Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruotsin kielen asema loukkaa suomenkielisten kielivapautta ja syrjii muita vähemmistökieliä kuin ruotsia

Vierailija
22.11.2022 |

Yhden vähemmistökielen pakotukseen ei ole mitään eettistä perustelua.

Kommentit (1137)

Vierailija
1/1137 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

evvk

Vierailija
2/1137 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoruotsi on rikkaus, sanotaan. Kuitenkaan pakkoruotsia ei ole tanskassa, norjassa, islannissa vaikka kolme edellämainittua ymmärtävät ruotsista yhtä paljon kuin suomenkielinen viron kielestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/1137 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeusministeriön on tarkasteltava asia uudelleen.

Vierailija
4/1137 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on huolissaan venäjän kielen asemasta Suomessa.

Vierailija
5/1137 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vaan enemmistön vapaudesta opiskella niitä kieliä, mistä on hyötyä. Ap

Vierailija
6/1137 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ei tunne isänmaansa historiaa ja kieltä, tai sitten hänen isänmaansa ei ole Suomi. Olisiko se Venäjä?

Tunnen. Isänmaani on Suomi ja kieleni on suomi. Ei Ruotsi ja ruotsi.

Vierailija
7/1137 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jankuti,jankuti

Kunnes asia muuttuu ja ruotsin aseman vääristynyt tilanne korjataan oikeaan paikkaansa.

Jospa ottaisit asian tiimoilta yhteyttä ylempiin päättäviin elimiin,täällä asiaa ei ratkaista.

Vierailija
8/1137 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku edes yrittää perustella yhden vähemmistökielen ylistämisen yli muiden?

Ruotsin kielen osaamisesta on kyllä paljon iloa. Olen huomannut, että kielen kautta myös suhtautuminen asioihin muuttuu ikäänkuin valoisammaksi. Opiskelen itse vapaaehtoisesti ruotsia ja nyt olen alkanut huvikseni kääntää Peter Nilsonin kirjaa Hem till jorden. Olen oppinut paljon uusia kauniita sanoja, sellaisiakin joihin en helposti muuten olisi törmännyt. Kyllä suomalaisen on hyvä osata ruotsia, se liittää meidät muihin pohjoismaihin. Ja kyllä, usein kun näen lehdessä norjalaisen otsikon ymmärrän tarkoituksen vaatimattoman ruotsinkielen osaamiseni kautta. Ruotsin osaamisesta on pelkkää hyötyä.

Vierailija
9/1137 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpsistä. Suomessa on isoja ruotsinkielisiä alueita ja yhteisöjä. Jostain Jyväskylästä käsin sitä ei varmaan tajua, mutta niitä nyt kuitenkin on. Ei voi koskaan tietää miten elämä vie ja huomaakin asuvansa yhdessä niistä. Niin kävi itsellekin, en edes tajunnut kieliasiaa ennen kuin olin muuttanut. Ja olen viihtynyt superhyvin, mutta edelleen harmittaa miten huonolla asenteella hoidin ruotsin opiskelun koulussa. Nyt yli 15 vuotta ruotsinkielisessä pikkukylässä asuneena vihdoin koen pärjääväni ruotsilla ihan ok.

Vierailija
10/1137 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkoruotsi on rikkaus, sanotaan. Kuitenkaan pakkoruotsia ei ole tanskassa, norjassa, islannissa vaikka kolme edellämainittua ymmärtävät ruotsista yhtä paljon kuin suomenkielinen viron kielestä.

Suomi nyt vaan sattuu olemaan kaksikielinen maa, Tanska, Norja ja Islanti tietäälseni ei ole.

Vierailija
11/1137 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dra åt helvete, vi har sett det här och förstår. Vid nästa valet, rösta, det kan hjälpa, trollandet här gör ingenting.

Anteeksi, en ymmärrä tanskaa.

Vierailija
12/1137 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tää ruotsin kielen dissaus on aihe, mistä saa jauhaa aina, kun paljon tärkeämmät yhteiskunnalliset keskustelut poistuvat heti?

Vierailija
13/1137 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ihmisoikeustaistelu.

Siinä missä pakkomaantiede tai pakkokäsityökin.

Vierailija
14/1137 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän samaa veikkaan.

Vierailija
15/1137 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmät juntit kitisee. 

Vierailija
16/1137 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän samaa veikkaan.

Olen huolissani suomenkielisten vapaudesta valita minkä kielen opiskeluun käyttää aikansa ja rahansa, ja muiden kuin ruotsin vähemmistökielistä.

Se että sä valitset kuluttaa aikaas vauva-palstalta vie maton alta kaikelta mitä sanot

Vierailija
17/1137 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäbä muutenki ylänuolittaa omia tekstejänsä ei saatana mikä säälittävä apina hahaha

Vierailija
18/1137 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän samaa veikkaan.

Olen huolissani suomenkielisten vapaudesta valita minkä kielen opiskeluun käyttää aikansa ja rahansa, ja muiden kuin ruotsin vähemmistökielistä.

Se että sä valitset kuluttaa aikaas vauva-palstalta vie maton alta kaikelta mitä sanot

Taistelen täällä tärkeän asian puolesta.

"Taistelen" hahaha. Rinkirunkkaat parin samanlaisen tyhmän juntin kanssa jossain helvetin vauva-palstalla ei jumalauta ja koet ilmeiseti olevan suurikin taistelija ei jumalauta kato ny ittees pelle

Esimerkki pakkoruotsittajan argumentoinnin älyllisestä ja sivistyksellisestä tasosta

Edelleenkään en argumentoi saatanan idiootti ei jumalauta että ihminen voi olla pohjalla hahaha

Esimerkki pakkoruotsittajan argumentoinnin tasosta

Kai tajuat näillä itseääntoistavilla viesteillä käytännössä myöntävän oman idiotismis?

Vierailija
19/1137 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin kuin puolisokea, jos en ruotsia osaisi. Kiva ymmärtää ja pystyä lukemaan ja katsomaan ruotsinkielisiä ohjelmia ja puhuakin tarvittaessa. Minulle ruotsin oppiminen ei ole koskaan tuntunut pakolta, vaan etuoikeudelta, kuten myös useiden muiden kielien oppiminen. Ruotsin opiskelusta on ollut pelkkää hyötyä., ollut myös porttina muiden kielten oppimiseen. Ymmärrän jos jossain Savossa ei sillä ole niin suurta merkitystä.

Ehkä sen pitäisi olla vapaaehtoista. Uskon, että ainakin Etelä-ja Länsi-Suomessa monet opiskelisivat ruotsia mielellään. Kielitaito avaa aina ovia ja tuo lisää mahdollisuuksia.

Vierailija
20/1137 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin kuin puolisokea, jos en kiinaa osaisi. Kiva ymmärtää ja pystyä lukemaan ja katsomaan kiinankielisiä ohjelmia ja puhuakin tarvittaessa. Minulle kiinan oppiminen ei ole koskaan tuntunut pakolta, vaan etuoikeudelta, kuten myös useiden muiden kielien oppiminen. Kiinan opiskelusta on ollut pelkkää hyötyä., ollut myös porttina muiden kielten oppimiseen. Ymmärrän jos jossain Savossa ei sillä ole niin suurta merkitystä.

Ehkä sen pitäisi olla vapaaehtoista. Uskon, että ainakin Etelä-ja Länsi-Suomessa monet opiskelisivat kiinaa mielellään. Kielitaito avaa aina ovia ja tuo lisää mahdollisuuksia.

Korjasin tekstisi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä