Työttömät eivät ole laiskoja, töitä ei vain ole
Työttömiä työnhakijoita lokakuussa yli 232000
Avoimia työpaikkoja oli samaan aikaan tarjolla 160500.
Näistä ikärasismin kohteita eli yli 50-vuotiaita työttömiä työnhakijoita oli 89 300.
Avoimia aloja valta osa sote:n piirissä eli veronmaksajien tarjoamia suojatyö paikkoja.
Kommentit (273)
3 koulutusta minullakin on. 40 vuotias ei vaan kelpaa enää mihinkään.
Työtön mies 47 kirjoitti:
Missä ne 150 000 työpaikkaa on. Listatkaa heti ne kaikki työpaikat. Kerran olin haastattelussa henkilöstöfirmassa niin ne sanoi että pääpaino on palkata ulkomaalaisia. Eivät juuri pyydä suomalaisia edes haastatteluun raksa alan töihin ja telakka alan töihin. Täällä raumalla on satoja ulkomaalaisia raksoilla ja telakalla varmaan 400 ulkomaalaista.
En usko tuota tarinaasi, mutta mikä pakko sun on telakalle hakea. Hae jtn muuta hommaa, jos kerran kykyjä on...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työttömät ole mikään yhtenäinen geneerinen joukko. Ihmiset on työttömiä hyvin eri syistä ja eri taustoilla. Osa on hyvinkin työhaluisia ja löytää töitä suht pian uudelleen. Osa on työhaluisia, mutta ei työllisty helposti uudelleen koska ovat ehkä tarkempia siitä mikä kelpaa tai ala tai asuinpaikka on semmoinen ettei töitä helposti löydy, eikä ole halua tai kykyä joustaa niissä. Osa on tosiasiassa työkyvyttömiä. Osa on työhaluttomia laiskureita. Suurin osa kuitenkin on niitä, jotka menisivät töihin mieluusti jos jotain järkevää löytyisi.
Tämä. Minusta, jos ei kykene ymmärtämään, miten paljon erilaista porukkaa tuohon sakkiin mahtuu, tuskin kykenee töihinkään. Tekevätkö nämä tyypit työnsäkin yleistämällä ja vetämällä mutkat suoriksi? Minun tekisi mieli yleistää vuorostani näin ajattelevat matalasti koulutetuiksi yli kuusikymppisiksi, heiltä tuon ajattellumallin voi vielä ymmärtää, mutta valitettavasti näin ei ole.
Minä olen ollut työttömänä ihan laiskuuttani, tai no lapset oli silloin ihan pieniä eli se oli tavallaan suunniteltu juttu olla heidän kanssa kotona. Toki seurailin työpaikkoja, mutta en kovin aktiivisesti kysellyt ja etsinyt töitä. Vajaa vuosi meni näin, sitten löytyi kiintoisa työpaikka, hain ja pääsin töihin. Työttömistä suurin osa on muita kuin pitkäaikaistyöttömiä, siinä kohtaa kun ansiosidonnainen uhkaa loppua, alkaa työnhaku kiinnostaa ja moni sitten työllistyykin, tästä näin oikein jonkun taulukonkin. Tiedän tyyppejä jotka tarkoituksella tekee pätkätöitä ja on välillä työttömänä jne. Pitkäaikaistyöttömien joukossa on paljon niitä, joilla ei ole sitä työkykyäkään tosiasiassa. Ja sitten on ne, jotka aktiivisesti haluaa työllistyä mutta ei vaan löydy töitä, ja pitkittyessään tilanne vaan vaikeutuu. Hankalinta on niillä, jotka asuu syrjässä eivätkä voi muuttaa työn perässä (esim perheen tai muuttotappiokunnassa olevan talon vuoksi).
Vierailija kirjoitti:
Jaa, miksi 50+ vuotias siskoni sai yhteen verkkokauppaan hyvän työpaikan ilta- ja viikonlopputyönä oman työnsä ohessa? Työ ei ole kovin hienoa ja upeaa, mutta kyllä siitäihan kohtuullinen palkka maksetaan.
Tyttäreni taas pitää välivuotta lukion jälkeen ja työkokemusta ei oikeastaan ollut, mutta hän ehti lähettää avoimiin myyjän paikkoihin kolme hakukirjettä, kun kahdesta paikasta ilmoitettiin, että heille pääsee.
Veljeni 19 vuotias poika lopetti syksyn kirjoituksiin lukion ja hän sai kolmessa päivässä itselleen työpaikan, jossa tulee työtunteja 30-40 h/vko. Sekään työ ei ole hohdokasta ja hienoa, mutta ihan kelpo työtä.
Itsellä taas on töitä vaikka vuorokauden ympäri, jos vaan tekisi. Olen yrittäjä. Sama muilla alan yrittäjillä, töitä riittäisi ihan vaikka kuinka. Tämäkään työ ei ole hienoa, mutta hyvin tällä elää.
Olen ihan hyvässä vakituisessa työssä tällä hetkellä, mutta kokemukseni mukaan maisterin paperilla esimerkiksi kauppaan työllistyminen ei ole ihan helppo juttu. Määrä- ja osa-aikainen työ on toki tyhjää parempi, mutta ei ratkaise kuitenkaan pitkäaikaisesti työttömyyden ongelmaa.
Työmarkkinat ovat sekaisin kaiken maailman tukien ja ties minkä politiikan takia. Muutenkin näyttää talous huonolta.Kun rahat sitten loppuvat, taitaa tulla mellakat.
Postissa oli kerran 200 työpaikkaa vapaana. Luki ihan lehdessä niitten työvoimapulaa. Hain 3 kertaa enkä saanut töitä. Eivät edes pyytäneet haastatteluun.
Sukulaistyttö ei päässyt enää entiseen siivousfirmaan töihin, kun valmistui maisteriksi. Sai hetkellisesti oman alan määräaikaisen ja olisi mennyt takaisin, oli sanottu, että maisterin tutkinto on liikaa. No hän on nyt äitiyslomalla, joten ei ole ajankohtaista. Ehkä sekin vaikutti, hänen ikänsä katsottiin kriittiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Älkää puhuko paskaa. Töitä kyllä on mutta ei halua mennä paskaduuniin kun saman saa ansio-tai työttömyyskorvauksena, päälle vielä muut mahdolliset tuet.
Musta tulee kohta opiskelija. Saan työttömyyskorvausta 99,50€ per päivä sitten. Meinasin hankkia kolmannen ammatin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työttömät ole mikään yhtenäinen geneerinen joukko. Ihmiset on työttömiä hyvin eri syistä ja eri taustoilla. Osa on hyvinkin työhaluisia ja löytää töitä suht pian uudelleen. Osa on työhaluisia, mutta ei työllisty helposti uudelleen koska ovat ehkä tarkempia siitä mikä kelpaa tai ala tai asuinpaikka on semmoinen ettei töitä helposti löydy, eikä ole halua tai kykyä joustaa niissä. Osa on tosiasiassa työkyvyttömiä. Osa on työhaluttomia laiskureita. Suurin osa kuitenkin on niitä, jotka menisivät töihin mieluusti jos jotain järkevää löytyisi.
Tämä. Minusta, jos ei kykene ymmärtämään, miten paljon erilaista porukkaa tuohon sakkiin mahtuu, tuskin kykenee töihinkään. Tekevätkö nämä tyypit työnsäkin yleistämällä ja vetämällä mutkat suoriksi? Minun tekisi mieli yleistää vuorostani näin ajattelevat matalasti koulutetuiksi yli kuusikymppisiksi, heiltä tuon ajattellumallin voi vielä ymmärtää, mutta valitettavasti näin ei ole.
Minä olen ollut työttömänä ihan laiskuuttani, tai no lapset oli silloin ihan pieniä eli se oli tavallaan suunniteltu juttu olla heidän kanssa kotona. Toki seurailin työpaikkoja, mutta en kovin aktiivisesti kysellyt ja etsinyt töitä. Vajaa vuosi meni näin, sitten löytyi kiintoisa työpaikka, hain ja pääsin töihin. Työttömistä suurin osa on muita kuin pitkäaikaistyöttömiä, siinä kohtaa kun ansiosidonnainen uhkaa loppua, alkaa työnhaku kiinnostaa ja moni sitten työllistyykin, tästä näin oikein jonkun taulukonkin. Tiedän tyyppejä jotka tarkoituksella tekee pätkätöitä ja on välillä työttömänä jne. Pitkäaikaistyöttömien joukossa on paljon niitä, joilla ei ole sitä työkykyäkään tosiasiassa. Ja sitten on ne, jotka aktiivisesti haluaa työllistyä mutta ei vaan löydy töitä, ja pitkittyessään tilanne vaan vaikeutuu. Hankalinta on niillä, jotka asuu syrjässä eivätkä voi muuttaa työn perässä (esim perheen tai muuttotappiokunnassa olevan talon vuoksi).
Miksi ei voi muuttaa työn perässä? Siskon mies oli melkein koko työikänsä komennushommissa (poissa kotoa) Suomessa ja ulkomailla (Norjassa, Saksassa) ja perhe kotitalossa. Miehellä oli eripituisia työjaksoja ja sitten pari vkoa kotona lomilla. Vaimo kävi töissä ja hoiti lapset (2 kpl) aikuisiksi. Itse olen muuttanut opiskelujen ja töiden perässä aika montakin kertaa. Asennekysymys!!
Missä ne 150 000 työpaikkaa on. Listatkaa heti ne kaikki työpaikat. Kerran olin haastattelussa henkilöstöfirmassa niin ne sanoi että pääpaino on palkata ulkomaalaisia. Eivät juuri pyydä suomalaisia edes haastatteluun raksa alan töihin ja telakka alan töihin. Täällä raumalla on satoja ulkomaalaisia raksoilla ja telakalla varmaan 400 ulkomaalaista.
Miksi Suomessa yli 2 000 000 ihmistä on töissä, mutta sinun osaamisesi, koulutuksesi ja asenteesi aiheuttavat sen, että sinua ei haluta palkata?
Sama juttu Turun suunnalla väitän telakan duunareista 85% tulee, Puola, Liettua, Latvia, Viro, Porttugali, Egypti ja Venäjältä ja eivät tietystikkään jätä paljoakaan tuloistaa Suomeen. Painava 12-16 tuntista päivää 6 päivänä viikossa. Kahdella työ sopimuksella, ensimmäin viranomaisia varten ja toinen on se missä tunti liksa ei täytä minimi ehtoa.
Ylityö tunnit puljataan muutamalla konstilla, niin, että työsuojelun ratsatessa ei ylityö tunnit ylity
Miten suomalainen voisi päästä tuonne töihin, ei mitenkään, noita on luokkaa 4000 tuolla duunissa...
Työtön 46 kirjoitti:
Postissa oli kerran 200 työpaikkaa vapaana. Luki ihan lehdessä niitten työvoimapulaa. Hain 3 kertaa enkä saanut töitä. Eivät edes pyytäneet haastatteluun.
Toki työnantaja valitsee hakijoista sopivimmat ja motivoituneimmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää puhuko paskaa. Töitä kyllä on mutta ei halua mennä paskaduuniin kun saman saa ansio-tai työttömyyskorvauksena, päälle vielä muut mahdolliset tuet.
Mua oksettaa kaikki luuserit, jotka nostaa kaikki mahdolliset tuet tekemättä mitään vastineeksi. Jos tarkoitat esim. siivoushommilla paskaduunia, uskoisin että susta ei olisi edes siihen työhön. Pitäisi osata käyttää erilaisia koneita, tietää erilaiset pesuaineet ym. ja ennen kaikkea olla todella ahkera ja huolellinen. Toivottavasti tukien maksua kiristetään ja saajat joutuvat tekemään jotain tukea saadakseen. Ilmaista rahaa ei ole. Tuskin olet edes muuta opiskellut kuin peruskoulun läpäissyt heikosti. Turha valittaa, jos ei itse mitään viitsi tehdä. Kaikille ei voida maksaa aivokirurgin palkkaa... 🥴
TE-toimiston listoilta löytyy pitkäaikaistyöttöminä entisiä toimitus- tai yksinkönjohtajia. Löytyy esimiesasemassa olleita henkilöitä kaikilta mahdollisilta osastoilta tai aloilta.
Nämä ovat aivan tavallisia perheenisiä ja -äitejä. Asuvat omakotitalossa ja juoksuttavat rotukoiraa lenkillä. Ainut syy, miksi eivät ole töissä, johtuu siitä, ettei hakemukseen vastata tai tule valituksi tehtävään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Suomessa yli 2 000 000 ihmistä on töissä, mutta sinun osaamisesi, koulutuksesi ja asenteesi aiheuttavat sen, että sinua ei haluta palkata?
Haluaa varmaan palkkaa tekemästään työstä
Olen työtön koska ei kiinnosta työntekeminen. Työtömyys on parempi harrastus. Olin kyllä joskus töissä mutta kukaan ei sanonut kiitos kun tein 15 tuntisia päiviä Palkkakin oli huono vaikka tein paljon enemmän töitä kun muut. Sitten päätin että ei kannata töitä enää tehdä joten olen ollut 8 vuotta työtön.
Vierailija kirjoitti:
Työtön 46 kirjoitti:
Maan tapa, aina valitaan tehtäviin "sopivin", ei ikinä pätevintä
Vierailija kirjoitti:
Työtön 46 kirjoitti:
Miten ne tietää millainen olen kun eivät pyydä haastatteluun edes. Minulla on motivaatiota ollut aina enemmän kuin muilla. Minä tein vuoden töitä palkattakin joten kukaan ei voi sanoa ettei minulla ole ollut motivaatiota. Nyt en enää tekisi palkatta töitä.
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun itse teet vuoden töitä palkatta kuten minä tein niin tule sanomaan ettei minulla ole asennetta. Lisäksi hoidin salibandyjoukkuetta 20 vuotta palkatta. Älä sinä puhu muiden asenteista mitään joita et tunne.
Ylähuuli leivän päällä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töitä kyllä on. Halua maksaa tehdystä työstä asiallinen palkka ei ole.
Onhan se ikävää, ettei vaikka infra-rakentamisen tai ict- alan palkat sulle riitä. Paljoko pitäisi laittaa, että perse nousee penkistä?
Ja jo ne aloituksess dissatut sote- alankin palkat pyörii siellä suomalaisten keskipalkkojen tasolla.
Mikä sosiaalinen yritys?
- Sosiaalisen yrityksen työntekijöistä vähintään 30 prosenttia on oltava vajaakuntoisia tai vajaakuntoisia ja pitkäaikaistyöttömiä.- Yritys saa palkkatukia pitkäaikaistyöttömien ja vajaakuntoisten työllistämisestä. Esimerkiksi vajaakuntoisen työllistämistuki on noin 1080 euroa kuukaudessa.
- Sosiaalisen yrityksen statuksen ja tukioikeudet saa, mikäli yritys hyväksytään työ- ja elinkeinoministeriön rekisteriin.
- Lokakuussa 2012 sosiaalisia yrityksiä oli kirjattu ministeriön rekisteriin noin 160.
Mistä on kyse?
Laki sosiaalisista yrityksistä ei ole täyttänyt suuria odotuksia
Yrityksiin piti työllistyä tuhansia vajaakuntoisia, mutta käytännössä työllistyneitä on vain muutama sata
Työ- ja elinkeinoministeriö kaavailee sosiaalisten yritysten toimintamalliin muutoksia ensi vuoden aikana
Eli paljon sulle pitäisi maksaa muita enemmän vai oiko näin, että ne koulut jäi käymättä ja täällä peruskoulupohjalla huudellaan huippuduunien perään?Mä olen kyllä töissä. Ja koulut on käyty. Mutta kaikki nää työkokeilu- ja muut mitä kehitellään. Kuka ottaa palkallisen työntekijän, kun voi saada ilmaisenkin? Ja puolen vuoden päästä heittää pihalle ja ottaa seuraavan?
VIISAITA TOTEAT!
Joukossa on jopa pörssi yrityksiä tai ovela kettu purilais kunigas jolla sosiaalinen yritys siivoamassa pikaruoka ketjun tiloja, joissa tekiät ovat TE tukipalveluissa
Raha tulee rahan luo ja työtön vaan köyhtyy inflaation laukatessa.
Sori! Tuo kommentti siis niille, joille ei mikään riitä/kelpaa - paitsi ne tuet.