Miksi toimeentulotuella elävät valittavat kaiken kalleudesta. Ovat onnellisessa asemassa.
Mikään ei ole heille kallista. Päinvastoin. Kaikki on heille ilmaista. Pisaraakaan hikeä ei ole valutettu ja raha tulee tilille.
Kommentit (584)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaanko muualla maailmassa kuin Suomessa yhtä kateellisia ja katkeria köyhille?
Muualla maailmassa ei väkisin riistetä työtä tekevien selkänahasta yhtä suurta osaa palkasta niille köyhille.
Kuka sua estää lopettamista työt ja alkamaan kelan ja työkkärin armoille?
Kunnia. Itsekunnioitus, rehellisyys, halu kantaa kortensa kekoon. Mitä näitä nyt on...
Toimeentulotukien varassa elävät valittavat sen takia , kun eivät ota vastuuta omasta elämästään, vaan aina muiden pitäisi huolehtia heistä.
Itse en ole kuullut enkä nähnyt toimeentulotukiasiakkaiden valittavan missään. Enemmän näyttävät edelleen valittavan ne jotka ovat töissä, ja veroissa maksavat tukiasiakkaiden elämisen. Kukaan valittaja ei silti ole valmis vaihtamaan osia tukiasikkaan kanssa. Kai sekin kertoo jotain siitä kuinka vakavasti he puhuvat Kelan tuista?
Tosiasia on, jos kallistuvat hinnat ovat kiristäneet pienituloisten työntekijöiden taloutta, kiristää se jossain määrin myös toimeentulotukiasiakkaiden taloutta. Eikö sitä saisi sanoa ääneen? Eikö siitä saisi kertoa?
T: Kohta kolme kuukautta syönyt halvinta jauhelihaa. Punalaputettua jos on löytynyt.
Siinähän sitä on aikaa metsästää punalaputettuja tuotteita kun ei työt haittaa tätä harrastusta.
Itse olen 3kk vähentänyt lihansyöntiä, jotta rahat riittäisi, soijarouhe on paljon halvempaa kuin jauheliha ja myös säilyvyys on hyvä.
Ehkä se huoltaja sitten olisi paikallaan ainakin niille, jotka toistuvasti palaavat toimeentulotuen piiriin koska eivät saa tai eivät ehkä haluakkaan saada elämäänsä järjestykseen. Onneksi ainakin toimeentulotukirahojen hakkaaminen pelikoneisiin ja veikkauksen peleihin tulee vähentymään, kun mahdollisia voittoja ei kohta enää saa käteisenä vaan ne menevät pankkitilillle ja tuloina sosiaaliviranomaisten tietoon mikä huomioidaan toimeentulotuen määrässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaanko muualla maailmassa kuin Suomessa yhtä kateellisia ja katkeria köyhille?
Muualla maailmassa ei väkisin riistetä työtä tekevien selkänahasta yhtä suurta osaa palkasta niille köyhille.
Kuka sua estää lopettamista työt ja alkamaan kelan ja työkkärin armoille?
Kunnia. Itsekunnioitus, rehellisyys, halu kantaa kortensa kekoon. Mitä näitä nyt on...
Toimeentulotukien varassa elävät valittavat sen takia , kun eivät ota vastuuta omasta elämästään, vaan aina muiden pitäisi huolehtia heistä.
Itse en ole kuullut enkä nähnyt toimeentulotukiasiakkaiden valittavan missään. Enemmän näyttävät edelleen valittavan ne jotka ovat töissä, ja veroissa maksavat tukiasiakkaiden elämisen. Kukaan valittaja ei silti ole valmis vaihtamaan osia tukiasikkaan kanssa. Kai sekin kertoo jotain siitä kuinka vakavasti he puhuvat Kelan tuista?
Tosiasia on, jos kallistuvat hinnat ovat kiristäneet pienituloisten työntekijöiden taloutta, kiristää se jossain määrin myös toimeentulotukiasiakkaiden taloutta. Eikö sitä saisi sanoa ääneen? Eikö siitä saisi kertoa?
T: Kohta kolme kuukautta syönyt halvinta jauhelihaa. Punalaputettua jos on löytynyt.
Siinähän sitä on aikaa metsästää punalaputettuja tuotteita kun ei työt haittaa tätä harrastusta.
Itse olen 3kk vähentänyt lihansyöntiä, jotta rahat riittäisi, soijarouhe on paljon halvempaa kuin jauheliha ja myös säilyvyys on hyvä.
Minä en ole syönyt punaista lihaa vuosiin, koska se on minulle liian kallista. Soijarouheeseen en koske, koska se on rehua. Se on omituisen vaivattomasti myyty ihmisille jonkinlaisena terveellisenä "vaihtoehtona". Liha lihana ja kasvikset kasviksina, mutta ei rehua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lastenhoitaja, asuntolainan lyhennys + korot 400e/kk, yhtiövastike 150e/kk, bensakulut töiden takia 200e/kk, koko ajan kallistuva sähkölasku, viimeksi oli 300e/kk, uutta vaatetta saa olla ostamassa vähänväliä kun kuluvat töissä, pyykkikonetta saan pyöritellä enemmän kun täytyy töissä käytetyt eritetahraiset vaatteet pestä kotona, sähkön nykyhinnoilla aika kallis lisäys ja puhtaasti työnteosta johtuva. Erilaisia lääkityksiä alkaa kasaantumaan, niin että niihin menee ainakin 50e/kk, sairaalakäyntejä melkein joka kuukausi, joista tulee myös usean kympin lasku joka pitää ihan itse maksaa.
Netopalkka 1600e, josta menee siis pakollisiin menoihin 1100e ja kohta vielä enemmän, kun sähkö kallistuu. Eli "ylimääräistä" jää 500e.
Paljonko siitä toimeentulotuesta pitikään jäädä käteen pakollisten menojen jälkeen? 400e, vai onko se jo noussut?
Ei siitä mitään tule jäädä käteen, eikä ole noussut vuosiin etenkään siinä mittasuhteessa kuin menot. 571,52e/kk se on. Siitä pitää maksaa vuokrat, laskut, ruokamenot ja autosta nyt on turha haaveillakaan. Vuokraan VOI saada helpotusta tietyin edellytyksin asumistuella. Leveämmin minä elin pienipalkkaisena kuin tällä.
Olen itse elänyt toimeentulotuella yhdessä elämänvaihteessa ja kyllä se oli silloin 380e/kk mikä piti jäädä käteen vuokran, asumiskulujen, lääkkeiden jne. jälkeen. Autoon ei toki ollut varaa, mutta eihän sitä tarvitsekkaan jos ei käy töissä.
- Sama.
Siis kerro nyt tästä "piti jäädä käteen" jutusta. Kiinnostaa ihmisenä joka tietää tuista jotain.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se huoltaja sitten olisi paikallaan ainakin niille, jotka toistuvasti palaavat toimeentulotuen piiriin koska eivät saa tai eivät ehkä haluakkaan saada elämäänsä järjestykseen. Onneksi ainakin toimeentulotukirahojen hakkaaminen pelikoneisiin ja veikkauksen peleihin tulee vähentymään, kun mahdollisia voittoja ei kohta enää saa käteisenä vaan ne menevät pankkitilillle ja tuloina sosiaaliviranomaisten tietoon mikä huomioidaan toimeentulotuen määrässä.
Minä ehdotan että palkansaajat käyttäisivät osan palkallisesta ajastaan sen päättämiseen miten työttömyyskorvausta saava käyttää sen 571,52e/kk. Ja mahdollisen asumistuen joka n. 100e.
Niin ei tule sitten katkeruuksia tästä huikeasta summasta.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuen pitäisi olla vain tilapäinen tuki ja se pitäisi kyetä jollakin keinolla estämään, että sen varassa elämisestä tulee jatkuva tapa. Vähentäisi varmaan halukkuutta roikkua toimeentulotuen varassa jos palattaisiin aikaan entiseen jolloin suoranaista rahaa ei jaettu vaan sosiaalihuolto maksoi tietyt elämiselle tähdelliset laskut suoraan saajalle ja ruokaa varten jaettiin ostokortteja (käteisenä saisi vain joitakin kymppejä omavaltaiseen käyttöön).
Ajatteletko, että nykyään ei nöyryytetä yhtä hyvin kuin ennen? Pitäisikö kyykyttää enemmän että oppisivat olemaan pää kumarassa parempien ihmisten edessä? 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lastenhoitaja, asuntolainan lyhennys + korot 400e/kk, yhtiövastike 150e/kk, bensakulut töiden takia 200e/kk, koko ajan kallistuva sähkölasku, viimeksi oli 300e/kk, uutta vaatetta saa olla ostamassa vähänväliä kun kuluvat töissä, pyykkikonetta saan pyöritellä enemmän kun täytyy töissä käytetyt eritetahraiset vaatteet pestä kotona, sähkön nykyhinnoilla aika kallis lisäys ja puhtaasti työnteosta johtuva. Erilaisia lääkityksiä alkaa kasaantumaan, niin että niihin menee ainakin 50e/kk, sairaalakäyntejä melkein joka kuukausi, joista tulee myös usean kympin lasku joka pitää ihan itse maksaa.
Netopalkka 1600e, josta menee siis pakollisiin menoihin 1100e ja kohta vielä enemmän, kun sähkö kallistuu. Eli "ylimääräistä" jää 500e.
Paljonko siitä toimeentulotuesta pitikään jäädä käteen pakollisten menojen jälkeen? 400e, vai onko se jo noussut?
Ei siitä mitään tule jäädä käteen, eikä ole noussut vuosiin etenkään siinä mittasuhteessa kuin menot. 571,52e/kk se on. Siitä pitää maksaa vuokrat, laskut, ruokamenot ja autosta nyt on turha haaveillakaan. Vuokraan VOI saada helpotusta tietyin edellytyksin asumistuella. Leveämmin minä elin pienipalkkaisena kuin tällä.
Olen itse elänyt toimeentulotuella yhdessä elämänvaihteessa ja kyllä se oli silloin 380e/kk mikä piti jäädä käteen vuokran, asumiskulujen, lääkkeiden jne. jälkeen. Autoon ei toki ollut varaa, mutta eihän sitä tarvitsekkaan jos ei käy töissä.
- Sama.
Laina on oma valinta, en minäkään saa toimerntulotukea tai asumistukea vaikka eläke on alle 900e, kun sattuu olemaan ok-talo, asuntolaina jne.
Ei siis ole mitään rajaa mikä "pitää jäädä käteen".
Eikä ole varaa autoon, vaikka todellakin maalla tarvitsisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuen pitäisi olla vain tilapäinen tuki ja se pitäisi kyetä jollakin keinolla estämään, että sen varassa elämisestä tulee jatkuva tapa. Vähentäisi varmaan halukkuutta roikkua toimeentulotuen varassa jos palattaisiin aikaan entiseen jolloin suoranaista rahaa ei jaettu vaan sosiaalihuolto maksoi tietyt elämiselle tähdelliset laskut suoraan saajalle ja ruokaa varten jaettiin ostokortteja (käteisenä saisi vain joitakin kymppejä omavaltaiseen käyttöön).
Ajatteletko, että nykyään ei nöyryytetä yhtä hyvin kuin ennen? Pitäisikö kyykyttää enemmän että oppisivat olemaan pää kumarassa parempien ihmisten edessä? 😅
Ihmisen ilkeys on mittaamaton. Harmi, että some on tehnyt sen harjoittamisen äärimmäisen helpoksi.
Kirjoitin minä muutakin, mutta jokin sana oli kielletty.
Miksi sinä sen työttömyyskorvauksen tähän nyt sotkit, puhehan oli nyt toimeentulotuesta. Työttömyyskorvaushan on ihan eri asia kuin toimeentulotuki. Työttömyyskorvaus on tilapäinen tuki, jolla eletään, kun haetaan uutta työpaikkaa entisen päättyneen työsuhteen tilalle tai jos ei olla viellä ammattiin valmistumisen jälkeen löydetty sitä ensimmäistäkään työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä sen työttömyyskorvauksen tähän nyt sotkit, puhehan oli nyt toimeentulotuesta. Työttömyyskorvaushan on ihan eri asia kuin toimeentulotuki. Työttömyyskorvaus on tilapäinen tuki, jolla eletään, kun haetaan uutta työpaikkaa entisen päättyneen työsuhteen tilalle tai jos ei olla viellä ammattiin valmistumisen jälkeen löydetty sitä ensimmäistäkään työpaikkaa.
Ehkä siksi että kukaan ei "elä" toimeentulotuella, toisin kuin kaltaisesi Kelan sivuja lukevat luulevat. Se on viimekädessä saatava tuki johon kaikilla ei ole oikeutta vaikka olisivatkin työttömiä.
Anteeksi tietämättömyyteni. Jos toimeentulotuella ei elä, niin millä sitten elävät ne ihmiset jotka ovat olleet mitään tekemättöminä jopa kymmeniä vuosia (en tarkoita sairaita tai vammansa vuoksi työkyvyttömiä, joilla lienee jokin eläke)?
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/3d6f6d00-7a60-419c-9f2d-897466ff1b57
Yhteiskunnassa on vika, ei minussa.
Olen yrittänyt miettiä, miksi minulla ei ole sitä työtä, mutta monella muulla on.
Hoitoalalla on joissakin ammateissa pulaa työntekijöistä, mutta sieltä Annen kokemukset eivät ole hyviä.
Olen sitä sen verran tehnyt, etten koe siellä toimittavan eettisesti oikein. En halua tehdä sellaista työtä. Olen myös jo nuorena valinnut toisen alan.
Sanoin työvoimatoimiston virkailijalle, etten voinut tehdä töitä sellaisiin aikoihin, Anne kertoo.
Sen jälkeen ei ole tarjottu mitään, kun he totesivat, että voin ottaa vastaan vain päivätyötä.
Niin... yhteiskunnan vikahan tämä on.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi tietämättömyyteni. Jos toimeentulotuella ei elä, niin millä sitten elävät ne ihmiset jotka ovat olleet mitään tekemättöminä jopa kymmeniä vuosia (en tarkoita sairaita tai vammansa vuoksi työkyvyttömiä, joilla lienee jokin eläke)?
Voin sinua hieman valistaa, sairailla ja vammaisilla ei ole läheskään kaikilla mitään eläkettä. Suomessa on nykyään todella vaikeaa saada työkyvyttömyyseläkettä vaikka toimintakyky olisi kuinka huono. Katsos kun vakuutuslääketiede on aivan villi länsi. Oirediagnoosi ei ole hyväksyttävä ja tämä on johtanut siihen että jopa sänkyyn hoidettava on katsottu työkykyiseksi. Itse olen ollut todella onnellisessa asemassa koska diagnoosini pystytään kuvantamalla toteamaan. Ja tiedän olevani onnekas, voisin aivan hyvin olla työkyvyttömänä työttömänä niin kuin moni muu. Ja tämä tulee ihmisille yleensä yllätyksenä, siis se että kun on työkyvytön niin eläkevakuutusyhtiön silmin et olekaan. He katsovat että työkykyä on jäljellä, tietenkään eivät kerro että mihin työhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki on ensisijaisesti tarkoitettu lyhytaikaiseksi viimesijaiseksi tueksi. Ongelma Suomessa on se että monet elävät sillä vuosia, vuosikymmeniä.
Minä tiedän kaksi ihmistä jotka ovat maksattaneet omakotitalonsa toimeentulotuella..
Koska ja milloin,? Toimeentulotuella ei käsittääkseni makseta pankkilainoja.eikä hyväksytä menoksi jos oikein ymmärsin kirjoituksesi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki on ensisijaisesti tarkoitettu lyhytaikaiseksi viimesijaiseksi tueksi. Ongelma Suomessa on se että monet elävät sillä vuosia, vuosikymmeniä.
Minä tiedän kaksi ihmistä jotka ovat maksattaneet omakotitalonsa toimeentulotuella..
Koska ja milloin,? Toimeentulotuella ei käsittääkseni makseta pankkilainoja.eikä hyväksytä menoksi jos oikein ymmärsin kirjoituksesi
Korot ja asumismenot hyväksytään menoiksi mutta lainaa ei.
Toimeentulotukeen ovat oikeutettuja kaikki Suomen kansalaiset.
Jos kyseinen laskelma niin näyttää. Myös nämä työssäkäyvät, jotka itkevät, että jää vähemmän käteen vaikka raatavat kaiket päivät. He saavat tt-tukea jos laskelma niin näyttää. Sen kun hakemaan, tejkeään hakemuuksen, esittelemään tiliotteensa, näyttämään kuittinsa ja menonsa joka kuukausi ja selvittämään tarkasti jos on jotain epäselvää Kelan mielestä. Olet sitten koko ajan syynissä ja selittelet menosi eri virkailijoille.
Lisäksi työssäkäyvät saavat tt-tukeen työtulovähennyksen, 150 euroa, eli jopa saavat tt-tukea 150 euroa enemmän kuin työttömät, eläkeläiset tms.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukeen ovat oikeutettuja kaikki Suomen kansalaiset.
Jos kyseinen laskelma niin näyttää. Myös nämä työssäkäyvät, jotka itkevät, että jää vähemmän käteen vaikka raatavat kaiket päivät. He saavat tt-tukea jos laskelma niin näyttää. Sen kun hakemaan, tejkeään hakemuuksen, esittelemään tiliotteensa, näyttämään kuittinsa ja menonsa joka kuukausi ja selvittämään tarkasti jos on jotain epäselvää Kelan mielestä. Olet sitten koko ajan syynissä ja selittelet menosi eri virkailijoille.Lisäksi työssäkäyvät saavat tt-tukeen työtulovähennyksen, 150 euroa, eli jopa saavat tt-tukea 150 euroa enemmän kuin työttömät, eläkeläiset tms.
Mä olen työtön ja en ole oikeutettu toimeentulotukeen.
Vierailija kirjoitti:
Nii-in. Tule koittamaan.
- Sama.