Tuleeko sinun perinnöstäsi riitaa?
Luulen, että kaksi lastani osaavat olla riitelemättä. Jää vain puolikas talosta ja varmasti antavat isänsä asua tässä niin kauan kuin voi ja haluaa.
Kommentit (176)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattaa tulla. Tai pahoin pelkään, että testamentti "häviää" jos joku sen lukee ennen toimeenpanoa. En tiedä miten voisin turvata testamentin, pitäisi olla joku testamenttirekisteri.
Testamentin voi jättää sailytykseen asianajotoimistoon josta se luovutetaan kuolinpesän valtuuttamalle edustajalle. Kannattaa mainita ainakin edunsaajien että mistä osaavat hakea testamenttia kun se aika tulee. Ihan ilmaista tuo ei näytä olevan - noin 50 per vuosi yhden toimiston otannalla.
Edunsaajana hyväntekeväisyysjärjestö, eivät voi tietää milloin olen kuollut, tai että testamentti tulossa. Voiko esim pankin tallelokeroon laittaa säilytykseen, ja kuka sen pääsee lukemaan kuolemani jälkeen, jos se luovutetaan sukulaisille niin todennäköisesti häviää.
Tallelokero on kaiketi ihan hyvä paikka. Sisältö luetteloidaan pankin henkilön toimesta ja luettelo liitetään perunkirjaan. Mutta siihen en osaa sanoa onko tässä mahdollisuus että luettelo katoaa jos koko kuolinpesä on yksimielinen.
Suurin osa perintöriidoista tulee ihan mitättömistä jutuista. Sellaisista, joilla on tunnearvoa, mutta ei rahallista arvoa. Näillä yritetään usein kompensoida sitten sitä, että koki saaneensa eri määrän rakkautta vanhemmiltaan.
Minulla on 2 lasta, joilla on eri isät ja tulevat perimään siis isänsä mutkattomasti koska iseillä ei ole muita lapsia. Jos jostain tulee riitaa, niin se on minun omaisuuteni. Eivätkä he varmasti tappele osakkeista tai tilillä olevista rahoista. Jos jostain tulee riitaa, niin todennäköisimmin se on jostain edullisesta irtaimistoasiasta. Yritän tehdä tässä testamentin, jossa sitten määrään miten irtaimistosta sovitaan. Esimerkiksi vedetään pitkää tikkua ja sitten saavat valita vuoronperään haluamansa irtaimistojutun ja tällöin arvolla ei ole väliä vaan heidän itse määrittämällään tunnearvolla (vrt. pöytähopeat versus isoidän veistämä puinen patsas).
Mun perinnön akaa kaksi poikaani, riitaa siis ei luvassa
Lapsuudenperheessäni on aina syrjitty sukupuolen perusteella ja yksi suosikki on saanut huomattavia rahallisia ja muita etuja, joten tämä viittaa siihen, ettei perintökään ole menossa kaikille tasapuolisesti. Tietenkään se ei tunnu hyvältä, ja vaikkei lähtökohtaisesti kukaan riidellä halua, niin eipä tuota oikein mukisematta hyväksyäkään voi.
Vierailija kirjoitti:
Voitte pitää itsekkäänä ja katkerana, voitte olla oikeassakin siinä, mutta olen kuitenkin sitä mieltä että perintö kuuluu ennemminkin meille lapsille kuin matkan varrella pyrähtäneelle kullankaivajalle.
En pidä sinua itsekkäänä! Omista laillisista oikeuksista saa pitää huolta.
Perintö kuuluu isän lapsille, EI uudelle vaimolle, EI tämän lapsille! Ainoastaan jos isäsi tekee testamentin, tilanne muuttuu. Leski ei peri. Tosin leski saa jäädä asumaan yhteiseen asuntoon. Ja jos avioehtoa ei ole, tilanne on hankalampi. Mutta isäsi perit sinä ja muut lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattaa tulla. Tai pahoin pelkään, että testamentti "häviää" jos joku sen lukee ennen toimeenpanoa. En tiedä miten voisin turvata testamentin, pitäisi olla joku testamenttirekisteri.
Testamentin voi jättää sailytykseen asianajotoimistoon josta se luovutetaan kuolinpesän valtuuttamalle edustajalle. Kannattaa mainita ainakin edunsaajien että mistä osaavat hakea testamenttia kun se aika tulee. Ihan ilmaista tuo ei näytä olevan - noin 50 per vuosi yhden toimiston otannalla.
Edunsaajana hyväntekeväisyysjärjestö, eivät voi tietää milloin olen kuollut, tai että testamentti tulossa. Voiko esim pankin tallelokeroon laittaa säilytykseen, ja kuka sen pääsee lukemaan kuolemani jälkeen, jos se luovutetaan sukulaisille niin todennäköisesti häviää.
Tallelokero on kaiketi ihan hyvä paikka. Sisältö luetteloidaan pankin henkilön toimesta ja luettelo liitetään perunkirjaan. Mutta siihen en osaa sanoa onko tässä mahdollisuus että luettelo katoaa jos koko kuolinpesä on yksimielinen.
Voihan kopion testamentistä lähettää sinne hyväntekeväisyysjärjestöönkin valmiiksi. Kyllä ne aina saatavistaan huolehtii.
En usko että tulee. Olen tehnyt testamentin asianajotoimistossa ja uskon sen olevan pitävä. Olen lapseton joten omaisuuteni menee aviomiehelleni (puolikkaani yhteisesti omistamastamme asunnosta) sekä sisarelleni ja yhdelle sisaren kolmesta lapsesta. Aviomiehelleni en jätä rahaa, osakkeita yms. koska hänellä on rahaa omasta takaa ihan tarpeeksi.
Jos nyt kuolisin saisi sisareni 100 000 euroa ja sisarenpoikani 200 000 euroa. Miinus verot tietysti.
Kaksi muuta sisarenpoikaa ei saa mitään mutta en usko heidän ryhtyvän asiasta riitelemään koska heillä ei ole minkäänlaista mahdollisuutta voittaa mitään oikeusjuttua.
Ei varmaan.Sanna pitää huolen kun ollaan niin vaurasta kansaa ettei jää mitään perittävää 3 lapselle.
Vaikea sanoa nykyisestä omaisuudestani tuskin. Tulen todennäköisesti aikanaan perimään vanhempani, ja isäni omaisuus on melko suuri, puhutaan sisaruksille jaettunakin miljoonista punnista. Haluaisin uskoa, että lapseni eivät riitele omaisuudestani.
Toivottavasti ei.
Omaisuuteni arvo on n. 120000 euroa ja olen tehnyt siitä testamentin, minkä mukaan tuo jaetaan veljeni nyt vauva- ja taaperoikäisille lapsille. Minulla ei ole omia lapsia.
Olen lapseton ja miehetön ja minut perii veljenpoikani. Ellei käy kuten äidilleni, että höpsähdän ja syydän koko omaisuuteni jollekin huijarimiehelle. Testamentista kannattaa tehdä monta paperia, jotka kaikki todistajat allekirjoittavat. Minulla on 3 paperia joista yhden annoin perijälleni eli veljenpojalleni.
Keskustelu perintöasioista viime kesältä! Sisältää tietoa, viihdettä ja kauhutarinoita. 😆
https://www.vauva.fi/keskustelu/4671665/torkeinahnein-perinnonjakoon-li…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee varmasti lapseni ja verottajan välille.
Mitä riitelelemistä perintöverossa on? Ei siitä vapautusta kuitenkaan saa vaikka miten riitelisi.
Minulla tuli, kun perin perheyrityksemme. Arvonmäärityksestä taitettiin peistä verottajan kanssa, mutta ratkaisu löytyi, kun perustelimme oman kantamme hyvin.
Niin. Jonkun on tuo kissa otettava. Muuta ei oo jaettavana.
Perintöni (vähäinen) menee Jollekin Hyväntekeväsyys järjestölle. Joka auttaa hädänalaisia. Ainoa lapseni ei pennosiani tarvitse, joku saa rahoillani muutaman kerran vatsansa täyteen.
Jakanut Columbuksen vessassa tavaraansa, eikä halua muistella niitä. Nuorten naisten seksi on kuitenkin miehen miellyttämistä vähän omaa tahtoaankin vasten, joten siitä ei jää samalla lailla hienoja muistoja kuin miehille.
Ei tule. Vain yksi lapsi ja puolison kanssa ei ole testamenttia. Menee kuten laki määrää.
Ainoa lapseni tuskin alkaa itsensä kanssa riitelemään. Ajattelin jopa kirjoittaa perunkirjan valmiiksi. Henkivakuutusta saa reilut parisataa tonnia heti kuolemasta ja perintöä noin miljoonan verran. Kai se niillä hetken pärjää.
Ei tule. On yksi lapsi ja mulla ei ole omaisuutta.
Teet testamentin useampana kappaleena. Kaikki allekirjoitetaan samalla kertaa. Jokaisessa lukee, että tätä on tehty X samansanaista kappaletta. Pidät yhden ja annat muut luotettavien ihmisten säilytettäväksi.