Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuoksuyliherkkä vaativana ruuhkabussissa

Kommentit (809)

Vierailija
501/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"– Kerran minulle esimerkiksi tiuskaistiin, että miksen hanki ajokorttia ja autoa, jos en kestä matkustaa julkisissa kulkuvälineissä. Mielestäni kaikilla tulisi kuitenkin olla samat oikeudet käyttää julkista liikennettä ongelmitta, "

Nämä on vähän tällaisia asioita, jotka liittyy lähinnä kontrollintarpeeseen toisia ihmisiä kohtaan.  Minun mielestäni taas kaikilla pitää olla samat oikeudet käyttää laillisia hajusteita myön julkisissa liikennevälineissä ongelmitta.

Jos tuolle linjalle lähdetään, niin kaikilla tulee olla myös oikeus vapaasti piereskellä kovaan ääneen julkisissa liikennevälineissä, jos kerran sellainen tarve on.

Vierailija
502/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti tosi ikävää elää noin. Auttaisikohan jos katkaistaisiin aivoista yhteys nenään, jolloin ei vain enää haistaisi niitä hajuja?

Tätini oli pahimman luokan hajuhysteerikko, ja kun hän eräänä jouluna tuli kylään niin tajusin vasta hänen olleen jo tunnin meillä ilman että oli saanut kohtauksia mm hyasintista. Kysyin sitten miten täti on voinut niin hän sanoi että flunssa vei makuaistin mutta muuten hyvin, ja totesi vitsikkäänä että nyt hän voisi syödä sellaistakin mistä ei normaalisti pidä. Kävin sitten laittamassa  vahvinta hajuvettäni ennen kuin istuin hänen viereensä joulupöytään, ja toden totta, täti oli kuin ihmeen kaupalla parantunut! 

Hän kyllä sittemmin näki hyasintin, jo meillä 3h oltuaan, ja alkoi saamaan sitten taas tutta ahdistusta näkemästään hajusta. 

En usko. Minulla keuhkot kyllä huomaa hajun vaikken itse vielä haista mitään. Ääni lähtee ensin, sitten yskittää ja sitten iskee astmakohtaus.

Höpsistä :D Ei keuhkot voi "huomata" hajua :D

Ihan samalta ne laktoosittomat maitotuotteet maistuvat mitä laktoosia sisältävät. Jos laktoosi-intolerantikolle ei kerro, että ruuassa on laktoosia, hän ei saa mitään oireita. Noinhan se menee.

Laktoositon maito maistuu makealle, kyllä siinä on ero, jonka huomaa tavalliseen maitoon verrattuna. En tarjoa sukulaismiehelle laktoosia sisältävää ruokaa, hän kun on sitä sorttia, että piereskelee sitten isoon ääneen ja avoimesti siinä illan mittaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon kyllä, että oireita ja herkistymistä voi tulla ja ne on ihan todellisia. Itsellänikin on joitakin tuoksuja, joista tulee hengenahdistusta ja pahoinvointia, mm. harmikseni Miss Dior ei enää sovi itselleni. Mutta samalla et voi vaatia muita ihmisiä olemaan käyttämättä tuoksuja, varsinkaan ventovieraita ihmisiä jossain bussissa.

Monet asiat elämässä on sellaisia, että voi päättää vain omista tekemisistään, tai tekemättä jättämisistään, mutta ei voi määrätä muita ja päättää heidän puolestaan.

Minäkin uskon ja symppaan myös, olisi veemäistä kärsiä tuollaisesta. Jostain syystä kuitenkin kaikki itse kohtaamani tuoksuyliherkät ovat käyttäytyneet hyvin ikävästi, mistä johtuen suhtautuminen on usein negatiivista.

Itselleni on käynyt niin, että olin aamulla suihkussa käydessäni käyttänyt sitruunaista suihkugeeliä ja sen päälle saman sarjan (light blue) vartalovoidetta. Hajuvettä en laittanut, koska noissa em. aineissa oli jo tuoksua. Töissä yksi nainen sai hirveän kohtauksen seisottuaan vieressäni pari minuuttia. Hän läimäisi kätensä naamansa eteen ja juoksi sokkona vaatekaapilleen, josta kiskaisi kaulahuivinsa kasvojensa eteen ja juoksi sitten ulos huoneesta huutaen kovaan ääneen, että mulla on niin paljon hajuvettä, että hän ei voi olla vieressäni. Olin aivan äimän käkenä ja nolostunut myös. Kysyin huudon paikalle tuomilta kollegoilta, että tuoksunko todella voimakkaasti, mutta kukaan heistä ei osannut edes sanoa, että sitruunaiselta. Lähetin hajuherkälle perään sähköpostin, jossa pahoittelin asiaa, mutta hän ei koskaan vastannut mitään. Miksi hänen piti nolata minut, eikä edes hyväksynyt anteeksipyyntöäni? Ei tuollainen käytös kannusta ketään jättämään hajusteita kaappiin.

Useamman kerran olen myös todistanut tilanteita, joissa tuoksuherkkä vaihtaa näyttävästi paikkaa esim. kokouspöydän ääressä, kun vieruskaveri tuoksuu niin voimakkaasti. Tämäkin pitää aina tehdä niin, että kaikki varmaan näkevät ja kuulevat. Ja miksi jossain bussissa edes pitäisi vieruskaverille sanoa, että pitää vaihtaa paikkaa, koska sulla on niin paljon hajuvettä. Eihän se ihminen siinä tilanteessa enää saa sitä hajustetta itsestään pois, mutta tuntee kuitenkin noloutta ja syyllisyyttä koko loppumatkan tai pidempäänkin. Vai sekö onkin tarkoitus, että nolataan tuoksujen käyttäjiä aina niin näkyvästi, että oppivatpa olemaan?! Juu ei toimi.

Tämä on vain pakko tehdä, jos en astmaatikkona halua yskiä häiritsevästi koko kokouksen keston ajan istuessani tämän hajustehemmon vieressä istuessani (miksi se aina istuukin juuri minun viereeni?!)

Vierailija
504/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en onneksi ole tuoksuyliherkkä, mutta kyllä jotkut perheet käyttävät ihan naurettava paljon hajusteita. Pystyn aina haistamaan jos lapseni on ollut koulun jälkeen Kallen luona, koska koko lapsi haisee pyykinpesuaineelle jota Kallen perhe käyttää. Kiva sinänsä että haju on raikas pesuaineen tuoksu, mutta mielestäni sitä käytetään liikaa jos oma lapseni tunnin leikkituokion jälkeen haisee sille.

Tuttavanainen, kuuden lapsen äiti, myy kirpparilla lasten vaatteita melko usein. Hajustetuilla pesuaineilla pestyjä, ehkä hajustettua huuhteluainettakin on käytetty. Pöytä vaihtuu, mutta tunnistan hänen pöytänsä aina hajun perusteella ohi kulkiessani.

Vierailija
505/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos Suomi toteuttais nää kaikki mä en tykkää ajatukset, niin kalliiksi tulisi. Joka lapselle oma kouluruoka, jokaiselle kansalaiselle oma taksi ja kuski, jokaiselle oma uintivuoro, omat koulutunnit yms.

Eli pitää vaan joustaa, ala hajuyliherkkä haistelemaan jotain mietoa tuoksua hetken päivässä, niin alat tottumaan tuoksuihin.

Tässä(kään) asiassa ei puhuta tykkäämisestä. Vaan oikeasta sairaudesta.

Jos minun ihoni kestää kynsiharjalla hankaamista, mutta sinun ei, en oleta, että sinun täytyy silti hangata.

Jos vatsani kestää risiiniöljyä, mutta sinun ei, en oleta, että sinunkin pitää sitä öljyä vedellä.

Jos kestän työpaikalla ummehtunutta ilmaa päänsäryttä, en oleta, että sinä kestät samaa.

Jos pystyn juoksemaan paljain jaloin 10km 14km/h hengästymättä, en oleta, että sinä pystyt.

Vai joko alat treenata näitä, että kohta pystytään samaan?

Aletaan vaan, itsellä myös sairaus joka estää autolla ja pyörällä ajamisen, oletko siis valmis? Jouduin myös muuttamaan hyvälle paikalle (kalliiseen asuntoon), lopettaamaan entiset työt, uudelleen kouluttautumaan, hakemaan vuoden töitä ja elämään hyvin säännöllistä elämää. Lempiharrastus piti myöskin lopettaa tämän takia.

Eli täytyi sopeutua terveyden tuomiin haasteisiin.

Hain myös työkyvyttömyyseläkettä, mutta ei annettu. Itsellä vaikea neurologinen sairaus.

Minä pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle. Yksi peruste oli nimenomaan hajusteyliherkkyys. Nyt voin oikein hyvin.

Pitääpä kokeilla hakea työkyvyttömyyseläkettä!

Vierailija
506/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

666_ kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitoin tänään tuplatuoksut ulkovaatteiden päälle kun menin täpötäynnä olevaan bussiin.

Ehta sadisti palstalla. Kuka sinut tuhosi?

En ole sadisti vaan satanisti.

Sinut onkin sitten helppo löytää hautakivien kaatelun jälkeen. Seuraa vain hajuvanaa!

Vierailija
507/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuoksuherkät...

Vierailija
508/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitan aina jatkossa ulkovaatteisiin tuoksua myös

Perseilevä pissis :D

Ei kun vakavissaan, kannattaa laittaa offia ja menneniä. Takuulla kaikki pyörtyy, paljon parempi kuin joku karkki/myski. Äläkä sano ettet tykkää, tykkäät varmasti tästä tuoksukimarasta, se on aiivan ihana!

Vierailija
509/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bodari-Make kirjoitti:

Olin suihkaissut salin jälkeen hieman antiperspiranttia kainaloihin ja laittanut menneniä vasta sheivatuille poskilleni. Lähes tyhjässä bussissa sitten mummo tuli lähelleni istumaan ja alkoi valittamaan hajusteita. Kehotin menemään bussin etuoven viereiseen mummopaikkaan jossa ilma vaihtuu aina kun ovi avataan. Mummo huusi "mene sinä!", sanoin "asia selvä", nousin ja pueraisin mummon vieressä kunnon heraproteiinipierun. Sanoin "it's all organic" ja mummon naama muuttui, punaiseksi,. mutta ei saanut sanaa suustaan! Ilmeisesti kuitenkaan tämä luonnollinen haju ei käynyt tajuntaan!

Sitten kaikki bussissa taputtivat.

Vierailija
510/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä te noita hajunlotraajia haistelette, kun en oo sellaiseen törmännyt kuin ihan muutamia kertoja elämäni aikana. Suomalaiset on TODELLA maltillisia hajusteiden käyttäjiä, suurin osa tuskin edes käyttää esimerkiksi mitään hajuvettä. Ja joskus kun oon jutellut naisten kanssa, niin he todella käyttävät sitä hajuvettä niin minimaalisen vähän ja suosivat kevyitä tuoksuja, että nenän sais kiinni laittaa ihoon, että sen tuoksun haistaisi.

Mulla esim. on läheisin työkaveri tuollainen hajulla läträäjä. Taitaa joka aamu kylpeä siinä aineessa hajun perusteella. Itselläni on astma, ja ääni sekä taju meinaavat lähteä hänen läheisyydessä. Uusi työpaikka, niin en ole kehdannut asiasta sanoa vaan kärsin hiljaa. Hänen lisäksi lähes joka päivä on bussissa joku matkustaja, joka on valellut itsensä tuoksuilla. Yritän pitää etäisyyttä ja huivia suun ja nenän edessä.

Vierailija
511/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti tosi ikävää elää noin. Auttaisikohan jos katkaistaisiin aivoista yhteys nenään, jolloin ei vain enää haistaisi niitä hajuja?

Tätini oli pahimman luokan hajuhysteerikko, ja kun hän eräänä jouluna tuli kylään niin tajusin vasta hänen olleen jo tunnin meillä ilman että oli saanut kohtauksia mm hyasintista. Kysyin sitten miten täti on voinut niin hän sanoi että flunssa vei makuaistin mutta muuten hyvin, ja totesi vitsikkäänä että nyt hän voisi syödä sellaistakin mistä ei normaalisti pidä. Kävin sitten laittamassa  vahvinta hajuvettäni ennen kuin istuin hänen viereensä joulupöytään, ja toden totta, täti oli kuin ihmeen kaupalla parantunut! 

