Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kermaperseet uhkasivat haastaa opettajan oikeuteen kun lapsi sai vain ysin

Vierailija
24.11.2022 |

https://www.is.fi/perhe/art-2000009224210.html

Herrantertun olisi pitänyt saada vanhempien mielestä kymppi. Nämä ovat vapaan kasvatuksen kermapersevanhempia.

Silloin kun minä olin koulussa niin opettajan sana oli laki ja vanhemmat ymmärsivät, että opettaja on oikeassa.

Kommentit (159)

Vierailija
81/159 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnan päättöarvioinnin kriteerit ovat nykyään semmoiset, että aika lähelle täydellisyyttä pitää päästä kympin saadakseen.

Vierailija
82/159 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikien varsinkin on vaikea saada 9 tai 10, koska ne on jo etukäteen korvamerkitty tytöille.

T. Kympintytön ja kasinpojan äiti

Tuskin ainakaan yläasteella, koska heillä on eri liikunnanopettajat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/159 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poikien varsinkin on vaikea saada 9 tai 10, koska ne on jo etukäteen korvamerkitty tytöille.

Tarkoitin kaikkia aineita. Ja ainakin minun lapsillani on ollut myös samoja opettajia liikunnassa sekä tytöillä että pojilla.

Vierailija
84/159 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikunnan päättöarvioinnin kriteerit ovat nykyään semmoiset, että aika lähelle täydellisyyttä pitää päästä kympin saadakseen.

Mutta aina sen joku saa. Eikä varmasti ole täydellinen, eikä tarvitsekkaan, mutta hyvä pitää olla, paras jopa.

Vierailija
85/159 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lienen sitten kermaperse, mutta olen tehnyt pojan liikuntanumerosta valituksen (joka meni läpi).

Poika oli koko ala-asteajan saanut ysejä ja kymppejä liikunnasta, oli aktiivinen liikunnan harrastaja jne. Siltten tuli viimeiselle kevätlukukaudelle sijainen, joka antoikin numeroksi seiskan! Ja poikahan oli menossa liikuntaylä-asteelle, johon seiska ei olisi riittänyt. Onneksi asian sai korjattua.[/quote

Alakouluissa ei usein ole liikunnan aineenopettajia. Luokanopettaja opettaa myös liikuntaa.

Kyllä ne liikuntatunnit keskittyvät usein muutamalle opettajalle. Omilla lapsillani kuten myös itsellläni on ollut liikunnan opettajana muu kuin oma luokan opettaja, ainakin osan alakoulun ajan.

Jos sijainen on ollut yhtä "loistava" kuin ala-asteen viimeisten vuosien liikuntaope, niin numerot voivat olla mitä vaan. Me liikuntatunneista piittaamattomatkin ihmettelimme, miten surkea liikunnanopettaja voi olla. Ei hän oikeastaan mitään opettanut, pesäpalloa oltaisiin aina saatu pelata. Tehtiin kerran kapina ja päätettiin pelata jalkapalloa vaihteeksi. Opettaja ei muuta tehnyt kuin seisoskeli, eikä edes saanut katsottua sivurajalla seisoskellessaan, että oliko lyönti laiton vai ei. Veikkaan, että hän antoi numerot entisten numeroiden mukaan. samainen opettaja ilmestyi sitten myöhemmin yläasteelle kuviksen sijaiseksi. Ei kyllä senkään alan ammattitaito mitenkään kummoinen ollut, kyllä tuli ikävä entistä kuvisopettajaa, joka jäi taideapurahalla tekemään taidetta (on ihan arvostettu ja nimekäs omalla erikoisalallaan).

Vierailija
86/159 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain 80-luvulla kotitaloudesta todistukseen seiskan, vaikka sain kokeesta 10-

Vierailija
87/159 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitin kaikkia aineita. Ja ainakin minun lapsillani on ollut myös samoja opettajia liikunnassa sekä tytöillä että pojilla.

No yleensä yläkoulussa tyttöjen liikuntaa opettaa naispuolinen liikunnanope ja poikien liikuntaa miespuolinen.

Vierailija
88/159 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain 80-luvulla kotitaloudesta todistukseen seiskan, vaikka sain kokeesta 10-

Eli perseilit tunnilla ihan kunnolla.

Koenumero ei määrää numeroa.

Vierailija
89/159 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta aina sen joku saa. Eikä varmasti ole täydellinen, eikä tarvitsekkaan, mutta hyvä pitää olla, paras jopa.

Toisiin oppilaisiin ei verrata. Vain kriteereihin. Täältä ( https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/Perusopetuksen%20p%C3%… )voit käydä katsomassa mitä ysiin tarvitaan. Kymppiin vaaditaan suurimmassa osassa tavoitteista tuo yhdeksikön tason ylittäminen. Vain hyvin harvat saavat jatkossa ysin tai kympin.

Vierailija
90/159 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lienen sitten kermaperse, mutta olen tehnyt pojan liikuntanumerosta valituksen (joka meni läpi).

Poika oli koko ala-asteajan saanut ysejä ja kymppejä liikunnasta, oli aktiivinen liikunnan harrastaja jne. Siltten tuli viimeiselle kevätlukukaudelle sijainen, joka antoikin numeroksi seiskan! Ja poikahan oli menossa liikuntaylä-asteelle, johon seiska ei olisi riittänyt. Onneksi asian sai korjattua.[/quote

Alakouluissa ei usein ole liikunnan aineenopettajia. Luokanopettaja opettaa myös liikuntaa.

Kyllä ne liikuntatunnit keskittyvät usein muutamalle opettajalle. Omilla lapsillani kuten myös itsellläni on ollut liikunnan opettajana muu kuin oma luokan opettaja, ainakin osan alakoulun ajan.

Jos sijainen on ollut yhtä "loistava" kuin ala-asteen viimeisten vuosien liikuntaope, niin numerot voivat olla mitä vaan. Me liikuntatunneista piittaamattomatkin ihmettelimme, miten surkea liikunnanopettaja voi olla. Ei hän oikeastaan mitään opettanut, pesäpalloa oltaisiin aina saatu pelata. Tehtiin kerran kapina ja päätettiin pelata jalkapalloa vaihteeksi. Opettaja ei muuta tehnyt kuin seisoskeli, eikä edes saanut katsottua sivurajalla seisoskellessaan, että oliko lyönti laiton vai ei. Veikkaan, että hän antoi numerot entisten numeroiden mukaan. samainen opettaja ilmestyi sitten myöhemmin yläasteelle kuviksen sijaiseksi. Ei kyllä senkään alan ammattitaito mitenkään kummoinen ollut, kyllä tuli ikävä entistä kuvisopettajaa, joka jäi taideapurahalla tekemään taidetta (on ihan arvostettu ja nimekäs omalla erikoisalallaan).

Ikävää, mutta eihän sijaiset monesti päteviä olekaan. Jos olisivat, he eivät luultavasti olisi sijaisena.

Vierailija
91/159 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No yleensä yläkoulussa tyttöjen liikuntaa opettaa naispuolinen liikunnanope ja poikien liikuntaa miespuolinen.

Ei kai nuo liikunnat yleensä edes mene enää sukupuolen mukaan. Ulkomaalaiset kaverini naureskelivat jo 20 vuotta sitten tyttöjen ja poikien liikunnalle.

Vierailija
92/159 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun pojalla on nainen liikunnanopettajana ja on ysillä. Ja ihan se sama nainen on myös tyttöjen opettaja.

Vierailija
93/159 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisiin oppilaisiin ei verrata. Vain kriteereihin. Täältä ( https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/Perusopetuksen%20p%C3%… )voit käydä katsomassa mitä ysiin tarvitaan. Kymppiin vaaditaan suurimmassa osassa tavoitteista tuo yhdeksikön tason ylittäminen. Vain hyvin harvat saavat jatkossa ysin tai kympin.

Mun pojalla on 10. Ja ei, ei ole täydellinen, mutta hyvä on.

Vierailija
94/159 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettaja voi tehdä virhearvion.

Olen itsekin vaatinut nostamaan numeron ysistä kymppiin, kun se ysi oli selkeästi väärin annettu.

Valitusporras menee niin että ensin valitetaan opettajalle, sitten rehtorille, sitten aviin.

Millä esimerkiksi kotisohvaltasi käsin arvioit tuntiaktiivisuutta ja työskentelyä ryhmätöissä?

Kyllä nyt itsekin kysyisin, jos jälkikasvu saa kokeista kymppejä ja numero on 8, mutta 9-10 ero on kuitenkin hyvin pieni.

Vierailija
95/159 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettaja voi tehdä virhearvion.

Olen itsekin vaatinut nostamaan numeron ysistä kymppiin, kun se ysi oli selkeästi väärin annettu.

Valitusporras menee niin että ensin valitetaan opettajalle, sitten rehtorille, sitten aviin.

Millä esimerkiksi kotisohvaltasi käsin arvioit tuntiaktiivisuutta ja työskentelyä ryhmätöissä?

Kyllä nyt itsekin kysyisin, jos jälkikasvu saa kokeista kymppejä ja numero on 8, mutta 9-10 ero on kuitenkin hyvin pieni.

Ko opettaja ei teettänyt ryhmätöitä. Ei ollut esitelmiä. Ei mitään mahdollisuutta osoittaa kiinnostusta. Ei lisätehtäviä. Ei mitään.

Ei mitään muuta kuin kalvosulkeisia.

Vierailija
96/159 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei köksän tunneilla tee mitään tai menee pelleilyksi vaan, niin on vaikea antaa parempaa numeroa, vaikka teoriasta tuliskin 10-.

Mä sain todistukseen ysin, kun osasin ja tein, enkä kysellyt neuvoja. Kokeista sain 7-8.

Vierailija
97/159 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamaan kertaan olen antanut vanhemmalle luettavaksi oppilaan osaamisesta ja oppimisesta tekemäni dokumentoinnin, näytöt ja arvosanan antamisen yhteydessä tekemäni perustelut. Mitään ei ole sen jälkeen kuulunut, mikä on vähän pettymys, koska kiinnostaisi todella ne perustelut, joilla olisi pitänyt arvioida toisin.

Vierailija
98/159 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poika oli koko ala-asteajan saanut ysejä ja kymppejä liikunnasta, oli aktiivinen liikunnan harrastaja jne. Siltten tuli viimeiselle kevätlukukaudelle sijainen, joka antoikin numeroksi seiskan! Ja poikahan oli menossa liikuntaylä-asteelle, johon seiska ei olisi riittänyt. Onneksi asian sai korjattua.

Meilläkin oli luokalla joka sai numeronsa tekemättä yhtään mitään koska oli urheiluseurassa ja ei voi olla ylikuntoa jne. maajoukkueleirityksessä ym scheissea suolti. Eipä vaan muut saaneet mistään aineesta numeroita vapaa-ajan aktiviteettien perusteella

Vierailija
99/159 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin saanut ruotsin opiskelusta koko yläasteen läpi vain kutosia, mutta päästötodistukseen oli kirjattu 5. Arvatkaapa paljonko ketutti ja teki mieli valittaa? 😂

Päättötodistuksen arvosana annetaan ainakin nykypäivänä ylhäältä päin annettujen kriteerien mukaan, joita noudatetaan kaikissa kouluissa. Tavallisissa numeroissa otetaan huomioon kaikenlaisia työskentelyn taitoja, mutta päättötodistunumerossa vain ja ainoastaan osaaminen. Näin siis kuulemma nimenomaan kielissä. Ei näille yksittäinen opettaja mitään mahda. Varmasti harmitti, sen uskon kyllä.

Vierailija
100/159 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutamaan kertaan olen antanut vanhemmalle luettavaksi oppilaan osaamisesta ja oppimisesta tekemäni dokumentoinnin, näytöt ja arvosanan antamisen yhteydessä tekemäni perustelut. Mitään ei ole sen jälkeen kuulunut, mikä on vähän pettymys, koska kiinnostaisi todella ne perustelut, joilla olisi pitänyt arvioida toisin.

Eikö näitä perusteluja sitten olisi saanut pyytää nähtäväksi?

Eikö saa pyytää perusteluja numeroille, jos niissä on jotain outoa? Esim. Kokeista 9-10 ja numeroksi tulee 7. Onhan tuossa nyt ihmettelemisen aihetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme