Tuoksuyliherkkä vaativana ruuhkabussissa
Kommentit (809)
Vierailija kirjoitti:
Täällä te osoitatte täydellistä empatiakyvyttömyyttä ettekä edes itse tajua sitä. 🤦
Tunnetko aina ylivertaisuutta ihmisiä kohtaan jotka ovat jotenkin puutteellisempia kuin sinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti tosi ikävää elää noin. Auttaisikohan jos katkaistaisiin aivoista yhteys nenään, jolloin ei vain enää haistaisi niitä hajuja?
Tätini oli pahimman luokan hajuhysteerikko, ja kun hän eräänä jouluna tuli kylään niin tajusin vasta hänen olleen jo tunnin meillä ilman että oli saanut kohtauksia mm hyasintista. Kysyin sitten miten täti on voinut niin hän sanoi että flunssa vei makuaistin mutta muuten hyvin, ja totesi vitsikkäänä että nyt hän voisi syödä sellaistakin mistä ei normaalisti pidä. Kävin sitten laittamassa vahvinta hajuvettäni ennen kuin istuin hänen viereensä joulupöytään, ja toden totta, täti oli kuin ihmeen kaupalla parantunut!
Hän kyllä sittemmin näki hyasintin, jo meillä 3h oltuaan, ja alkoi saamaan sitten taas tutta ahdistusta näkemästään hajusta.
En usko. Minulla keuhkot kyllä huomaa hajun vaikken itse vielä haista mitään. Ääni lähtee ensin, sitten yskittää ja sitten iskee astmakohtaus.
Höpsistä :D Ei keuhkot voi "huomata" hajua :D
Ihan samalta ne laktoosittomat maitotuotteet maistuvat mitä laktoosia sisältävät. Jos laktoosi-intolerantikolle ei kerro, että ruuassa on laktoosia, hän ei saa mitään oireita. Noinhan se menee.
Ole kiltti, älä koskaan tarjoa mitään syötävää kenellekään. Tapat vielä jonkun allergikon.
Höpsis. En minäkään saa mitään oireita olipa syömässäni ruuassa laktoosia tai ei. Ei 50 vuotta sitten Suomessa ollut yhtään laktoosista kärsivää, kun kaikki joivat maitoa. Pelkkää nykyajan huomionhakuisuutta, kun muuta ei keksitä.
Kymmeniä vuosia sitten myös lapsia kuoli ripuliin, nykyään tunnistetaan keliakia. Ruoka-aineallergikoilla saattaa kurkku turvota umpeen, enkä näe mitään syytä miksi laktoosittomiakaan pitäisi kiusata. Laktoosi-intoleranssista puhuttiin vanhoina huonoina aikoina pierutautina, kun syytä ei tunnistettu. Laktoosinsieto taas on geneettinen mutaatio, jota useimmilla kansoilla ei ole, mutta ehkä he sitten ovat vaan huomionhakuisia.
Ja eipä aikaakaan, kun ymmärretään, että keinotekoiset hajusteet ovat aiheuttaneet paljon allergioita ja astmaa. Vauvojen kohdalla onneksi jo osataan varoitella. Niin se elämä etenee.
Vauvojen kanssa kehotettiin käyttämään tuoksuttomia pyykinpesuaineita jo yli 20 v sitten, se ei ole kauheasti edennyt. Ehkä joskus.
Itseasiassa yli 30v sitten. Silloin jo äitiyspakkauksessa oli mukana hajusteeton pesuaine ja ohjattiin hajusteettomuuten jopa neuvolassa.
Ja ihan varmasti on tiedossa jo, että kemikaalit aiheuttavat paljon oireita. Tätä ketjua lukiessa kyllä ymmärtää, miksi aiheeseen ei vain puututa. Jokainen hölväisi tissivakoaan uhmankiilto silmissä ja olisi pakko röyhytä bussissa, miten MINULLA on oikeus.
Niin kävi tupakankin kanssa. Uhottiin, miten poltan ihan missä haluan ja MINULLA on oikeus tehdä niin ja näin. Ja kuinka kävi.
Kaikki vaatii vaan aikaa. Fiksuimmat tajuavat sen ajan kuluessa jotakin itse, joko ihan muuten tai läheisen sairastumisen kautta. Yksinkertaisemmat sitten kertovat, miten ollaan mielenvikaisia ja MINÄ ainakin plaaplaa.
Siinä vaiheessa, kun se oma tissivako pettää. Henkeä ahdistaa ja juostaan lääkäriltä toiselle, huudetaan, että MINULLA on oikeus saada hoitoa.
Ja sen jälkeen vaaditaan, ettei kukaan saa käyttää hajusteita. Sillä nämä pakon edessä kelkkansa kääntäneet ovat rasittavimpia. Sen jälkeen he keksivät jonkun muun aiheen, jossa MINULLA on oikeus...
Välillä olisi hyvä istua hetkeksi ja miettiä. Onko se oma hajupilvi nyt niin tärkeä kuitenkaan. Niinpä, ei se ole.
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on hajusteyliherkkyys. Jotkut hajuvedet saa aikaan sen että hengitystiet menevät täysin tukkoon ja multa lähtee taju, joistain tulee vaan pientä hengenahdistusta. Pidätän hengitystä aina kun joku haiseva ihminen kävelee ohi ja jos joutuu pidemmän aikaa olemaan samassa tilassa peitän nenäni kaulahuivilla tai hiuksillani. Maski on myös ihan toimiva hajujen blokkaaja. Toivoisin että ihmiset ottaisivat paremmin muita huomioon ja lopettaisivat turhan hajusteilla läträämisen, mutta en koskaan kehtaa sanoa kenellekään että hänen hajusteensa aiheuttaa mulle oireita. Vaihdan vaan paikkaa. Tämä tosin sitten estää tutustumasta ihmisiin.
Näin kuuluukin tehdä, jos toisen tuoksu/haju/muu ominaisuus häiritsee tai aiheuttaa omasta mielestään terveydellistä uhkaa. Ainut vaihtoehto on poistua itse tilanteesta ja jos oireet on noin pahat, niin yksityisautoilu on erittäin suotavaa. Minäkin ostin juuri auton, kun en jaksa kulkea haju-, ja meluhaittojen vuoksi julkisilla. Kalliiksi tulee mutta oma mielenterveys säilyy. On varsin kuvottavaa, kun jokaisella bussivuorolla läheisyydessä istuu yksi tai useampi hikimausteseokselle haiseva henkilö, jolla ei ole vielä käsitystä länsimaisen hygienian tasosta.
Minä jouduin esimiehen puhutteluun, kun yksi hyvin vahvaa hajuvettä käyttänyt työkaveri loukkaantui, kun lähdin aina pois paikalta, kun hän lähestyi. Kahvihuoneessa oli harmillisesti vain yksi oviaukko, joten jos näin hänen tulevan, lähdin samoin tein pois. Vastaavasti käännyin ovella, jos hän oli ehtinyt sinne ensin. Join ja söin sitten työpisteelläni vaikka eväiden syöminen työpisteellä oli kielletty ja siitä välillä muistutettiin. Ei se jatkuva kyttääminenkään, missä joku liikkuu, ollut mitenkään mukavaa, kun aina joutui olemaan varuillaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä helvetin hajusteita tarvitse käyttää niin, että löyhkää monen metrin päähän. Siihen kun lisää runsaasti hajusteita käyttävien hien hajun niin oksennus lentää kovavatsaisemmaltakin (hajusteita käytetään vain ja ainoastaan hien hajun peittämiseen ja hajusteiden määrästä voikin päätellä ketkä haisevat luontaisesti pahalta.).
Tämä!
Kaikki vahvasti tuoksuvat ovat jotenkin likaisen oloisia ja "halpoja".
Puhdas ja "arvokas" ihminen ei tuoksuja sotke. Hänellä on jotakin sellaista tuoksua, että riittävän lähellä sen huomaa ja se vetää puoleensa, ei työnnä pois.
En ole koskaan ymmärtänyt, miksi kanssaihmisistä niin moni hukuttaa itsensä tarkoituksella tuohon tuoksujen sekamelskaan; dödö tuoksuu yhdelle, saippua toiselle ja hajuvesi kolmannelle, pyykinperuaine neljännelle ja pyykinhuuhteluaine viidennelle. Yhdistelmä ei ole koskaan hyväntuoksuinen, vaan ikävän vastenmielinen.
Olen jo vuosia käyttänyt tuoksuttomia tuotteita ja hajuvettä vain aavistuksen, sitäkin harvemmin, juhliin mennessä lähinnä.Työkaverit kyselevät, mitä käytän, kun tuoksun niin hyvälle. Tosissaan kyselevät,ei veetuilumielessä. Ainoa, mikä taitaa minussa tuoksua, taitaa olla hiusshampoo, se ja hiusten huuhteluaine (sama sarja, sama tuoksu) ovat ainoat tuoksuvat tuotteeni.
Ihmettelin erään sukulaiseni (hyvin siisti ihminen) ikävää hajua. Selvisi kerran, että se johtui pyykinhuuhteluaineesta.
Voin oikein hyvin kuvitella, että tuoksuyliherkille nykyinen maailma on aika kamala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä helvetin hajusteita tarvitse käyttää niin, että löyhkää monen metrin päähän. Siihen kun lisää runsaasti hajusteita käyttävien hien hajun niin oksennus lentää kovavatsaisemmaltakin (hajusteita käytetään vain ja ainoastaan hien hajun peittämiseen ja hajusteiden määrästä voikin päätellä ketkä haisevat luontaisesti pahalta.).
Tämä!
Kaikki vahvasti tuoksuvat ovat jotenkin likaisen oloisia ja "halpoja".
Puhdas ja "arvokas" ihminen ei tuoksuja sotke. Hänellä on jotakin sellaista tuoksua, että riittävän lähellä sen huomaa ja se vetää puoleensa, ei työnnä pois.
Joskus aikanaan oli nimityskin niille vahvasti tuoksuville ja selkeästi erottuville. Nyt ne uskovat olevansa niitä "bisnesnaisia".
Se nimitys oli suttura.
kyllähän ihmiset voisivat hillitä hajusteiden käyttöä julkisissa tiloissa, joihin julkiset liikennevälineetkin voidaan lukea. Jos on ihan pakko käyttää jotain hajustetta, vaikka siellä paikassa, johon on menossa, niin sitä voi käydä laittamassa sitten saavuttuaan paikkaan.
Minua ei hyvät tuoksut haittaa mutta miksi ihmeessä just ne pahat hajusteet on myös voimakkaimpia? Sama juttu kun testaa uusia hajuvesiä, se hyvä haihtuu melko nopeasti mutta ai hitto kun suihkauttaa ranteeseen jotain itämäistunkkaista hajua. Se käryää takin hihassa vielä parin päivän päästä.
Nykyään moni hajuvesi on tosi tunkkainen ja raskas. Niissä kaikissa on varmaan joku ainesosa joka haisee omaan nenään pahalle.
aamuisin metrossa ja paikallisjunissa on melko vahva hajuvesien tuoksu, samoin iltapäivällä kun menee kotiinpäin, mutta haju on lisääntynyt ja väkevöitynyt.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on kyllä yks yliherkkien luvattu maa. Joka toisella on jotain yliherkkyyttä tai allergiaa tai astmaa. Ja sitten muiden pitäisi tanssia heidän tahtiin.
Joka toisella eli puolella, niinkö? Sittenhän me tosiaan ollaan iso joukko. Mieti sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua on kiusattu 5 vuotta siitä että "haisen", ja sain koulussa lempinimeksi Hygienia. Että todellakin joka päivä käyn suihkussa tuoksuvin shampoin, laitan dödöä, pesen pyykkini hajustetulla pesu- ja huuhteluaineella ja muutenkin katson että olen huoliteltu. Se on vain kohteliasta muita kohtaan, plus lievittää sosiaalisten tilanteiden ahdistusta kun en ainakaan usko haisevani pahalle.
En ymmärrä miten aiheuttaa ahdistusta, kun selvästikin muut ihmiset ajattelevat, että haiset pahalta.
Vaadin pakollisia pepputulppia pierunhajun pysäyttämiseen!
Semmoista se on se rahvaan elämä
On matkustettava ruuhkabussissa
Onpa ikävää, että kärsii vastaavasta vaivasta. En ole itsekään vahvojen parfyymien tai mausteiden fani, mutta auttaisiko tähän jos vetäisi esim. ruuhkabussissa varuiksi maskin päälle? Niitä näkyy muutenkin katukuvassa ihmisten päällä koronan jäljiltä. Itse korona-aikaan kun käytin maskia, niin huomasin, etten oikein haistanut yhtään mitään sen läpi. Ihan kompromissiajatus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on kyllä yks yliherkkien luvattu maa. Joka toisella on jotain yliherkkyyttä tai allergiaa tai astmaa. Ja sitten muiden pitäisi tanssia heidän tahtiin.
Joka toisella eli puolella, niinkö? Sittenhän me tosiaan ollaan iso joukko. Mieti sitä.
Mielenterveysvaikeudet ovat yleistyneet.
Vierailija kirjoitti:
Onpa ikävää, että kärsii vastaavasta vaivasta. En ole itsekään vahvojen parfyymien tai mausteiden fani, mutta auttaisiko tähän jos vetäisi esim. ruuhkabussissa varuiksi maskin päälle? Niitä näkyy muutenkin katukuvassa ihmisten päällä koronan jäljiltä. Itse korona-aikaan kun käytin maskia, niin huomasin, etten oikein haistanut yhtään mitään sen läpi. Ihan kompromissiajatus!
Ikävää on se että joutuu tungeksimaan ruuhkabusseissa. Epämiellyttävää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti tosi ikävää elää noin. Auttaisikohan jos katkaistaisiin aivoista yhteys nenään, jolloin ei vain enää haistaisi niitä hajuja?
Tätini oli pahimman luokan hajuhysteerikko, ja kun hän eräänä jouluna tuli kylään niin tajusin vasta hänen olleen jo tunnin meillä ilman että oli saanut kohtauksia mm hyasintista. Kysyin sitten miten täti on voinut niin hän sanoi että flunssa vei makuaistin mutta muuten hyvin, ja totesi vitsikkäänä että nyt hän voisi syödä sellaistakin mistä ei normaalisti pidä. Kävin sitten laittamassa vahvinta hajuvettäni ennen kuin istuin hänen viereensä joulupöytään, ja toden totta, täti oli kuin ihmeen kaupalla parantunut!
Hän kyllä sittemmin näki hyasintin, jo meillä 3h oltuaan, ja alkoi saamaan sitten taas tutta ahdistusta näkemästään hajusta.
En usko. Minulla keuhkot kyllä huomaa hajun vaikken itse vielä haista mitään. Ääni lähtee ensin, sitten yskittää ja sitten iskee astmakohtaus.
Höpsistä :D Ei keuhkot voi "huomata" hajua :D
Ihan samalta ne laktoosittomat maitotuotteet maistuvat mitä laktoosia sisältävät. Jos laktoosi-intolerantikolle ei kerro, että ruuassa on laktoosia, hän ei saa mitään oireita. Noinhan se menee.
Ole kiltti, älä koskaan tarjoa mitään syötävää kenellekään. Tapat vielä jonkun allergikon.
Höpsis. En minäkään saa mitään oireita olipa syömässäni ruuassa laktoosia tai ei. Ei 50 vuotta sitten Suomessa ollut yhtään laktoosista kärsivää, kun kaikki joivat maitoa. Pelkkää nykyajan huomionhakuisuutta, kun muuta ei keksitä.
Kymmeniä vuosia sitten myös lapsia kuoli ripuliin, nykyään tunnistetaan keliakia. Ruoka-aineallergikoilla saattaa kurkku turvota umpeen, enkä näe mitään syytä miksi laktoosittomiakaan pitäisi kiusata. Laktoosi-intoleranssista puhuttiin vanhoina huonoina aikoina pierutautina, kun syytä ei tunnistettu. Laktoosinsieto taas on geneettinen mutaatio, jota useimmilla kansoilla ei ole, mutta ehkä he sitten ovat vaan huomionhakuisia.
Ja eipä aikaakaan, kun ymmärretään, että keinotekoiset hajusteet ovat aiheuttaneet paljon allergioita ja astmaa. Vauvojen kohdalla onneksi jo osataan varoitella. Niin se elämä etenee.
Vauvojen kanssa kehotettiin käyttämään tuoksuttomia pyykinpesuaineita jo yli 20 v sitten, se ei ole kauheasti edennyt. Ehkä joskus.
Itseasiassa yli 30v sitten. Silloin jo äitiyspakkauksessa oli mukana hajusteeton pesuaine ja ohjattiin hajusteettomuuten jopa neuvolassa.
Ja ihan varmasti on tiedossa jo, että kemikaalit aiheuttavat paljon oireita. Tätä ketjua lukiessa kyllä ymmärtää, miksi aiheeseen ei vain puututa. Jokainen hölväisi tissivakoaan uhmankiilto silmissä ja olisi pakko röyhytä bussissa, miten MINULLA on oikeus.
Niin kävi tupakankin kanssa. Uhottiin, miten poltan ihan missä haluan ja MINULLA on oikeus tehdä niin ja näin. Ja kuinka kävi.
Kaikki vaatii vaan aikaa. Fiksuimmat tajuavat sen ajan kuluessa jotakin itse, joko ihan muuten tai läheisen sairastumisen kautta. Yksinkertaisemmat sitten kertovat, miten ollaan mielenvikaisia ja MINÄ ainakin plaaplaa.
Siinä vaiheessa, kun se oma tissivako pettää. Henkeä ahdistaa ja juostaan lääkäriltä toiselle, huudetaan, että MINULLA on oikeus saada hoitoa.
Ja sen jälkeen vaaditaan, ettei kukaan saa käyttää hajusteita. Sillä nämä pakon edessä kelkkansa kääntäneet ovat rasittavimpia. Sen jälkeen he keksivät jonkun muun aiheen, jossa MINULLA on oikeus...
Välillä olisi hyvä istua hetkeksi ja miettiä. Onko se oma hajupilvi nyt niin tärkeä kuitenkaan. Niinpä, ei se ole.
Mistä tuon tissivaon pieraisit? Miten se liittyy yhtään käsiteltyyn aiheeseen? En ymmärrä. Onko sulla itselläsi joku metrinen, silsainen tissivako ja oletat että muillakin on?
Vaikuttaa vaan piilotetulta naisvihalta tämä hajuherkkyys. Kun ei muut voimakkaat tuoksut kuin hajuvesi ja muu kosmetiikka saa aikaan raivokohtausta. Ja miehiä ei ojenneta lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveysvaikeudet ovat yleistyneet.
Eli puolilla hajusteherkkyys ja puolilla mielenterveysongelmat?
Joo-o, tätä ketjua kun lukee, niin voipa pitää paikkaansakin.
Minuakin oksettaa tupakanhaju.Se on yksi syy miksi käytän ennemmin autoa.Mutta jos bussissa on tupakoitsija, siirryn kauemmaksi.Miten nuo hajut sitten kiellettäisiin?