Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuoksuyliherkkä vaativana ruuhkabussissa

Kommentit (809)

Vierailija
481/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset eivät yksinkertaisesti ymmärrä. Sinänsä outoa, kun moni sanoo kärsivänsä tupakansavusta tai jopa -hajusta. Mulla ei ole edes mitään pahaa kemikaaliyliherkkyyttä, mutta voimakkaat hajusteet tuntuvat yhtä pahoilta kuin tupakansavu, jotkut jopa pahemmalta.

Pientä päänsärkyä, lievää hengitysvaikeutta ja lievää limakalvoärsytystä, siinä mun oireet, jotka on seurausta joistain hajusteista. Olen myös bussissa vaihtanut paikkaa, jos lähelle on liehahtanut joku valtaisan tuoksupilven ympäröimä ihminen. Onneksi olen tällä hetkellä työtön, ei tarvitse ruuhkabusseissa matkustella ja kärsiä. :)

Vaihda bussia. Muiden tuskin tarvitsee muuttaa elämäänsä jos sulla on vaikeeta.

Mitä jos joskus ajattelisi muitakin kuin itseään? Tuoksu on helppo jättää laittamatta, allergiasta ja yliherkkyydestä ei noin vain pääse eroon.

Helppo huudella, että vaihda bussia tai käytä omaa autoa. Aina se vaan ei ole mahdollista. Kaikilla ei ole varaa omaan autoon, eikä se edes ole kovin ympäristöystävällistä. Joka paikassa ei busseja kulje vartin välein saati useammin.

Mutta onhan tämä jo niin nähty, minä, minä, minä ja mulle tänne kaikki heti. Muista viis.

Tuoksuherkkä voi ratkoa ongelmansa ihan hyvin itsekin, et voi vaikuttaa muihin ihmisiin tai vaatia heiltä yhtään mitään.

Mitä helkkaria, tajuatko miten monella suomalaisella on astma? Keuhkolääkärini mukaan diagnosoimattomia on sellaiset 100 000 (tilastollinen). Luuletko, että astman takia tuoksuyliherkät voi tosta noin vain elää ikään kuin yhtäkkiä voisivat tuoksuja kestää?

Miten typeriä voi keskinkertaiset ihmiset edes olla. 🤦

Vierailija
482/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset eivät yksinkertaisesti ymmärrä. Sinänsä outoa, kun moni sanoo kärsivänsä tupakansavusta tai jopa -hajusta. Mulla ei ole edes mitään pahaa kemikaaliyliherkkyyttä, mutta voimakkaat hajusteet tuntuvat yhtä pahoilta kuin tupakansavu, jotkut jopa pahemmalta.

Pientä päänsärkyä, lievää hengitysvaikeutta ja lievää limakalvoärsytystä, siinä mun oireet, jotka on seurausta joistain hajusteista. Olen myös bussissa vaihtanut paikkaa, jos lähelle on liehahtanut joku valtaisan tuoksupilven ympäröimä ihminen. Onneksi olen tällä hetkellä työtön, ei tarvitse ruuhkabusseissa matkustella ja kärsiä. :)

Vaihda bussia. Muiden tuskin tarvitsee muuttaa elämäänsä jos sulla on vaikeeta.

Mitä jos joskus ajattelisi muitakin kuin itseään? Tuoksu on helppo jättää laittamatta, allergiasta ja yliherkkyydestä ei noin vain pääse eroon.

Helppo huudella, että vaihda bussia tai käytä omaa autoa. Aina se vaan ei ole mahdollista. Kaikilla ei ole varaa omaan autoon, eikä se edes ole kovin ympäristöystävällistä. Joka paikassa ei busseja kulje vartin välein saati useammin.

Mutta onhan tämä jo niin nähty, minä, minä, minä ja mulle tänne kaikki heti. Muista viis.

Tuoksuherkkä voi ratkoa ongelmansa ihan hyvin itsekin, et voi vaikuttaa muihin ihmisiin tai vaatia heiltä yhtään mitään.

Mitä helkkaria, tajuatko miten monella suomalaisella on astma? Keuhkolääkärini mukaan diagnosoimattomia on sellaiset 100 000 (tilastollinen). Luuletko, että astman takia tuoksuyliherkät voi tosta noin vain elää ikään kuin yhtäkkiä voisivat tuoksuja kestää?

Miten typeriä voi keskinkertaiset ihmiset edes olla. 🤦

Edelleenkin se astmaatikkokin joutuu ihan itse pärjäämään ongelmansa kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin suihkaissut salin jälkeen hieman antiperspiranttia kainaloihin ja laittanut menneniä vasta sheivatuille poskilleni. Lähes tyhjässä bussissa sitten mummo tuli lähelleni istumaan ja alkoi valittamaan hajusteita. Kehotin menemään bussin etuoven viereiseen mummopaikkaan jossa ilma vaihtuu aina kun ovi avataan. Mummo huusi "mene sinä!", sanoin "asia selvä", nousin ja pueraisin mummon vieressä kunnon heraproteiinipierun. Sanoin "it's all organic" ja mummon naama muuttui, punaiseksi,. mutta ei saanut sanaa suustaan! Ilmeisesti kuitenkaan tämä luonnollinen haju ei käynyt tajuntaan!

Vierailija
484/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajuton, mauton, suolaton ja tylsä. Tälläinen on suomalainen ja suomen kansa ja siksi elämä suomessa on niin hirveän tylsää.

Vierailija
485/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo kyllä minustakin parfyymiä riittäisi yksi suihkaus tai töissä olla ilman, jotkut suihkii kauheasti menemään ja se ei ole kivaa kellekään. Mutta jokaisen henkilökohtainen hygienia on nimenomaan henkilökohtainen, muut eivät voi sitä sanella. Aika epäkohteliasta tuoksuyliherkän asiasta sanoa, koska kyseessä on hänen vaivansa. Ikävä kyllä kaikkia vaivoja joita joillain on, ei voida ottaa huomioon aina, joten on sopeuduttuva. En minäkään valita muille tupakanhajusta tai kovasta puheäänestä tai vaadi himmeitä valoja jokapaikkaan jne. Ymmärrän että tuoksuyliherkkyys ei ole kivaa ja pyrin töissä jossain määrin huomioimaan, mutta muut eivät voi sanella miten ja millä joku pesee pyykkinsä, laittaa hiukset, vartalovoiteet tms. Jollain tapaa "herkkä / vaivainen" ei voi oikein vaatia muuta maailmaa elämään kuten itse.

Vierailija
486/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin tänäänkin tuoksua kun menin kaupungille :)

Vierailija
487/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämässä pitää ottaa koko ajan asioita ja ihmisiä huomioon. Koko ajan pitää skarpata ettei vaan pahoita kenenkään mieltä. Niin se mille tuoksun on kyllä ihan oma päätös ei kenenkään muun.

Vierailija
488/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkiset tilat kaikki täynnä naisvihatuoksuja nykyään. Vain vankiloista se puuttuu, siellä herrasmies viettää aikaansa.

Vierailija
489/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkiset tilat kaikki täynnä naisvihatuoksuja nykyään. Vain vankiloista se puuttuu, siellä herrasmies viettää aikaansa.

Hienhaju on parasta! Luomua

Vierailija
490/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin tänään hajuvettä.

Vierailija
491/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tuoksuyliherkkä. Tämä vaiva on huomioitu paikallisen teatterin näytöksissä, sillä osa niistä on varattu ilman tuoksuja tuleville.

Varasin paikan tällaiseen tuoksuttomaan esitykseen. Viereen istui pariskunta, jonka mies oli lätrännyt hajusteiden kanssa oikein reippaasti, eikä vaimokaan ilman tuoksuja tullut.

Vierailija
492/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä te osoitatte täydellistä empatiakyvyttömyyttä ettekä edes itse tajua sitä. 🤦

Eikä pelkästään empatiakyvyttömyyttä vaan täyttä tietämättömyyttä, että hajusteista kärsiviä ihmisiä on ihan oikeasti olemassa.

Meidän terveyskeskuksessa on usealla ovella laput "Tulethan tuoksuttomana terveyskeskukseen." Silti yksi päälle kolmekymppinen mieslääkäri käyttää hajusteita siinä määrin, että jos  hän tulee esim. kahvihuoneessa viereen istumaan, saan astmaoireita.

Vierailija
493/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua on kiusattu 5 vuotta siitä että "haisen", ja sain koulussa lempinimeksi Hygienia. Että todellakin joka päivä käyn suihkussa tuoksuvin shampoin, laitan dödöä, pesen pyykkini hajustetulla pesu- ja huuhteluaineella ja muutenkin katson että olen huoliteltu. Se on vain kohteliasta muita kohtaan, plus lievittää sosiaalisten tilanteiden ahdistusta kun en ainakaan usko haisevani pahalle.

Pahallehan sinä tuolla hajusteiden lotraamisella haiset, sitä ei käy kiistäminen.

Vierailija
494/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua on kiusattu 5 vuotta siitä että "haisen", ja sain koulussa lempinimeksi Hygienia. Että todellakin joka päivä käyn suihkussa tuoksuvin shampoin, laitan dödöä, pesen pyykkini hajustetulla pesu- ja huuhteluaineella ja muutenkin katson että olen huoliteltu. Se on vain kohteliasta muita kohtaan, plus lievittää sosiaalisten tilanteiden ahdistusta kun en ainakaan usko haisevani pahalle.

Voi pieni. Siksi juuri haiset.

Te hajuihmiset, tehkääpä niin, että pistätte pussiin niitä omia vaatteitanne ja painutte puhtaaseen ympäristöön viikoksi. Sitten nuuhkaisu pussista. Herättää aivot kerrasta.

Itse käytin tuoksupesuaineita. Kunnes tapasin pahasti astmaattisen miehen. Siirryin kaikessa hajustamattomaan ja voi elämä, kun otin viikon loman jälkeen lakanat kaapista. Oikein silmiä kirvelsi. Kaikki lähti kiertoon. Niin kyllä mieskin, eri syystä, mutta silti en koskaan hajusteisiin palannut. Tajusin, kuinka inhottavaa se oikeasti on.

Ei tarvitse. Tiedän että tuoksun hyvältä ja jokainen joka esim. meillä käy sanoo että koko meidän kämppä tuoksuu ihanalta. 

Mentiin uuteen ja siistiin airbnb-asuntoon pariksi yöksi. Siellä oli tuoksukynttilöitä (eivät siis palaneet) ja sellaisissa kipoissa tuoksutikkuja (en tiedä miksi niitä kutsutaan) ja sitten vielä petivaatteet oli pesty erittäin voimakkaan tuoksuisilla pesuaineilla. Sain pahan astmakohtauksen ja jouduin aloittamaan kortisonikuurin.

Vierailija
495/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kärsin ihmisten hienhajusta ja likaisten hiusten löyhkästä, mutta kukaan ei piittaa. Miksei ihmiset käy suihkussa? Jouduin jäämään pois busseista 15 vuotta sitten kun vanhat äijät etenkin haisivat niin etten voinut enää kulkea busseilla. Omassa autossa ei kukaan tuu viereen löyhkäämään.

Nämä nykyajan vanhukset ovat sitä ikäluokkaa, että pesulla saunassa käytiin kerran viikossa, eikä viikolla muuten peseydytty. Niin se oli omassakin lapsuudenkodissa (olen syntynyt -64), kotona ei edes ollut suihkua, vessassa vain lavuaari ja pönttö. Taloyhtiön saunassa käytiin kerran viikossa, ja samalla vaihdettiin alusvaatteet.

Oltiin tässä joku aika sitten vanhemmillani ja autoin  äitiäni ripustamalla viikon pyykit, jotka hän oli juuri koneella pessyt. Pyykkien joukossa oli tasan kahdet alushousut, toiset isän ja toiset äidin.

Vierailija
496/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heti kun joku puhuu tuoksuista tulee ketjuun aina joku tuoksuyliherkkä valittamaan :D Lukkiutukaa kotiinne mun puolesta, mutta pitäkää se suu kiinni :D

Mä olen sitä mieltä, että ne, joilla on pakko-oire lotrata hajusteilla, voisivat lukkiutua kotiinsa. Muu maailma voisi elää normaalia elämää.

Vierailija
497/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä välitä sen herkkyyksistä paskan vertaa. Tuoksun miltä haluan.

Sen kyllä huomaan ja mulkoilet minua rumasti , kun astmainen yskänpuuska ei ota talttuakseen jonka olet minulle parfyymipilvelläsi aiheuttanut . Yskin henkeä haukkoen koko bussimatkan ja sinä mulkoilet ymmärtämättä että hajusteesi tämän laukaisee .

Tämä!

Vierailija
498/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vika on päässä. Siitä voi parantua.

T. Entinen tuoksuyliherkkä

Näinhän se on pohjimmiltaan kaikkien sairauksien/oireiden kanssa.

Kannatatko Nordinin eukon oppeja? Kaikesta voi parantua ajatuksen voimalla?

Vierailija
499/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miks sitä hajuvettä ei voi laittaa vasta duunissa?

Ei kukaan ala kantamaan pulloa mukana. Sehän voi vaikka aueta ja levitä käsilaukkuun!

Sehän olisi hyvä, ei tarvitsi enää ostaa hajusteita tai hajustella itseään, riittäisi, kun kantaisi käsilaukkua mukanaan.

Vierailija
500/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heti kun joku puhuu tuoksuista tulee ketjuun aina joku tuoksuyliherkkä valittamaan :D Lukkiutukaa kotiinne mun puolesta, mutta pitäkää se suu kiinni :D

Mä olen sitä mieltä, että ne, joilla on pakko-oire lotrata hajusteilla, voisivat lukkiutua kotiinsa. Muu maailma voisi elää normaalia elämää.

Ole aivan rauhassa mitä mieltä vaan, kunhan pysyt lukittuna kotiisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan