Te, jotka olette sairastaneet covidin: oliko se niin paha kuin olisi hysterian ja pelottelun perusteella voinut odottaa?
Itse sairastuin koronaan ensimmäisen kerran 2 viikkoa sitten ja oireet ovat olleet seuraavat:
- alussa lievä kurkkukipu ja kurkun käheys
- kuumetta oli parina, kolmena iltana/yönä jotain 37,5-38,7 astetta.
- Yskää, joka on kylläkin ollut lievempää mitä monessa tavallisessa flunssassa
- Haju- ja makuaisti menivät noin viikoksi, vaikkei ole ollut nuhaa.
Omalla kohdallani tämä tauti ei ollut mielestäni ihan niin paha, että olisi oikeuttanut aivan kaikki poikkeustoimet, rokotepakotuksen jne.
Kommentit (158)
Kolmesti rokotettuna kuiva yskä, pää täynnä räkää, vuorotellen horkassa tai raivolla hikoillen ja yhtenä päivänä 39 astetta kuumetta, eli itse tauti oli melkeinpä normiflunssaa muistuttava. Vittumaisin osa on tähän mennessä ollut tämä jälkitauti joka jatkuu jo ties monettako viikkoa. Toinen keuhkoni kuulostaa vuorotellen pulpahtelevalta vesipiipulta tai koiran vinkulelulta ja poskiontelot tuntuu turvonneelta ja nenä juoksee vielä hieman vaikka muuten olen kai käytännössä "terve". Hengästyn nopeammin mitä ennen ja oloni tuntuu ajoittain hyvinkin väsyneeltä. En suosittele.
Olen rokottamaton ja olin 10 päivää karanteenissa. Kuume nousi korkeimmillaan melkein 40 asteeseen, aleni buranalla. Vähän rintakehää painoi, mutta parin kuumepäivän jälkeen olo palautui normaaliksi. Parin viikon jälkeen normaalisti töihin/liikunnan pariin. Kohta tartunnasta vuosi eikä ole mitään ongelmia terveyden kanssa, terveenä olen pysynyt ilman mitään muita nuhia :)
Rokottamattomana nainen 54 ja kaksi koronaa ollut. Ensimmäisessä ehkä hieman väsymystä mutta toinen vuoden kuluttua meni ohi viikossa tavan flunssana.
Minulla ei ole yhtäkään koronarokotetta, olen ylipainoinen ja diabeetikko. Sairastin koronan muistaakseni keväällä ja minulla se oli aivan "tavallinen" flunssa, ehkä jopa hiukan lievempi. Ainut ero oli, että limaisuus kesti parisen viikkoa vaikka normaalisti se häviää samoihin aikoihin kuin muut flunssan oireet.
Minulla on useampikin rokottamaton tuttu ja minä olen meistä ainut joka koronan on todistettavasti sairastanut. Kaikki rokotetut tuttuni, jotka todistetusti koronan ovat sairastaneet, ovatkin olleet selvästi kipeämpiä kuin minä. Eräs heistä sairasti sen äskettäin kolmannen kerran.
Rokottamattomat tuttuni "vetävät" selvästi suomalaisia suosituksia enemmän D-vitamiinia (kuten minäkin nykyään) eivätkä he ole käytännössä koskaan kiepänä. Kaikkien tulisi ehdottomasti ymmärtää se, että D-vitamiinilla on todella merkittävä vaikutus ihmisen vastutuskykyyn ja että suomalaiset suositusmäärät ovat aivan liian pieniä.
Työkaveri viidettä viikkoa koronassa. Iski ilmeisesti keuhkoihin, väsynyt, ei henki kulje, hakkaava yskä.
3 päivää korkea kuume (39-40 astetta)
Lihas ja nivelkipuja ja ylipäätään kipuja KAIKKIALLA
Nuhaa, yskää
Päänsärkyä
Silmät liikutellessa arat
Polttelua keuhkoissa
Sairastin alkuvuodesta, kuten muukin perhe. Lapsella oli lähinnä vatsaoireita ja kuumetta, miehellä kurkku todella kipeä ja kuumetta. Itselläni tauti alkoi niin, että heräsin eräs aamu korvissa kohisevaan verenpaineeseen ja kovaan pääkipuun. Särkylääke ei meinannut auttaa, mutta nukkuminen auttoi. Päänsärky palasi, ja kesti 10 päivää(!) ilman helpotusta. Muita oireita ei ollut mainittavasti. Kävin lääkärissä myöhemmin, ja juttelin tästä kokemuksestani. Lääkäri tuumasi, että covid laukaisi minulla varmaan (jo aiemmin epäillyn) migreenisairauden ns. kunnolla päälle, sain estolääkityksen varalle.
Covid ei itsessään ollut paha, mutta siitä jäi muistoksi korkea verenpaine sekä hemipleginen (toispuoleinen) migreeni. Ja niin, olen rokottamaton.
Mahtaako koronaa edes olla olemassa.
Ei ollut tavallista kuumeflunssaa ihmeellisempi. Ikää 41, ei rokotteita. Itseasiassa moni kuumetauti ollut pahempi.
Kolmen rokotteen jälkeen sairastettuna lievät oireet, pahinta väsymys eli korttelin ympäri en tahtonut jaksaa kävellä. Toipuminen oli oireisiin nähden käsittämättömän hidasta, lähes 4kk sairastumisesta juostessa hengitys yhä vinkuu kovaa juostessa. Lähtökuntotaso aika kova, luokkaa 10 tuntia viikossa treeniä eli todellakin keuhkoihin tuli vauriota.
Ikää 50. Hirveä yskä, joka varsinkin yöllä vaivasi. Kutiseva kurkku, korvat, yskin öisin kuin hullu. Limaa tuli nenästä ja keuhkoista jatkuvasti. Ei vaikuttanut muuten, mutta järkyttävä paksu limantulo jatkui 2kk. Nyt, taudista 3kk, nivelet kipeytyneet. Toivottavasti ei ole koronan jälkiseurauksia? Minulla on 3 rokotusta.
Ei. En ole ottanut ainuttakaan piikkiä ja kolme kertaa ollut korona.
Ollut vain kuumetta, väsymystä ja aivastelua.
Oikeastaan jopa lievempää kun tavan kuumeinen olo.
Kolmesti rokotettuna sain koronan viime maaliskuussa. Kuume sahasi korkealla viisi päivää, kurkkukipu oli aivan järkyttävä ja nenä tukossa.
Minulla on rytmihäiriöitä, ikäviä kipuja lonkissa ja polvissa, mutta mistä minä tietäisin, onko korona ne aiheuttanut? Sydämessä on aiemminkin ollut jotain häikkää, samoin nivelissä. Nyt ne kipeytyivät muutama kk koronan jälkeen, joten en oikein osaa niitä siihen yhdistää.
Oli/on aivan riittävän paha. Huomaat sitten itsekin, kun et pääse 100 metriä postilaatikolle ilman paria huilitaukoa. Happi vain loppuu kesken, jos yrittää liikkua.
Sekin olisi kiva tietää , että onko näillä henkilöillä, joilla on rokotteista huolimatta ollut paha flunssa Koronan takia, jotain elintapoihin liittyviä riskitekijöitä, kuten tupakoivatko he tai ovatko lihavia.
En ole ottanut yhtään koronarokotusta. Koronan sairastin viime keväänä (PCR todennettu). Kuumetta oli yhtenä iltana, hajuaisti oli poissa viikon verran, vähän yskää oli. Oli hyvin lievä tauti. Ei tullut minkäänlaisia jälkioireita. En todellakaan aio ottaa rokotteita.
Helppo oli eikä jälkitauteja. Parin päivän kuume, silmäkipua viikon verran.
Itsellä kurkku vähän käheä ja vähän kutisi.
Kuumetta oli siinä 37,1
Plus nuha lopuks.
Eli ihan samanlainen kuin lievä flunssa/nuhakuume.
Haju ja makuaisti meni sen saman vähäsen verran kuin flunssassa yleensä.
Viikko meni leffoja katsellessa ja pelaten. Syötyä sai normaalisti.
Enkä ole ottanut yhtäkään koronarokotetta, enkä influenssarokotteita koskaan.
M42
Itselläni oli onneksi aika lievä tapaus. Tunnen kaksi aikuista, perustervettä, joilla tauti oli rokotustenkin jälkeen raju ja toipuminen kestänyt kauan. Lisäksi tunnen yhden n. 70-vuotiaan, jolla oli lieviä muistiongelmia, mutta jonka kognitiiviset kyvyt romahtivat koronan vuoksi täysin. Ei ole toipunut ennalleen.
Ensimmäinen korona oli vielä aika lievä...Nyt toinen kierros menossa. Tauti on ollut tosi raju ja olen ollut kipeä lähes joka paikasta. Kurkku, korva, suu ihan tulessa, kuumetta, lihaskipuja, kovaa väsymystä , sykkeen nousua ja hengästymistä. Noin viidennen päivän kohdalla alkoi aivan kamala yskä , yskiminen sattuu paljon kun joka paikka niin ärtynyt. Nuhaa ja tukkoisuutta. Nyt menossa pvä 13, enkä ole vieläkään terve. Yskä ja kurkkukipu pahimpina oireina vielä.
En todellakaan halua kolmatta koronaa enää sairastaa...