Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömät eivät ole laiskoja, töitä ei vain ole

Vierailija
22.11.2022 |

Työttömiä työnhakijoita lokakuussa yli 232000

Avoimia työpaikkoja oli samaan aikaan tarjolla 160500.

Näistä ikärasismin kohteita eli yli 50-vuotiaita työttömiä työnhakijoita oli 89 300.

Avoimia aloja valta osa sote:n piirissä eli veronmaksajien tarjoamia suojatyö paikkoja.

Kommentit (273)

Vierailija
221/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikös olisi kätevintä sitten lopettaa koko työttömyysetuuden maksaminen, jos töitä ei ole ja työttömyysetuutta saadakseen pitää töitä hakea. Helpompaa ja halvempaa yhteiskunnalle, kun töiden kokonaan puuttuessa ei tarvitse maksaa korvauksia.

No mitenkäs itse eläisit työttömänä. 

Otsikon mukaan ei ole töitä ja silti joka kuukausi muutama kymmenentuhatta ihmistä aloittaa uudessa työpaikassa, joten heille on töitä, työttömille ei. Tekisin kuten niin moni muukin eli hakisin töitä ja menisin töihin ja hyväksyisin sen, että työttömät eivät saa etuutta, joten minulle kelpaa työ.

Esimerkiksi Tanskassa työttömyysetuus ei ole subjektiivinen oikeus, siellä työtön ei saa etuutta, jos työ ei maita. Miksi ei onnistu Suomessa?

Miten mennään töihin kun kukaan ei palkkaa?

Varmasti nyt vähän myöhäistä, mutta jospa opettaisitte edes jälkikasvullenne, että pitäisi ehkä opiskella aikanaan jotain mistä maksetaan palkkaa?

No mulla on 3 koulutusta ja silti olen työtön.

Mitä koulutuksia sinulla on?

Mm. Laitoshuoltaja

Vierailija
222/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vaikka saisi niin miksi menisi? Sinkku mies ilman perhettä, ystäviä ja pilllua.

En edes omista mitään. Mitä järkeä? Ihan huvikseenko täyttäisin kapitalistien taskuja?

Ei kiitos. Ehkä jos olisi toinen elämä, olisin töissä. Tuskin koskaan tulen menemään töihin. Työkyvyttömyyseläkkeelle en pääse, koska en tietenkään edes kykene terveyskeskukseen menemään.

Tässä on sitä elämän asennetta."Ehkä jos olisi toinen elämä, olisin töissä." Et sä välttämättä silloinkaan olisi töissä.

Luetunymmärtäminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi oraakkeli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jollei millään työllisty, niin voi hankkia koulutuksen.

Mitä suosittelet 55 vuotialle inssille, työttömänä 6 vuotta?

Oman alasi töitä. T: ammattihitsaaja

Vierailija
224/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikko on kyllä vale!

Vierailija
225/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on mies niin raksalta saa apumiehenä töitä aina pk-seudulla.

Jos on nainen niin istuu lompakon päällä.

Kyllä sitä miehen persläpeä voipi kaupitella.

Vierailija
226/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää puhuko paskaa. Töitä kyllä on mutta ei halua mennä paskaduuniin kun saman saa ansio-tai työttömyyskorvauksena, päälle vielä muut mahdolliset tuet. 

Kerro paljonko tietojesi mukaan on perus työmarkkinatuki? Kyllä todellakin menisin ennemmin paskaduuniin.

Eikö tuo liene nettona jotain 600 euron verran.

Vierailija
227/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun tekee töitä, niitä pienempipalkkaisiakin, saat kokemusta, ja sitä taas tarvitaan kun hakee mahdollisesti uutta työpaikkaa. Työnantaja arvostaa henkilöä, joka on ollut työelämässä, edes yrittänyt. Tyhjä ansioluettelo pistää miettimään.

Ja vielä: tehdyistä työvuosista kertyy eläkettä, ei mikään vähäpätöinen asia. Eläkeiässä turha valittaa, jos ei mitään asian eteen ole tehnyt.

