Miksi toimeentulotuella elävät valittavat kaiken kalleudesta. Ovat onnellisessa asemassa.
Mikään ei ole heille kallista. Päinvastoin. Kaikki on heille ilmaista. Pisaraakaan hikeä ei ole valutettu ja raha tulee tilille.
Kommentit (584)
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukeen ovat oikeutettuja kaikki Suomen kansalaiset.
Jos kyseinen laskelma niin näyttää. Myös nämä työssäkäyvät, jotka itkevät, että jää vähemmän käteen vaikka raatavat kaiket päivät. He saavat tt-tukea jos laskelma niin näyttää. Sen kun hakemaan, tejkeään hakemuuksen, esittelemään tiliotteensa, näyttämään kuittinsa ja menonsa joka kuukausi ja selvittämään tarkasti jos on jotain epäselvää Kelan mielestä. Olet sitten koko ajan syynissä ja selittelet menosi eri virkailijoille.Lisäksi työssäkäyvät saavat tt-tukeen työtulovähennyksen, 150 euroa, eli jopa saavat tt-tukea 150 euroa enemmän kuin työttömät, eläkeläiset tms.
Voi sinä kedon pieni kukkanen. Et tiedä tt-tuesta sitten niin mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi tietämättömyyteni. Jos toimeentulotuella ei elä, niin millä sitten elävät ne ihmiset jotka ovat olleet mitään tekemättöminä jopa kymmeniä vuosia (en tarkoita sairaita tai vammansa vuoksi työkyvyttömiä, joilla lienee jokin eläke)?
Voin sinua hieman valistaa, sairailla ja vammaisilla ei ole läheskään kaikilla mitään eläkettä. Suomessa on nykyään todella vaikeaa saada työkyvyttömyyseläkettä vaikka toimintakyky olisi kuinka huono. Katsos kun vakuutuslääketiede on aivan villi länsi. Oirediagnoosi ei ole hyväksyttävä ja tämä on johtanut siihen että jopa sänkyyn hoidettava on katsottu työkykyiseksi. Itse olen ollut todella onnellisessa asemassa koska diagnoosini pystytään kuvantamalla toteamaan. Ja tiedän olevani onnekas, voisin aivan hyvin olla työkyvyttömänä työttömänä niin kuin moni muu. Ja tämä tulee ihmisille yleensä yllätyksenä, siis se että kun on työkyvytön niin eläkevakuutusyhtiön silmin et olekaan. He katsovat että työkykyä on jäljellä, tietenkään eivät kerro että mihin työhön.
Niin juuri. Nämä työkyvyttömät työttömät joutuvat roikkumaan työkkärin, tai millä nimellä nykyisin onkaan, listoilla, täyttämään joka kuukausi työttömyyshakemuksen ja saavat joko peruspäivärahan ta työmarkkinatuen. Joka tapauksessa hyvin pienen rahasumman.
Pakkohan siihen on hakea lisäksi jotain tukea.
Ei tämä elämä ole kaikille niin ruusuista kuin joskus luullaan tai jossain vääriin tietoihin petustuvissa artikkeleissa annetaan ymmärtää.
Tt-tukikin on vaikeampaa saada kuin luullaan.
En ole kyllä ikinä ymmärtänyt sitä, että jos saa saman rahan kotona maatessa, kuin töissä käydessä, niin miten ihmeessä joku valitsee sen kotona makaamisen????? Mulle se on ihan käsittämätöntä!!!!
Itse ajattelin siinä tilanteessa ollessani, että tietenkin menen mieluummin pienipalkkaiseen työhön (omassa tapauksessani siivoojaksi) ja pyrin siitä sitten ylöspäin (enkä tarkoita halveksua siivoustyötä vaan ylöspäin palkka-asteikolla ja kohti sitä henkilökohtaista tavoitettani).
Näin säilytin omanarvontunteeni!!!!!! En olisi millään kehdannut sanoa, että olen työttömänä toimeentulotuella, kun töitä on tarjolla!
Vaikea niitä töitä on löytää, jos CV:ssä on vuosien tauko, jossa ei ole tehty yhtään mitään. Itsekin ottaisin työnantajana töihin sen, joka on tehnyt edes jotain töitä!
Erikseen on sitten ne, jotka OIKEASTI eivät kykene töihin!
Minä en ole kuullut kenenkään valittavan. Ei kai voi yleistää. Toivon kovasti, että joku osaisi auttaa heitä elämässä eteenpäin, että he saisivat palkkatyöllä toimeentulon ja joskus eläkkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elin opiskelijana yhden kesän tt tuella ja oli helppoa. Sossu maksoi mun 500 euron vuokran ja lääkkeet hain apteekista ilmaiseksi. Sain lisäksi 500 euroa käyttörahaa mikä riitti hyvin. En kokenut itseäni köyhäksi todellakaan. Ei tt tuella elävän elämä kovin köyhää ole kun ei tarvitse maksaa edes omaa asumistaan ja vielä saa rahan kaikkeen välttämättömään.
N26
Jos et ole pystynyt nostamaan opintolainaa kesänajalta ,on sinun pitänyt mennä ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi ,ja olet saanut työttömyys etuutta.asumistuki on ollut yleinen asumistuki joka on 80% ja näiden summien jälkeen on maksettu toimeentulotukea mutta pelkkää toimeentulotukea et ole voinut saada.lääkkeet reseptilääkkeitä.näin olen ymmärtänyt asian.kelan sivuilta löytyy tietoa
Toimeentulotukea ei saa jos ei nosta opintolainaa ellei siihen ole este. tämä kelan sivulta.
Miksei ap jättäydy tukielätiksi, jos noin käy kateeksi?
Suostuisitko sinä tekemään toimeentulotukeasi vastaan edes jotain työn tapaista jos sinulle sellaista järjestetään ja tarjotaan?
Vierailija kirjoitti:
En ole kyllä ikinä ymmärtänyt sitä, että jos saa saman rahan kotona maatessa, kuin töissä käydessä, niin miten ihmeessä joku valitsee sen kotona makaamisen????? Mulle se on ihan käsittämätöntä!!!!
Itse ajattelin siinä tilanteessa ollessani, että tietenkin menen mieluummin pienipalkkaiseen työhön (omassa tapauksessani siivoojaksi) ja pyrin siitä sitten ylöspäin (enkä tarkoita halveksua siivoustyötä vaan ylöspäin palkka-asteikolla ja kohti sitä henkilökohtaista tavoitettani).
Näin säilytin omanarvontunteeni!!!!!! En olisi millään kehdannut sanoa, että olen työttömänä toimeentulotuella, kun töitä on tarjolla!
Vaikea niitä töitä on löytää, jos CV:ssä on vuosien tauko, jossa ei ole tehty yhtään mitään. Itsekin ottaisin työnantajana töihin sen, joka on tehnyt edes jotain töitä!
Sinulla on väärä käsitys eri tukien määrästä,toinen tuki pienentää toista tukea ja se toimeentulotuki ei ole edelleenkään 530 e/kk.kelan sivuilta saat oikeaa tietoa.kokoaikatyöstä jää aina enempi rahaa kuin että olisi tukien varassa.matalapalkka alalla olevilla on myös mahdollista saada toimeentulotukea ,laki määrittelee asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukeen ovat oikeutettuja kaikki Suomen kansalaiset.
Jos kyseinen laskelma niin näyttää. Myös nämä työssäkäyvät, jotka itkevät, että jää vähemmän käteen vaikka raatavat kaiket päivät. He saavat tt-tukea jos laskelma niin näyttää. Sen kun hakemaan, tejkeään hakemuuksen, esittelemään tiliotteensa, näyttämään kuittinsa ja menonsa joka kuukausi ja selvittämään tarkasti jos on jotain epäselvää Kelan mielestä. Olet sitten koko ajan syynissä ja selittelet menosi eri virkailijoille.Lisäksi työssäkäyvät saavat tt-tukeen työtulovähennyksen, 150 euroa, eli jopa saavat tt-tukea 150 euroa enemmän kuin työttömät, eläkeläiset tms.
Voi sinä kedon pieni kukkanen. Et tiedä tt-tuesta sitten niin mitään.
Anteeksi, mutta mihin perusta tuon lauseesii. Mikä oli väärin?
Olen kyllä kedon kukkanen, mutta kuitenkin jo vähän rupsahtanut pienellä eläkkeellä elävä yksinasuva vanhuuseläkeläinen.
Olen joutunut asioimaan Kelan yms. tahojen kanssa kyllä ja tiedän mitä se maailma on. Se on raakaa ja kylmää.
En saa tt-tukea, juuri niihn laskelmiin perustuen. Koska eläkkeeni jää muutamaa ropoa yli sen laskelman.
Kirjoitin siis: jos laskelma niin näyttää. Jos laskelma näyttää ettet saa niin sitten et saa. Mutta kaikki voivat kokeilla ja hakea, ei sille ole estettä, sitä tarkoitin. Kannattaa kokeilla jos kadehdittaa.
Myös ne työssäkäyvät ihmiset. Ei se ole meille pelkälle rupusakille. Jos työssäkäyvälle tulee hylky, niin silloin ei ole hyväksyttyjä menoja tarpeeksi tai palkka on suurempi kuin hyväksytyt menot.
Tulee niitä hylkyjä meille köyhillekin.
Autokuluja, asuntolainan lyhennyksiä tai kulutusluottoja yms. ei yleensä hyväksytä. Niitähän usein on työssäkäyvillä. Eikä oikein muutakaan omaisuutta, säästöjä tai sijoituksia saa olla.
Pitää olla oikeasti köyhä eikä vain luulla olevansa köyhä tai vähissä rahoissa.
Se toimii niin vauvasta vaariin.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi on ne, jotka ei vain hakemisestaan huolimatta kelpaa työnantajille.
Mutta ei rahaa saadakseen tarvitse maata kotona. Saa olla aktiivisempikin, kunhan vähän katsoo, mitä tekee. Esimerkiksi kirjaston käyttö on sallittua, ja jopa muutaman kansalaisopiston kurssin voi ottaa viikko-ohjelmaansa. Kuorossa saa laulaa, kunhan ei tienaa sillä mitään. Kävelyllä saa käydä, hiihtämässäkin jos on lunta, ja kuntosalilla. Kotitarpeiksi kalastus ja marjastus hyväksytään. Kunhan vain pidät huolen, että olet työmarkkinoiden käytettävissä! Vapaaehtoistöitä sen sijaan on syytä kartella, niistä voidaan katsoa että estävät työllistymisesi. Luvattomasta opiskelusta puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Suostuisitko sinä tekemään toimeentulotukeasi vastaan edes jotain työn tapaista jos sinulle sellaista järjestetään ja tarjotaan?
Jos teen työn tapaista, niin minulle kuuluu maksaa siitä palkkaa, ja kaikki muut työsuhteen edut päälle.
Eli palkatkaa vain! Olen valmis tekemään mitä vain mihin pystyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaanko muualla maailmassa kuin Suomessa yhtä kateellisia ja katkeria köyhille?
Muualla maailmassa ei väkisin riistetä työtä tekevien selkänahasta yhtä suurta osaa palkasta niille köyhille.
Kuka sua estää lopettamista työt ja alkamaan kelan ja työkkärin armoille?
Kunnia. Itsekunnioitus, rehellisyys, halu kantaa kortensa kekoon. Mitä näitä nyt on...
Toimeentulotukien varassa elävät valittavat sen takia , kun eivät ota vastuuta omasta elämästään, vaan aina muiden pitäisi huolehtia heistä.
Itse en ole kuullut enkä nähnyt toimeentulotukiasiakkaiden valittavan missään. Enemmän näyttävät edelleen valittavan ne jotka ovat töissä, ja veroissa maksavat tukiasiakkaiden elämisen. Kukaan valittaja ei silti ole valmis vaihtamaan osia tukiasikkaan kanssa. Kai sekin kertoo jotain siitä kuinka vakavasti he puhuvat Kelan tuista?
Tosiasia on, jos kallistuvat hinnat ovat kiristäneet pienituloisten työntekijöiden taloutta, kiristää se jossain määrin myös toimeentulotukiasiakkaiden taloutta. Eikö sitä saisi sanoa ääneen? Eikö siitä saisi kertoa?
T: Kohta kolme kuukautta syönyt halvinta jauhelihaa. Punalaputettua jos on löytynyt.
Siinähän sitä on aikaa metsästää punalaputettuja tuotteita kun ei työt haittaa tätä harrastusta.
Itse olen 3kk vähentänyt lihansyöntiä, jotta rahat riittäisi, soijarouhe on paljon halvempaa kuin jauheliha ja myös säilyvyys on hyvä.
Miltäköhän se näyttäisi, kun kiertelisi jatkuvasti ruokakauppoja ostamatta mitään. 🤣
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/3d6f6d00-7a60-419c-9f2d-897466ff1b57
Yhteiskunnassa on vika, ei minussa.
Olen yrittänyt miettiä, miksi minulla ei ole sitä työtä, mutta monella muulla on.
Hoitoalalla on joissakin ammateissa pulaa työntekijöistä, mutta sieltä Annen kokemukset eivät ole hyviä.
Olen sitä sen verran tehnyt, etten koe siellä toimittavan eettisesti oikein. En halua tehdä sellaista työtä. Olen myös jo nuorena valinnut toisen alan.
Sanoin työvoimatoimiston virkailijalle, etten voinut tehdä töitä sellaisiin aikoihin, Anne kertoo.
Sen jälkeen ei ole tarjottu mitään, kun he totesivat, että voin ottaa vastaan vain päivätyötä.
Niin... yhteiskunnan vikahan tämä on.
Tuo on kummallinen lehtijuttu. Annen ansioluettelo on sekä opintojen että töiden osalta repaleinen. Yhtä repaleinen on itse artikkeli, jossa on omituisia, irrallisia pätkiä:
"Kun Anne oli aloittanut opiskelun, kaikista oli tulossa ekonomeja. Kun hän valmistui, kaikista tuli kauppatieteidenmaistereita, jotka voivat ostaa ekonomin arvon."
Mitä sitten? Valmistuin minäkin filosofian kandidaatiksi ja sain pikkusummalla filosofian maisterin todistuksen saman kirjekuoren kyydissä.
"Lukion jälkeen Anne haki opiskelemaan kauppakorkeakouluun. Lisäksi hän haki yliopistoon lukemaan englantia ja vielä kolmanteenkin paikkaan."
Mikä on syy siihen, ettei näin yksityiskohtaisessa jutussa mainita nimeltä sitä kolmatta paikkaa?
"– Suoritin Cambridgen yliopistossa kielitutkinnon, jolla olisin päässyt englantilaiseen yliopistoon, Anne kertoo."
Nämä "tutkinnot" ovat ihan tavallisia kielikursseja, joita järjestävä firma on Cambridgen yliopiston omistuksessa. Hyvin niitä markkinoidaan, mutta silti on noloa esitellä niitä esimerkiksi ansioluettelon tutkinnot-kohdassa.
"Se ei ollut oikein minun maailmaani."
Aika moni tekee työtä alalla, jota ei oikein koe omaksi maailmakseen. Palkkansa eteen.
"Annen nimi on muutettu aiheen arkaluontoisuuden vuoksi."
Eikä ihme. En minäkään haluaisi nimeäni tuollaiseen artikkeliin.
Mitä siellä Annen CV:ssä muuten oikein lukee? Mihin osa-aika-asiantuntijatöihin hän on päässyt tuolla työkokemuksella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on väärä käsitys eri tukien määrästä,toinen tuki pienentää toista tukea ja se toimeentulotuki ei ole edelleenkään 530 e/kk.kelan sivuilta saat oikeaa tietoa.kokoaikatyöstä jää aina enempi rahaa kuin että olisi tukien varassa.matalapalkka alalla olevilla on myös mahdollista saada toimeentulotukea ,laki määrittelee asiat.
Toinen tuki tosiaan vähentää toista. Kaikki tulot lasketaan tt-tukilaskelmassa yhteen. Jos saa asumistukea niin se lisätään laskelmaan tuloksi.
Olen samaa mieltä, kokopäuvätyöstä saa enemmän rahaa.
Jos on tt-tuella ei koskaa saa rahaa enempää kuin sen noin 500 euroa. Ei voi suunnitella tai sumlia oikein mitään kun tuo summa menee aina kuukauden menoihin. Suunnitteluvara on hyvin pieni.
Kun saa edes jonkinlaisen tilin työstä niin kuitenkin ierralla on suurempo potti mitä sitten pystyy jakamaan paremmin. Jos jossain kuussa haluaa ostaa jotain kalliimpaa, niin voi seuraavassa kuussa sitten taas kompensoida kulua.
Tt-tuella ei voi ostaa kuin ihan perusasioita. Tietenkin se on tarkoitettukin niin, mutta elämä on silloin paljon suppeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaanko muualla maailmassa kuin Suomessa yhtä kateellisia ja katkeria köyhille?
Muualla maailmassa ei väkisin riistetä työtä tekevien selkänahasta yhtä suurta osaa palkasta niille köyhille.
Kuka sua estää lopettamista työt ja alkamaan kelan ja työkkärin armoille?
Kunnia. Itsekunnioitus, rehellisyys, halu kantaa kortensa kekoon. Mitä näitä nyt on...
Toimeentulotukien varassa elävät valittavat sen takia , kun eivät ota vastuuta omasta elämästään, vaan aina muiden pitäisi huolehtia heistä.
Itse en ole kuullut enkä nähnyt toimeentulotukiasiakkaiden valittavan missään. Enemmän näyttävät edelleen valittavan ne jotka ovat töissä, ja veroissa maksavat tukiasiakkaiden elämisen. Kukaan valittaja ei silti ole valmis vaihtamaan osia tukiasikkaan kanssa. Kai sekin kertoo jotain siitä kuinka vakavasti he puhuvat Kelan tuista?
Tosiasia on, jos kallistuvat hinnat ovat kiristäneet pienituloisten työntekijöiden taloutta, kiristää se jossain määrin myös toimeentulotukiasiakkaiden taloutta. Eikö sitä saisi sanoa ääneen? Eikö siitä saisi kertoa?
T: Kohta kolme kuukautta syönyt halvinta jauhelihaa. Punalaputettua jos on löytynyt.
Siinähän sitä on aikaa metsästää punalaputettuja tuotteita kun ei työt haittaa tätä harrastusta.
Itse olen 3kk vähentänyt lihansyöntiä, jotta rahat riittäisi, soijarouhe on paljon halvempaa kuin jauheliha ja myös säilyvyys on hyvä.
Miltäköhän se näyttäisi, kun kiertelisi jatkuvasti ruokakauppoja ostamatta mitään. 🤣
Jos se noin paljon hupia tuottaa katselijoille, niin mikäpä kierrellessä! Sehän on suorastaan yleishyödyllinen tehtävä sitten, kun ei niin paljon muita naurunaiheita näinä aikoina ole.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole kuullut kenenkään valittavan. Ei kai voi yleistää. Toivon kovasti, että joku osaisi auttaa heitä elämässä eteenpäin, että he saisivat palkkatyöllä toimeentulon ja joskus eläkkeen.
Kiitos! Siihen tässä tähdätään. Toki olen siitä onnellisessa asemassa että voin tähdätä. Kaikki eivät ole, ja olen heille tulevasta palkastani enemmän kuin iloinen maksamaan sen pienen osasen jonka saavat. Meillä pitää olla yhteinen Suomi ja siinä yhteistä kelkkaa vetävä kansa. Jos jollain pienellä osalla uupuu niin heidät me kannamme.
Siihen perustuu meidän vapaus, vapaan markkinatalouden ja sosiaalihuollon yhdistymään. En siedä sitä että jotkut haluavat Suomesta tehdä kehitysmaan jossa ollaan kodittomana kadulla.
Vierailija kirjoitti:
Suostuisitko sinä etsimään tietoa siitä mikä on toimeentulotuki, jos minä annan sinulle 5e pienestä työttömyyskorvauksestani?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuen pitäisi olla vain tilapäinen tuki ja se pitäisi kyetä jollakin keinolla estämään, että sen varassa elämisestä tulee jatkuva tapa. Vähentäisi varmaan halukkuutta roikkua toimeentulotuen varassa jos palattaisiin aikaan entiseen jolloin suoranaista rahaa ei jaettu vaan sosiaalihuolto maksoi tietyt elämiselle tähdelliset laskut suoraan saajalle ja ruokaa varten jaettiin ostokortteja (käteisenä saisi vain joitakin kymppejä omavaltaiseen käyttöön).
Tai jos järjestettäsiin toimeentuloasiakkaille huoltaja, joka hoitaa heidän raha-asiansa? Etteivät vaan käytä väärin, tai "väärin" saamiaan tukia?
Olen ollut pitkään toimeentulotuella. Tiedän tapauksia, joilla ne tuet oikeasti menee kaljaan ja päihteisiin, käyvät sit ruokansa ruokajonosta tai ovat syömättä. Se on heidän valinta mihin se menee. Tiedän myös, että osa elää hyvinkin niukkaa elämää ja säntillisesti säästääkseen kympin sieltä täältä ja itsekin syön vain kerran päivässä. Sit siitä säästetään esim harrastuksiin ja lemmikin ylläpitoon, pihistellään itseltä, että on varaa johonkin. Ja sit pitää vielä kantaa syyllisyyttä, kun onkin onnistunut säästämään vaikka sata euroa.
Ja nää, jotka siitä onnistuu säästämään pahan päivän varalle vaikka syömistä niukentamalla jne ovat niitä pahimpia rikollisia. Jos kesällä mennään metsään ja laitetaan mustikkarahat säästöön niin sit huudetaan, että se on väärin ja tuet pois. "No myy jotain kirpparilla!". No mitä järkeä, kun se otetaan tuesta pois, eli sama antaa ilmaiseksi.
Ikinä ei mene kenenkään mielestä oikein, kun ei täällä saa edes yrittää.
Ja oikeasti tässä maassa on työttömyysturvaa, opintotukea, vammaistukea, sitäsuntätä-tukea ja samoista varoista ne maksetaan, miksi just toimeentulotukilaisia pidetään alimpana saastana?
Minä en todellakaan halua tätä, minä haluan olla terve ja takaisin töihin!!
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukeen ei edelleenkään ole oikeutettu iso prosentti väestöstä, vaikka saisi jotain tukea. Ja tiedoksesi että työttömyystuella olevat ihmiset saattaa käydä ihan töissä, ja siitä maksetaan huikeat 9e per päivä. Ja sinä valitat näille ihmisille pikkuprinssipalkkasi veroista.
Tietämättömyys on niin autuasta. Saa olla kuin vainaja hautajaisissaan. Kaikki muut kärsivät mutta itse on tietämätön mistään.
Jos et ole pystynyt nostamaan opintolainaa kesänajalta ,on sinun pitänyt mennä ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi ,ja olet saanut työttömyys etuutta.asumistuki on ollut yleinen asumistuki joka on 80% ja näiden summien jälkeen on maksettu toimeentulotukea mutta pelkkää toimeentulotukea et ole voinut saada.lääkkeet reseptilääkkeitä.näin olen ymmärtänyt asian.kelan sivuilta löytyy tietoa