Miksi toimeentulotuella elävät valittavat kaiken kalleudesta. Ovat onnellisessa asemassa.
Mikään ei ole heille kallista. Päinvastoin. Kaikki on heille ilmaista. Pisaraakaan hikeä ei ole valutettu ja raha tulee tilille.
Kommentit (584)
Vierailija kirjoitti:
Suostuisitko sinä tekemään toimeentulotukeasi vastaan edes jotain työn tapaista jos sinulle sellaista järjestetään ja tarjotaan?
Mä kävin vuosia "työtoiminnassa" 9e/pvä. Suostuisitko sinä itse työskentelemään tuolla liksalla?
Miksi työttömän pitää työskennellä ilman palkkaa kun sinäkään et sitä varmaan tekisi?
Toimeentulotuessa ei huomioida esim. lainoja menona. Siitä ei jää välttämättä käteen juurikaan, kaikki kallistuu ja sitä ei huomioida missään.
Suomessa on niin alipalkattuja aloja, että työssäkäyväkin saattaa joutua luukulle. Kaikki eivät myöskään saa kokoaikaista työtä, esim. palvelualoilla. Turha siis tuomita, saajia on monenlaisia ja usein se on väliaikaista. Monella lapsia myös.
Eri asia on nämä sossu ammattilaiset, jotka eivät koskaan halua osallistua yhteiskunnan toimintaan ja kaikki halutaan ilmaiseksi aina. Onneksi taitaa olla vähemmistö näitä.
Meillä tulee olemaan kurjalisto. Ihmisten hampaat mätänevät päähän elleivät ole työterveydenhuollon piirissä, sillä köyhä tuilla elävä ei enää saa kunnallisia hammaslääkäripalveluja. Eikä kohta enää lääkäripalvelujakaan, joten sairaudet jäävät hoitamatta. Kaikkiin vaivoihin suositellaan yksityisiä palveluja, joihin saa jonkun "setelin", mikä tarkoittaa käytännössä sitä että menet ja maksat vähistä varoista perus hammashuollon yksityisellä sektorilla ja kunta "korvaa" siitä pienen prosentin.
Tämä on uusi Suomalainen hyvinvointivaltio. Että kadehtikaa rauhassa paria satasta joilla jotkut elää. Läntisen pallonpuoliskon typerin kansa!
Vierailija kirjoitti:
Jos englantilaisen paperintaittotaiteen maisterinohjelma ei tuonutkaan työpaikkaa, mene siivoojaksi tai kouluttaudu uudelleen.
Ei työttömänä saa noin vain omin päin ruveta kouluttautumaan. Siihen pitää olla työkkärin lupa. Eikä sitä suinkaan välttämättä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaanko muualla maailmassa kuin Suomessa yhtä kateellisia ja katkeria köyhille?
Muualla maailmassa ei väkisin riistetä työtä tekevien selkänahasta yhtä suurta osaa palkasta niille köyhille.
Kuka sua estää lopettamista työt ja alkamaan kelan ja työkkärin armoille?
Kunnia. Itsekunnioitus, rehellisyys, halu kantaa kortensa kekoon. Mitä näitä nyt on...
Toimeentulotukien varassa elävät valittavat sen takia , kun eivät ota vastuuta omasta elämästään, vaan aina muiden pitäisi huolehtia heistä.
Itse en ole kuullut enkä nähnyt toimeentulotukiasiakkaiden valittavan missään. Enemmän näyttävät edelleen valittavan ne jotka ovat töissä, ja veroissa maksavat tukiasiakkaiden elämisen. Kukaan valittaja ei silti ole valmis vaihtamaan osia tukiasikkaan kanssa. Kai sekin kertoo jotain siitä kuinka vakavasti he puhuvat Kelan tuista?
Tosiasia on, jos kallistuvat hinnat ovat kiristäneet pienituloisten työntekijöiden taloutta, kiristää se jossain määrin myös toimeentulotukiasiakkaiden taloutta. Eikö sitä saisi sanoa ääneen? Eikö siitä saisi kertoa?
T: Kohta kolme kuukautta syönyt halvinta jauhelihaa. Punalaputettua jos on löytynyt.
Siinähän sitä on aikaa metsästää punalaputettuja tuotteita kun ei työt haittaa tätä harrastusta.
Itse olen 3kk vähentänyt lihansyöntiä, jotta rahat riittäisi, soijarouhe on paljon halvempaa kuin jauheliha ja myös säilyvyys on hyvä.
Miltäköhän se näyttäisi, kun kiertelisi jatkuvasti ruokakauppoja ostamatta mitään. 🤣
Jos se noin paljon hupia tuottaa katselijoille, niin mikäpä kierrellessä! Sehän on suorastaan yleishyödyllinen tehtävä sitten, kun ei niin paljon muita naurunaiheita näinä aikoina ole.
Lähinnä mietin kauppojen kassoja, myymälävartijoita ja myymäläetsiviä, että jos kiertelisi, niin monennenko kierroksen jälkeen kiertelijä otetaan automaattisesti sivuun tarkastettavaksi ja kuinka usein syyniin päätyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukeen ovat oikeutettuja kaikki Suomen kansalaiset.
Jos kyseinen laskelma niin näyttää. Myös nämä työssäkäyvät, jotka itkevät, että jää vähemmän käteen vaikka raatavat kaiket päivät. He saavat tt-tukea jos laskelma niin näyttää. Sen kun hakemaan, tejkeään hakemuuksen, esittelemään tiliotteensa, näyttämään kuittinsa ja menonsa joka kuukausi ja selvittämään tarkasti jos on jotain epäselvää Kelan mielestä. Olet sitten koko ajan syynissä ja selittelet menosi eri virkailijoille.Lisäksi työssäkäyvät saavat tt-tukeen työtulovähennyksen, 150 euroa, eli jopa saavat tt-tukea 150 euroa enemmän kuin työttömät, eläkeläiset tms.
Mä olen työtön ja en ole oikeutettu toimeentulotukeen.
Olet oikeutettu jos laskelmat niin näyttää. On olemassa sitten joku syy miksi et saa.
Oikeus on hakea, mutta tuen saaminen ei ole itsestäänselvyys, mutta kaikki voivat sitä hakea.
Vaikka miljonäärit, jos huvittaa kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaanko muualla maailmassa kuin Suomessa yhtä kateellisia ja katkeria köyhille?
Muualla maailmassa ei väkisin riistetä työtä tekevien selkänahasta yhtä suurta osaa palkasta niille köyhille.
Kuka sua estää lopettamista työt ja alkamaan kelan ja työkkärin armoille?
Kunnia. Itsekunnioitus, rehellisyys, halu kantaa kortensa kekoon. Mitä näitä nyt on...
Toimeentulotukien varassa elävät valittavat sen takia , kun eivät ota vastuuta omasta elämästään, vaan aina muiden pitäisi huolehtia heistä.
Itse en ole kuullut enkä nähnyt toimeentulotukiasiakkaiden valittavan missään. Enemmän näyttävät edelleen valittavan ne jotka ovat töissä, ja veroissa maksavat tukiasiakkaiden elämisen. Kukaan valittaja ei silti ole valmis vaihtamaan osia tukiasikkaan kanssa. Kai sekin kertoo jotain siitä kuinka vakavasti he puhuvat Kelan tuista?
Tosiasia on, jos kallistuvat hinnat ovat kiristäneet pienituloisten työntekijöiden taloutta, kiristää se jossain määrin myös toimeentulotukiasiakkaiden taloutta. Eikö sitä saisi sanoa ääneen? Eikö siitä saisi kertoa?
T: Kohta kolme kuukautta syönyt halvinta jauhelihaa. Punalaputettua jos on löytynyt.
Siinähän sitä on aikaa metsästää punalaputettuja tuotteita kun ei työt haittaa tätä harrastusta.
Itse olen 3kk vähentänyt lihansyöntiä, jotta rahat riittäisi, soijarouhe on paljon halvempaa kuin jauheliha ja myös säilyvyys on hyvä.
Miltäköhän se näyttäisi, kun kiertelisi jatkuvasti ruokakauppoja ostamatta mitään. 🤣
Jos se noin paljon hupia tuottaa katselijoille, niin mikäpä kierrellessä! Sehän on suorastaan yleishyödyllinen tehtävä sitten, kun ei niin paljon muita naurunaiheita näinä aikoina ole.
Lähinnä mietin kauppojen kassoja, myymälävartijoita ja myymäläetsiviä, että jos kiertelisi, niin monennenko kierroksen jälkeen kiertelijä otetaan automaattisesti sivuun tarkastettavaksi ja kuinka usein syyniin päätyisi.
Sittenpä ottavat. Olisi ainakin ohjelmaa päiviin. Myyjät varmaan oppivat muistamaan, että ai tuo tyyppi taas, ja osaavat vinkata vartijoillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseinen laskelma niin näyttää. Myös nämä työssäkäyvät, jotka itkevät, että jää vähemmän käteen vaikka raatavat kaiket päivät. He saavat tt-tukea jos laskelma niin näyttää. Sen kun hakemaan, tejkeään hakemuuksen, esittelemään tiliotteensa, näyttämään kuittinsa ja menonsa joka kuukausi ja selvittämään tarkasti jos on jotain epäselvää Kelan mielestä. Olet sitten koko ajan syynissä ja selittelet menosi eri virkailijoille.Lisäksi työssäkäyvät saavat tt-tukeen työtulovähennyksen, 150 euroa, eli jopa saavat tt-tukea 150 euroa enemmän kuin työttömät, eläkeläiset tms.
Olet oikeutettu jos laskelmat niin näyttää. On olemassa sitten joku syy miksi et saa.
Oikeus on hakea, mutta tuen saaminen ei ole itsestäänselvyys, mutta kaikki voivat sitä hakea.Vaikka miljonäärit, jos huvittaa kokeilla.
Mitäpä luulet miltä laskelma näyttää kun saan pelkän työmarkkinatuen ja on lapsia elätettävänä.
Esim. moni matalapalkka-aloilla työskentelevä nainen saa tehdä aika monta täyttä työpäivää ennen kuin on tienannut brutto toimeentulotuen verran. Hyvä kuitenkin, että olet työmyönteinen ja tottahan sekin, että työstä kuin työstä pitäisi maksaa käypä palkka ja lomat päälle. Toivottavasti onni vielä joskus potkaisee sinuakin ja saat ihan oikeita töitä ja kohtuullisen palkan.
Vierailija kirjoitti:
Esim. moni matalapalkka-aloilla työskentelevä nainen saa tehdä aika monta täyttä työpäivää ennen kuin on tienannut brutto toimeentulotuen verran. Hyvä kuitenkin, että olet työmyönteinen ja tottahan sekin, että työstä kuin työstä pitäisi maksaa käypä palkka ja lomat päälle. Toivottavasti onni vielä joskus potkaisee sinuakin ja saat ihan oikeita töitä ja kohtuullisen palkan.
Tarkoititko tienannut bruttona toimeentulotuen verran? Toimeentulotuesta ei makseta veroa, joten ei ole erikseen brutto- ja nettotoimeentulotukea. Ja se summa on yksinasuvalle 514,82 euroa kuukaudessa. Puutarha-alalla on helvetin huonot palkat, mutta näkyy sielläkin olevan alin tuntipalkka jo 9,06 euroa kuussa. Olisiko henkilökohtaisilla avustajilla vielä vähemmän? Mutta siis puutarha-alan palkalla joudut yli seitsemän päivää tekemään töitä ansaitaksesi toimeentulotuen perusosan - bruttona. Nettoa tietysti olisi järkevämpi tarkastella; noin pienestä palkasta tosin ei paljon veroa mene, ja tuleehan sitten vielä lomapalkka päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suostuisitko sinä tekemään toimeentulotukeasi vastaan edes jotain työn tapaista jos sinulle sellaista järjestetään ja tarjotaan?
Mä kävin vuosia "työtoiminnassa" 9e/pvä. Suostuisitko sinä itse työskentelemään tuolla liksalla?
Miksi työttömän pitää työskennellä ilman palkkaa kun sinäkään et sitä varmaan tekisi?
Saithan sinä korvauksen. 9e ja työttömyystuen. Se oli sinun työsi arvo sillä hetkellä. Tarkoitus olisi, että aktivoidut itse etsimään kunnollista työpaikkaa. Miksi työttömän pitäisi saada rahaa tekemättä mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeus on hakea, mutta tuen saaminen ei ole itsestäänselvyys, mutta kaikki voivat sitä hakea.Vaikka miljonäärit, jos huvittaa kokeilla.
Mitäpä luulet miltä laskelma näyttää kun saan pelkän työmarkkinatuen ja on lapsia elätettävänä.
No en voi tietää täällä millään. Mutta voit valaista täällä, olisi ihan hyväkin kun tukia kadehditaan, mikä on se syy miksi laskelmat näyttää ettet saa tt-tukea vaikka saat vain työmarkkinatukea ja on lapsia elätettävänä. Tuntuu oudolta.
Vai tarkoititko, että saat tukea, jäi vähän epäselväksi mitä ajoit takaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi työttömän pitää työskennellä ilman palkkaa kun sinäkään et sitä varmaan tekisi?Saithan sinä korvauksen. 9e ja työttömyystuen. Se oli sinun työsi arvo sillä hetkellä. Tarkoitus olisi, että aktivoidut itse etsimään kunnollista työpaikkaa. Miksi työttömän pitäisi saada rahaa tekemättä mitään?
Se on alle minkään alan työehtosopimuksen minimipalkan. Eikä sen alle kenenkään pitäisi joutua tekemään työtä, sehän noiden sopimusten tarkoitus on. Työttömän pitää juuri saada rahaa tekemättä mitään. Jos se häiritsee, niin olkaa hyvä ja työllistäkää.
Ei kukaan palkkaamisesta kieltäytyvä työnantaja ole mitannut henkilön mahdollisen työpanoksen arvoa. Veikkaavat vain, mitä se voisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elin opiskelijana yhden kesän tt tuella ja oli helppoa. Sossu maksoi mun 500 euron vuokran ja lääkkeet hain apteekista ilmaiseksi. Sain lisäksi 500 euroa käyttörahaa mikä riitti hyvin. En kokenut itseäni köyhäksi todellakaan. Ei tt tuella elävän elämä kovin köyhää ole kun ei tarvitse maksaa edes omaa asumistaan ja vielä saa rahan kaikkeen välttämättömään.
N26
Jos et ole pystynyt nostamaan opintolainaa kesänajalta ,on sinun pitänyt mennä ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi ,ja olet saanut työttömyys etuutta.asumistuki on ollut yleinen asumistuki joka on 80% ja näiden summien jälkeen on maksettu toimeentulotukea mutta pelkkää toimeentulotukea et ole voinut saada.lääkkeet reseptilääkkeitä.näin olen ymmärtänyt asian.kelan sivuilta löytyy tietoa
Eikö alle 25-vuotiaita koske ns nuorisotakuu eli ei ole oikeutta työmarkkinatukeen ellei tutkintoa tai sitten on 5 kuukauden odotusaika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi työttömän pitää työskennellä ilman palkkaa kun sinäkään et sitä varmaan tekisi?Saithan sinä korvauksen. 9e ja työttömyystuen. Se oli sinun työsi arvo sillä hetkellä. Tarkoitus olisi, että aktivoidut itse etsimään kunnollista työpaikkaa. Miksi työttömän pitäisi saada rahaa tekemättä mitään?
Työtön saa silloin korvausta kun hänellä ei ole työtä mistä saa palkkaa. Millä työtön muuten eläisi ja maksaisi kulunsa?
Jos työtön tekee töitä, niin silloinhan on töissä. Ja töistä taas kuuluu saada oikeata palkkaa, kertyä eläkettä jne.
9 euroa ei ole palkkaa vaan kulukorvaus.
Mielestäni se on silloin "kunnollinen työpaikka" jos hän siellä jotain työtä tekee. Silloin siitä työstä pitäisi maksaa oikeaa palkkaa. Mikään työ ei ole nykyäån sen hintaista, että 9 euroa päivä.
Tuntipalkkanakin on alhainen.
Miten sokeita jotkut ovat. Pitää tehdä töitä tukia saadakseen. Mutta ei missään nimessä voi olla niin, että se olisi palkkaa ja työpaikka.
Vaan jotain ihmeellista vastikkeellista tukea.
Miksi sama työ on toisille palkallista ja toisille ei? Näinhän monissa työpaikoissa nykyään tehdään, toinen saa 9 euroa päivä ja toinen täydet palkkaedut.
Tuet on liian hyvät ja niitä saa liian pitkään. Niiden pitäisi olla vastikkeellisia, voisi löytyä motivaatio löytää oikea työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en voi tietää täällä millään. Mutta voit valaista täällä, olisi ihan hyväkin kun tukia kadehditaan, mikä on se syy miksi laskelmat näyttää ettet saa tt-tukea vaikka saat vain työmarkkinatukea ja on lapsia elätettävänä. Tuntuu oudolta.
Vai tarkoititko, että saat tukea, jäi vähän epäselväksi mitä ajoit takaa.
Väännetään rautalangasta. Toimeentulotukea ei saa vaikka tili olisi nollilla.
Elämme alle köyhyysrajan ja silti Toimeentulotukea ei saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön saa silloin korvausta kun hänellä ei ole työtä mistä saa palkkaa. Millä työtön muuten eläisi ja maksaisi kulunsa?
Jos työtön tekee töitä, niin silloinhan on töissä. Ja töistä taas kuuluu saada oikeata palkkaa, kertyä eläkettä jne.
9 euroa ei ole palkkaa vaan kulukorvaus.
Mielestäni se on silloin "kunnollinen työpaikka" jos hän siellä jotain työtä tekee. Silloin siitä työstä pitäisi maksaa oikeaa palkkaa. Mikään työ ei ole nykyäån sen hintaista, että 9 euroa päivä.
Tuntipalkkanakin on alhainen.Miten sokeita jotkut ovat. Pitää tehdä töitä tukia saadakseen. Mutta ei missään nimessä voi olla niin, että se olisi palkkaa ja työpaikka.
Vaan jotain ihmeellista vastikkeellista tukea.
Miksi sama työ on toisille palkallista ja toisille ei? Näinhän monissa työpaikoissa nykyään tehdään, toinen saa 9 euroa päivä ja toinen täydet palkkaedut.
Kun nämä 9 euron tyypit yleensä eivät ole tuönantajalle tuonkaan arvoisia. Sille on syynsä miksi he ovat kuntouttavassa työtoiminnassa. Ehkä muutama heistä pääsee joskus oikeisiin töihin, mutta jos tuonne asti on joutunut niin silloin alkaa olla vahvoja viitteitä siitä, että henkilö on joko työhaluton tai niin kyvytön oppimaan ja tekemään järkeviä valintoja, että toivoa ei juuri ole. Nämä ovat yleensä rasite työnantajalle ja yhteiskunnalle.
Ennen maailmassa löytyi töitä ojankaivajana tms, mutta nykyään tälle tietylle kansanosalle ei vaan ole järkevää käyttöä yhteiskunnassa.
Minä käyn " kunnon" töissä lähihoitajana ja saan toimeentulotukea ja asumistukea palkan lisäksi. Mitään omaisuutta ei ole, ei edes autoa. Lapsia 2. Ei ole ilmeisesti oikea kunnon työ kommentoijien mielestä.
Kyllähän moni tekeekin. Ts. tilanne, jossa työtön on peruspäivärahalla ja saa lisäksi ehkä asumistukea, mutta näistä tulee yhteensä niin vähän, että saa vielä toimeentulotukeakin. Tällainen ihminen voidaan pistää työharjoitteluun, työkokeiluun tai kuntouttavaan työtoimintaan, joista kaksi ensimmäistä eivät ole työn tapaista vaan työtä. "Palkkaa" saa ruhtinaalliset yhdeksän euroa päivässä siihen muiden tukiensa lisäksi. Sen nimi on kulukorvaus ja sen on tarkoitus kattaa työmatkasta, työpaikalla ruokailusta ym. aiheutuvia kuluja.
Olet hyvin voinut itsekin tavata tällaisia ilman palkkaa työtä tekeviä henkilöitä vaikkapa kirjastoissa hyllyttämässä.