Minä olin töissä tauotta lähes 30 vuotta. Sitten työt loppuivat, mutta eipä ole näkynyt työnantajia, jotka olisivat arvostaneet työuraani sen vertaa, että olisivat ottaneet töihin. En saa niitä pienipalkkaisimpiakaan, joten ansioluetteloni täyttyy tyhjästä. Olisiko työnantajienkin välillä käytettävä aivojaan ja vilkaistava kokonaisuutta?

Kirjoitin aiemmin ketjussa tuosta juuri kun työnantajat ei kiinnitä huomiota siihen mitä hakija osaa ja mitä kokemusta hänellä on. Kiinnitetään vaan huomiota tyhjyyteen CV:ssä eikä siihen olennaiseen.

Tuossa linkki jos haluut lukea:

https://www.vauva.fi/comment/60714575#comment-60714575

Luin tuon kyllä.

Minun työllistymistäni haittaa myös aiempi yrittäjyyteni. Voisi luulla, että vuosikymmenen yksinyrittäjäkokemus alan kilpailusta, asiakkaista, menetelmistä, kehityksestä ynnä muusta olisi eduksi, mutta ei niin ole.

Vierailija
228/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Get on kirjoitti:

Näillä toimialoilla on tällä hetkellä eniten avoimia työpaikkailmoituksia Duunitorilla:

Ylimmässä eniten ja 3 ensimmäistä ovat suojatyöpaikkoja jotka maksetaan verorahoista, joten jokainen ymmärtää volyymin ja miksi verot korkealla.

Julkinen sektori ja järjestöt

Terveydenhuoltoala

Sosiaali- ja hoiva-ala

Rakennusala

Asiakaspalvelu

Teollisuus ja teknologia

Ravintola- ja matkailuala

Opiskelijoiden työpaikat

Myynti- ja kaupan ala

Asennus, huolto ja kunnossapito

Ja näistä töistä joita volyyminä vähemmän maksetaan suojatyöpaikat 3 ylintä, ei riitä vero tulot ja leikkauksia ei vihervasurit tee, kuin yhden yli 50 vuotiaiden eläkeputkennpoisto 🤯

Velkaa, korkojenkin maksut lisää velkaa, meno on, kuin pikavippi surffarilla

Mikä olisi sinun ratkaisusi tähän treveydenhoito/sosiaali/hoiva-alaongelmaan? Pitääkö nämä kaikki yksityistää? Löytyykö maksajia, vai annetaanko jengin kuolla vaan pois? Vain nuorilla, terveillä ja vahvoilla on oikeus elää?

Muuta Yhdysvaltoihin, siellä on sun ihanneyhteiskunta.

1. Asialliset työolosuhteet

2. Työn arvostus ja palkkauksen tarkistukset myös tärkeissä alemmisa tehtävissä.

3. Oppisopimuskoulutukset ( ovat onneksi köynnissä, mutta kohda 1 ja 2)

4. Pyrokratian muutos ulkomaalaisissa, ei kouluun vaan tutkinto näyte ja töihin, ei lääkäriä 2 vuodeksi opiskelemaan lähihoitajaksi.

Tässä muutama ajatus.

Vierailija
229/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilkeä yhteiskunta kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun tekee töitä, niitä pienempipalkkaisiakin, saat kokemusta, ja sitä taas tarvitaan kun hakee mahdollisesti uutta työpaikkaa. Työnantaja arvostaa henkilöä, joka on ollut työelämässä, edes yrittänyt. Tyhjä ansioluettelo pistää miettimään.

Ja vielä: tehdyistä työvuosista kertyy eläkettä, ei mikään vähäpätöinen asia. Eläkeiässä turha valittaa, jos ei mitään asian eteen ole tehnyt.

Minä olin töissä tauotta lähes 30 vuotta. Sitten työt loppuivat, mutta eipä ole näkynyt työnantajia, jotka olisivat arvostaneet työuraani sen vertaa, että olisivat ottaneet töihin. En saa niitä pienipalkkaisimpiakaan, joten ansioluetteloni täyttyy tyhjästä. Olisiko työnantajienkin välillä käytettävä aivojaan ja vilkaistava kokonaisuutta?

Kirjoitin aiemmin ketjussa tuosta juuri kun työnantajat ei kiinnitä huomiota siihen mitä hakija osaa ja mitä kokemusta hänellä on. Kiinnitetään vaan huomiota tyhjyyteen CV:ssä eikä siihen olennaiseen.

Aukko CV:ssä on pahempi, kuin kuppa värkissä, olet taudin saastuttama paska, etkä kelpaa enää mukaan yhteiskuntaan, haluamme sulkea sinut pois, kuin koulukiusaajat kiusatun!

Tää on niin totta, vaikka vertaus alatyyliä, niin faktaa puhut, itse kokenut "hyvä tyyppi"

Juu. mulla on ollu vajaan kahden vuoden sairausloma olkapääleikkauksen takia ja useampi määräaikainen työsuhde.

Kävin eräässä haastattelussa, niin multa kysittiin, että miksi mulla on noin paljon määräaikaisia työsuhteita.

Eli olettivat, että mä olen jokin "ongelma".

En kysellyt sen työn perään sen haastattelun jälkeen yhtään mitään. Eikä kiinnosta se firmakaan enää yhtään mitenkään :D

Vierailija
230/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oi oraakkeli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman alasi töitä. T: ammattihitsaaja

Kiitos, näin itsekkin ajatellut, molempia ammatteja tarvitaan ja ammatti mies (henkilö) on paikallan omanlaisessa työssään.

Kumpikaan ei ehkä olisi kyvykäs lähihoitajaksi, vaikka pääsisi 2 vuoden työhön koulutuksen kautta, jotkut vajaakit tietysti näkevät asiat suoraviivaisen yksinkertaisesti.

Vierailija
231/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

samatkokemukset kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aukko CV:ssä on pahempi, kuin kuppa värkissä, olet taudin saastuttama paska, etkä kelpaa enää mukaan yhteiskuntaan, haluamme sulkea sinut pois, kuin koulukiusaajat kiusatun!

Tää on niin totta, vaikka vertaus alatyyliä, niin faktaa puhut, itse kokenut "hyvä tyyppi"

Juu. mulla on ollu vajaan kahden vuoden sairausloma olkapääleikkauksen takia ja useampi määräaikainen työsuhde.

Kävin eräässä haastattelussa, niin multa kysittiin, että miksi mulla on noin paljon määräaikaisia työsuhteita.

En kysellyt sen työn perään sen haastattelun jälkeen yhtään mitään. Eikä kiinnosta se firmakaan enää yhtään mitenkään :D

Tottakai kysytään, miksei kysyttäisi?? Syitä voi siis olla vaikka mitä, pääasia on varmistaa, ettei kyseessä ole joku asennevammasta johtuva syy! Itse en todellakaan palkkaisi ihmistä joka kieltäytyy tuohon vastaamasta.

Vierailija
232/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein kaikissa tehtävissä, mitä olen hakenut nyt yli 3 vuoden aikana on ollut hakijoita n.40-130. ainoastaa 1 voi voittaa ja muut ovat luusereita ja laiskureita työssäkäyvien mielestä.

Tajuatteko oikeasti?

Ei töihin noin vain mennä, jos olet koulutettu, olut työelämässä, olet ollut organisaation keskiarvojen yläpuolisissa tehtävissä, niin kaikki hepposemnat työt ovat pystyssä, kun CV: tä rekryfirmat lukevat.

Vierailija
233/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai kysytään, miksei kysyttäisi?? Syitä voi siis olla vaikka mitä, pääasia on varmistaa, ettei kyseessä ole joku asennevammasta johtuva syy! Itse en todellakaan palkkaisi ihmistä joka kieltäytyy tuohon vastaamasta.

Tarkoitatko, että hakija kertoisi rehellisesti olevansa selkäänpuukottaja-kleptomaani-asennevammainen, eikä taiteilisi vastaukseksi jotakin yrityksen taloudellisesta tilanteesta, jonka vuoksi määräaikaisuutta ei voitu jatkaa?

Vierailija
234/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä on työttömyyskorvauksella hyllyttämässä tavaroita kaupoissa työkokeilussa.

Vakituisen työn omaavat alapeukuttaa, he on ihan pihalla. Työttömiä aktivoidaan senkin takia, että tietyn aikaa, kun on työttömänä niin valtio sakottaa kaupunkia eli kaupunki maksaa puolet työttömyyskorvauksesta niin kauan, että työtön on aktivoitu.

Mitä te sitten luulette, että työkkärissä tehdään? Tes-palkka työt on koko Suomen nähtävillä työkkärin sivuilla ja niitä hakevat myös ammatinvaihtajat eli ne, joilla on jo työpaikka.

Ei, vaan alapeukkuja tulee siitä, että sotket kaikki työtä koskevat ketjut kymmnenillä typerillä samansisältöisillä kommenteillasi. Kirjoita ne yhteen paikkaan ja häivy.

Ja miksi sinä kirjoitat täällä tyhmiä, et näytä tietävän työttömyydestä mitään.

Esim. sairaalassa työttömällä on sininen hoitajan asu. Miten näet kenen tilille tulee palkka ja kenelle työttömyyskorvaus?

Selittäisitkö mitä tarkoittaa "työttömällä on sininen hoitajan asu". Työttömiä hoitajia sairaalassa töissä 🙄

Vierailija
235/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä oma asennevammasi, oletko harkinnut terapiaa?

Vierailija
236/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän suuri osa työttömistä tietenkään ole laiskureita. Jos organisaatiomuutos saattuu omalle kohdalle tai työantaja menee konkkaan, niin työttömyyshän siitä seuraa.  Sitten haetaan uutta duunia, niin pitkään, että se löytyy - tai jos oma osaaminen on vanhenutnut, niin koulutuksen kautta jatkoon. 

Mutta palstavinkujathan eivät tee muuta kun vinkuvat. Kerran kuussa katsotaan tilastot ja tullaan tekemään tusina avausta, että sanoinhan minä - ei niitä työpaikkoja riitä ja kun olen työtön, niin joku muu saa työn, eli olenpa melkein pyhimys - tämä porukka on laiskaa. 

Ja edelleen, ei kai kukaan ole niin toope, että olettaa, että kaikki työpaikat pyörähtää virallisen työnvälitys tilaston kautta? Ai niin, suurin osa on. 

Minkä hemmetin koulutuksen kautta sinä tänä päivänä jatkoon menet? Millä ihmeellä sen koulutuksen ajan elämisen kuvittelet rahoittavasi? 

Vierailija
237/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi oraakkeli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on vielä ainakin 10 vuotta aikaa ennen eläkeikää. Olet ehkä opistoinssi kuten minä. Käy täydennyskoulutuksessa yliopistossa. Näin minä sain töitä kun olin ollut vuoden työttömänä, koulutus 2 vuotta. Tai hanki kokonaan uusi ammatti. Ammiksessa paljon varttuneempia alan vaihtajia, esim. maistereita. Kyllä ovat saaneet töitä jos osoittavat osaamisen työssäoppimisjaksoilla.

Vierailija
238/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä on kyllä mutta palkat on paskat. Miksi uhraisin omaa vapaa-aikaani jos en saa palkasta mitään kompensaatiota? Asumistuki, työmarkkinatuki ja vähän toimeentulotukea tekee lähes tonnin ja asumiskulujen jälkeen käteen jää 530e sekä hilut päälle. Jos yritys tarvitsee palavasti työntekijän, silloin heidän pitää olla valmiita maksamaan siitä, ei niin että minä maksan päästäkseni töihin.

Tukisysteemiä täytyy muuttaa jos tähän ongelmaan halutaan puuttua.

T. Toistaiseksi vapaaehtoisesti työtön

Vierailija
239/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko, että hakija kertoisi rehellisesti olevansa selkäänpuukottaja-kleptomaani-asennevammainen, eikä taiteilisi vastaukseksi jotakin yrityksen taloudellisesta tilanteesta, jonka vuoksi määräaikaisuutta ei voitu jatkaa?

Haastattelin yhdessä vaiheessa todella paljon porukkaa, olen kuullut niin paljon oikeasti sekopäisiä juttuja että oksat pois - ja sieltä vastaustyylistä aika usein kyllä selviää onko fiksu tyyppi kysessä. 

Vierailija
240/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi oraakkeli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko siis odotellut sohvalla maaten 6 vuotta että joku tulee kertomaan sinulle mitä kannattaisi tehdä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi