Unilääkäri kertoo mitä unettomat tekevät väärin - "potilaiden selityksiä kuunnellessa ei voi kun pyörittää päätänsä"
Kommentit (294)
Vierailija kirjoitti:
Magneettilisä illalla otettuna pitäisi vaikuttaa unen laatuun positiivisesti.
Käykö ihan jääkaappimagneetti vai pitääkö olla tehokkaampi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uni tulee kyllä kun on tarpeeksi väsynyt. Nuorempana tein 11 tuntisia päiviä savottaa niin kyllä uni tuli. Ei tarvinnut edes käydä sänkyyn makuulle ennen kuin uni tuli.
Itse asiassa tarpeeksi väsyneenä nukahtaminen voi olla jopa kivuliasta. Yhdessä vaiheessa minulla meni työvuorot aina niin että lauantain työvuoroa ennen en saanut juuri nukuttua, ja kun sitten työvuoron jälkeen yritin nukkua niin en meinannut millään saada unta, koska säpsähdin hereille joka kerta aloin torkahtamaan. Se nukahtaminen tuntui niin pahalta.
Tuo on ehkä yksi ärsyttävimpiä harhakäsityksiä unettomuuden suhteen, että kyllä se uni tulee jos vaan on tarpeeksi väsynyt. Kun ei se todellakaan mene niin. Jos väsymys menee ns. yli, ei enää mitenkään saa nukahdettua vaikka miten tietäisi että pitäisi ja miten väsyttäisi. Kroppa vaan tappelee vastaan.
minulla ainakin se menee niin
yhtä paljon kuin tuon yhden tkirjoittajan väite siitä, että olisi harhakäsitys että uni ei muka tule, jos on tarpeeksi väsynyt
Sittenhän se varmasti pätee kaikille muillekin, vai?Täällä puhutaan nyt unettomuudesta. Jos sinä pystyt ihan vaan nukahtamaan kun sinua väsyttää, niin selvästikään et kuulu niihin unettomiin.
kun väsyy tarpeeksi, nukahtaa. Kommenttini oli ihan tarkoitettu tuolle aivokääpiölle, joka vastai jollekin, että on muka harhakäsitys että ihminen nukahtaisi kun väsyy tarpeeksi. Minun kommenttini on ihan yhtä oikein kuin sen aivokääpiön kommentti. Molemmat yleistyksiä. Jokainen ihminen tietää, että unettomissakin on erilaisia ihmisiä. toinen nukahtaa, kun väsymysy saavuttaa tietyn pisteen tietyn unettomuusjakson jälkeen. Toinen ei.
Kognitiivinen psykoterapia muuten auttaa unettomuuteen, siitä on ollut pitkään juttuja eri medioissa.
Minä olen edelleen ihan se sama aivokääpiö. Enkä ole väittänyt ettei jotkut ihmiset nukahtaisi jos väsyvät tarpeeksi. Mutta silloin ei kärsi unettomuudesta.
unettomuudestakin kärsivät voivat nukahtaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää oli hyvä :D Magnesiumin lisäksi kannattaa ottaa kaliumia ja kalsiumia. Etenkin kalium auttaa nukahtamaan paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla loppui unettomuus siihen, kun kirjoitettiin ketipinooria.
Teinistä asti olen kärsinyt unettomuudesta vuosikymmeniä. Joko niin, että uni ei tullut ja tuntien pyöriminen ahdisti niin, että lopulta pelkäsin nukkumaan menoa.
Kun sitten sain nukahdettua, heräsin parin tunnin päästä ja uni ei enää tullut.
Nykyään nukun hyvin kunnon yöunet ja elämänlaatu on parantunut ja jaksan päivisin harrastaa sitä liikuntaakin.
N59Ketipinor tuhoaa aivot. En söisi ikipäivänä tuota. Se on tarkoitettu skitsofreniaan ja kutistaa aivoja. Sillä skitsofreeniset ihmiset rauhoittuu ja sama tapahtuu sinulle kun aktiiviset aivot nukahtaa.
Tuota ne mullekkin tyrkytti unettomuuteen. Usa: ssa sitä ei saa kirjoittaa unettomuuteen. Ketipinorilla on niin valtavat haitat etten ymmärrä miten se voi olla heti toinen mielialalääke mitä suomessa annetaan unettomuuteen. Mielummin valvon kuin syön niitä.
Minulle lääkäri kirjoitti Ketipinoria ja söin sitä, kunnes havahduin siihen, että päivällä ajatukset katkeilee aivan totaalisesti ja en enää pystynyt piirtämään, enkä edes kirjoittamaan nimeäni normaalisti käsin. Tuntui, että aivot ei pelaa enää ollenkaan. Se näkyi muille läheisille paljon aiemmin ennen kuin itse tajusin. Kaveri sanoi, että minun silmät vain seisoi päässä, enkä ollut enää puhelias itseni. Meni noin 10 kk lääkkeen lopetuksen jälkeen, että palasin kutakuinkin entiselleni.
Kyllähän sillä nukkui, mutta hinta on todella kova ja minäkin olen mieluummin uneton kuin sellainen millaiseksi Ketipinor minut teki.
Kokeilin ketipinoria kerran ja se aiheutti niin kovat levottomat jalat, että vituiksi meni koko yö. Kärsin levottomista jaloista muutenkin ja se pahenee aina väsyneenä. Ei enää koskaan. Levottomiin jalkoihin löysin sittemmin magnesium ravintolisän, mitä otan ihan reilusti iltaisin. Aiheuttaa ripulointia usein, mutta mieluummin niin, kuin jalkojen vispaaminen. Unettomuuteen vetelen reilusti ihan kaupan melatoniinia. Se auttaa useasti, muttei aina sekään. Näillä on nyt menty aika monta vuotta.
Joskus söin nukahtamislääkkeitä ja ne auttoi, mutta niitäkään en enää kehdannut lääkäriltä hakea, kun apteekissa nuristiin siitä, että liian usein olen hakenut. Ja ihan reseptin annostelun mukaan niitä söin.
Perseestä tollaset neuvot ihmisiltä, jotka ei ole unettomuudesta koskaan kärsinyt ja inhottavaa etenkin, jos tyyppi on joku unilääkäri. Kiva saada sellaselta neuvo, että mee vaan nukkumaan, kyllä se uni tulee. Voi luoja!
En yleensä toivo ihmisille mitään pahaa, mutta näille hyvin nukkuville, paskojen nukahtamisneuvojen jakelijoille sellanen parikin huonosti nukuttua kuukautta (ensialkuun voi alottaa pinemmällä parin viikon annoksella) voisi olla ihan pätevä resepti pienen ymmärryksen ja empaattisuuden lisääntymiseen.
Teille valvovat kanssaihmiset. Koitetaan kaikesta huolimatta hyväksyä se unettoman elämä, vaikka se hankalaa onkin. Se jo joskus auttaa nukahtamaan, kun ajatteelee, että tää yö näin, parempaa ehkä seuraavana yönä. Oikeesti kaikkee hyvää multa teille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä ole kovin vakava unettomuus kyseessä jos liikunta, ruutujen tuijottamisen ja liian kofeiinin väliin jättäminen ym. perusjutut auttavat.
Niin, nuo ovat terveiden ongelmia. Entäs jos kärsii vaikka levottomista jaloista ja öisistä lihaskrampeista?
Käy otattamassa esim ferritiiniarvo. Voi selittyä noilla oireilla.
Levottomat jalat onkin oikeasti ainoa oire, jota matala ferritiinipitoisuus selittää.
Aika moni uneton on jo kokeillut kaikkea mahdollista, sitten tulee asiantuntija ja kertoo ne samat muka uutena tietona. Hohhoijaa.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni uneton on jo kokeillut kaikkea mahdollista, sitten tulee asiantuntija ja kertoo ne samat muka uutena tietona. Hohhoijaa.
tosiasia kuitenkin on se, että unettomuudesta ei tarvitse kärsiä. Siihen kyllä löytyy hoito. Monetkaan eivät viitsi noudattaa asiantunteijoiden ohjeita, vaan alkavat soveltaa niitä ja nipsiä sieltä pois epämukavia osioita ja sitten valittavat, että kun ei auta. Jotkut eivät saa hoitoa, kun asuvat jossain pussinperällä, jossa sitä ei ole tarjolla. Heidän pitää oppia vaatimaan sitten lähetettä jonnekin, jossa sitä asiantuntijuutta on. Itse ainakin luotan enemmän alan ammattilaiseen, joka on erikoistunut unettomuuden hoitoon, kuin johonkin, joka ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö sitten laittaa toinen magneetti patjan alle että se pitää sut sängyssä vaikkei yhtään nukuttaisi, vai mihin toi perustuu? Täytyy myöntää että kerrankin joku uusi keino unettomuuteen, luulin kuulleeni jo ne kaikki :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki mun tuntemani huonoista unista valittavat ovat näitä, jotka illalla tuijottavat tv:n tai puhelimen ruutua silmät ristissä, vaikka pitäisi mennä sänkyyn heti, kun alkaa väsyttää. Sitten valitetaan, kun unet jää niin vähiin.
Ilta täytyy osata rauhoittaa, jotta aivot ymmärtävät nukkumaan menon olevan lähellä.
Itse pidän huolen, että nukun vähintään seitsemän ja puoli tuntia. Toki elämässä tulee tilanteita, kun esimerkiksi stressi vaikeuttaa unen saantia ja laatua.
Mutta käsittämätöntä on se, että minua on nälvitty siitä, että pidän untani niin tärkeänä.
Uni on liian aliarvostettua.Huonoista unista valittaminen on eri asia kuin unettomuus. Siksikin vaikea tajuta tuota lääkäriä, kun en usko kenenkään oikeasti olevan niin idiootti että menee unilääkärille valittamaan väsymystä jos se johtuu ihan vaan siitä että ennemmin katsoo illalla telkkaria kuin menee nukkumaan jos väsyttää.
Olin joskus kuuntelemassa töissä tämän luentoa, on hyvä puhuja. Hänelle käsittääkseni on tullut paljon potilaita ilman omaa aloitetta, esim. työpaikalta on lähetetty tai urheilujoukkue on ollut asiakkaana tms. ja voivat itse kiistää ongelmat, vaikka lääkäri näkee ne selvästi.
Itse olen juuri tällainen, etten malta mennä nukkumaan, kuten työterveyshoitaja kirjasi. Vaikka varmasti monella ihmisellä on pahempia uniongelmia, niin on myös meitä, joille nuo elämäntapaohjeetkin olisi hyviä noudattaa. Univajetta tulee siitäkin, jos aina valvoo kahteen tai neljään ja aamulla on noustava töihin, varsinkin jos sittenkin vielä käy kierroksilla ja herää liian aikaisin.
Vierailija kirjoitti:
Kun luin tuon nettijutun, olisin halunnut heti tietää vähän enemmän tuon tyypin elämästä.
Jos hänellä on elämä, jossa illat ylipäätään voisi röhnöttää telkkarin edessä kännykää selaten, hän on todennäköisesti perheetön mies.
Tai sitten siellä kotona on puoliso, joka hoitaa sen päivällinen, iltapala, keittiönsiivous, lasten iltatoimet ja nukutus, pyykinpesu ja -ripustusrumban, että herra saa itse keskittyä ottamaan omaa aikaa ja hiljentymään nukahtamista varten.
Sitten puolisolla on omaa hiljentymisaikaa se klo 21:50-22:25... valitse sitten siinä, mihin nämä ruhtinaalliset minuutit käytät, kun stresstitasot huutaa punaisella, kännykässä on 15 viestiä odottamassa vastausta ja 500 euron sähkölasku kolkuttaa takaraivossa.
Tuo kuvaamasi elämäntilanne on kyllä ihan itse omilla valinnoilla rakennettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla loppui unettomuus siihen, kun kirjoitettiin ketipinooria.
Teinistä asti olen kärsinyt unettomuudesta vuosikymmeniä. Joko niin, että uni ei tullut ja tuntien pyöriminen ahdisti niin, että lopulta pelkäsin nukkumaan menoa.
Kun sitten sain nukahdettua, heräsin parin tunnin päästä ja uni ei enää tullut.
Nykyään nukun hyvin kunnon yöunet ja elämänlaatu on parantunut ja jaksan päivisin harrastaa sitä liikuntaakin.
N59Ketipinor tuhoaa aivot. En söisi ikipäivänä tuota. Se on tarkoitettu skitsofreniaan ja kutistaa aivoja. Sillä skitsofreeniset ihmiset rauhoittuu ja sama tapahtuu sinulle kun aktiiviset aivot nukahtaa.
Tuota ne mullekkin tyrkytti unettomuuteen. Usa: ssa sitä ei saa kirjoittaa unettomuuteen. Ketipinorilla on niin valtavat haitat etten ymmärrä miten se voi olla heti toinen mielialalääke mitä suomessa annetaan unettomuuteen. Mielummin valvon kuin syön niitä.
Minulle lääkäri kirjoitti Ketipinoria ja söin sitä, kunnes havahduin siihen, että päivällä ajatukset katkeilee aivan totaalisesti ja en enää pystynyt piirtämään, enkä edes kirjoittamaan nimeäni normaalisti käsin. Tuntui, että aivot ei pelaa enää ollenkaan. Se näkyi muille läheisille paljon aiemmin ennen kuin itse tajusin. Kaveri sanoi, että minun silmät vain seisoi päässä, enkä ollut enää puhelias itseni. Meni noin 10 kk lääkkeen lopetuksen jälkeen, että palasin kutakuinkin entiselleni.
Kyllähän sillä nukkui, mutta hinta on todella kova ja minäkin olen mieluummin uneton kuin sellainen millaiseksi Ketipinor minut teki.
Kokeilin ketipinoria kerran ja se aiheutti niin kovat levottomat jalat, että vituiksi meni koko yö. Kärsin levottomista jaloista muutenkin ja se pahenee aina väsyneenä. Ei enää koskaan. Levottomiin jalkoihin löysin sittemmin magnesium ravintolisän, mitä otan ihan reilusti iltaisin. Aiheuttaa ripulointia usein, mutta mieluummin niin, kuin jalkojen vispaaminen. Unettomuuteen vetelen reilusti ihan kaupan melatoniinia. Se auttaa useasti, muttei aina sekään. Näillä on nyt menty aika monta vuotta.
Joskus söin nukahtamislääkkeitä ja ne auttoi, mutta niitäkään en enää kehdannut lääkäriltä hakea, kun apteekissa nuristiin siitä, että liian usein olen hakenut. Ja ihan reseptin annostelun mukaan niitä söin.
Perseestä tollaset neuvot ihmisiltä, jotka ei ole unettomuudesta koskaan kärsinyt ja inhottavaa etenkin, jos tyyppi on joku unilääkäri. Kiva saada sellaselta neuvo, että mee vaan nukkumaan, kyllä se uni tulee. Voi luoja!
En yleensä toivo ihmisille mitään pahaa, mutta näille hyvin nukkuville, paskojen nukahtamisneuvojen jakelijoille sellanen parikin huonosti nukuttua kuukautta (ensialkuun voi alottaa pinemmällä parin viikon annoksella) voisi olla ihan pätevä resepti pienen ymmärryksen ja empaattisuuden lisääntymiseen.
Teille valvovat kanssaihmiset. Koitetaan kaikesta huolimatta hyväksyä se unettoman elämä, vaikka se hankalaa onkin. Se jo joskus auttaa nukahtamaan, kun ajatteelee, että tää yö näin, parempaa ehkä seuraavana yönä. Oikeesti kaikkee hyvää multa teille!
Eikö Ketipinor ole psykoosilääke, joka voi aiheuttaa dopamiinitasojen laskua? Vai muistanko oikein? Jolloin levottomat jalat oireyhtymä voisi pahentua heistä niillä, joilla syy liittyy dopamiinitasoihin.
Parkinsonin taudista kärsivillä esiintyy myös levottomia jalkoja.
Jutun fokuksena on itse aiheutetut uniongelmat, joiden selättämiseen annetaan aivan päteviä vinkkejä. Todetaan kuitenkin myös "Jos tilanne ei parane, häiriön syy voi olla muualla kuin omassa tekemisessä. Silloin kannattaa hakeutua asianmukaisiin tutkimuksiin. Usein pienet muutokset jo auttavatkin."
Näyttää siltä, että suuri osa kommentoijista on päättänyt jutun olevan lukematta p*skaa. Olisi varmaan kiva saada itse vastaavaa palautetta ammattitaidostaan samalla perehtymisellä.
Kun tekee metsätöitä 10h niin nukahtaa varmasti illalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tosiasia kuitenkin on se, että unettomuudesta ei tarvitse kärsiä. Siihen kyllä löytyy hoito. Monetkaan eivät viitsi noudattaa asiantunteijoiden ohjeita, vaan alkavat soveltaa niitä ja nipsiä sieltä pois epämukavia osioita ja sitten valittavat, että kun ei auta. Jotkut eivät saa hoitoa, kun asuvat jossain pussinperällä, jossa sitä ei ole tarjolla. Heidän pitää oppia vaatimaan sitten lähetettä jonnekin, jossa sitä asiantuntijuutta on. Itse ainakin luotan enemmän alan ammattilaiseen, joka on erikoistunut unettomuuden hoitoon, kuin johonkin, joka ei ole.
Jos kokee unettomuuden, niin tietää kyllä tasan tarkkaan, että yrittää kaikkensa saadakseen nukuttua. Siinä epätoivossa on valmis yrittämään vaikka mitä uihygieniaa ja -magiaa, poppaskonsteja, kamomilla teetä, yksisarvisen hilsepullaa ja vaikka pimeästi päihteitä. Kokeilin epätoivoisena myös joskus ketipinoria, jota pummasin tuttavalta ja sillä kyllä nukuin kuin unilintu, mutta koko seuraava päivä oli yhtä raskasta sumua, kun en meinannut herätä ollenkaan. Nukuin varmaan ilta kymmenestä kahteen asti päivällä.
Laitteita en makuuhuoneeseen vie, mutta nykyään nukun paremmin muutenkin, kun en enää jaksa stressata unettomuutta. Olen oppinut elämään asian kanssa ja vaikuttaa siltä, että se unettomuuden stressaaminen on se suurin vaikuttaja unettomuuteen minullakin. Virkistäviä unia en kuitenkaan musita nukkuneeni vuosiin. Siis sellaisia, että tuntee olevansa elämänsä kunnossa heti kun herää.
Vierailija kirjoitti:
Jutun fokuksena on itse aiheutetut uniongelmat, joiden selättämiseen annetaan aivan päteviä vinkkejä. Todetaan kuitenkin myös "Jos tilanne ei parane, häiriön syy voi olla muualla kuin omassa tekemisessä. Silloin kannattaa hakeutua asianmukaisiin tutkimuksiin. Usein pienet muutokset jo auttavatkin."
Näyttää siltä, että suuri osa kommentoijista on päättänyt jutun olevan lukematta p*skaa. Olisi varmaan kiva saada itse vastaavaa palautetta ammattitaidostaan samalla perehtymisellä.
Jep, kova kiire mouhoamaan ja paskaa puhumaan. Osa on toki vain tyhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Tuomilehto on jälleen täysin oikeassa. Unettomuuteen auttaa uni ei lääkkeet.
Sitten hän ei ole unetonta nähnytkään!
Vierailija kirjoitti:
Jos itse aiheutetut ongelmasi on sitä luokkaa että valitset mieluummin katsoa telkkaria kuin nukkua, sinulla ei ole ongelmaa. Luin jutun kahdesti ja sillä perehtymisellä se on edelleen silkkaa p%skaa.
Vierailija kirjoitti:
No entäs kun herää aamuyöllä? Neljän tai viiden tunnin unen jälkeen? Mitä se auttaa että herää sitten vaan 15 min aikaisemmin? Ei oo todellista että ihan unitohtori sanoo noin.
No hei siis nukut vaan pidempään. Duh.
Kärsin noin 25 vuotiaana liki 3 v unettomuudesta, saatuani ensin lyhyellä ikäerolla kaksi vilkasta lasta. Raskausaikojen loppupuolella en enää pystynyt nukkumaan kuin noin 5 h yöunet ja toista odottaessani tilanne paheni, koska lyhyitä yöunia ei voinut enää paikata nukkumalla pari h päiväunia, koska taapero oli huono nukkumaan päiväunia.
Kun toivuin pahimmasta unettomuudestani, olivat yöuneni melko kevyitä seuraavat 15 vuotta. Sitten keksin, että ferririinini oli alle viitearvon ja aloin syömään rautaa isolla annoksella. Meni 2-3 vk ja huomasin nukkuvani aivan erilailla kuin aiemmin: paljon syvemmin. Raudanpuute todellakin vaikutti kovasti uniini.
Muutama v sitten lopetin kahvinjuonnin. En ollut juonut sitä kuin aamulla ja keskipäivällä yhdet kupilliset. Mutta kahvinkin lopettaminen on auttanut siihen, että vireystilani on nykyisin lähes aina virkeä. Ennen olin virkeä vasta kahvinjuonnin jälkeen. Nykyisin himoitsen aamuisin vihreää teetä samalla tavalla kuin kahvia 😂 Tee tosin on paljon vatsaystävällisempää ja sisältää paljon vähemmän kofeiinia. Teetä juotaessa kofeiinin vaikutustapapakin on erilainen jonkun teen ainesosan takia.
Olen innokas kävelylenkkeilijä. Ennen lenkkeilin usein alkuillasta, mutta nyt yleensä lenkkeilen joko aamulla tai keskipäivällä. Jopas tekee hyvää unelle sekin.
Lasten myötä olen alkanut myös mennä nukkumaan aikaisin, lasten kanssa yhtäaikaa noin klo 21. Iltarutiinit hoidan ajoissa: oma yöpaita päälle klo 18, iltapalat klo 19-20 välissä, hampaat klo 20.30. Siitä sitten vaan punkkia kohti😀Lapset ovat unessa noin klo 21.30, itse usein siknä klo 22.30. Jaksan hyvin nousta siitä puoli seiskalta, enkä ole väsynyt.
Piti elää 45veeksi, että ymmärtää miten uni houkutellaan: ilta-ajan rauhoittaminen, iltatoimet tarpeeksi ajoissa, veriarvot kuntoon, kahvit kaakkoon, ylipäätään rauhallinen epärepivä elämä, urheilun ajoittaminen päivän alkuun, sama unirytmi viikolla ja viikonloppuna.
Niin ja just luin, että jos kypsempi nainen kärsii aamuyön valvomisesta, voi asiaa todnäk auttaa estrogeenilisällä.
Onko jo osattu ennustaa, milloin kuolet?