Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuoksuyliherkkä vaativana ruuhkabussissa

Kommentit (809)

Vierailija
521/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole yhtään kyse siitä, pidänkö tuoksusra vai en. Usein pidän. Se vain on NEUROLOGIAA, että on migreeni.

Migreenilääkkeeni maksaa 10e/kerta ja joudun ottamaan sen ihmisten parfyymien tai omon lemun vuoksi. Voisitteko haisijat siis alkaa kantaa kympin seteleitä mukananne ja antaa sellaisen mulle, kun tuutte paikalle? Eikö se olisu ihan oikeudenmukaista? Miksi mun pitää maksaa teudän itsekkyydestä?

Migreeni tarkoittaa mulla näön lähtemistä oikeasta silmästä, usein oksentamista, järkyttävää kipua, joka jatkuu sitten monta päivää. Hoida siinä sitten työsi ja pueni laosesi.

En itse ennen tajunnut mitä migreeni tarkoittaa. Että se on invalidisoiva tila, järkyttävä kipu. Ei mitään tekemistä normaalin poäänsäryn kanssa. Itselläni raskaus aloitti tämän. Aivan hirveää.

Liiallinen haju on samalla lailla huonoa käytöstä kuin liiallinen melu. Minä en pakota ketään bussissa kuuntelemaan mua tai haustelemaan mua vaan jokainen voi elää omaa elämäänsö. Kukin pysyköön omalla reviirillään.

Tiedoksi vielä hajuhulluille kokeneen neurologini sanat: "ihminen altistuu kemikaaleille. Jonakin päivänä se kiintiö vain tulee täyteen eikä elimistö enää siedä yhtään." Mäkin köytin ennen tuoksuja. Jos olisin tiennyt mitä siitävoi seurata itselle ja muille, en olisi käyttänyt.

Joka tapauksessa siis se tuoksupilvi, vaikka olisi kuinka hyvä, sattuu ihan hitosti, kuin löisit mus päähän jollain terävällä.

Mikähän migreenilääke enää nykyään maksaa kympin kerta? Minullakin on migreeni ja lääkitys, mutta niiden hinnathan on tulleet hurjasti alas.

IMIGRAN 20 mg/annos nenäsumute

Vierailija
522/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että taas yksi niistä asioista, joita ymmärtävät vain ne, kenen kohdalle asia on osunut. Muut pilkkaavat, kunnes kopsahtaa omaan nilkkaan.

Muistan työpaikalta yhden miehen. Pilkkasi homesairauksia "akkojen ongelmaksi", "mentaalivammaksi" ja "huomion hakemiseksi".

Sitten kopsahti. Nyt kaveri hakee huomiota mentaativammaisena akkojen ongelmallaan, kun keuhkojen kapasiteetti on enää hoitojenkaan jälkeen 60%. Lisäksi herkistyi kemikaaleille. Se vasta akkojen mentaalivammalta kuulostaakin, silti taitaa olla pirun hankalaa.

Muutaman huonon luukun jalkeen sain polyallergrian. Kaytannossa siis voin aina ja kaikkialla pahoin. Hajut saa oksentaa ja polyt aiheuttaa jatkuvaa vuotoa. Siis rakaa tulee vuorokaudessa litratolkulla tauotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset eivät yksinkertaisesti ymmärrä. Sinänsä outoa, kun moni sanoo kärsivänsä tupakansavusta tai jopa -hajusta. Mulla ei ole edes mitään pahaa kemikaaliyliherkkyyttä, mutta voimakkaat hajusteet tuntuvat yhtä pahoilta kuin tupakansavu, jotkut jopa pahemmalta.

Pientä päänsärkyä, lievää hengitysvaikeutta ja lievää limakalvoärsytystä, siinä mun oireet, jotka on seurausta joistain hajusteista. Olen myös bussissa vaihtanut paikkaa, jos lähelle on liehahtanut joku valtaisan tuoksupilven ympäröimä ihminen. Onneksi olen tällä hetkellä työtön, ei tarvitse ruuhkabusseissa matkustella ja kärsiä. :)

Vaihda bussia. Muiden tuskin tarvitsee muuttaa elämäänsä jos sulla on vaikeeta.

Mitä jos joskus ajattelisi muitakin kuin itseään? Tuoksu on helppo jättää laittamatta, allergiasta ja yliherkkyydestä ei noin vain pääse eroon.

Helppo huudella, että vaihda bussia tai käytä omaa autoa. Aina se vaan ei ole mahdollista. Kaikilla ei ole varaa omaan autoon, eikä se edes ole kovin ympäristöystävällistä. Joka paikassa ei busseja kulje vartin välein saati useammin.

Mutta onhan tämä jo niin nähty, minä, minä, minä ja mulle tänne kaikki heti. Muista viis.

Tuoksuherkkä voi ratkoa ongelmansa ihan hyvin itsekin, et voi vaikuttaa muihin ihmisiin tai vaatia heiltä yhtään mitään.

Okei. Ja kun lentokoneessa kuulutetaan, että koneessa on pahasti pähkinäallerginen ihminen, josta syystä emme tänään tarjoile pähkinöitä, olkaa hyvä älkääkä myöskään avatko mahdollisia omia pähkinäpussejanne, sinä varmaan riemuissasi avaat pähkinäpussin, koska ei allerginen voi vaikuttaa muihin ihmisiin eikä vaatia heiltä yhtään mitään.

Vierailija
524/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miks sitä hajuvettä ei voi laittaa vasta duunissa?

Meillä on tuoksuton työpaikka - onneksi.

Joskus asiakas tyrmää tuoksupilvellä, josta tarkkanenäinen (kuten minä) erottaa kerroksellisuutta. Useamman päivän käytetyn paidan (ei haittaa käyttäjää, kun dödöt ym antaa tunnun "puhtaudesta"), pesuaineen, hiuksiin laitetut kerrokset ym.

Kamalinta tietenkin on hajusteiden alta tunkeva pesemättömyys. Ei kaikilla toki, mutta valitettavan usein nämä asiat liittyvät yhteen.

Ei mua haittaa puhtaan ihmisen kevyesti hengähtävä parfyymi, mutta nämä tuoksutuotteissa kylpevät saavat poistumaan paikalta mahdollisimman nopeasti. - Kiittävät varmaan jälkeenpäin, kun ovat saaneet ystävällistä ja nopeaa palvelua. :D

Tuoksuttomissa työpaikoissa haisee hiki, pesemätön persvako, kuivunut mälli ja muut eritteet. Hyi että!

Sinäkö itse et peseydy lainkaan, vaan peität pahat hajusi vain hajusteilla? No, tapansa kullakin.

Vierailija
525/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset eivät yksinkertaisesti ymmärrä. Sinänsä outoa, kun moni sanoo kärsivänsä tupakansavusta tai jopa -hajusta. Mulla ei ole edes mitään pahaa kemikaaliyliherkkyyttä, mutta voimakkaat hajusteet tuntuvat yhtä pahoilta kuin tupakansavu, jotkut jopa pahemmalta.

Pientä päänsärkyä, lievää hengitysvaikeutta ja lievää limakalvoärsytystä, siinä mun oireet, jotka on seurausta joistain hajusteista. Olen myös bussissa vaihtanut paikkaa, jos lähelle on liehahtanut joku valtaisan tuoksupilven ympäröimä ihminen. Onneksi olen tällä hetkellä työtön, ei tarvitse ruuhkabusseissa matkustella ja kärsiä. :)

Vaihda bussia. Muiden tuskin tarvitsee muuttaa elämäänsä jos sulla on vaikeeta.

Mitä jos joskus ajattelisi muitakin kuin itseään? Tuoksu on helppo jättää laittamatta, allergiasta ja yliherkkyydestä ei noin vain pääse eroon.

Helppo huudella, että vaihda bussia tai käytä omaa autoa. Aina se vaan ei ole mahdollista. Kaikilla ei ole varaa omaan autoon, eikä se edes ole kovin ympäristöystävällistä. Joka paikassa ei busseja kulje vartin välein saati useammin.

Mutta onhan tämä jo niin nähty, minä, minä, minä ja mulle tänne kaikki heti. Muista viis.

Tuoksuherkkä voi ratkoa ongelmansa ihan hyvin itsekin, et voi vaikuttaa muihin ihmisiin tai vaatia heiltä yhtään mitään.

Okei. Ja kun lentokoneessa kuulutetaan, että koneessa on pahasti pähkinäallerginen ihminen, josta syystä emme tänään tarjoile pähkinöitä, olkaa hyvä älkääkä myöskään avatko mahdollisia omia pähkinäpussejanne, sinä varmaan riemuissasi avaat pähkinäpussin, koska ei allerginen voi vaikuttaa muihin ihmisiin eikä vaatia heiltä yhtään mitään.

