Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömät eivät ole laiskoja, töitä ei vain ole

Vierailija
22.11.2022 |

Työttömiä työnhakijoita lokakuussa yli 232000

Avoimia työpaikkoja oli samaan aikaan tarjolla 160500.

Näistä ikärasismin kohteita eli yli 50-vuotiaita työttömiä työnhakijoita oli 89 300.

Avoimia aloja valta osa sote:n piirissä eli veronmaksajien tarjoamia suojatyö paikkoja.

Kommentit (273)

Vierailija
201/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikuinen valitus että ei oo töitä ja ei löydy. Suurin osa työikäsistä on kuitenkin töissä. 

Työttömiä on 300 000, joista 90 000 aktivoituna.

Vierailija
202/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää puhuko paskaa. Töitä kyllä on mutta ei halua mennä paskaduuniin kun saman saa ansio-tai työttömyyskorvauksena, päälle vielä muut mahdolliset tuet. 

Jaa, senkö päättääkin työn hakija, kenet palkataan? Olen luullut työnantajan päättävän siitä. Eihän firmoihin edes pääse ilman kulkukorttia!

Työnantajat vinkuvat, ettei työntekijöitä löydy kotimaasta. Veikkaan että löytyy kunhan vilkaistaan TES:iä ja tarjotaan sen mukainen palkka. Jotkut on tarjonneet enemmänkin eikä heillä ole työvoimapulaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikuinen valitus että ei oo töitä ja ei löydy. Suurin osa työikäsistä on kuitenkin töissä. 

Tampereella on yli 20 000 työtöntä. Ne myyjän paikat on pian haettu.

Vierailija
204/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jollei millään työllisty, niin voi hankkia koulutuksen.

Mitä suosittelet 55 vuotialle inssille, työttömänä 6 vuotta?

Vierailija
205/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikös olisi kätevintä sitten lopettaa koko työttömyysetuuden maksaminen, jos töitä ei ole ja työttömyysetuutta saadakseen pitää töitä hakea. Helpompaa ja halvempaa yhteiskunnalle, kun töiden kokonaan puuttuessa ei tarvitse maksaa korvauksia.

No mitenkäs itse eläisit työttömänä. 

Otsikon mukaan ei ole töitä ja silti joka kuukausi muutama kymmenentuhatta ihmistä aloittaa uudessa työpaikassa, joten heille on töitä, työttömille ei. Tekisin kuten niin moni muukin eli hakisin töitä ja menisin töihin ja hyväksyisin sen, että työttömät eivät saa etuutta, joten minulle kelpaa työ.

Esimerkiksi Tanskassa työttömyysetuus ei ole subjektiivinen oikeus, siellä työtön ei saa etuutta, jos työ ei maita. Miksi ei onnistu Suomessa?

Miten mennään töihin kun kukaan ei palkkaa?

Varmasti nyt vähän myöhäistä, mutta jospa opettaisitte edes jälkikasvullenne, että pitäisi ehkä opiskella aikanaan jotain mistä maksetaan palkkaa?

No mulla on 3 koulutusta ja silti olen työtön.

Mitä koulutuksia sinulla on?

Vierailija
206/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Get on kirjoitti:

Näillä toimialoilla on tällä hetkellä eniten avoimia työpaikkailmoituksia Duunitorilla:

Ylimmässä eniten ja 3 ensimmäistä ovat suojatyöpaikkoja jotka maksetaan verorahoista, joten jokainen ymmärtää volyymin ja miksi verot korkealla.

Julkinen sektori ja järjestöt

Terveydenhuoltoala

Sosiaali- ja hoiva-ala

Rakennusala

Asiakaspalvelu

Teollisuus ja teknologia

Ravintola- ja matkailuala

Opiskelijoiden työpaikat

Myynti- ja kaupan ala

Asennus, huolto ja kunnossapito

Ja näistä töistä joita volyyminä vähemmän maksetaan suojatyöpaikat 3 ylintä, ei riitä vero tulot ja leikkauksia ei vihervasurit tee, kuin yhden yli 50 vuotiaiden eläkeputkennpoisto 🤯

Velkaa, korkojenkin maksut lisää velkaa, meno on, kuin pikavippi surffarilla

Mikä olisi sinun ratkaisusi tähän treveydenhoito/sosiaali/hoiva-alaongelmaan? Pitääkö nämä kaikki yksityistää? Löytyykö maksajia, vai annetaanko jengin kuolla vaan pois? Vain nuorilla, terveillä ja vahvoilla on oikeus elää?

Muuta Yhdysvaltoihin, siellä on sun ihanneyhteiskunta.

Vierailija
207/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jollei millään työllisty, niin voi hankkia koulutuksen.

Kysyin tästä työkkäristä, mulla on siis ei-työllistävä merkonomin tutkinto (2v8kk vanha) ja työkkäri ei anna mun opiskella uutta tutkintoa koska heidän mielestään mun tutkinto on työllistävä edelleen. No sekuntiakaan en ole merkonomina töitä tehnyt, vai vielä työllistävä. Katin paskat sanon minä.

Eli, opiskelu intoa löytyy, mutta työkkäriltä tuli jyrkkä EI.

Vierailija
208/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vaikka saisi niin miksi menisi? Sinkku mies ilman perhettä, ystäviä ja pilllua.

En edes omista mitään. Mitä järkeä? Ihan huvikseenko täyttäisin kapitalistien taskuja?

Ei kiitos. Ehkä jos olisi toinen elämä, olisin töissä. Tuskin koskaan tulen menemään töihin. Työkyvyttömyyseläkkeelle en pääse, koska en tietenkään edes kykene terveyskeskukseen menemään.

Vierailija
209/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää puhuko paskaa. Töitä kyllä on mutta ei halua mennä paskaduuniin kun saman saa ansio-tai työttömyyskorvauksena, päälle vielä muut mahdolliset tuet. 

No ei siihen päälle enää mitään muuta tukea tule. Vai mitä kuvittelet saavasi?

Vierailija
210/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työttömät ovat laiskoja" tai "Työttömät eivät ole laiskoja", yhtä tosia ja epätosia. On sekä laiskoja että ahkeria työttömiä, koskaan ei voi yleistää.

Vierailija
211/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei siihen päälle enää mitään muuta tukea tule. Vai mitä kuvittelet saavasi?

Asuntotuki?

eri

Vierailija
212/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kait niitä töitä löydy jos ollaan semmosella alalla josta on hankala työllistyä. Hommataan yliopistotason taide-alan koulutus ja sit ihmetellään kun töitä ei ole... Kouluttautukaa semmoselle alalle mistä on paremmat mahdollisuudet päästä töihin. Elämä vaatii kompromisseja eikä oman navan tuijottelua.

Vierailija
213/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No vaikka saisi niin miksi menisi? Sinkku mies ilman perhettä, ystäviä ja pilllua.

En edes omista mitään. Mitä järkeä? Ihan huvikseenko täyttäisin kapitalistien taskuja?

Ei kiitos. Ehkä jos olisi toinen elämä, olisin töissä. Tuskin koskaan tulen menemään töihin. Työkyvyttömyyseläkkeelle en pääse, koska en tietenkään edes kykene terveyskeskukseen menemään.

Tässä on sitä elämän asennetta."Ehkä jos olisi toinen elämä, olisin töissä." Et sä välttämättä silloinkaan olisi töissä.

Vierailija
214/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan elämäni ole jonkun siivous duunin 1300e arvoinen. Mieluumin harrastelen omia juttuja omilla päivärytmeillä. Ajatuskin, että pitäisi lähteä klo 7 aamulla räntäsateeseen etoo minua. Tarpeeksi palkkaa mielekkäästä työstä, niin harkitsen vakavasti.

Lähden kouluun. Noin 1700€/kk tulee rahaa käteen. Eikä tarvitse välittää yhtään mitään "aktiivimallista"

Jos opiskelee työttömyyskorvauksella niin siihen tarvitaan työkkärin lupa ja maksimi on 2 vuotta opiskelua, jos saa luvan.

Vuodenvaihteessa tää tiukkenee eli uuden ammatin opiskelu yhteiskunnan laskuun ei tule olemaan yhtä helppoa kuin nyt. Hieno uudistus!

Mitä jos sairastuu ja ei kykene enää omaan työhön, millä rahalla sitten kouluttaudutaan uudelleen?

Kuntoutustuki. Olen täysin työkyvytön omaan työhön tapaturman seurauksena ja olen ammatillisen kuntoutuksen piirissä.

Vierailija
215/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perspetteri päivitä lukusi. Noita ei usko enää kukaan. Työnhakija ei tarkoita työtöntä. Moni hakee uutta työtä vaikka on jo duunissa.

Työttömiä tämän päivän uutisen mukaan vain 162 000 (YLE). Työllisiä 66 000 enemmän kuin vuosi sitten ja työllisyysaste historian korkein 74,4 %. Jos käytettäisiin Sipilän kauden tilastointitapaa, luku olisi 75,4 %.

https://yle.fi/a/74-20005548

Vierailija
216/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Työttömät ovat laiskoja" tai "Työttömät eivät ole laiskoja", yhtä tosia ja epätosia. On sekä laiskoja että ahkeria työttömiä, koskaan ei voi yleistää.

Eikö, mistä pohjoismaisessa työnhaun keksimisessä sitten oli idea, jol ei lähtökohta oletus ollut työttömän laiskuus johon haluttiin muutos tällä?

Vierailija
217/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön mies 47 kirjoitti:

Missä ne 150 000 työpaikkaa on. Listatkaa heti ne kaikki työpaikat. Kerran olin haastattelussa henkilöstöfirmassa niin ne sanoi että pääpaino on palkata ulkomaalaisia. Eivät juuri pyydä suomalaisia edes haastatteluun raksa alan töihin ja telakka alan töihin. Täällä raumalla on satoja ulkomaalaisia raksoilla ja telakalla varmaan 400 ulkomaalaista.

Eikö ne muualta rekrytointi kuin henkilöstöfirman kautta? Ei omia rekryjä?

Vierailija
218/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan elämäni ole jonkun siivous duunin 1300e arvoinen. Mieluumin harrastelen omia juttuja omilla päivärytmeillä. Ajatuskin, että pitäisi lähteä klo 7 aamulla räntäsateeseen etoo minua. Tarpeeksi palkkaa mielekkäästä työstä, niin harkitsen vakavasti.

Lähden kouluun. Noin 1700€/kk tulee rahaa käteen. Eikä tarvitse välittää yhtään mitään "aktiivimallista"

Jos opiskelee työttömyyskorvauksella niin siihen tarvitaan työkkärin lupa ja maksimi on 2 vuotta opiskelua, jos saa luvan.

Luuletko että en tiedä tätä. Hoidin itseni sinne kouluun jo muutama kuukausi sitten, kun olin vielä töissä.

Eikä siihen mitään "lupaa" tarvita, sun vaan pitää hakea työvoimapoliittiseen koulutukseen.

Kyllä siihen lupa tarvitaan, mutta ilmeisesti olet vaikeasti työllistyvä.

Olen todella vaikeasti työllistyvä, jos mulle tarjotaan 10€/h palkkaa, kun ei se ole edes TES palkka, eikä vastaa millään tasolla osaamistani.

Mutta ei mun nyt tarvii mistää työllistymisestä murehtia kun saan melkein 100€/päivä työttömyyskorvausta kun menen sinne kouluun.

Ja arvaa miks saan sen satkun päivässä? No siks, kun mä olen ollut TÖISSÄ. Tesin mukaisella palkalla.

Vierailija
219/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on sitä elämän asennetta."Ehkä jos olisi toinen elämä, olisin töissä." Et sä välttämättä silloinkaan olisi töissä.

Eikä se sais siinä toisessakaan elämässä pillua.

Vierailija
220/273 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilkeä yhteiskunta kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun tekee töitä, niitä pienempipalkkaisiakin, saat kokemusta, ja sitä taas tarvitaan kun hakee mahdollisesti uutta työpaikkaa. Työnantaja arvostaa henkilöä, joka on ollut työelämässä, edes yrittänyt. Tyhjä ansioluettelo pistää miettimään.

Ja vielä: tehdyistä työvuosista kertyy eläkettä, ei mikään vähäpätöinen asia. Eläkeiässä turha valittaa, jos ei mitään asian eteen ole tehnyt.

Minä olin töissä tauotta lähes 30 vuotta. Sitten työt loppuivat, mutta eipä ole näkynyt työnantajia, jotka olisivat arvostaneet työuraani sen vertaa, että olisivat ottaneet töihin. En saa niitä pienipalkkaisimpiakaan, joten ansioluetteloni täyttyy tyhjästä. Olisiko työnantajienkin välillä käytettävä aivojaan ja vilkaistava kokonaisuutta?

Kirjoitin aiemmin ketjussa tuosta juuri kun työnantajat ei kiinnitä huomiota siihen mitä hakija osaa ja mitä kokemusta hänellä on. Kiinnitetään vaan huomiota tyhjyyteen CV:ssä eikä siihen olennaiseen.

Tuossa linkki jos haluut lukea:

https://www.vauva.fi/comment/60714575#comment-60714575

Aukko CV:ssä on pahempi, kuin kuppa värkissä, olet taudin saastuttama paska, etkä kelpaa enää mukaan yhteiskuntaan, haluamme sulkea sinut pois, kuin koulukiusaajat kiusatun!

Tää on niin totta, vaikka vertaus alatyyliä, niin faktaa puhut, itse kokenut "hyvä tyyppi"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän