Miksi toimeentulotuella elävät valittavat kaiken kalleudesta. Ovat onnellisessa asemassa.
Mikään ei ole heille kallista. Päinvastoin. Kaikki on heille ilmaista. Pisaraakaan hikeä ei ole valutettu ja raha tulee tilille.
Kommentit (584)
Vierailija kirjoitti:
Minä käyn " kunnon" töissä lähihoitajana ja saan toimeentulotukea ja asumistukea palkan lisäksi. Mitään omaisuutta ei ole, ei edes autoa. Lapsia 2. Ei ole ilmeisesti oikea kunnon työ kommentoijien mielestä.
Miten tuo on mahdollista?
Paljon sun palkka on?
Vierailija kirjoitti:
Tuet on liian hyvät ja niitä saa liian pitkään. Niiden pitäisi olla vastikkeellisia, voisi löytyä motivaatio löytää oikea työpaikka.
Kun se ei ole motivaatiosta kiinni. Kaikkia vain ei töihin kelpuuteta. Ei myöskään ns. hanttihommiin.
Toimeentulotuki on pienipalkkaisen Jukan, 22, arjen pelastus: ”Tukien nostaminen on yleistä, koska keikkoja ei välttämättä saa paljoa”
Tarjoilija—baarimikko Jukka Kuronen on yksi tukia nostavista palvelualan työntekijöistä.
Hänen kuukausipalkkansa vaihtelee alle viidestäsadasta eurosta vähän yli tuhanteen euroon. Sillä ei tietenkään yksinasuva helsinkiläinen tule toimeen, sillä pelkkä vuokra lohkaisee tuloista 286 euroa.
”Ei se palkka paljoa ole. Tukien nostaminen on yleistä, koska keikkoja ei välttämättä saa paljoa”, Kuronen sanoo.
Jukka Kuronen on saanut tässäkin kuussa asumistukea. Monessa kuussa tuloja kasvattaa myös toimeentulotuki, jota Kuronen on nostanut vuosia.
Toimeentulotukea nosti 2,5 prosenttia PAMin kyselyn vastaajista.
https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/pienipalkkainen-jukka-22-joutuu-tu…
Jos Suomi olisi oikea maa eikä pers reikä maa tai haista paska maa kuten se nyt vain on. Suomi olisi kuten Alankomaat jotka luopuu pakotteista kun ovat huomanneet että, pakotteet nostaa kohtuuttomasti kustannuksia oman maan kansalaisille. Huom. Tämä sen lisäksi että, kansalaisia tuetaan muutenkin vaikeassa tilanteessa siellä Alankomaissa.
https://tfiglobalnews.com/2022/08/27/the-netherlands-and-bulgaria-are-s…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaanko muualla maailmassa kuin Suomessa yhtä kateellisia ja katkeria köyhille?
Kaksi henkilöä matkustaa laivassa. Toinen on maksanut matkastaan ja maksaa jokaisen syömänsä aterian. Toinen sai lipun ilmaiseksi ja kävelee vapaasti valmiiseen pöytään.
Kumpi on köyhä?
Kyllä se voi mennä niinkin, että kumpikin on "matkansa" eteen tehnyt otsa hiessä töitä 8 h päivässä, mutta toisella ei ole varaa kuin halvimpaan hyttiin ja pienimpään lihapulla-annokseen, toinen asuu isossa hytissä, käy seisovassa pöydässä, ja vielä taxfreessä ja yökerhossa tuhlaamassa. Kumpi on köyhä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaanko muualla maailmassa kuin Suomessa yhtä kateellisia ja katkeria köyhille?
Kaksi henkilöä matkustaa laivassa. Toinen on maksanut matkastaan ja maksaa jokaisen syömänsä aterian. Toinen sai lipun ilmaiseksi ja kävelee vapaasti valmiiseen pöytään.
Kumpi on köyhä?
Kyllä se voi mennä niinkin, että kumpikin on "matkansa" eteen tehnyt otsa hiessä töitä 8 h päivässä, mutta toisella ei ole varaa kuin halvimpaan hyttiin ja pienimpään lihapulla-annokseen, toinen asuu isossa hytissä, käy seisovassa pöydässä, ja vielä taxfreessä ja yökerhossa tuhlaamassa. Kumpi on köyhä?
Yleensä nämä tuensaajia moittivat ovat niitä, jotka muuttavat kirjansa Monacoon tai Sveitsiin, jos suinkin vaan mahdollista, vaikka ovat saaneet maksuttoman neuvolan, koulutuksen ja terveydenhuollon lapsuudestaan saakka. Itsekkäitä, rusinat pullasta kaivavia ihmisiä, jotka luulevat, että kaikki muutkin, köyhiä myöten, tekevät samoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä käyn " kunnon" töissä lähihoitajana ja saan toimeentulotukea ja asumistukea palkan lisäksi. Mitään omaisuutta ei ole, ei edes autoa. Lapsia 2. Ei ole ilmeisesti oikea kunnon työ kommentoijien mielestä.
Paljon sun palkka on?
En ole tuo lähihoitaja, mutta en ihmettele. Peruspalkka jos on 2200 euroa, ja esim. lasten takia ei voi tehdä iltaa ja yötä, tai muuten vain on vain arkipäivisin auki oleva yksikkö, ei siihen kummemmin lisiä tule. Siitä maksat veroa, saat lapsilisät ja asumistukea, käteen jää reilu kaksi tonnia. Niistä kun maksaa esim. pääkaupunkiseudulla ihan kohtuullisenkin vuokran, saatetaan hyvin olla tilanteessa, jossa kaikkeen muuhun onkin alle toimeentulonormin. Etenkin jos sattuu esim. sairasteluja ja niistä aiheutuvia kuluja, tai pitää ostaa silmälasit, tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon sun palkka on?En ole tuo lähihoitaja, mutta en ihmettele. Peruspalkka jos on 2200 euroa, ja esim. lasten takia ei voi tehdä iltaa ja yötä, tai muuten vain on vain arkipäivisin auki oleva yksikkö, ei siihen kummemmin lisiä tule. Siitä maksat veroa, saat lapsilisät ja asumistukea, käteen jää reilu kaksi tonnia. Niistä kun maksaa esim. pääkaupunkiseudulla ihan kohtuullisenkin vuokran, saatetaan hyvin olla tilanteessa, jossa kaikkeen muuhun onkin alle toimeentulonormin. Etenkin jos sattuu esim. sairasteluja ja niistä aiheutuvia kuluja, tai pitää ostaa silmälasit, tms.
Niin, sitten minä saan työttömänä 700e, lapsilisät 199e ja puoliso 1200e. Mitään asumistukea tai toimeentulotukea ei tipu.
Nykyaikana toimeentulotuki ei riitä peruselämiseen samoin kuin esim. 15 v. sitten.
Mä jouduin lähtemään nuorisokodista kun tulin täysi-ikäiseksi (en ollut siellä omasta syystäni) ja oon kyllä kiitollinen että toimeentulotuki oli silloin koska ei heti lukion jälkeen päässyt ekalla opiskelemaan eikä heti löytynyt töitäkään. Jossain vaiheessa sitten pääsin töihin ja lopulta ammattikouluun opiskelemaan. Nyt ollaan taas työmarkkinatuella vaihteeksi. :'D Mutta toimeentulotukea en oo tarvinnu vuosiin onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Nykyaikana toimeentulotuki ei riitä peruselämiseen samoin kuin esim. 15 v. sitten.
Ei se ole varmaan koskaan riittänyt, mutta sähkölaskuista ei ole aiemmin tullut kuukauden kohokohtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon sun palkka on?En ole tuo lähihoitaja, mutta en ihmettele. Peruspalkka jos on 2200 euroa, ja esim. lasten takia ei voi tehdä iltaa ja yötä, tai muuten vain on vain arkipäivisin auki oleva yksikkö, ei siihen kummemmin lisiä tule. Siitä maksat veroa, saat lapsilisät ja asumistukea, käteen jää reilu kaksi tonnia. Niistä kun maksaa esim. pääkaupunkiseudulla ihan kohtuullisenkin vuokran, saatetaan hyvin olla tilanteessa, jossa kaikkeen muuhun onkin alle toimeentulonormin. Etenkin jos sattuu esim. sairasteluja ja niistä aiheutuvia kuluja, tai pitää ostaa silmälasit, tms.
Niin, sitten minä saan työttömänä 700e, lapsilisät 199e ja puoliso 1200e. Mitään asumistukea tai toimeentulotukea ei tipu.
Miten te asutte? Sehän tuossa ratkaisevasti vaikuttaa.
Asut kahden lapsen kanssa pk-seudulla vuokra-asunnossa niin se on ihan eri asia kuin asua jossain Tuusniemellä puolison perimässä ja siis omistamassa vanhassa omakotitalossa.
Sitten ne mahdolliset sairauskulut. Työmatkakulut. Lasten iät.
Tai oliko muutama kk sitten rahaa, joka tuli käytettyä johonkin?
Pistä vaan koko hakemus tänne esille niin nähdään, mistä on kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asut kahden lapsen kanssa pk-seudulla vuokra-asunnossa niin se on ihan eri asia kuin asua jossain Tuusniemellä puolison perimässä ja siis omistamassa vanhassa omakotitalossa.
Sairauskuluja riittää koska olen sairauden takia ollut työtön jo vuosia.
Ei ole mitään puolison perimää taloa.
Talo on minun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talo on minun.
Okei, teillä on talo, se ilmeisesti pienentää asumiskuluja. Toivottavasti ei ole katsottu liian hulppeaksi teidän asua. Yleensä asuntoa jossa asuu ei tarvitse myydä, mutta jos tilanne on krooninen ja asunto ylileveä, voidaan miettiä sitäkin tuen saannin ehtona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talo on minun.Okei, teillä on talo, se ilmeisesti pienentää asumiskuluja. Toivottavasti ei ole katsottu liian hulppeaksi teidän asua. Yleensä asuntoa jossa asuu ei tarvitse myydä, mutta jos tilanne on krooninen ja asunto ylileveä, voidaan miettiä sitäkin tuen saannin ehtona.
En nyt tiedä onko 50-luvun talo kovin hulppea. Makkareissa 13 astetta lämmintä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki on tunkemassa työttömiä ilmaiseksi tehtävään työhön, mutta kukaan ei halua luopua työttömän vuoksi kuitenkaan omasta työpaikastaan ja kokeilla työttömyyttä?
Ehkä jonakin päivänä työtön tulee tekemään "vastikkeella" heidän työnsä ja he pääsevät nauttimaan toimeentulotuesta.
Aloittaja on oikeassa. Kehtaavatkin valittaa, kun työssäkäyvät ja yrittäjät elättävät heidät. Jos haluavat jotain ekstraa, menkööt töihin. Monet nurisevat, että ei ole töitä, mutta taitaa totuus olla, että ei uskalleta mennä töihin. Mikä helvetti siinäkin on, että kun tämän asian, josta jokainen täysjärkinen on samaa mieltä, sanoo avoimesti, niin heti alkaa alapeukutus ja itku? Ihan oikeasti, mikä velvollisuus on kustantaa laiskoille heidän koko elämänsä?
Vierailija kirjoitti:
Riittää hyvin, kun vähän näkee vaivaa mitä ostaa ja opettelee kokkaamaan ja tajuaa ettei toimeentulotuen tarkoitus olekaan taata samaa elämää kuin työssäkäyvällä. Jos ei tee mitään vaan vain valittaa ja syyttää muita niin sitten on vain tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suostuisitko sinä tekemään toimeentulotukeasi vastaan edes jotain työn tapaista jos sinulle sellaista järjestetään ja tarjotaan?
Mä kävin vuosia "työtoiminnassa" 9e/pvä. Suostuisitko sinä itse työskentelemään tuolla liksalla?
Miksi työttömän pitää työskennellä ilman palkkaa kun sinäkään et sitä varmaan tekisi?Saithan sinä korvauksen. 9e ja työttömyystuen. Se oli sinun työsi arvo sillä hetkellä. Tarkoitus olisi, että aktivoidut itse etsimään kunnollista työpaikkaa. Miksi työttömän pitäisi saada rahaa tekemättä mitään?
Just sunkaltaiset idiootit pitää tätä maata taantumassa. Ette näe että työpaikkoja olisi, mutta niistä töistä ei haluta maksaa rahaa. Ja syljette niiden päälle jotka laitetaan ne työt tekemään ilman palkkaa. Kateuspäissänne luulette että joku syö sun säälittävää leivänkyrsää josta oot maksanut matalimman veroprosentin.
Itkekää niille orjatyötä teettäville tahoille. Mutta sehän vaatisi selkärankaa, toisin kuin "alempiensa" päälle sylkeminen.
Ymmärrän mielipiteesi jos olet 20 v. Katsoa meitä on yli 40 vuotiaita jotka ovat työttömiä ja perheellisiä ja monet ovat tehneet monenlaisia hommia elämänsä aikana. Mm minä... sivulle ja alaspäinkin voi joutua menemään. Minäkin olin 16-20 vuotiaana siivoamassa ja sen jälkeen uudelleen monta kertaa. Nyt ei selkä kestä enää. Takana on töitä n 10 eri alalta.