Ruotsin kielen asema loukkaa suomenkielisten kielivapautta ja syrjii muita vähemmistökieliä kuin ruotsia
Yhden vähemmistökielen pakotukseen ei ole mitään eettistä perustelua.
Kommentit (1137)
Eihän ruotsia ole pakko opiskella. Monella, jotka puhuvat pakkoruotsista ei vain älykkyys tähän riitä.
Olen asunut ruotsinkielisellä alueella parikymmentä vuotta. Täällä ei ole suomenkielistä lääkäriä, ei neuvolaa, ei päivähoitoa, ei koulua, ei iltapäiväkerhoa, ei kirkkoa eikä mitään harrastustoimintaa. Kaikki on ruotsiksi. Ota tai jätä on homman nimi. Tämä alue on jopa hyvin lähellä suomenkielistä aluetta. Kuinkahan paha tilanne on syvemmällä ruotsinkielisellä alueella......
Missä on suomenkielisten oikeudet???
Vierailija kirjoitti:
Ördög kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ördög kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen teennäinen kaksikielisyys ja pakkoruotsi ovat yksinkertaisesti rasismia
"Apartheidiksi" olen myös kuullut Suomen kielilainsäädäntöä väitettävän. Törkeä loukkaus kaikkia miljoonia ihmisiä kohtaan, jotka todella ovat joutuneet kärsimään rasismista ja apartheidista. Mutta törkyfenno käyttäytyy kuin käyttäytyy, sen tapoja ei voi mitenkään korjata.
Juu hyvä kun nostit sen rotuerottelun esiin. Sitähän ruotsalaiset tosiaan täällä harjoittivat.
Kuten kaikki kansat joossakin vaiheessa, suomalaiset mukaan luettuina. Ja pakkosuomella kiusattiin saamelaisia ja karjalaisia.
https://www.suomalainen.com/products/vastatuuleen-1
https://voima.fi/artikkeli/2021/suomalaisten-suhde-karjalaan-on-taynna-…
Ruotsi ei tunnusta sitä tehneensä ja ruotsin kieliset yrittävät jatkaa vielä nykyäänkin.
Fenno puhuu potaskaa, vaikka sen oikeastaan pitäisi mennä pyytämään sortamiltaan saamelaisilta ja karjalaisilta anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut ruotsinkielisellä alueella parikymmentä vuotta. Täällä ei ole suomenkielistä lääkäriä, ei neuvolaa, ei päivähoitoa, ei koulua, ei iltapäiväkerhoa, ei kirkkoa eikä mitään harrastustoimintaa. Kaikki on ruotsiksi. Ota tai jätä on homman nimi. Tämä alue on jopa hyvin lähellä suomenkielistä aluetta. Kuinkahan paha tilanne on syvemmällä ruotsinkielisellä alueella......
Miksi sitten asut siellä? Minä olen asunut suomenkielisellä paikkakunnalla, jossa ruotsinkielisä palveluja ei ollut nimeksikään. Joten opettelin suomea kunnolla, ja rupesin käyttämään suomenkielisiä palveluita. Pitäisikö sinun muuttaa pois, opetella ruotsia, tai ainoastaan ajatella vähän omaa asennettasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ördög kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Apartheidiksi" olen myös kuullut Suomen kielilainsäädäntöä väitettävän. Törkeä loukkaus kaikkia miljoonia ihmisiä kohtaan, jotka todella ovat joutuneet kärsimään rasismista ja apartheidista. Mutta törkyfenno käyttäytyy kuin käyttäytyy, sen tapoja ei voi mitenkään korjata.
Juuri tuo rasistinen ylimielisyys.. Suomenruotsalaiset voitaisiin kaikki pakkosiirtää Ahvenanmaalle. Ei olisi keltään pois
Ja mah mut sinne perässä
Ja pakkofennottajat voisivat palata siihen "Suomen suvun" tarunhohtoiseen alkukotiin Volgan mutkan taakse.
Ördög kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ördög kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuo rasistinen ylimielisyys.. Suomenruotsalaiset voitaisiin kaikki pakkosiirtää Ahvenanmaalle. Ei olisi keltään pois
Ja mah mut sinne perässä
Ja pakkofennottajat voisivat palata siihen "Suomen suvun" tarunhohtoiseen alkukotiin Volgan mutkan taakse.
Minua ei kiinnosta pätkääkään opetetaanko suomenruotsalaisille suomea vai ei. Aika huonossa asemassa he silti olisivat jos eivät osaisi enemmistön kieltä. Turha haaveilla mistään työpaikasta ainakaan..
Ruotsia on Suomessa puhuttu aina, kauemmin virallisest kuin suomea nykymuodossa.
Se mikä suomen kieltä loukkaa ovat YLE:n venäläisten uutiset ja nettipalvelut. He eivät ole Suomessa virallien vähemmistö joille ne kuuluvat.
Palstalla olevat kouluttamattomat hölmöt eivät ymmärrtä, että tämä koko ketju on venäläisten trollien masinoima.
Ilman kuulumistamme Ruotsiin olisi Venäjän keisari tehnyt meistä samanlaisia maaorjia kuin venäläiset itse olivat vuoteen 1861. Ainoastaan Ruotsilta perittyjen lakien ja yhteiskuntajärjestyksen ansiosta vältyimme tältä kohtalolta.
Paljosta kiittäminen Ruotsia siitä mitä Suomi on tänä päivänä.
Kannattaisi opiskella oman maansa historiaa, ikinä ei ole liian myöhäistä.
Ördög kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten asut siellä? Minä olen asunut suomenkielisellä paikkakunnalla, jossa ruotsinkielisä palveluja ei ollut nimeksikään. Joten opettelin suomea kunnolla, ja rupesin käyttämään suomenkielisiä palveluita. Pitäisikö sinun muuttaa pois, opetella ruotsia, tai ainoastaan ajatella vähän omaa asennettasi?
No sinulla onkin oikein kaunis asenne
Suomi ei ole ollut siirtomaa. Suomi on toki ollut välikädellisesti osallisena siirtomaallistamassa (Ruotsin ja Venäjän kautta). Suomen rannikkoseutujen voidaan katsoa tavallansa kolonialisoituneen, kun viikinkiajan päätteeksi Ruotsista saapuneet ristiretkiläiset suomenruotsalaistivat seudut. Syyllinen on pikemminkin kristinuskossa. Toki rannikoilla käytiin kauppaa jo aiemmin viikinkien toimesta vuoden 1000 hujakoilla, ja jo tuolloin muualla ihmeteltiin ja katsottiin kieroon suomalaisten suhteellisen hyviä välejä skandinaaveihin. Siitä ei olla varmoja miksi näin oli, vanha välimerellinen mielle tykkää ajatella Suomen olleen metsäinen perähikiä, mutta miekkalöydöt ja muut argeologiset aarteet ja saagat viittaa muuhun. Suomella on siis hyvin pitkä ja läheinen historia skandinaavien, varsinkin ruotsalaisten kanssa.
Tällä hetkellä Suomessa on ruotsin kielisistä osuus 5% koko väestöstä. Se on noin 300 000 ruotsia äidinkielenään puhuvaa. Esim. saamelaisia on 10k ja venäläisiä 30k. Lisäksi Suomella on vahva jakavuus pohjoismaisten arvojen kanssa, jonka parissa käydään tiivistä politiikkaa. Ruotsi läheisimmin, mikä ollaan huomattu varsinkin tuoreeltaan NATO-asiassa. Se, että Suomessa halutaan pitää kiinni toisen virallisen kielen asemasta, on hyvin perusteltua. Ei pelkästää suhteellisen suuren väestönosan vuoksi. Yhteisten arvojen jakaminen on vastaisuudessakin tärkeää. Kielen opiskeluissa ei käydä pelkästään itse kieltä, vaan myös kulttuuria ja sitä kautta esitellään lapsille näitä arvoja ja sitä maailmaa, jossa olemme tiiviisti osana. Tutustutaan myös muihin Pohjoismaihin opin lomassa. Joku voisi katsoa Suomen haluavan pysyä epätoivoisesti länsimaana, koska olemme maantieteellisesti erikoisessa kohtaa suhteessa muihin osa-alueisiin.
Se, että täällä jopa vääristellään historiaa vihapuheen kautta, on hyvin huolestuttavaa. Sekä se, että peukkujen määrästä päätellen moni on ymmärryksensä kautta yhtä hukassa. Tykkään ajatella näin ei ole oikea tapa käsitellä historiaan ja sitä kautta yhteiskuntaan kytkeytyviä asioita. Jos asioista ei oikeasti ole kartalla, on vakavaa mennä oman motivaatiopuutteen vuoksi hurjastelemaan asioilla, joista ei oikeastaan mitään laajemmassa suhteessa käsitä. Objektiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Suomi ei ole ollut siirtomaa. Suomi on toki ollut välikädellisesti osallisena siirtomaallistamassa (Ruotsin ja Venäjän kautta). Suomen rannikkoseutujen voidaan katsoa tavallansa kolonialisoituneen, kun viikinkiajan päätteeksi Ruotsista saapuneet ristiretkiläiset suomenruotsalaistivat seudut. Syyllinen on pikemminkin kristinuskossa. Toki rannikoilla käytiin kauppaa jo aiemmin viikinkien toimesta vuoden 1000 hujakoilla, ja jo tuolloin muualla ihmeteltiin ja katsottiin kieroon suomalaisten suhteellisen hyviä välejä skandinaaveihin. Siitä ei olla varmoja miksi näin oli, vanha välimerellinen mielle tykkää ajatella Suomen olleen metsäinen perähikiä, mutta miekkalöydöt ja muut argeologiset aarteet ja saagat viittaa muuhun. Suomella on siis hyvin pitkä ja läheinen historia skandinaavien, varsinkin ruotsalaisten kanssa.
Tällä hetkellä Suomessa on ruotsin kielisistä osuus 5% koko väestöstä. Se on noin 300 000 ruotsia äidinkielenään puhuvaa. Esim. saamelaisia on 10k ja venäläisiä 30k. Lisäksi Suomella on vahva jakavuus pohjoismaisten arvojen kanssa, jonka parissa käydään tiivistä politiikkaa. Ruotsi läheisimmin, mikä ollaan huomattu varsinkin tuoreeltaan NATO-asiassa. Se, että Suomessa halutaan pitää kiinni toisen virallisen kielen asemasta, on hyvin perusteltua. Ei pelkästää suhteellisen suuren väestönosan vuoksi. Yhteisten arvojen jakaminen on vastaisuudessakin tärkeää. Kielen opiskeluissa ei käydä pelkästään itse kieltä, vaan myös kulttuuria ja sitä kautta esitellään lapsille näitä arvoja ja sitä maailmaa, jossa olemme tiiviisti osana. Tutustutaan myös muihin Pohjoismaihin opin lomassa. Joku voisi katsoa Suomen haluavan pysyä epätoivoisesti länsimaana, koska olemme maantieteellisesti erikoisessa kohtaa suhteessa muihin osa-alueisiin.
Se, että täällä jopa vääristellään historiaa vihapuheen kautta, on hyvin huolestuttavaa. Sekä se, että peukkujen määrästä päätellen moni on ymmärryksensä kautta yhtä hukassa. Tykkään ajatella näin ei ole oikea tapa käsitellä historiaan ja sitä kautta yhteiskuntaan kytkeytyviä asioita. Jos asioista ei oikeasti ole kartalla, on vakavaa mennä oman motivaatiopuutteen vuoksi hurjastelemaan asioilla, joista ei oikeastaan mitään laajemmassa suhteessa käsitä. Objektiivisesti.
1000-luvulle tultaessa siellä vastarannalla oli edelleen itämerensuomalaisia, ei ruotsalaisia. Ruotsalaisia asui vain aivan etelä Ruotsissa. Esim. kuuluisa Rurik joka asui nykyisen Tukholman alueella oli itämerensuomalainen (N1c haploryhmä)
Lässyti lässyti. On rikkaus, että on toinen virallinen kieli, ja myös hyvä, että sitä on pakollista opiskella. Ei käperrytä sinne persujen fantasiamaailmoihin, vaan kohdataan maailma rohkeasti ja myös erilaisuutta kunnioittaen ja hyväksyen.
Vierailija kirjoitti:
Talvi ja jatkosodassakaan suomenruotsalaiset eivät pistäneet tikkua ristiin tämän maan puolesta. Tappiot suhteutettuna väkilukuun eivät olleet edes 10% oikeiden suomalaisten tappioista
Tai sitten olivat parempia sotilaita kuin sinun kuvitellut oikeat suomalaisesi. Kasva ensin ja opi maailmaa ennen kuin tulet tänne höpisemään oikeista suomalaisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainut hyöty ruotsinkielen opiskelusta on se, että se edes auttaa tärkeämpien germaanisten kileten eli englannin, saksan ja hollannin ymmärtämistä. Germaanisia ovat kaikki. Ruotsi on toki niin pieni muihin verrattuna.
luetaan sitten englantia ja saksaa. Mihin sitä ruotsia tarvitaan, jos haluaa osata saksaa täytyy opetella sitä?
Juuri näin. Tuo valheellinen perustelu ruotsinkielen pakko opettamiselle, että siten oppii helpommin sitten englantia, saksaa ja muita kieliä on täysin älytön. Jos haluaa opiskella jotain kieltä niin sitten opiskelee juuri sitä kieltä eikä jotain muuta sen sijaan. Viron ja suomen kielet ovat hyvin samankaltaisia, mutta jos ulkomaalainen haluaa opiskella suomea, niin ei kai häntä vaadita ensin opiskelemaan viron kieltä, tai päin vastoin.
Ei kun viron opiskelija pakotetaan ensin opettelemaan ruotsia, koska ruotsi auttaa oppimaan muita kieliä.
Niin suomessa varmaan tehtäisiinkin.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsia on Suomessa puhuttu aina, kauemmin virallisest kuin suomea nykymuodossa.
Se mikä suomen kieltä loukkaa ovat YLE:n venäläisten uutiset ja nettipalvelut. He eivät ole Suomessa virallien vähemmistö joille ne kuuluvat.
Palstalla olevat kouluttamattomat hölmöt eivät ymmärrtä, että tämä koko ketju on venäläisten trollien masinoima.
Ilman kuulumistamme Ruotsiin olisi Venäjän keisari tehnyt meistä samanlaisia maaorjia kuin venäläiset itse olivat vuoteen 1861. Ainoastaan Ruotsilta perittyjen lakien ja yhteiskuntajärjestyksen ansiosta vältyimme tältä kohtalolta.
Paljosta kiittäminen Ruotsia siitä mitä Suomi on tänä päivänä.
Kannattaisi opiskella oman maansa historiaa, ikinä ei ole liian myöhäistä.
Ei pysty koska olen persu öyhöyh. Minä tykkän Anosta ja venänjästä koska olen pyllykkäpersu.
Vierailija kirjoitti:
Lässyti lässyti. On rikkaus, että on toinen virallinen kieli, ja myös hyvä, että sitä on pakollista opiskella. Ei käperrytä sinne persujen fantasiamaailmoihin, vaan kohdataan maailma rohkeasti ja myös erilaisuutta kunnioittaen ja hyväksyen.
Kyllä sä nyt taidat elää siellä fantasiamaailmassa. Ei millään pahalla.
Vierailija kirjoitti:
Onpa kunnioittavaa kun aloitat puheenvuorosi noin.
Vierailija kirjoitti:
Vähän huono syyttää kristinuskoa, kun se on teoria. Syylliset löytyy aina ihmisistä. Kommentissasi ei ole perustelua, miksi ruotsia pitää pakolla opettaa kaikille suomenkielisille ja miksi ei voi opiskella pidemmälle, jos ei suorita virkamiesruotsia. Jotenkin paistaa tästä ja muistakin ruotsia puolustavissa kommenteissa, että nykysuomalaisen tulisi olla kiitollinen nykyisille ruotsinkielisille.
Minä oon persu ja ottaapäähän ku täällä nuoollaan ruottin perset vaik minä oon aina kannatanu anoo niiku kaikki persut ja odinissakin oon ollu eikä ala pakkaruotsalaiseg hyppimää silmille! Tai tulee odinit perään voin kertoo! Eläköön persut
Vierailija kirjoitti:
Suomi myös samalla pois Pohjoismaista? No thanks. Ruotsin kieli on silta pohjoismaiseen kulttuuriin. Suomi oli pitkään osa Ruotsia, ja ilmeisesti nykyään halutaan unohtaa historia, ja näköjään siirtyä mielummin johonkin muuhun suuntaan. Joko valtameren toiselle puolen tai sitten toiseen laitaan.
Miksi ihmiset ei samalla intohimolla vastusta kirjattomia kouluja ja digitalisaatiota?
Ei vaan suomenkieli liittyy yhdeksi pohjoismaiseksi kieleksi. Täähän on ihan selvä asia.
Hollantilaispoloiset eivät varmaan opi omaa kieltänsä ennenkuin pakko-oppivat ruotsia. Nimenomaan ruotsi auttaa oppimaan muita kieliä.