Eri asia, toiseen voi vaikuttaa paikanpäällä ilmoituksen jälkeen, toiseen ei.

Paitsi antamalla sille yliherkälle aktiivihiilimaskin.

Vierailija
526/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajuvesi on mun arjen luksus enkä siitä aio luopua. Arki on muutenkin tarpeeksi harmaata. En läträä sillä, yksi suihkaus riittää. Jos se jotakuta häiritsee niin voivoi. Itselle tulee huono oli tupakanhajusta ja olen joutunut vaihtamaan paikkaa julkisissa, jos joku on haissut kovasti röökille. En silti voi vaatia ketään lopettamaan tupakointia, ei kuulu mulle eikä mulla ole siihen oikeutta. Sama tuoksujen kanssa,. Sairaalat yms ovat toki eri asia.

Vierailija
527/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

V*tut teidän "tuoksuyliherkille", migreeniä muka PAH!! Minulla on se ilmeisesti aika harvinen "ominaisuus" että tietyt tuoksut saavat aikaan sydämen rytmihäiriökohtauksen ja Briteissä ainakin on todettu että mies oli kuollut hajusteen aiheuttamaan sydämen rytmihäiriökohtaukseen, toki se oli johtunut hänen omasta hajusteen (partavesi) käytöstä, mutta kuitenkin. Niin, kyllä v*tuttaa lukea noita turhia ulinoitanne täällä (tai missään).

Miten tuon brittimiehen kohdalla pääteltiin, että sydämen rytmihäiriö oli aiheutunut hänen omasta partavedestään?

Vierailija
528/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset: Hajuton, mauton ja väritön kansa. Arki on harmaata, kaiken pitää olla harmaata. Oikeasti ihmiset, täällä Suomessa käytetään vähän hajuvesiä ja tuoksuja verrattuna muuhun maailmaan. Esim Espanjassa jopa wc-paperi on monesti hajustettua eikä kukaan ole kuullutkaan mistään tuoksuyliherkkyydestä. Imho itse aiheutettu vaiva siinä omassa pienessä hajuttomassa ja ankeassa kuplassa. Moni voisi hieman löysätä sitä liian kireää pipoa ja NAUTTIA elämästä tuoksuineen.

Moneskohan kommentti tuo on, jossa sanotaan, miten väritön, hajuton ja mauton Suomi on? Niin, eihän täältä pääse pois.

Sitten, kun sinne omaan naapuriin tulee väriä, hajuja, makuja ja elämää, alkaakin hirveä valitus. Siellä ulkomailla ei kukaan valita, jos naapuri pitää arkena ja viikonloppuisin iloisia juhlia pitkälle yöhön, mutta Suomessa soitetaan poliisit paikalle ja tehdään isännöitsijälle valitus.

Vierailija
529/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä asiasta voidaan väitellä vaikka kuinka monta sivua. Tosiasia kuitenkin on, että tuoksut eivät häviä tästä maailmasta. Olisiko siis herkkien aika sopeutua?

Vierailija
530/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla taas on sipuliyliherkkyys, tämä on aivan totta. En pysty syömään mitään ruokaa, jossa sipulia- teen itse ruokani! Kaupassa kierrän kaukaa sipulit ja kesällä kun ne haisee nenään melkein oksennan ja oksennankin, en mahda asialle mitään! Miksi hel..tissä kaikkiin ruokiin/resepteihin pitää tunkea sipulia ??? Se ei anna mitään lisäarvoa ruoalle - pahentaa vain! Ymmärrän siis Millaa!

Vierailija
531/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jonkinlainen valikoiva tuoksuyliherkkyys. Tietyt, oikein siis teknokemian vahvimmat innovaatiot, sellaiset todella kemikaaliset hajut, ne aiheuttavat minulle päänsärkyä ja huonoa oloa.

Oikein sellainen, todellakin siis kemiallisesti tuotettu hajuste. No, kaikkihan ne ovat kemiallisesti tuotettuja, mutta näissä tietyissä se kemia todellakin haisee. Niissä hajusteissa ei ole mitään luonnollista.

Ja tosiaan, miksi se hajuste pitää vetää päälle, kun lähtee bussilla matkustamaan. Bussissa voi olla niin, ettei hajua pääse pakoon, kun kaikki istumapaikat ovat varattuja. 

Myös banaaninkuorien ja sitrushedelmien kuorien haju saattaa joskus aiheuttaa päänsärkyä minulle.

Yhdellä reissulla, pari tuntia vahvan hajusteen ilmapiirissä tuotti sen verran huonon olon, että määränpäässä piti hoippua lähimpään apteekkiin. Onneksi se ei ollut kaukana!

Vierailija
532/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuoksuherkkyys on todellista

Tuoksuherkkyys on yleinen vaiva. Sitä on raportoitu esiintyvän 10-40 %:lla väestöstä. Oireita ilmoittaneista noin 90 % on naisia ja oireet yleistyvät iän mukana. Hyväksyttyjä diagnostisia kriteereitä ei ole, ja diagnoosi perustuu potilaan kertomiin oireisiin ja käyttäytymiseen. Joskus oire tulee näkyviin esimerkiksi hajuveden aiheuttamana kasvojen punoituksena sekä silmien ja nenän vuotamisena. Tuoksuille herkät potilaat eivät aisti tuoksuja ja hajuja sen pienempiä pitoisuuksia kuin terveet, mutta heidän hajuaistinsa ei totu tuoksuun ajan mittaan. Koska herkkyyden mekanismia ei kunnolla tunneta, hyvää hoitoa ei ole. Joitakin potilaita helpottavat antihistamiinit tai nenään suihkutettavat kortikosteroidit tai laimeat paikallispuudutteet. Karaisua on kokeiltu vaihtelevin tuloksin. Paras keino on voimakkaiden hajujen välttäminen. Työtoverien ja perheenjäsenten hienotunteisuus auttavat. Yhteiskunnan tulisi suitsia tuoksukemikaalien rajatonta käyttöä kulutustuotteissa. Ongelmaa pitää tutkia eikä lakaista maton alle.

Lisää aiheesta: https://www.duodecimlehti.fi/duo99441

En usko tuo ei ole oikea lähde esim yle-lehti. Tuoksuherkkyys on itseaiheutettua ja keksittyä humpuukia. - Aallon KTM

Vierailija
533/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä asiasta voidaan väitellä vaikka kuinka monta sivua. Tosiasia kuitenkin on, että tuoksut eivät häviä tästä maailmasta. Olisiko siis herkkien aika sopeutua?

Ei, vaan hajuherneiden kaivaa pää pois sieltä omasta pe**eestä ja mennä suihkuun.

Vierailija
534/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä tuoksuherkät voivat itse sopeutua tuoksujen maailmaan. Aion jatkossakin laittaa lisäkerroksen tuoksua ulkovaatteiden päälle, jotta he saavat tarvittavaa siedätyshoitoa.

Vierailija
535/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitoin kostoksi tänään tuplahajuvedet kun lähden bussiin

Sama huomenna maanantaina työaamuna :DD Kuljen ensin junalla kirkkonummesta helsinkiin asti ja sitten sieltä menen vielä bussiin :D

Vierailija
536/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin ihmetyttää, miten nämä tuoksuyliherkät eivät ole koskaan yliherkkiä hien- ja lianhajuille, mikä saa minut melkein oksentamaan. 

Voisiko se johtua vaikka siitä että ne eniten ärsytystä aiheuttavat tuoksut sisältää vähän eri kemikaaleja kuin hiki ja lika?

Kannattaa perehtyä, että tietää mille itsensä altistaa. 

Bentsyyliasetaatista voi vaikka aloittaa, kun sitä on vähän joka paikassa.. Kiva kukkaistuoksu, luonnastaankin monissa kukissa. Hajusteissa tietysti tuhat- tai kymmentuhatkertaisina pitoisuuksina koska pyykinhän pitää tuoksua kukilta naapuriinkin. Suurina pitoisuuuksina ärsyttää limakalvoja tai jopa ihoa. Hengitettynä tai nieltynä aiheuttaa erinäisiä keskushermostollisia oireita, pitkäaikainen altistus munuaisvaurioita. 

Metyylibentsoaatti on toinen kiva ja paljon käytetty kukkaistuoksu,  joka päivätöinään toimii hyönteismyrkkynä ja liuottimena.

Dietyyliftalaatti taas ei haise oikein millekään ja maistuukin pahalle, mutta on oikein pätevä ja paljon käytetty orgaaninen liuotin kiinneaineena joihin näitä muita tuoksuja voi sitoa haihdutettavaksi. Rottakokeissa aiheuttaa sikiövaurioita erityisesti luustoon ja urosrotille heikentynyttä siittiöiden tuotantoa. 

Tuossa ihan muutama yleisesti käytetty esimerkki niistä sadoista kemikaaleista joita käytetään että "pyyki tuoksuu puhtaalle" tms ja asiaa pohdiskellessa kannattaa ottaa huomioon myös se että kun hajusteista puhutaan niin kriteerit turvallisuudella on "hieman" erilaiset kuin vaikkapa lääkkeille. Lääkkeiden tapauksessa lääkkeen turvallisuus pitää edes jollakin tavalla todistaa jo etukäteen, hajusteiden ja kosmetiikan tapauksessa aika pitkälle riittää että käytät kemikaaleja joita kukaan ei vielä ole onnistunut täysin aukottomasti osoittamaan hengenvaarallisiksi.

Siinä hyvä pläjäys kemikaalipöllyssä eläjille. Eli jos hyvin käy, niin sen lisäksi, että pystyy peittämää oman liasta johtuvan hajun, niin saattaa myös onnistua tappamaan itsestään loiset. Siis ennenkuin sairastuu vakavasti.

Vierailija
537/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä te osoitatte täydellistä empatiakyvyttömyyttä ettekä edes itse tajua sitä. 🤦

Ai että en saa laittaa tuoksua koska joku muu määrää niin?

Vierailija
538/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti tosi ikävää elää noin. Auttaisikohan jos katkaistaisiin aivoista yhteys nenään, jolloin ei vain enää haistaisi niitä hajuja?

Tätini oli pahimman luokan hajuhysteerikko, ja kun hän eräänä jouluna tuli kylään niin tajusin vasta hänen olleen jo tunnin meillä ilman että oli saanut kohtauksia mm hyasintista. Kysyin sitten miten täti on voinut niin hän sanoi että flunssa vei makuaistin mutta muuten hyvin, ja totesi vitsikkäänä että nyt hän voisi syödä sellaistakin mistä ei normaalisti pidä. Kävin sitten laittamassa  vahvinta hajuvettäni ennen kuin istuin hänen viereensä joulupöytään, ja toden totta, täti oli kuin ihmeen kaupalla parantunut! 

Hän kyllä sittemmin näki hyasintin, jo meillä 3h oltuaan, ja alkoi saamaan sitten taas tutta ahdistusta näkemästään hajusta. 

En usko. Minulla keuhkot kyllä huomaa hajun vaikken itse vielä haista mitään. Ääni lähtee ensin, sitten yskittää ja sitten iskee astmakohtaus.

Höpsistä :D Ei keuhkot voi "huomata" hajua :D

Ihan samalta ne laktoosittomat maitotuotteet maistuvat mitä laktoosia sisältävät. Jos laktoosi-intolerantikolle ei kerro, että ruuassa on laktoosia, hän ei saa mitään oireita. Noinhan se menee.

Laktoositon maito maistuu makealle, kyllä siinä on ero, jonka huomaa tavalliseen maitoon verrattuna. En tarjoa sukulaismiehelle laktoosia sisältävää ruokaa, hän kun on sitä sorttia, että piereskelee sitten isoon ääneen ja avoimesti siinä illan mittaan.

Anna piereskellä, kyllähän maailmaan hajuja mahtuu. Ei ne pyykinhuuhteluaineet sen parempia ole.

Pitäisikin joskus kokeilla bussissa piereskelyä. Saisikohan sillä karkotettua kemikaalikoktaili- Almat?

Siinä vaiheessa kannattaa mulkoilla sitä hajustettua, sanoa kovaan ääneen miten haisee ja vaihtaa paikkaa.

Tässä oivallinen ohje :D

Vierailija
539/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama huomenna maanantaina työaamuna :DD Kuljen ensin junalla kirkkonummesta helsinkiin asti ja sitten sieltä menen vielä bussiin :D

Haha! :D Haisetkin niin hirveälle kusipaskalle ilman sitä oksettavan tymäkkää hajukoktailiasi, mikä ei kuitenkaan peitä sitä kamalaa löyhkääsi.

Vierailija
540/809 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti joku tunnistaa sinut ja antaa vaikka lisäaromia tarvittaessa.