Mutta omaisuuslajin arvot eivät ole keskenään samansuuruiset, mahdotonta arvioida sen perinnönjakohetken arvoa kullekin omaisuuslajille. Toivottavasti ovat kuitenkin tyytyväisiä, kun saavat jotain ja toivon todella, että säilyvät läheisinä toisilleen.

Vaikuttaa juuri sellaiselta testamentilta, jonka takia tulee riitoja. Rahastot ja osakkeethan on helppo jakaa kolmen kesken. Miksi niitä pitäisi osoittaa jollekin? Asuntojen kanssa on vähän hankalampaa, jos ei halua yhteisomistusta, mutta eikö tuossakin kannattaisi neuvotella lasten kanssa, kuka haluaisi mitäkin?

Vierailija
116/176 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että lapseni hyvin yksimielisesti tilaavat paikalle ammattityhjentäjän. Olen hoarderi.

Vierailija
117/176 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitte pitää itsekkäänä ja katkerana, voitte olla oikeassakin siinä, mutta olen kuitenkin sitä mieltä että perintö kuuluu ennemminkin meille lapsille kuin matkan varrella pyrähtäneelle kullankaivajalle.

En pidä sinua itsekkäänä! Omista laillisista oikeuksista saa pitää huolta.

Perintö kuuluu isän lapsille, EI uudelle vaimolle, EI tämän lapsille! Ainoastaan jos isäsi tekee testamentin, tilanne muuttuu. Leski ei peri. Tosin leski saa jäädä asumaan yhteiseen asuntoon. Ja jos avioehtoa ei ole, tilanne on hankalampi. Mutta isäsi perit sinä ja muut lapset.

Tosiaan jos avioehtoa ei ole, niin leski voi saada vainajan omaisuudesta tasinkoa, vaikka hän ei peri. Jos leski on itse täysin varaton eikä ole avioehtoa, leski saa tasinkona puolet puolisovainajansa omaisuudesta (ellei tuota omaisuutta ole saatu perintönä tai lahjana niin, että puolison avio-oikeus on suljettu testamentissa tai lahjakirjassa pois).

Mitä tämä tarkoittaa niin, että maallikkona ymmärrän sen? Heidän avioehdoistaan en tiedä, isä on todella pihi eli voi olla mahdollista että avioehto on - sitä en tiedä onko hällä ollut älyä tehdä sellainen. Heidän asuntonsa on kokonaan isän nimissä, uusi vaimo ei omista siitä mitään, eikä kesämökistäkään. Minua ei haittaa jos hän jää asumaan leskenä tuohon, mutta tarkoittaako se asumisoikeus sitä että voimme pyytää markkinahintaista vuokraa tuosta asunnosta? Siihen hällä ei olisi varaa.

Itse en halua kesämökkiä, olen aina inhonnut sitä paikkaa. En usko että muutkaan sisaret haluavat sitä. Sitten en tiedä mitä kaikkea muuta omaisuutta hänellä edes on, hän on itse perinyt useamman asunnon, mutta en tiedä onko ne laitettu lihoiksi vai vieläkö ne ovat hänellä sijoitusasuntoina - kuten sanottua, hän osaa kyllä omaisuuden piilottelun ja sen lisäksi on ollut väkivaltainen, joten emme ole yhteydessä. Sisarieni kanssa en aio perinnöstä tapella, vaikka he saisivat enemmän kuin minä - he ovat ansainneet juuri sen verran mitä saavat. Mutta uuden vaimon suhteen en tunne armoa.

Tuo tarkoittaa juuri sitä, mitä edellä sanottiin. Jos isälläsi on avioehto eikä testamenttia, niin hänen uusi vaimonsa ei saa isäsi kuoleman jälkeen mitään, mutta hänellä on oikeus jäädä asumaan isäsi yksin omistamaan asuntoon, jos se on heidän kotinsa eikä leski omista muuta hänelle sopivaa asuntoa. Lesken ei tarvitse maksaa asunnosta teille vuokraa, mutta hän vastaa asunnon juoksevista kuluista. Te lapset peritte isänne.

Jos isälläsi ei ole avioehtoa, niin leski saa tasinkona osan isäsi omaisuudesta, jos hän on isääsi köyhempi. Jos esim. isäsi omaisuus (kun velat on vähennetty) on miljoona euroa ja lesken 0, saa leski tasinkona puoli miljoonaa euroa ja te lapset peritte jäljelle jääneen puoli miljoonaa. Jos taas isäsi omaisuus on miljoona euroa ja lesken 200 000, leski saa tasinkona 400 000 euroa ja te lapset peritte 600 000 euroa. Eli tasinko määräytyy siten, että lesken oma omaisuus + tasinko on yhteensä yhtäsuuri kuin teille tuleva perintö.

Avioehdostakin kannattaa huomata, että monet avioehdot on kirjoitettu siten, että ne ovat voimassa vain avioerossa mutta ei avioliiton päättyessä toisen puolison kuolemaan. Jos isälläsi on tällainen avioehto, menee tasinko isäsi kuoleman jälkeen (jos hän kuolee ennen puolisoaan) kuten ei avioehtoa -tapauksessa.

Vierailija
118/176 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tule. Sisareni teki vanhempiemme perinnön jaosta niin vaikeaa, että meinasi pää räjähtää. Sen viisastuttamana tein testamentin juristin kanssa, jossa olen tarkkaan määrännyt mitä kukin saa (olen lapseton). Sisareni tulee yllättymään.

Sisaresi voi kiistää testamentin. Riita se on sekin, vaikka kuinka lopputuloskin olisi selvillä jo ennakkoon.

Jos on juristin kanssa tehty testamentti niin tuskin on mitään mistä sisko pystyy kiistämään sitä. Sisko ei ole rintaperillinen, joka hyötyisi varmasti kiistämisestä.

Vierailija
119/176 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harjoitteletko lavakomiikkaa vai? Ongelma voi olla siinä, että ne ensin perijöiksi sanotut voivat pahastua, jos luvataan perintöä ja sitten se siirtyykin muualle.

No mitä vatun väliä  sillä on, jos tahto on muuttunut. Mielisteletkö ihmisiä? 

Vierailija
120/176 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitän vatun väliä. Sinä tässä esität lavakomikkaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan