Uskallanko aloittaa kävelylenkkeilyn kun rauta-arvot ovat alenemaan päin (ferritiini 30)
Uskon että varastorauta-arvo on laskenut refluksilääkkeiden takia. Hemoglobiinia ei ole mitattu. Haluaisin laihduttaa jos vaikka refluksi siten helpottaisi.
Olen koittanut lyhyitä kävelylenkkejä ja mitään tavallista kummempaa hengästymistä ei tule, mutta koen sykkeen nousevan aika korkeaksi nopeasti ja se pelottaa minua. Voikohan se johtua myös huonosta kunnosta kun en ole aikoihin harrastanut liikuntaa? Mitään sykemittaria minulla ei ole.
Mulla on silti ollut koko ikäni ongelmia korkeaksi nousevan sykkeen kanssa mutta mitään syytä ei ole lääkärissä siihen löydetty. Olen kuitenkin vähän pelännytkin harrastaa liikuntaa sen takia. Ehkä mun pitäisi sitten vaan kävellä toooosi tosi hitaasti mutta en tiedä nouseeko kunto sillä tavalla...
Lihaskuntoliikkeitä olen tehnyt ja niiden kanssa ei mitään ongelmaa.
Kommentit (6)
Öö, mulla on ollut ferritiinit alimmillaan alta 10 ja olen urheillut normaalisti. En ole huomannut voinnissani mitään eroa oli ferritiiniarvot mitä tahansa.
Minulla ei ole ikinä ollut edes noin korkea ferritiini. Aina jossain 10-25 välillä. Ihan normaalisti harrastan liikuntaa ja kuntoilen. Eihän kenenkään terveys sitä kestä että vaan makaa jossain sängyssä vaikka olisikin matalat ferritiinit. Matalat arvot johtuu kuukautisista ja niitä ei kohdallani ole saatu kuriin. Mutta eipä tälle mitään voi kun vain odottaa vaihdevuosia.
Mulla oli ferritiini 6, kun ihmettelin, miksei hiihto oikein suju. En tiedä onko vieläkään noussut yli tuon 30:n. Kai näihin eri ihmiset reagoi eri tavalla ja viisaampaa on kysyä lääkäriltä kuin av:lta. Mun mututuntuma on, ettei sykkeen nousua pelätä tarvitse. Jos tuntuu huonolta, himmaa hetkeksi ja jatka taas.
Kiitos vastauksista! Oon vaan miettinyt sitä kun oon lukenut että normaali ferritiiniarvo olis paljon korkeampi kuin tuo mikä mulla on. Mutta ei lääkäriä ainakaan tuntunut kiinnostavan mun nykyinen arvo. Ehkä uskallan nyt kokeilla kunnon kohotusta lenkkeilemällä.
En tiedä.Vimeksi labrakoket terveysasemalla 2015. Kolestrolit korkealla ja sokeri koholla. En usko varsinainen lääketiede.En ajatele uskallanko ulkoilla,elää olla kun en syö pilereitä.lähinä kolestroolin punariisi tableteja 2 kpl päivässä.Saa luontaistuote kaupat. Sokeria en naamani misään muodossa pistä.Jos hirveästi väsytää popsin rauta tapletteja,useamman kuukauden ja pristyn. Mutenkaan en tutki vaivojani tai lue niitä muille.