Hän kyllä sittemmin näki hyasintin, jo meillä 3h oltuaan, ja alkoi saamaan sitten taas tutta ahdistusta näkemästään hajusta. 

En usko. Minulla keuhkot kyllä huomaa hajun vaikken itse vielä haista mitään. Ääni lähtee ensin, sitten yskittää ja sitten iskee astmakohtaus.

Ihan samalta ne laktoosittomat maitotuotteet maistuvat mitä laktoosia sisältävät. Jos laktoosi-intolerantikolle ei kerro, että ruuassa on laktoosia, hän ei saa mitään oireita. Noinhan se menee.

Laktoositon maito maistuu makealle, kyllä siinä on ero, jonka huomaa tavalliseen maitoon verrattuna. En tarjoa sukulaismiehelle laktoosia sisältävää ruokaa, hän kun on sitä sorttia, että piereskelee sitten isoon ääneen ja avoimesti siinä illan mittaan.

Anna piereskellä, kyllähän maailmaan hajuja mahtuu. Ei ne pyykinhuuhteluaineet sen parempia ole.

Vierailija
512/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"– Kerran minulle esimerkiksi tiuskaistiin, että miksen hanki ajokorttia ja autoa, jos en kestä matkustaa julkisissa kulkuvälineissä. Mielestäni kaikilla tulisi kuitenkin olla samat oikeudet käyttää julkista liikennettä ongelmitta, "

Nämä on vähän tällaisia asioita, jotka liittyy lähinnä kontrollintarpeeseen toisia ihmisiä kohtaan.  Minun mielestäni taas kaikilla pitää olla samat oikeudet käyttää laillisia hajusteita myön julkisissa liikennevälineissä ongelmitta.

Jos tuolle linjalle lähdetään, niin kaikilla tulee olla myös oikeus vapaasti piereskellä kovaan ääneen julkisissa liikennevälineissä, jos kerran sellainen tarve on.

Eihän sitä nytkään ole kielletty, joten anna mennä vaan.

Vierailija
513/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei muilta voi edellyttää tuoksuttomuutta julkisissa liikennevälineissä tai muissa julkisissa paikoissa. Ei edes työpaikalla tai koulussa.

Ihan samoin kuin vaikka kissa-allerginen ei voi edellyttää, että muut luopuvat kissoistaan, vaikka heidän vaatteissaan kulkeutuu allergeeneja, joihin allergikko reagoi. Eikä kala-allergikko voi edellyttää, että työpaikalla ei kukaan syö kalaa sisältävää eväsruokaa.

Se on allergikon oma ongelma, miten järjestää kulkemisensa ja ruokailunsa niin, että pärjää. Ei julkisen liikenteen käyttö ole mikään ihmisoikeus, jos kerran siihen ei kykene.

Voi. Mulla on sukulainen, joka on hengenvaarallisesti allerginen kalalle. Miehensä on kova kalamies, mutta ei voi ikinä tuoda saalista kotiin. Ei hänen työpaikallakaan toisiaankaan kukaan syö kalaa evääksi.

Vierailija
514/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon kyllä, että oireita ja herkistymistä voi tulla ja ne on ihan todellisia. Itsellänikin on joitakin tuoksuja, joista tulee hengenahdistusta ja pahoinvointia, mm. harmikseni Miss Dior ei enää sovi itselleni. Mutta samalla et voi vaatia muita ihmisiä olemaan käyttämättä tuoksuja, varsinkaan ventovieraita ihmisiä jossain bussissa.

Monet asiat elämässä on sellaisia, että voi päättää vain omista tekemisistään, tai tekemättä jättämisistään, mutta ei voi määrätä muita ja päättää heidän puolestaan.

Minäkin uskon ja symppaan myös, olisi veemäistä kärsiä tuollaisesta. Jostain syystä kuitenkin kaikki itse kohtaamani tuoksuyliherkät ovat käyttäytyneet hyvin ikävästi, mistä johtuen suhtautuminen on usein negatiivista.

Itselleni on käynyt niin, että olin aamulla suihkussa käydessäni käyttänyt sitruunaista suihkugeeliä ja sen päälle saman sarjan (light blue) vartalovoidetta. Hajuvettä en laittanut, koska noissa em. aineissa oli jo tuoksua. Töissä yksi nainen sai hirveän kohtauksen seisottuaan vieressäni pari minuuttia. Hän läimäisi kätensä naamansa eteen ja juoksi sokkona vaatekaapilleen, josta kiskaisi kaulahuivinsa kasvojensa eteen ja juoksi sitten ulos huoneesta huutaen kovaan ääneen, että mulla on niin paljon hajuvettä, että hän ei voi olla vieressäni. Olin aivan äimän käkenä ja nolostunut myös. Kysyin huudon paikalle tuomilta kollegoilta, että tuoksunko todella voimakkaasti, mutta kukaan heistä ei osannut edes sanoa, että sitruunaiselta. Lähetin hajuherkälle perään sähköpostin, jossa pahoittelin asiaa, mutta hän ei koskaan vastannut mitään. Miksi hänen piti nolata minut, eikä edes hyväksynyt anteeksipyyntöäni? Ei tuollainen käytös kannusta ketään jättämään hajusteita kaappiin.

Useamman kerran olen myös todistanut tilanteita, joissa tuoksuherkkä vaihtaa näyttävästi paikkaa esim. kokouspöydän ääressä, kun vieruskaveri tuoksuu niin voimakkaasti. Tämäkin pitää aina tehdä niin, että kaikki varmaan näkevät ja kuulevat. Ja miksi jossain bussissa edes pitäisi vieruskaverille sanoa, että pitää vaihtaa paikkaa, koska sulla on niin paljon hajuvettä. Eihän se ihminen siinä tilanteessa enää saa sitä hajustetta itsestään pois, mutta tuntee kuitenkin noloutta ja syyllisyyttä koko loppumatkan tai pidempäänkin. Vai sekö onkin tarkoitus, että nolataan tuoksujen käyttäjiä aina niin näkyvästi, että oppivatpa olemaan?! Juu ei toimi.

Tämä on vain pakko tehdä, jos en astmaatikkona halua yskiä häiritsevästi koko kokouksen keston ajan istuessani tämän hajustehemmon vieressä istuessani (miksi se aina istuukin juuri minun viereeni?!)

Eikä kesken kokouksen voi vaihtaa paikkaa huomaamattomasti, sen kyllä jokainen huomaa.

Vierailija
515/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En  ole koskaan ymmärtänyt, miksi kanssaihmisistä niin moni hukuttaa itsensä tarkoituksella tuohon tuoksujen sekamelskaan; dödö tuoksuu yhdelle, saippua toiselle ja hajuvesi kolmannelle, pyykinperuaine neljännelle ja pyykinhuuhteluaine viidennelle. Yhdistelmä ei ole koskaan hyväntuoksuinen, vaan ikävän vastenmielinen.

Olen jo vuosia käyttänyt tuoksuttomia tuotteita ja hajuvettä vain aavistuksen, sitäkin harvemmin, juhliin mennessä lähinnä.Työkaverit kyselevät, mitä käytän, kun tuoksun niin hyvälle. Tosissaan kyselevät,ei veetuilumielessä.  Ainoa, mikä taitaa minussa tuoksua, taitaa olla hiusshampoo, se ja hiusten huuhteluaine (sama sarja, sama tuoksu) ovat ainoat tuoksuvat tuotteeni. 

Ihmettelin erään sukulaiseni (hyvin siisti ihminen) ikävää hajua. Selvisi kerran, että se johtui pyykinhuuhteluaineesta.

Voin oikein hyvin kuvitella, että tuoksuyliherkille nykyinen maailma on aika kamala.

Niinhän se on, että hajusteettomuus = hienostuneisuus. 

Vahva hajuvesi on sama kuin yliräikeät vaatteet, huutaminen julkisella paikalla jne. Antaa ihmisestä huonon kuvan. 

Meni aika pahasti pieleen. Laadukas hajuvesi osoittaa hienostuneisuutta, makua, ja tyylitajua. Siellä taas joku kakalta haiseva hikikainalo itkeskelee.

Onhan sulla myös geelikynnet ja irtoripset? Älä jätä tyylitajuasi puolitiehen, lähiöprinsessa.

Tai sitten voit vaan käydä suihkussa kuten muutkin. Ei tarvitse peitellä pahoja hajuja.

Vierailija
516/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna piereskellä, kyllähän maailmaan hajuja mahtuu. Ei ne pyykinhuuhteluaineet sen parempia ole.

Pitäisikin joskus kokeilla bussissa piereskelyä. Saisikohan sillä karkotettua kemikaalikoktaili- Almat?

Vierailija
517/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen tuoksuyliherkkä. Tämä vaiva on huomioitu paikallisen teatterin näytöksissä, sillä osa niistä on varattu ilman tuoksuja tuleville.

Varasin paikan tällaiseen tuoksuttomaan esitykseen. Viereen istui pariskunta, jonka mies oli lätrännyt hajusteiden kanssa oikein reippaasti, eikä vaimokaan ilman tuoksuja tullut.

Itse jouduin lopettamaan kokonaan teatterissa käynnit. Vaikka miten oli tuoksuton näytös, aina oli jollain hajusteita. Joskus ihan nätisti sanoin asiasta, niin vastaukseksi tuli, että minä laitoin vaan ihan vähän. Jos se määrä oli vähän, niin kuinkahan paljon olisi ollut paljon.

Vierailija
518/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset: Hajuton, mauton ja väritön kansa. Arki on harmaata, kaiken pitää olla harmaata. Oikeasti ihmiset, täällä Suomessa käytetään vähän hajuvesiä ja tuoksuja verrattuna muuhun maailmaan. Esim Espanjassa jopa wc-paperi on monesti hajustettua eikä kukaan ole kuullutkaan mistään tuoksuyliherkkyydestä. Imho itse aiheutettu vaiva siinä omassa pienessä hajuttomassa ja ankeassa kuplassa. Moni voisi hieman löysätä sitä liian kireää pipoa ja NAUTTIA elämästä tuoksuineen.

Vierailija
519/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoksuherkkyys on todellista

Tuoksuherkkyys on yleinen vaiva. Sitä on raportoitu esiintyvän 10-40 %:lla väestöstä. Oireita ilmoittaneista noin 90 % on naisia ja oireet yleistyvät iän mukana. Hyväksyttyjä diagnostisia kriteereitä ei ole, ja diagnoosi perustuu potilaan kertomiin oireisiin ja käyttäytymiseen. Joskus oire tulee näkyviin esimerkiksi hajuveden aiheuttamana kasvojen punoituksena sekä silmien ja nenän vuotamisena. Tuoksuille herkät potilaat eivät aisti tuoksuja ja hajuja sen pienempiä pitoisuuksia kuin terveet, mutta heidän hajuaistinsa ei totu tuoksuun ajan mittaan. Koska herkkyyden mekanismia ei kunnolla tunneta, hyvää hoitoa ei ole. Joitakin potilaita helpottavat antihistamiinit tai nenään suihkutettavat kortikosteroidit tai laimeat paikallispuudutteet. Karaisua on kokeiltu vaihtelevin tuloksin. Paras keino on voimakkaiden hajujen välttäminen. Työtoverien ja perheenjäsenten hienotunteisuus auttavat. Yhteiskunnan tulisi suitsia tuoksukemikaalien rajatonta käyttöä kulutustuotteissa. Ongelmaa pitää tutkia eikä lakaista maton alle.

Lisää aiheesta: https://www.duodecimlehti.fi/duo99441

Vierailija
520/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikin joskus kokeilla bussissa piereskelyä. Saisikohan sillä karkotettua kemikaalikoktaili- Almat?

Siinä vaiheessa kannattaa mulkoilla sitä hajustettua, sanoa kovaan ääneen miten haisee ja vaihtaa paikkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä