Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömät eivät ole laiskoja, töitä ei vain ole

Vierailija
22.11.2022 |

Työttömiä työnhakijoita lokakuussa yli 232000

Avoimia työpaikkoja oli samaan aikaan tarjolla 160500.

Näistä ikärasismin kohteita eli yli 50-vuotiaita työttömiä työnhakijoita oli 89 300.

Avoimia aloja valta osa sote:n piirissä eli veronmaksajien tarjoamia suojatyö paikkoja.

Kommentit (273)

Vierailija
41/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikös olisi kätevintä sitten lopettaa koko työttömyysetuuden maksaminen, jos töitä ei ole ja työttömyysetuutta saadakseen pitää töitä hakea. Helpompaa ja halvempaa yhteiskunnalle, kun töiden kokonaan puuttuessa ei tarvitse maksaa korvauksia.

No mitenkäs itse eläisit työttömänä. 

Otsikon mukaan ei ole töitä ja silti joka kuukausi muutama kymmenentuhatta ihmistä aloittaa uudessa työpaikassa, joten heille on töitä, työttömille ei. Tekisin kuten niin moni muukin eli hakisin töitä ja menisin töihin ja hyväksyisin sen, että työttömät eivät saa etuutta, joten minulle kelpaa työ.

Esimerkiksi Tanskassa työttömyysetuus ei ole subjektiivinen oikeus, siellä työtön ei saa etuutta, jos työ ei maita. Miksi ei onnistu Suomessa?

Miten mennään töihin kun kukaan ei palkkaa?

Varmasti nyt vähän myöhäistä, mutta jospa opettaisitte edes jälkikasvullenne, että pitäisi ehkä opiskella aikanaan jotain mistä maksetaan palkkaa?

Vierailija
42/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikös olisi kätevintä sitten lopettaa koko työttömyysetuuden maksaminen, jos töitä ei ole ja työttömyysetuutta saadakseen pitää töitä hakea. Helpompaa ja halvempaa yhteiskunnalle, kun töiden kokonaan puuttuessa ei tarvitse maksaa korvauksia.

Otsikon mukaan ei ole töitä ja silti joka kuukausi muutama kymmenentuhatta ihmistä aloittaa uudessa työpaikassa, joten heille on töitä, työttömille ei. Tekisin kuten niin moni muukin eli hakisin töitä ja menisin töihin ja hyväksyisin sen, että työttömät eivät saa etuutta, joten minulle kelpaa työ.

Esimerkiksi Tanskassa työttömyysetuus ei ole subjektiivinen oikeus, siellä työtön ei saa etuutta, jos työ ei maita. Miksi ei onnistu Suomessa?

Varmasti nyt vähän myöhäistä, mutta jospa opettaisitte edes jälkikasvullenne, että pitäisi ehkä opiskella aikanaan jotain mistä maksetaan palkkaa?

No mulla on 3 koulutusta ja silti olen työtön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töitä kyllä on. Halua maksaa tehdystä työstä asiallinen palkka ei ole.

Onhan se ikävää, ettei vaikka infra-rakentamisen tai ict- alan palkat sulle riitä. Paljoko pitäisi laittaa, että perse nousee penkistä? 

Ja jo ne aloituksess dissatut sote- alankin palkat pyörii siellä suomalaisten keskipalkkojen tasolla. 

Eli paljon sulle pitäisi maksaa muita enemmän vai oiko näin, että ne koulut jäi käymättä ja täällä peruskoulupohjalla huudellaan huippuduunien perään?

Mä olen kyllä töissä. Ja koulut on käyty. Mutta kaikki nää työkokeilu- ja muut mitä kehitellään. Kuka ottaa palkallisen työntekijän, kun voi saada ilmaisenkin? Ja puolen vuoden päästä heittää pihalle ja ottaa seuraavan?

VIISAITA TOTEAT!

Joukossa on jopa pörssi yrityksiä tai ovela kettu purilais kunigas jolla sosiaalinen yritys siivoamassa pikaruoka ketjun tiloja, joissa tekiät ovat TE tukipalveluissa

Raha tulee rahan luo ja työtön vaan köyhtyy inflaation laukatessa.

Vierailija
44/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää myös muistaa, että vaikka on piilotyöpaikkoja, niin sekä noita julkisesti avoimia että piilotyöpaikkoja ei täytetä työttömillä, vaan paikanvaihtajilla ja kouluista valmistuu koko ajan uutta porukkaa. Julkisesti avoin työpaikka ei tarkoita työvoimapulaa, eikä ne samat paikat ole koko ajan avoinna, vaan niitä vapautuu sitä mukaa kun joku luultavasti työssä oleva valitaan. Eli ne vain kiertää ne työt, joskus harvakseltaan joku työtön sitten pääsee renkaaseen mukaan. Minä olin aikoinaan yksi, jolla oli tuuria päästä renkaaseen, piilotyöpaikkaan.  Kaikkiin julkisesti avoinna olleisiin oli aina valtavasti hakijoita. 

Vierailija
45/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paino lauseella "jotain mistä maksetaan palkkaa".

Vierailija
46/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää puhuko paskaa. Töitä kyllä on mutta ei halua mennä paskaduuniin kun saman saa ansio-tai työttömyyskorvauksena, päälle vielä muut mahdolliset tuet. 

Saan työmarkkinatukea nettona 700e.

Missä työssä on noin huono palkka?

Sen lisäksi saa asumistukea ja säästää rahaa lasten päivähoitomaksuissa ja työmatkakustannuksissa. Jos on monta lasta niin kyllä se kannustinloukku on ihan todellinen. Varsinkin jos päätyy tt-tuelle...

Vierailija
47/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattiko opiskella taidetta ja kulttuuria?

Vierailija
48/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää puhuko paskaa. Töitä kyllä on mutta ei halua mennä paskaduuniin kun saman saa ansio-tai työttömyyskorvauksena, päälle vielä muut mahdolliset tuet. 

Saan työmarkkinatukea nettona 700e.

Missä työssä on noin huono palkka?

Sen lisäksi saa asumistukea ja säästää rahaa lasten päivähoitomaksuissa ja työmatkakustannuksissa. Jos on monta lasta niin kyllä se kannustinloukku on ihan todellinen. Varsinkin jos päätyy tt-tuelle...

En saa asumistukea tai toimeentulotukea. Eikä ole päiväkoti-ikäisiä.

Kyllä menisin mielelläni töihin, ei oikein 900e kuussa riitä.

Vierailija
49/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattiko opiskella taidetta ja kulttuuria?

En ole tuollaisia opiskellut.

Vierailija
50/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä  olen kaksi kertaa valmistunut alalle, millä piti olla hyvä työllisyys. Toisella alalla vaan tekijöitä alkoi yhtäkkiä tulla joka puolelta. Toisella puolella silloiselta paikkakunnalta juuri valmistumisen aikaan lopetti kaksi alan suurta, ja alan kokeneita työttömiä oli ylitarjontaan saakka. Sain onneksi töitä muualta. Ei voi tietää, mikä ala työllistää. Lapsi taas teki kaksoistutkinnon lukio+amis (tai siis se kolmoistutkinto, kun kävi lukion koko oppimäärän) ja vaikka ammattialan työllisyystilanne on huono, mutta niinpä hänelle vain kävi, että sattumien kautta sai oman alansa työpaikan, ihan toistaiseksi voimassa olevan vielä. 

Vierailija
51/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämä tyhmänä on onni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nopeasti ja hieman yksinkertaisen henkilön ajatuksella se olisi näin. Miten olisi, jos ajattelisit uudelleen asiaa ja visioisit tilanteen mitä mahtaisi olla työssäkäyvän elämä jos tipauttaisit noin 300 000 suomalaista 0€ tuille, uskaltaisitko jättää kotisi vartioimatta, kävellä autollesi, olisiko sulla itselläsi huomenna töitä, jos työttömät olisivat käyneet ryöstämässä myytävää...

Siirretään työttömät reservaatteihin, elelkööt keskenään UKK:n kansallispuistossa. Jos ei työt maita, niin miksi heille pitäisi tarjota yhteiskunnalta rahaa? Tuossa 300 000 sanotaan olevan noin 150 000 työkyvytöntä, noinkohan heistä olisi tekemään yhtään ryöstöä.

Ryöstössä myös ryöstäjälle voi käydä huonosti, mikä olisi oivaisa tapa pienentää ryöstäjäkantaa.

Verottaja edustaa pahinta ryöstäjää.

Vierailija
52/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha seuraa rahaa. Osta halvalla myy kalliila.

Vierailija
53/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aktiivimalli toimii :)

Vierailija
54/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei työttömät ole mikään yhtenäinen geneerinen joukko. Ihmiset on työttömiä hyvin eri syistä ja eri taustoilla. Osa on hyvinkin työhaluisia ja löytää töitä suht pian uudelleen. Osa on työhaluisia, mutta ei työllisty helposti uudelleen koska ovat ehkä tarkempia siitä mikä kelpaa tai ala tai asuinpaikka on semmoinen ettei töitä helposti löydy, eikä ole halua tai kykyä joustaa niissä. Osa on tosiasiassa työkyvyttömiä. Osa on työhaluttomia laiskureita. Suurin osa kuitenkin on niitä, jotka menisivät töihin mieluusti jos jotain järkevää löytyisi.

Tämä. Minusta, jos ei kykene ymmärtämään, miten paljon erilaista porukkaa tuohon sakkiin mahtuu, tuskin kykenee töihinkään. Tekevätkö nämä tyypit työnsäkin yleistämällä ja vetämällä mutkat suoriksi? Minun tekisi mieli yleistää vuorostani näin ajattelevat matalasti koulutetuiksi yli kuusikymppisiksi, heiltä tuon ajattellumallin voi vielä ymmärtää, mutta valitettavasti näin ei ole. 

Vierailija
55/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täälä myös 3 tutkintoa ja koulutuksia ja kursseja takana liuta. Työssäni olen työllistänyt suurta joukkoa ihmisiä ja rahaa on liikkunut satoja miljoonia euroja työni läpi.

Veroja olen maksanut lähelle 1,5-2 miljonaa €

Nyt ollut tuettun muutaman vuoden, hip huraa 570€.

Oneksi on sukanvarressa €

Vierailija
56/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, miksi 50+ vuotias siskoni sai yhteen verkkokauppaan hyvän työpaikan ilta- ja viikonlopputyönä oman työnsä ohessa? Työ ei ole kovin hienoa ja upeaa, mutta kyllä siitäihan kohtuullinen palkka maksetaan.

Tyttäreni taas pitää välivuotta lukion jälkeen ja työkokemusta ei oikeastaan ollut, mutta hän ehti lähettää avoimiin myyjän paikkoihin kolme hakukirjettä, kun kahdesta paikasta ilmoitettiin, että heille pääsee.

Veljeni 19 vuotias poika lopetti syksyn kirjoituksiin lukion ja hän sai kolmessa päivässä itselleen työpaikan, jossa tulee työtunteja 30-40 h/vko. Sekään työ ei ole hohdokasta ja hienoa, mutta ihan kelpo työtä.

Itsellä taas on töitä vaikka vuorokauden ympäri, jos vaan tekisi. Olen yrittäjä. Sama muilla alan yrittäjillä, töitä riittäisi ihan vaikka kuinka. Tämäkään työ ei ole hienoa, mutta hyvin tällä elää.

Minullakin on sukulaisia ja tuttavia, jotka tekevät ei-niin-hohdokkaita töitä. Minä olen hakenut satoja töitä laidasta laitaan, mutta työnantajat eivät ole innostuneet viisikymppisestä - nyt jo melkein kuusikymppisestä - maisterista, joka hakee konttoriapulaisen tai autojensiirtelijän työtä. Luulevat varmaan, että häipyisin oman alani töihin heti, kun sellaista löytäisin. Eivätkä muuten ihan väärässä olekaan.

Taulukkopalkat ovat hinnoitelleet minut ulos omalta alaltani. Yrittäjyys ei ole vaihtoehto. Yksi nikama estää kaupan-, siivous- ja varastoalan työhön hakeutumisen.

Olisiko siskosi verkkotyöpaikassa tilaa toisellekin uudelle vakituiselle ja kokopäiväiselle työntekijälle? Sellainen kelpaisi minulle oikein hyvin, mutta eipä ole yhtään löytynyt.

Vierailija
57/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raha seuraa rahaa. Osta halvalla myy kalliila.

Jos ostaisi nigerialaista proteiinijuomaa ja myisi sitä täällä kovalla voitolla.

Vierailija
58/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitsi: ei Jumala laiskoja elätä, mutta valtio kyllä(lue: veronmaksajat)

Vierailija
59/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua oksettaa kaikki luuserit, jotka nostaa kaikki mahdolliset tuet tekemättä mitään vastineeksi. Jos tarkoitat esim. siivoushommilla paskaduunia, uskoisin että susta ei olisi edes siihen työhön. Pitäisi osata käyttää erilaisia koneita, tietää erilaiset pesuaineet ym. ja ennen kaikkea olla todella ahkera ja huolellinen. Toivottavasti tukien maksua kiristetään ja saajat joutuvat tekemään jotain tukea saadakseen. Ilmaista rahaa ei ole. Tuskin olet edes muuta opiskellut kuin peruskoulun läpäissyt heikosti. Turha valittaa, jos ei itse mitään viitsi tehdä. Kaikille ei voida maksaa aivokirurgin palkkaa... 🥴

Vierailija
60/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ne 150 000 työpaikkaa on. Listatkaa heti ne kaikki työpaikat. Kerran olin haastattelussa henkilöstöfirmassa niin ne sanoi että pääpaino on palkata ulkomaalaisia. Eivät juuri pyydä suomalaisia edes haastatteluun raksa alan töihin ja telakka alan töihin. Täällä raumalla on satoja ulkomaalaisia raksoilla ja telakalla varmaan 400 ulkomaalaista.