Tuleeko sinun perinnöstäsi riitaa?
Luulen, että kaksi lastani osaavat olla riitelemättä. Jää vain puolikas talosta ja varmasti antavat isänsä asua tässä niin kauan kuin voi ja haluaa.
Kommentit (176)
Oli tässä lähipiirissä yllätys ensimmäisen avioliiton lapsille, kun isältä ei jäänyt perittävää, koska kaikki miljoonaomaisuus oli vaimon nimissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen ettei meillä tai lapsillani tule riitaa. Kaikki menee tasan. Mitä sitä riitelemään.
Miten se lopulta jaetaan tasan? Meillä tuli riidat miten maat jaetaan tasan.
Myydään ja jaetaan rahat. Mutsin perinnön arvo tosin päättyi 0,01€, joten mun piti jakoa tehdessä päättää kumpi sen saa.... Otin itselleni vaivanpalkkana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyrin siihen että minulla ei ole mitään omaisuutta kuollessani. Velat kun ei periydy.
Eli jos minulla on 100 000 euroa asuntolainaa, se ei periydy? Pankki ottaa kuitenkin omansa, pakkohan niiden on.
Jos sinulla on asuntolainaa, on sinulla myös asunto (jonka arvo on olettavasti suurempi kuin lainan määrä). Velka maksettaisiin kuolinpesän varoista, ja perilliset jakaisivat ylijäävän osan.
Jos sinulla sen sijaan olisi vaikkapa kulutusluottoa sama 100 000 euroa eikä mitään omaisuutta, kukaan ei joutuisi velkaa maksamaan, vaan se jäisi luotonantajan tappioksi.
Minulla on nykyisen vaimoni kanssa kaksi lasta. Ex-avioliitossa oli kaksi lasta, joista toinen on kuollut, toisen (jo aikuisen) kanssa olen hyvin vähän tekemisissä ja vielä vähemmän exän.
Kun kuolen (ei muita perillisiä, avioehto on), niin jaetaanko omaisuus kolmen elossa olevan lapsen kesken, vai tuleeko exästä kuolleen lapsen sijaan perijä, eli omaisuus jaettaisiin neljään osaan? Pitääkö tehdä testamentti?
Todennäköisesti tulee, koska laadin kaksi vastakkaista testamenttia samalle päivälle päivättynä ja eri todistajien toimesta. Riidelkööt rauhassa. Ei ole minun ongelmani enää silloin.
Tuskin muuten, mutta perintövero ja esineiden rahallinen arvo vs. puhdas raha voivat olla vähän vaikeita. Jos ei ole vara maksaa perintöveroa tai vara maksaa puolta arvoa jostain tavarasta toiselle osapuolelle, niin näissä voi tulla haasteita.
No ihan varmasti tulee ei yhteisten lasten osalta, mutta entisen perheen taholta, jossa koko suku tappelee. Mutta tuskin jää boomereilta enää mitään perittävää, kun sähkölaskut vievät kaikki. Joten, voitte olla iloisia te vanhempien ihmisten ilkkujat, jäätte nuolemaan lopulta näppejänne.
Aion tehdä läpällä aarrekartan pitkän tiettömän matkan päähän mutta siellä ei ole mitään (tai ehkä onkin)
Jokainen perillinen saa kartan samalla kertaa ja sitten alkaa kilpajuoksu: löytäjä saa pitää kaiken.
Valitettavasti varmaankin tulee. Meillä on neljä lasta, joista yhdelle äärimmäisyyksiin viety tasapuolisuus on kaikki kaikessa. En pysty kuvittelemaan sellaista omaisuuden jakoa, jossa jotain ei menisi tämän lapsen mielestä väärin ja epäoikeudenmukaisesti. Ainoa riidaton mahdollisuus olisi varmaan se, jos kaiken omaisuuden voisi muuttaa rahaksi ennen kuolemaa ja sitten jakaa pennilleen tasan.
Vierailija kirjoitti:
Luulen ettei meillä tai lapsillani tule riitaa. Kaikki menee tasan. Mitä sitä riitelemään.
Kuuluisia viimeisiä sanoja 😁😁
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti tulee, koska laadin kaksi vastakkaista testamenttia samalle päivälle päivättynä ja eri todistajien toimesta. Riidelkööt rauhassa. Ei ole minun ongelmani enää silloin.
Et taida pitää perijöistäsi (keitä he sitten ovatkaan)? Kannattaisko siinä tapauksessa testamentata vaikka jollekin hyväntekeväisyyssäätiölle..?
Eikä aiheuttaa jumalatonta sotkua tommoisella pelleilyllä....
Vierailija kirjoitti:
Minulla on nykyisen vaimoni kanssa kaksi lasta. Ex-avioliitossa oli kaksi lasta, joista toinen on kuollut, toisen (jo aikuisen) kanssa olen hyvin vähän tekemisissä ja vielä vähemmän exän.
Kun kuolen (ei muita perillisiä, avioehto on), niin jaetaanko omaisuus kolmen elossa olevan lapsen kesken, vai tuleeko exästä kuolleen lapsen sijaan perijä, eli omaisuus jaettaisiin neljään osaan? Pitääkö tehdä testamentti?
Jos tällä jo kuolleella lapsella ei ole lapsia (tai näiden jälkeläisiä) ja kuolet ennen kuin kukaan vielä elossa olevista lapsistasi ilman testamenttia, niin omaisuutesi jaetaan kolmeen osaan elossa olevien lastesi kesken. Exäsi ei siis saa mitään siinä vaiheessa.
Mutta jos tuo vielä elossa oleva edellisen avioliiton lapsesi kuolee lapsettomana ja naimattomana ilman testamenttia sinun jälkeesi, mutta ennen äitiään, perii exäsi puolet hänen omaisuudestaan, josta siis osa voi olla sinulta perintönä saatua. Tätä kautta omaisuuttasi voi mennä exällesi. Jos haluat estää tämän, sinun pitää tehdä testamentti.
Todennäköisesti suurin poru tulee siitä, kuka tyhjentää kuolinpesän, mitään varsinaista perittävä ei ole. Hyvä jos kirstun saavat perikunnan varoista. Toki tämän jo tietävät, ei tule yllätyksenä. Ehkä saavat sovittua jonkun ulkopuolisen setvimään jäämistön.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule.
Kaksi tytärtä. Kumpikin saa samanarvoisen asunnon ja yhteisen kesämökin, jonne mahtuu kolme porukkaa ongelmitta.
Lisäksi on meidän talo Helsingissä, jonka voivat myydä halutessaan. Tai sitten toinen muuttaa tähän ja toinen rakentaa itselleen oman talon samalle tontille. Tontti on niin iso, että kaksi taloa lisääkin mahtuu.
Irtaimiston jaamme jo aiemmin siinä vaiheessa kun muutamme pienempään. Kaikkea on riittämiin.
Olen uusioperheen lapsi ja kärsin lapsena suunnattomasti perintöriidasta joka syntyi kun isäni kuoli ollessani 15.
Yhteinen kesämökki, lapsuuden kodin myynti ja mahdollinen talonrakennusprojekti. Miten tästä voisikaan tulla riitaa?
Vierailija kirjoitti:
Puoliksi lapselle ja hänen isälleen. Kunhan lapsi täysi-ikästyy eikä isän tarvitse huolehtia elatuksesta, niin mietin uudelleen.
Sama juttu lapsen ja äitinsä kanssa. Kukaan sukulaisista ei muuten tiedä että voitin lotossa. Ei mitään jättipottia mutta kyllä se tuntuu matalapalkkaalalla työskelevän exän kukkarossa jos kupsahdan. Ajattelin vielä niin että muutan testamenttia lapsen täysi-ikäistyttä niin perintö meneen kokonaan lapselle mutta lahjoitan hänen äidilleen mukavan summan jo eläessäni.
Kun perillisiä ei ole, niin toivottavasti Valtio ja Kunta saavat aikaan mehevän riidan perinnöstäni ja vähäinen varallisuus liukuu ikäänkuin salaa viekkaiden lakihenkilöiden pohjattomiin taskuihin.