Työttömät eivät ole laiskoja, töitä ei vain ole
Työttömiä työnhakijoita lokakuussa yli 232000
Avoimia työpaikkoja oli samaan aikaan tarjolla 160500.
Näistä ikärasismin kohteita eli yli 50-vuotiaita työttömiä työnhakijoita oli 89 300.
Avoimia aloja valta osa sote:n piirissä eli veronmaksajien tarjoamia suojatyö paikkoja.
Kommentit (273)
Mitenkä niin ei ole töitä? Minulla on jo vakipaikka ja huvikseni hain töitä toisaalta, olisin saanut paikan jos olisin ottanut uuden työn vastaan. Ei mitään ongelmia töiden saannissa. Kyllä se on laiskuus, mikä johtaa työttömyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
samatkokemukset kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilkeä yhteiskunta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tekee töitä, niitä pienempipalkkaisiakin, saat kokemusta, ja sitä taas tarvitaan kun hakee mahdollisesti uutta työpaikkaa. Työnantaja arvostaa henkilöä, joka on ollut työelämässä, edes yrittänyt. Tyhjä ansioluettelo pistää miettimään.
Ja vielä: tehdyistä työvuosista kertyy eläkettä, ei mikään vähäpätöinen asia. Eläkeiässä turha valittaa, jos ei mitään asian eteen ole tehnyt.Minä olin töissä tauotta lähes 30 vuotta. Sitten työt loppuivat, mutta eipä ole näkynyt työnantajia, jotka olisivat arvostaneet työuraani sen vertaa, että olisivat ottaneet töihin. En saa niitä pienipalkkaisimpiakaan, joten ansioluetteloni täyttyy tyhjästä. Olisiko työnantajienkin välillä käytettävä aivojaan ja vilkaistava kokonaisuutta?
Kirjoitin aiemmin ketjussa tuosta juuri kun työnantajat ei kiinnitä huomiota siihen mitä hakija osaa ja mitä kokemusta hänellä on. Kiinnitetään vaan huomiota tyhjyyteen CV:ssä eikä siihen olennaiseen.
Tuossa linkki jos haluut lukea:
https://www.vauva.fi/comment/60714575#comment-60714575Aukko CV:ssä on pahempi, kuin kuppa värkissä, olet taudin saastuttama paska, etkä kelpaa enää mukaan yhteiskuntaan, haluamme sulkea sinut pois, kuin koulukiusaajat kiusatun!
Tää on niin totta, vaikka vertaus alatyyliä, niin faktaa puhut, itse kokenut "hyvä tyyppi"
Juu. mulla on ollu vajaan kahden vuoden sairausloma olkapääleikkauksen takia ja useampi määräaikainen työsuhde.
Kävin eräässä haastattelussa, niin multa kysittiin, että miksi mulla on noin paljon määräaikaisia työsuhteita.
Eli olettivat, että mä olen jokin "ongelma".
En kysellyt sen työn perään sen haastattelun jälkeen yhtään mitään. Eikä kiinnosta se firmakaan enää yhtään mitenkään :D
Tottakai kysytään, miksei kysyttäisi?? Syitä voi siis olla vaikka mitä, pääasia on varmistaa, ettei kyseessä ole joku asennevammasta johtuva syy! Itse en todellakaan palkkaisi ihmistä joka kieltäytyy tuohon vastaamasta.
Tarkoitatko, että hakija kertoisi rehellisesti olevansa selkäänpuukottaja-kleptomaani-asennevammainen, eikä taiteilisi vastaukseksi jotakin yrityksen taloudellisesta tilanteesta, jonka vuoksi määräaikaisuutta ei voitu jatkaa?
Haastattelin yhdessä vaiheessa todella paljon porukkaa, olen kuullut niin paljon oikeasti sekopäisiä juttuja että oksat pois - ja sieltä vastaustyylistä aika usein kyllä selviää onko fiksu tyyppi kysessä.
Minä tunnen monta luonnevikaista öykkäriä, jotka näyttävät ja kuulostavat viimeisen päälle fiksuilta. Useimmat heistä ovat aktiivista myyntityötä tekeviä jakkupuku- tai kravattityyppejä.
Vierailija kirjoitti:
No eikös olisi kätevintä sitten lopettaa koko työttömyysetuuden maksaminen, jos töitä ei ole ja työttömyysetuutta saadakseen pitää töitä hakea. Helpompaa ja halvempaa yhteiskunnalle, kun töiden kokonaan puuttuessa ei tarvitse maksaa korvauksia.
Kyllä. Kansalaispalkka tilalle, Italiassa se on jo käytössä. Italiassa pitää olla maan kansalainen riittävän kauan saadakseen kansalaispalkkaa. Viisas päätös sekin.
Itse olen myös ollut kortistossa pääsin duuniin vielä kuin kouluttauduin uuten hommaan.
Turha on työttömiä syyllistää tilanteesta nykyään on pitkät horjoitteluJaksot opiskelijoilla
Työkokelijat vielä 9.ekunorja duunarit ei niin vain mennä palkka duuniin
FIlatovin taraja opetti kortiston porukan syömään Tyhjästä pöydästä.
Mika.rajala mikarajala
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan elämäni ole jonkun siivous duunin 1300e arvoinen. Mieluumin harrastelen omia juttuja omilla päivärytmeillä. Ajatuskin, että pitäisi lähteä klo 7 aamulla räntäsateeseen etoo minua. Tarpeeksi palkkaa mielekkäästä työstä, niin harkitsen vakavasti.
Lähden kouluun. Noin 1700€/kk tulee rahaa käteen. Eikä tarvitse välittää yhtään mitään "aktiivimallista"
Jos opiskelee työttömyyskorvauksella niin siihen tarvitaan työkkärin lupa ja maksimi on 2 vuotta opiskelua, jos saa luvan.
Vuodenvaihteessa tää tiukkenee eli uuden ammatin opiskelu yhteiskunnan laskuun ei tule olemaan yhtä helppoa kuin nyt. Hieno uudistus!
Näin ollen moni työvoimapulasta kärsivä ala jää sitten ilman työntekijöitä. Uudelleen kouluttautujat ovat niitä, joiden omalla alalla ei ole töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töitä kyllä on. Halua maksaa tehdystä työstä asiallinen palkka ei ole.
Onhan se ikävää, ettei vaikka infra-rakentamisen tai ict- alan palkat sulle riitä. Paljoko pitäisi laittaa, että perse nousee penkistä?
Ja jo ne aloituksess dissatut sote- alankin palkat pyörii siellä suomalaisten keskipalkkojen tasolla.
Eli paljon sulle pitäisi maksaa muita enemmän vai oiko näin, että ne koulut jäi käymättä ja täällä peruskoulupohjalla huudellaan huippuduunien perään?
Paljonko hintaa sun perseelläs on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikös olisi kätevintä sitten lopettaa koko työttömyysetuuden maksaminen, jos töitä ei ole ja työttömyysetuutta saadakseen pitää töitä hakea. Helpompaa ja halvempaa yhteiskunnalle, kun töiden kokonaan puuttuessa ei tarvitse maksaa korvauksia.
No mitenkäs itse eläisit työttömänä.
Otsikon mukaan ei ole töitä ja silti joka kuukausi muutama kymmenentuhatta ihmistä aloittaa uudessa työpaikassa, joten heille on töitä, työttömille ei. Tekisin kuten niin moni muukin eli hakisin töitä ja menisin töihin ja hyväksyisin sen, että työttömät eivät saa etuutta, joten minulle kelpaa työ.
Esimerkiksi Tanskassa työttömyysetuus ei ole subjektiivinen oikeus, siellä työtön ei saa etuutta, jos työ ei maita. Miksi ei onnistu Suomessa?
Miten mennään töihin kun kukaan ei palkkaa?
Varmasti nyt vähän myöhäistä, mutta jospa opettaisitte edes jälkikasvullenne, että pitäisi ehkä opiskella aikanaan jotain mistä maksetaan palkkaa?
No mulla on 3 koulutusta ja silti olen työtön.
Kannattiko opiskella taidetta ja kulttuuria?
Mikä ihmeen pelle täällä trollaa? Tiedoksi sulle idiootille, että eniten työttömiä on luonnontieteellisistä ja teknillisistä aloista valmistuneissa, ja ne harvat kulttuuri- ja muille harvinaisille aloille valmistuneet on pääsääntöisesti töissä.
TEMin tilastot on vahvasti eri mieltä, kun suhteutetaan työttömien määrä alalla työskenteleviin / alan koulutuksen hankkineisiin.
Ei pelkkä teknisen alan koulutus tarkoita juuri avoimien hommien olevan sopivia työtä hakijoille.
Voit hakea teknisen koulutuksen saanutta henkilöä kiertelevän kaupparatsun hommaan ja henkilö itse hakee esim. suunnittelu- tai laatuhommiin. Voi nähdä itsensä myös mahdollisesti tuotannon suunnittelussa.
Voi myös olla, että on liikaa liian alhaisen vastuun ja ammattinimikkeen paikkoja auki. Tekninen ihminen voi puolestaan olla korkeasti koulutettu DI tai tekniikan tohtori, jolla ennestään kokemusta erittäin vastuullisista ja vaativista tehtävistä.
Ite mieluummin treenaan potkunyrkkeilyä työpäivän verran työttömänä kuin tuhlaan aikaani matalalla palkalla rikastuttaakseni jotain muuta.
Teen omalla ajalla sitä missä olen hyvä. Eli hakkaamaan ja potkimaan ja punttaamaan autotallin syövereissä.
Se joka on erimieltä, ei uskalla olla erimieltä.
Miestyöttömät eivät olekaan. Lähinnä naisten ammateissa pulaa työvoimasta.
aikikkanapunts kirjoitti:
Ite mieluummin treenaan potkunyrkkeilyä työpäivän verran työttömänä kuin tuhlaan aikaani matalalla palkalla rikastuttaakseni jotain muuta.
Teen omalla ajalla sitä missä olen hyvä. Eli hakkaamaan ja potkimaan ja punttaamaan autotallin syövereissä.
Palkastahan tässäkin on kyse.
Ihmiset on työteliäitä ja ahkeroita itsessään myös työttöminä.
Jokainen tekee omia puuhiaan vaikka mikä olisi. Varmasti oikeanlaisesta palkkiosta työtkin maistuisi.
Vierailija kirjoitti:
aikikkanapunts kirjoitti:
Palkastahan tässäkin on kyse.
Ihmiset on työteliäitä ja ahkeroita itsessään myös työttöminä.
Jokainen tekee omia puuhiaan vaikka mikä olisi. Varmasti oikeanlaisesta palkkiosta työtkin maistuisi.
Ja OSTOVOIMASTA
Vierailija kirjoitti:
Mitenkä niin ei ole töitä? Minulla on jo vakipaikka ja huvikseni hain töitä toisaalta, olisin saanut paikan jos olisin ottanut uuden työn vastaan. Ei mitään ongelmia töiden saannissa. Kyllä se on laiskuus, mikä johtaa työttömyyteen.
Jos avoimet paikat on farmaseutti, sairaanhoitaja, laatoittaja, sähkömies, kirvesmies, rakennustarkastaja, hammaslääkäri, elinkeinokehittäjä ja toimintaterapeutti niin miten hitossa niihin voi edes hakea ilman koulutusta??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töitä kyllä on. Halua maksaa tehdystä työstä asiallinen palkka ei ole.
Onhan se ikävää, ettei vaikka infra-rakentamisen tai ict- alan palkat sulle riitä. Paljoko pitäisi laittaa, että perse nousee penkistä?
Ja jo ne aloituksess dissatut sote- alankin palkat pyörii siellä suomalaisten keskipalkkojen tasolla.
Eli paljon sulle pitäisi maksaa muita enemmän vai oiko näin, että ne koulut jäi käymättä ja täällä peruskoulupohjalla huudellaan huippuduunien perään?
Paljonko hintaa sun perseelläs on?
Eli soitat vain suutasi, sä mitään töitä ole hakemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos avoimet paikat on farmaseutti, sairaanhoitaja, laatoittaja, sähkömies, kirvesmies, rakennustarkastaja, hammaslääkäri, elinkeinokehittäjä ja toimintaterapeutti niin miten hitossa niihin voi edes hakea ilman koulutusta??
Lopettakaa nyt kuitenkin alkuun vaikka sen hokeminen, ettei töitä ole. Parempi olisi hokea, ettei ole osaamista. Yli vuoden ajan työvoimapula on koskettanut monia aloja. Toki se tilanne nyt muuttuu, kun inflaation takia talous sakkaa, mikä näkyy jo nyt rakentamisessa ja rakennusteollisuudessa.
Työnantajien ennakkoluulot ja asennevammat ovat kuvottava ilmiö, eivät yhtään tajua missä todellisuudessa nykyään eletään, vakituinen työ on harvinaisuus, pätkätyöt, silpputyö, vuokratyöorjuus on valtavirtaa, ja sitten muka ihmetellään aukkoja työhistoriassa vaikka itse ovat tällaisen työelämän tähän maahan luoneet!!!
Katsovatko työttömät oikeasti työpaikkoja ainoastaan työvoimatoimiston sivuilta? Kun eihän siellä ole kuin murto-osa työpaikoista. En ole koskaan hakenut mitään paikkaa mikä olisi siellä, kaikki työpaikkani ovat olleet Oikotiellä, Monsterissa, Linkedinissä tai jossain muussa palvelussa. Eihän suurin osa työnantajista HALUA ilmoittaa avoimista paikoistaan työvoimatoimiston kautta, jotta saavat mahdollisimman paljon oikeita hakemuksia.
Onko riski, että meillä on nyt turhaan työttöminä sellaisia, jotka eivät tajua hakea avoimia paikkoja oikeiden palveluiden kautta ja luulevat, ettei paikkoja ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa nyt kuitenkin alkuun vaikka sen hokeminen, ettei töitä ole. Parempi olisi hokea, ettei ole osaamista. Yli vuoden ajan työvoimapula on koskettanut monia aloja. Toki se tilanne nyt muuttuu, kun inflaation takia talous sakkaa, mikä näkyy jo nyt rakentamisessa ja rakennusteollisuudessa.
Kyllä noihin paikkoihin löytyy osaamista. Mutta kun yksi osaaja saa paikan, aika pitkä jono osaajia jää ilman.
Minun alallani (joka ei ole yksikään yllä mainituista) jokaista avointa paikkaa kohti on kymmeniä pätevyysvaatimukset täyttäviä hakijota ja tuplaten muita. Viimeisten neljän vuoden aikana minä olen ollut aina jollain muulla kuin ykkössijalla.
Voisiko joku tilasto- ynnä muuta matematiikkaa osaava kertoa, muuttuvatko minun työllistymismahdollisuuteni jokaisen hylsyn myötä huonommiksi vai paremmiksi? Minulle on selitetty, että kyllä se omalle kohdalle ennen pitkää osuu, mutta itse en ole siitä ihan varma.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Katsovatko työttömät oikeasti työpaikkoja ainoastaan työvoimatoimiston sivuilta? Kun eihän siellä ole kuin murto-osa työpaikoista. En ole koskaan hakenut mitään paikkaa mikä olisi siellä, kaikki työpaikkani ovat olleet Oikotiellä, Monsterissa, Linkedinissä tai jossain muussa palvelussa. Eihän suurin osa työnantajista HALUA ilmoittaa avoimista paikoistaan työvoimatoimiston kautta, jotta saavat mahdollisimman paljon oikeita hakemuksia.
Onko riski, että meillä on nyt turhaan työttöminä sellaisia, jotka eivät tajua hakea avoimia paikkoja oikeiden palveluiden kautta ja luulevat, ettei paikkoja ole?
Ei niitä töitä ole vaikka katsoisi mistä.
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko, että TE-toimiston asiakas ei olisi kuullut tuota litaniaa jokaiselta virkailijalta perätysten?
Niin tietenkin, koska sinäkin oletat, että minulla on "asennevamma". En haluu sulle töihin, koska sä suhtaudut muhun alentavasti.