Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Unilääkäri kertoo mitä unettomat tekevät väärin - "potilaiden selityksiä kuunnellessa ei voi kun pyörittää päätänsä"

Kommentit (294)

Vierailija
161/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ei vastannut siihen, kun heräilee yhtenään ja nukkuu koiranunta

Vierailija
162/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

V ituttaa nämä ns. unilääkäreiden ohjeet. Mene nukkumaan ajoissa yms. Entäpä, jos olet lähihoitaja 3- vuorotyössä? Iltavuoro loppuu klo 21.00, kuljet bussilla, joka tulee kerran tunnissa? Olet kotona klo 22.30. Käyt suihkussa, syöt jotain, elimistö käy ylikierroksilla. Et saa unta kuin joskus klo 02.00 tienoilla. Klo soi 05.00 aamuvuoroon. Ole siinä sitten skarppina aamuvuorossa. Lisänä pitäisi vielä hoitaa iäkkään omaisen asiat. Vapaapäiviä 1 viikossa, joka kuluu omaisen avustamisessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti täälläkin keskustelevat ihmiset tarkoittavat hyvin eri asioita puhuessaan 'unettomuudesta'. Jollekin se tarkoittaa sitä, että nukahtamiseen menee vaikkapa tunti ja muuta ongelmaa unen kanssa ei ole. Toiselle se tarkoittaa parin tunnin yöunia (jos sitäkään) ja raastavaa ahdistusta unesta ja kaikesta siihen liittyvästä.

Itse jälkimmäisestä versiosta kärsineenä turhaudun näihin keskusteluihin, joissa ei erotella uniongelmia (joita on lähes kaikilla jossain vaiheessa elämää, eivätkä ne itse asiassa ole edes mikään ongelma ellei niistä sellaista itse tee: jos heräilee yöllä, mutta saa heti uudestaan unta, onko se ongelma? jos nukahtamiseen menee tunti, mutta sitten nukkuu aamuun asti, onko se ongelma?) ja vaikeaa pitkäkestoista unettomuutta toisistaan. 

Oma kokemukseni on se, että mitä enemmän kiinnitän huomiota nukkumiseen liittyviin asioihin (ns. unihygieniaan), sitä hankalammaksi menee. Luulenkin, että nuo ohjeet auttaa sellaista ihmistä jolla on "univaikeuksia", eli ei oikeastaan mitään ongelmaa. Eli jos nukkuu jo valmiiksi melko hyvin, on helppo korjata tilannetta pienillä asioilla. Itse nukun parhaiten kun viis veisaan sinisestä valosta ja muista pikkuseikoista. Tärkeintä on olla stressaamatta unesta ja sen puutteesta (se on erittäin vaikeaa, tiedän).

Uni on elimistön automaattinen toiminto, kuten hengittäminenkin. Olen siis ulkoistanut unesta huolehtimisen kropalleni, se tietää parhaiten miten nukkua, kunhan en ole ajatuksineni ja tekemisineni tiellä.

Suosittelen Youtubesta kanavaa Sleep Coach School. Ja kaikille alapeukuttajille: onneksi olkoon, sinulla ei ole mitään ongelmaa!

Tuo on ihan totta. Minä kärsin ajoittain unettomuudesta tarkoittaen että saatan helposti valvoa sängyssä aamuneljään useampana aamuna peräkkäin, ihan siis vaikka olisin yrittänyt mennä nukkumaan tyyliin kello kymmenen. Ei vaan se uni tule kunnes edes hetkeksi vaipuu hataraan horrokseen. Joskus valittelin töissä väsymystä kun on ollut unettomuutta, työkaveri vaan totesi että joo hänellä on sama, joskus menee kymmenenkin minuuttia ennen kuin nukahtaa. En oikein tiennyt pitäisikö itkeä vai nauraa. Minullakin toimii parhaiten tuo että nukahdan vaikka telkkarin ääreen jos siltä tuntuu, pahinta on se että alkaa nillittää itselleen siitä että tuo ja tuo asia vie yöunet, niin ei saa tehdä. Se on varma keino siihen että ne asiat tosiaan saa minut valvomaan läpi yön.

Vierailija
164/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaan itsekin tuon kokemuksen, että jos unen puutetta on paljon niin se nukahtaminen on jotenkin "voimia vaativaa" ja rankkaa. Itsekin hengitän raskaasti ja olen ns kropaltani menossa uneen, mutta ns pää haraa vastaan eikä suo kropalle unta. Sitten säpsyn hereille. Toisaalta moni kirjoittaa kuinka on hyvin väsynyt. Itsellä taas tuo unettomuus ei edes aiheuta väsymystä. Olen vaan muuten heikossa kunnossa. Huimaa ja on huono olo. Tämä on pelottavaakin, kun pitäisi tuntea väsymystä ja itse en edes unettomuudesta kärsivänä tunne ns aitoa väsymystä. Yritin sitäkin lääkärille selittää. Eivät vaan ymmärrä ja kertovat, että mene sänkyyn kun väsyttää, mutta jos väsytä. Tuo sama väsyminen häviäminen on edelleen itsellä mukana. Nyt täytyy vaan löytää se hyvä hetki nukkumiseen. Olen päättänyt kellonajan jolloin yritän saada unta. Nyt se on kello 1-2 välillä. Iltavirkku olen niin nuo ehdotukset mennä sänkyyn pyörimään joskus 22 aikaan eivät toimi. Toisaalta moni ei voi mennä noin myöhään. Ymmärrän sen. Tämä vielä jatkona aiheeseen.

Vierailija
165/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ristus. Tällä unettomuuslääkärillä on jäänyt huomaamatta, että me ihmiset ollaan erilaisia ja meillä saattaa olla myös erilainen unirytmi.

Kaikkia ei voi pakottaa samaan unirytmiin. Tai voi, ja pakotetaankin, mutta osa kärsii siitä. Mä en ymmärrä ollenkaan, miksi Suomen täytyy edelleen toimia agraariyhteiskunnan aikataulun mukaan. Aamulla ylös, ja töihin aamulypsyn aikaan.

Onneksi oma unettomuuslääkärini oli järkevä. Hän sanoi, että minulla on epätyypillinen unirytmi. Käski olla stressaamatta kun en nuku. Sanoi että nukut kun nukuttaa, vaikka päivällä.

Ei ole helppoa olla stressaamatta. Välillä en saa nukuttua ja menen töihin niin, että olen vain torkahtanut pari kertaa. Pärjään kuitenkin yhden työvuoron olemattomilla yöunilla. Voin ottaa päikkärit töiden jälkeen. Ja voin mennä nukkumaan kuudelta illalla ja nukkua puoli kuuteen aamulla. Välillä toki heräilen, koska heräilen aina.

En katso tv:tä.

Vierailija
166/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uni tulee kyllä kun on tarpeeksi väsynyt. Nuorempana tein 11 tuntisia päiviä savottaa niin kyllä uni tuli. Ei tarvinnut edes käydä sänkyyn makuulle ennen kuin uni tuli.

Itse asiassa tarpeeksi väsyneenä nukahtaminen voi olla jopa kivuliasta. Yhdessä vaiheessa minulla meni työvuorot aina niin että lauantain työvuoroa ennen en saanut juuri nukuttua, ja kun sitten työvuoron jälkeen yritin nukkua niin en meinannut millään saada unta, koska säpsähdin hereille joka kerta aloin torkahtamaan. Se nukahtaminen tuntui niin pahalta.

Tuo on ehkä yksi ärsyttävimpiä harhakäsityksiä unettomuuden suhteen, että kyllä se uni tulee jos vaan on tarpeeksi väsynyt. Kun ei se todellakaan mene niin. Jos väsymys menee ns. yli, ei enää mitenkään saa nukahdettua vaikka miten tietäisi että pitäisi ja miten väsyttäisi. Kroppa vaan tappelee vastaan.

minulla ainakin se menee niin

yhtä paljon kuin tuon yhden tkirjoittajan väite siitä, että olisi harhakäsitys että uni ei muka tule, jos on tarpeeksi väsynyt

Sittenhän se varmasti pätee kaikille muillekin, vai?

Täällä puhutaan nyt unettomuudesta. Jos sinä pystyt ihan vaan nukahtamaan kun sinua väsyttää, niin selvästikään et kuulu niihin unettomiin.

Vierailija
167/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eipä ole kovin vakava unettomuus kyseessä jos liikunta, ruutujen tuijottamisen ja liian kofeiinin väliin jättäminen ym. perusjutut auttavat.

Niin, nuo ovat terveiden ongelmia. Entäs jos kärsii vaikka levottomista jaloista ja öisistä lihaskrampeista?

Käy otattamassa esim ferritiiniarvo. Voi selittyä noilla oireilla.

Toinen syy voi olla alhaiset dopamiinitasot.

Vierailija
168/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilapäiseen unettomuuteen voi olla lukemattomia syitä, kuten avioero, läheisen kuolema, työstressi, terveystilanne jne.

Pitkittyneeseen unettomuuteen on melkein aina syynä se, että aletaan pelätä itse unettomuutta, ja nukkumaan menoa. Kun on muutaman viikon pyörinyt sängyssä tuskaillen tilannetta, niin siihen ajatukseen jää jumiin. Siitä noidankehästä on vaikea päästä irti.

Sitten on vielä me, jotka olemme olleet koko ikämme unettomuudesta kärsiviä. Siihen on varmaankin jokin elimellinen syy joka liittyy hermostoon tms. 

Mulla lapsuudesta asti ollut unettomuus johtui ahdistuneisuushäiriöstä. Kun on ollut alle kouluikäisestä ahdistunut, ei sitä normaalitilaa oikein osaa sanoittaa. Olen siis jo 5-6 vuotiaana valvonut öitä, koska "vatsassa kiristää". Luulivat aina lääkärissä, että mun vatsa on kipeä ja koska mulla ahdistuneisuuteen liittyy ripuli, niin ei sitä tajuttu, että mistä on kyse. Umpparikin leikattiin varmuuden vuoksi (en tajua miten tällaiseen on päädytty!).

Kun ahdistuneisuus paheni aikuisena, sain siihen hoitoa ja yhtäkkiä en ollutkaan enää uneton, kun hoito toimi. Hyväuninen en ole edelleenkään, mutta en ole kolmeen vuoteen valvonut koko yötä. Ennen niitä oli parikin kuukaudessa ja lisäksi ne yöt, kun aamuyöstä herää valvomaan.

Mulla on mietoa lääkettä varalla ja melatoniinia myös, mut harvemmin käytän.

Vierailija
169/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eipä ole kovin vakava unettomuus kyseessä jos liikunta, ruutujen tuijottamisen ja liian kofeiinin väliin jättäminen ym. perusjutut auttavat.

Niin, nuo ovat terveiden ongelmia. Entäs jos kärsii vaikka levottomista jaloista ja öisistä lihaskrampeista?

Käy otattamassa esim ferritiiniarvo. Voi selittyä noilla oireilla.

Toinen syy voi olla alhaiset dopamiinitasot.

Lihaskrampit oikeasti voi johtua magnesiumin ja/tai sinkin puutteesta. Eli kokeilisin jotain laadukasta ravintolisää vaikka purkin verran. Jos ei auta, kyse on jostain muusta.

Vierailija
170/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaan itsekin tuon kokemuksen, että jos unen puutetta on paljon niin se nukahtaminen on jotenkin "voimia vaativaa" ja rankkaa. Itsekin hengitän raskaasti ja olen ns kropaltani menossa uneen, mutta ns pää haraa vastaan eikä suo kropalle unta. Sitten säpsyn hereille. Toisaalta moni kirjoittaa kuinka on hyvin väsynyt. Itsellä taas tuo unettomuus ei edes aiheuta väsymystä. Olen vaan muuten heikossa kunnossa. Huimaa ja on huono olo. Tämä on pelottavaakin, kun pitäisi tuntea väsymystä ja itse en edes unettomuudesta kärsivänä tunne ns aitoa väsymystä. Yritin sitäkin lääkärille selittää. Eivät vaan ymmärrä ja kertovat, että mene sänkyyn kun väsyttää, mutta jos väsytä. Tuo sama väsyminen häviäminen on edelleen itsellä mukana. Nyt täytyy vaan löytää se hyvä hetki nukkumiseen. Olen päättänyt kellonajan jolloin yritän saada unta. Nyt se on kello 1-2 välillä. Iltavirkku olen niin nuo ehdotukset mennä sänkyyn pyörimään joskus 22 aikaan eivät toimi. Toisaalta moni ei voi mennä noin myöhään. Ymmärrän sen. Tämä vielä jatkona aiheeseen.

Mä kerran sanoin lääkärille, että olen nukkumattomuuden vuoksi uupunut, mutta mua ei nukuta. En siis puhu väsymyksestä koskaa.

Yleensä, kun mun unettomuus on pahimmillaan, olen hirveän kireänä ja keho ihan kierroksilla. Sitten, kun kierre katkeaa tietyillä tavoilla, vasta parin paremmin nukutun yön jälkeen väsymys tuntuu normaalilta ja alkaa nukuttaa.

Onneksi mun tt-lääkäri ymmärtää mistä on kyse ja mulla on kyllä hyvät lääkkeet tarpeeseen.

Vierailija
171/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla kevyen unen vaihe on niin kevyt, että herään joka yö 1,5 tunnin välein. Uudelleen nukahtamisen helppous vaihtelee: joskus nukahdan heti, joskus valvoskelen puoli tuntia, ja ylikin. Sen kun tekee 4-5 kertaa yössä, ei sitä unta ehdi kovinkaan paljoa saada. Joka yö jää pari tuntia univelkaa, vaikka kuin menis ajoissa nukkumaan.

Tähän toivoisin apua joltain unilääkäriltä. Kukaan ei tähön mennessä ole osannut auttaa.

Mulla sama ongelma.

Vierailija
172/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin työterveyslääkärillä unettomuudun vuoksi. Määräsi estrogeeniä. Oli ihan varma että mulla on vaihdevuodet. No sanoin sitten että mulla on ollut nuorena rintasyöpä enkä voi ottaa hormonihoitoja. Olen 42-vuitias.

Katseli sitten Googlea ja sanoi että hän ei sitten voi auttaa näissä menopaussiasioissa. Yritä kestää. Oli kyllä hyvin nöyryyttävä kokemus.

Vierailija
173/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

V ituttaa nämä ns. unilääkäreiden ohjeet. Mene nukkumaan ajoissa yms. Entäpä, jos olet lähihoitaja 3- vuorotyössä? Iltavuoro loppuu klo 21.00, kuljet bussilla, joka tulee kerran tunnissa? Olet kotona klo 22.30. Käyt suihkussa, syöt jotain, elimistö käy ylikierroksilla. Et saa unta kuin joskus klo 02.00 tienoilla. Klo soi 05.00 aamuvuoroon. Ole siinä sitten skarppina aamuvuorossa. Lisänä pitäisi vielä hoitaa iäkkään omaisen asiat. Vapaapäiviä 1 viikossa, joka kuluu omaisen avustamisessa.

vaihda ammattia, jos ei terveys kestä

Vierailija
174/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uni tulee kyllä kun on tarpeeksi väsynyt. Nuorempana tein 11 tuntisia päiviä savottaa niin kyllä uni tuli. Ei tarvinnut edes käydä sänkyyn makuulle ennen kuin uni tuli.

Itse asiassa tarpeeksi väsyneenä nukahtaminen voi olla jopa kivuliasta. Yhdessä vaiheessa minulla meni työvuorot aina niin että lauantain työvuoroa ennen en saanut juuri nukuttua, ja kun sitten työvuoron jälkeen yritin nukkua niin en meinannut millään saada unta, koska säpsähdin hereille joka kerta aloin torkahtamaan. Se nukahtaminen tuntui niin pahalta.

Tuo on ehkä yksi ärsyttävimpiä harhakäsityksiä unettomuuden suhteen, että kyllä se uni tulee jos vaan on tarpeeksi väsynyt. Kun ei se todellakaan mene niin. Jos väsymys menee ns. yli, ei enää mitenkään saa nukahdettua vaikka miten tietäisi että pitäisi ja miten väsyttäisi. Kroppa vaan tappelee vastaan.

minulla ainakin se menee niin

yhtä paljon kuin tuon yhden tkirjoittajan väite siitä, että olisi harhakäsitys että uni ei muka tule, jos on tarpeeksi väsynyt

Sittenhän se varmasti pätee kaikille muillekin, vai?

Täällä puhutaan nyt unettomuudesta. Jos sinä pystyt ihan vaan nukahtamaan kun sinua väsyttää, niin selvästikään et kuulu niihin unettomiin.

kun väsyy tarpeeksi, nukahtaa. Kommenttini oli ihan tarkoitettu tuolle aivokääpiölle, joka vastai jollekin, että on muka harhakäsitys että ihminen nukahtaisi kun väsyy tarpeeksi. Minun kommenttini on ihan yhtä oikein kuin sen aivokääpiön kommentti. Molemmat yleistyksiä. Jokainen ihminen tietää, että unettomissakin on erilaisia ihmisiä. toinen nukahtaa, kun väsymysy saavuttaa tietyn pisteen tietyn unettomuusjakson jälkeen. Toinen ei.

Kognitiivinen psykoterapia muuten auttaa unettomuuteen, siitä on ollut pitkään juttuja eri medioissa.

Vierailija
175/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Omaa unta voi parantaa jo sillä, että menee nukkumaan 1015 minuuttia tavallista aikaisemmin. Viikossa tämä tarkoittaa jo kahta tuntia lisää unta."

Mikäli kykenee nukahtamaan silmänräpäyksessä vaikka ei olisi edes väsynyt. Mikä tämäkin ohje oikein on?

Sepä. Mun on ihan turha pyöriä sängyssä jos ei väsytä. Jos menen vuoteeseen kellon mukaan enkä oman kropan väsymyksen mukaan, lopputulos on se että en nukahda ennen keskiyötä. Jos silloinkaan. Se johtaa aina pakostakin siihen että pyörin levottomana sängyssä. Olen kokeillut erilaisia rauhoittumiskeinoja, mutta jos ei ole entuudestaan väsy, niistä ei ole yhtään apua minulle. 

Minusta unilääkärin ammatin edellytyksenä pitäisi olla se että on omakohtaista kokemusta unettomuudesta. 

Vierailija
176/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette te kyllä sen verran kärttyisiäkirsejä, että voisi varmaan ajatella jotain rentoutusharjoitusta siellä sängyssä, kun ajatukset alkaa harhailla unettomuuteen.

Vierailija
177/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki mun tuntemani huonoista unista valittavat ovat näitä, jotka illalla tuijottavat tv:n tai puhelimen ruutua silmät ristissä, vaikka pitäisi mennä sänkyyn heti, kun alkaa väsyttää. Sitten valitetaan, kun unet jää niin vähiin.

Ilta täytyy osata rauhoittaa, jotta aivot ymmärtävät nukkumaan menon olevan lähellä.

Itse pidän huolen, että nukun vähintään seitsemän ja puoli tuntia. Toki elämässä tulee tilanteita, kun esimerkiksi stressi vaikeuttaa unen saantia ja laatua.

Mutta käsittämätöntä on se, että minua on nälvitty siitä, että pidän untani niin tärkeänä.

Uni on liian aliarvostettua.

Vierailija
178/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen minäkin saanut kaikenlaista kohtelua unettomuuteen liittyen. Yksi unettomuuteni syy on krooninen kiputila, joka ei olekaan niin helposti ratkaistavissa. Tässä kohtaa ei auta unihygienia tai rentoutusharjoitukset, kun kipu raastaa kehoa. Yllättäen parhaan hoitosuhteen olen löytänyt terveyskeskuksesta, siellä lääkäri otti ensimmäistä kertaa tämän vaivan kunnolla asiakseen.

Vierailija
179/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unettomuuden selittäminen ei ole kaikille helppoa, mutta tässä on juttuja, joihin kannattaa yrittää saada selvitystä:

- D-vitamiinin puute. Liittyy erityisesti siihen, että heräilee aamuöisin.

- Stressi, ahdistus, masennus jne.

- Liikaa kofeiinia ja liian myöhään nautittuna.

- Hiilihydraattipitoinen iltapala.

- Unihäiriö tai muu sairaus, joka vaikuttaa unen laatuun ja pituuteen.

- Päälle jäänyt väärä rytmi. Itselle saattaa jo yhden yön valvomisesta tulla vaikeuksia nukahtaa normaaliin aikaan.

- Liikaa alkoholia.

Vierailija
180/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa ystävän puolesta kun vasta eläkkeellä sai diagnoosin uniapneasta.

Koskaan ei ole nukkunut kunnolla vaan pikkulpsesta asti valvonut viikoittain kokonaisia öitä. Lääkärit määräsivät unilääkkeitä unilääkkeiden jälkeen ja se se vasta typerää oli kun se uni ei silti tullut mutta sai aivot sekaisin.

Loput voittekin arvata!