Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kermaperseet uhkasivat haastaa opettajan oikeuteen kun lapsi sai vain ysin

Vierailija
24.11.2022 |

https://www.is.fi/perhe/art-2000009224210.html

Herrantertun olisi pitänyt saada vanhempien mielestä kymppi. Nämä ovat vapaan kasvatuksen kermapersevanhempia.

Silloin kun minä olin koulussa niin opettajan sana oli laki ja vanhemmat ymmärsivät, että opettaja on oikeassa.

Kommentit (159)

Vierailija
61/159 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on se ongelma, että osa lapsista ja

heidän vanhemmistaan olettavat että

arvosanat jotenkin "saadaan". Tosiasiassa

arvosanat ANSAITAAN opiskelijan omalla

työllä.

Vierailija
62/159 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa suvussa on ollut  parikin sukupolvea opettajina. Periaatteena oli se ,että kympin sai erittäin harva ja se oli sitten todellakin poikkeavasta lahjakkuudesta. Esim urheilussa ei kellekään annettu kymppiä , koska vaikka olisi SM-tason urheilija, tuskin kaikissa liikunnanlajeissa on 10 arvoinen. Ja tottakai yhteistyötaidot esim joukkuelajeissa merkitsevät myös. Sitä paitsi miksi jonkun 10v on niin tärkeää saada juurikin se kymppi vaikka sinne joulu-todistukseen.  Jos ysejä vetelee, se kertoo jo että osaa hommansa kiitettävästi.  Jos vanhemmille kelpaa vain kymppi, vaikka sitten opettajaa uhkailemalla, mitä se kertoo lapselle. Ettei kelpaa kuin kympin tyyppinä? Elämää jo melko paljon nähneenä, voin kertoa että kukaan ei suoriudu tästä elämästä kympin arvoisesti. Itse olen korkeasti koulutettu ja ihan hyvin menestynyt työelämässäkin, mutta eipä ole kukaan noita kouluajan kymppejä tai ysejä perään kysellyt. Jos perseilee ja sooloilee työelämässä, ei sitä kauan katsella. Yhteistyötaidot ja kanssaeläjien kunnioitus on niitä taitoja joita kaikki tarvitsemme. ei kympit todistuksessa.

Arvosanoihin on kriteerit. Kymppiin ei vaadita täydellisyyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/159 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lienen sitten kermaperse, mutta olen tehnyt pojan liikuntanumerosta valituksen (joka meni läpi).

Poika oli koko ala-asteajan saanut ysejä ja kymppejä liikunnasta, oli aktiivinen liikunnan harrastaja jne. Siltten tuli viimeiselle kevätlukukaudelle sijainen, joka antoikin numeroksi seiskan! Ja poikahan oli menossa liikuntaylä-asteelle, johon seiska ei olisi riittänyt. Onneksi asian sai korjattua.

Poikasi ei ollut hyvä liikunnassa, siksi sai seiskan. Ala-asteen opettaja ilmeiseti heitti tikkataululla numerot.

Ja sinä et ilmeisesti osaa lukea tai et ymmärrä lukemaasi.

Vierailija
64/159 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lienen sitten kermaperse, mutta olen tehnyt pojan liikuntanumerosta valituksen (joka meni läpi).

Poika oli koko ala-asteajan saanut ysejä ja kymppejä liikunnasta, oli aktiivinen liikunnan harrastaja jne. Siltten tuli viimeiselle kevätlukukaudelle sijainen, joka antoikin numeroksi seiskan! Ja poikahan oli menossa liikuntaylä-asteelle, johon seiska ei olisi riittänyt. Onneksi asian sai korjattua.

Naurettavaa touhua. Varmaan valitut myös äidinkielen viitosesta vaikka poika ei osaa edes lukea tai kirjoittaa.

Itse olet naurettava. Olisiko pitänyt antaa pojan pitkäaikainen haave, tavoite ja kyvyt valua hukkaan taitamattoman sijaisopen vuoksi? Eiköhän pojan oma häntä lähes 6 vuotta opettanut liikunnan ope osannut ja tietänyt paremmin. Luulenpa, koska numero korotettiin ja ovet urheiluyläasteelle aukesivat helposti.

Onneksi en ole opettaja niin ei tarvitse olla tekemisissä sinun kaltaisten Ido****ien kanssa.

Voi hyvän tähden! Eiköhän se poikaa lähes kuusi vuotta opettanut opettaja tiennyt ja tuntenut pojan paremmin kuin muutaman kuukauden sijainen.

Todella hyvä, että et ole opettaja, ei sinusta siihen olisikaan.

Vierailija
65/159 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettaja voi tehdä virhearvion.

Olen itsekin vaatinut nostamaan numeron ysistä kymppiin, kun se ysi oli selkeästi väärin annettu.

Valitusporras menee niin että ensin valitetaan opettajalle, sitten rehtorille, sitten aviin.

Millähän se rehtori ja AVI tietää mitä se pikku paskahousu on tunnilla tehnyt? Jos olisin opettaja niin en ikinä antaisi periksi. Jos kymppiä ei olla ansaittu niin sitä ei myöskään anneta.

Minä antaisin opettajana seuraavaksi kutosen.

Kostaisit lapselle? Sairas olet.

Vierailija
66/159 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaa touhua. Varmaan valitut myös äidinkielen viitosesta vaikka poika ei osaa edes lukea tai kirjoittaa.

Itse olet naurettava. Olisiko pitänyt antaa pojan pitkäaikainen haave, tavoite ja kyvyt valua hukkaan taitamattoman sijaisopen vuoksi? Eiköhän pojan oma häntä lähes 6 vuotta opettanut liikunnan ope osannut ja tietänyt paremmin. Luulenpa, koska numero korotettiin ja ovet urheiluyläasteelle aukesivat helposti.

Pojallasi ei ole kykyjä ja se sijainen arvioi häntä karun realistisesti sen vakituisen opettajan sijaan, joka jostain syystä piti kakaraanne lellikkinään. Poikasi ei ole tuleva Lauri Markkanen, ei Teemu Pukki, eikä Teemu Selänne

Voi kuule, poika on jo aikuinen ja pelasi myöhemmin maajoukkueessa.

Vierailija
67/159 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulitko onnelliseksi kun sait annettua opettajalle "opetuksen"? Onko tämä yleistä muullekin toiminallesi ?

Tulin onnelliseksi siitä, että pääsi haluamaansa urheiluyläasteelle. Muusta viis.

Vierailija
68/159 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta on niitä aineita, joissa asenteella on suuri merkitys numeroon. Se että on aktiivinen, innokas ja muut huomioon ottava, on iso plussa.

Yllättävän moni luulee, että liikuntasuoritukset ja osaaminen ratkaisevat numeron. Ei suinkaan, se on vain yksi osa numeron muodostumisessa.

Vierailija
69/159 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös liikkalinjoille pyritä taidoilla eikä numeroilla? Eli siksikö piti saada kymppejä kun tiesitte, ettei se niissä testeissä olis pärjännyt?

Sekä että, silloin aikoinaan.

Vierailija
70/159 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Josko jäbä heitti lössiksi sijaisen aikana. Sijoittajillekin markkinoidaan sanoilla että aiemmin toteutunut ei ole tae tulevasta kehityksestä ja tuotosta.

Vierailija
71/159 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikunta on niitä aineita, joissa asenteella on suuri merkitys numeroon. Se että on aktiivinen, innokas ja muut huomioon ottava, on iso plussa.

Yllättävän moni luulee, että liikuntasuoritukset ja osaaminen ratkaisevat numeron. Ei suinkaan, se on vain yksi osa numeron muodostumisessa.

Meillä vaikutti numeroon se, että kertoi aina uudelle liikunnanopettajalle harrastavansa liikunta. En kertonut ja seiska oli maksimi.

Vierailija
72/159 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Josko jäbä heitti lössiksi sijaisen aikana. Sijoittajillekin markkinoidaan sanoilla että aiemmin toteutunut ei ole tae tulevasta kehityksestä ja tuotosta.

Näinpä luulen minäkin. Esimurkkuikäinen lellipentu luuli itsestään liikoja ja ajatteli että kun on sijainen niin ei haittaa.

Vierailija
73/159 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö että aktiivinen liikunnan harrastaminen vapaa-ajalla ei ole mitenkään verrannollinen siihen liikunnan numeroon minkä koulusta saa. Voihan se olla että poikasi on koko kevään ajan perseillyt koulun liikuntatunneilla tekemättä mitään, sillä ei ole mitään merkitystä vaikka heti koulun jälkeen rientäisikin aktiivisesti harrastamaan hymyssä suin.

Tiesin. Vaikea kuvitella, että yhteistyökykyinen poika olisi yhtäkkiä alkanut riiviöksi. Jos olisi, niin olisi kuvitellut muidenkin opettajien sen huomanneen ja tarvittaessa pudottaneen numeroita. Mutta näin ei tapahtunut, vaan todistus oli kaiken kaikkiaan hyvä. Ja ihan sijaisen kanssa keskustellessa liikunnan numero nostettiin, hän itsekin totesi, että oli vissiin tullut annettua väärä numero väärälle lapselle.

Mutta näköjään täällä vauvapalstalla tiedetään kaikki asiat paremmin ja käytetään myös varsin räävitöntä kieltä muita arvostellessa, mitähän se kertookaan kirjoittajista?

Loppu hyvin, kaikki hyvin. Poika menestyi liikuntayästeella myös muissa aineissa, pelasi myöhemmin maajoukkueessa ja on nyt työelämässä johtavissa tehtävissä, liikunta on jäänyt harrastukseksi. Että siinä teille mallia, kaiken haukkujat ja muka paremmin tietävät.

Vierailija
74/159 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on yks niistä harvoista asioista, missä mun mielestä yrittämisen pitäis riittää. Siitä syystä en tiedä miksi sitä edes numeroin arvioidaan.

Vierailija
75/159 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä vaikutti numeroon se, että kertoi aina uudelle liikunnanopettajalle harrastavansa liikunta. En kertonut ja seiska oli maksimi.

Harrastuneisuus on toki plussaa, mutta ei niin että harrastaa muualla, vaan niin että se näkyy myös koulun tunnilla. Parhaimmillaan tällaiset oppilaat auttavat ja neuvovat muita, jos kyseistä lajia on mahdollista koulun tunnillakin harrastaa.

Vierailija
76/159 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen kermaperseen jonka poika teki itsarin kun lukiossa matikan kokeesta "vaan" 9 1/2.

Vierailija
77/159 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on yks niistä harvoista asioista, missä mun mielestä yrittämisen pitäis riittää. Siitä syystä en tiedä miksi sitä edes numeroin arvioidaan.

Varmaan siksi, että jos ei arvioitaisi, niin se yrittäminen olisi vähäisempää.

Vierailija
78/159 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen kermaperseen jonka poika teki itsarin kun lukiossa matikan kokeesta "vaan" 9 1/2.

Tämä taas kertoo vanhemmista melko karua kieltä. 

Vierailija
79/159 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikien varsinkin on vaikea saada 9 tai 10, koska ne on jo etukäteen korvamerkitty tytöille.

T. Kympintytön ja kasinpojan äiti

Vierailija
80/159 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysiluokkalaisille tein ehdotuksen, että halukkaat saisivat vuorollaan vetää alkulämmittelyt tai loppuvenyttelyt yksin tai kaverin kanssa. Siitä tuli tosi hauskaa, mielikuvitusta oli käytetty ja tuli tosi erilaisia ja uusia juttuja.

Se oli yksi tapa osoittaa aktiivisuutta ja asennetta. Mutta se oli siis täysin vapaaehtoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi