Te, jotka olette sairastaneet covidin: oliko se niin paha kuin olisi hysterian ja pelottelun perusteella voinut odottaa?
Itse sairastuin koronaan ensimmäisen kerran 2 viikkoa sitten ja oireet ovat olleet seuraavat:
- alussa lievä kurkkukipu ja kurkun käheys
- kuumetta oli parina, kolmena iltana/yönä jotain 37,5-38,7 astetta.
- Yskää, joka on kylläkin ollut lievempää mitä monessa tavallisessa flunssassa
- Haju- ja makuaisti menivät noin viikoksi, vaikkei ole ollut nuhaa.
Omalla kohdallani tämä tauti ei ollut mielestäni ihan niin paha, että olisi oikeuttanut aivan kaikki poikkeustoimet, rokotepakotuksen jne.
Kommentit (158)
Unohdat sen, että et vielä tiedä, mitä tuhoja se on tehnyt sisälläsi. Vaarassa ovat ainakin aivot, sydän, keuhkot, maksa ja munuaiset. Monilla vauriot paljastuvat vasta ajan kanssa. Toivotaan, että selvisit vähällä.
Aivoödeema ja akuutti vaginoosi. Mitäs sulla?
Minulla ei ollut paha.
Miehellä oli.
Kaveri sairasti longcovidia pitkään.
Nyt on taas miespuolinen työkaveri ollut tosi kamalassa koronassa jo pitempään.
Yksi suvun vanhus on kuollut koronaan.
Taitaa olla vähän tuurista ja kunnosta kiinni miten pahana sen joutuu sairastamaan.
Itse tauti oli vain lievää pahoinvointia, mutta nivelissä ja lihaksissa on vielä 4 kuukautta taudista häikkää.
No olen rokotettu joten tauti olisi ollut aika paljon pahempi jos en olisi ottanut rokotteita. Ei se mikään vitsi ole. Ja olen urheilullinen ja suht nuori.
Mulla oli tosi lievä, mutta oonkin kolmesti rokotettu. Kuumetta oli lauantai-illasta sunnuntain puolille päiville. Nuhaa oli myös. Olo ei ollut kovin sairas. Mutta hajuaisti meni aluksi ihan kokonaan ja pysyi poissa varmaan kolmisen viikkoa. Taudista on nyt 3-4 kuukautta ja hajuaisti on yhä vähän huono.
Naurettava flunssan puolikas. Siis ei mikään tauti edes, vaikka silloin ei vielä ollut rokotuksia.
Toista oli influenssa. Influenssa meinasi koitua meikäläisen kohtaloksi kuusi vuotta sitten.
Kysy joltain joka on ollut teholla nukutettuna. Tai Jari Litmaselta.
Mulla ei ollu syöpää, leveilenkö sillä?
Vierailija kirjoitti:
No olen rokotettu joten tauti olisi ollut aika paljon pahempi jos en olisi ottanut rokotteita. Ei se mikään vitsi ole. Ja olen urheilullinen ja suht nuori.
Et voi kyllä millään tietää minkälainen tauti olisi ollut ilman rokotteita. Itselläni ei ole rokotteita, mutta tauti oli hyvin lievä. Rokotettuna en olisi sairastunut ollenkaan?
Ihan oli sellainen, kun tiedotuksen perusteella annettiin ymmärtääkin. Eli kun on rokotukset kasassa, ei ole vaarallinen, vaikka todella epämukava ja vie voimat useiksi viikoiksi.
En tiedä, miten aapeen ympårillä on hydterisoitu ja peloteltu. Itse olen lukenut ihan tätä virallista tiedotuslinjaa ja se on vastannut omaa kokemustakin. Mind you, tilanne nyt on tietysti ihan eri kuin se oli viela puolitoista vuotta sitten, kun kenelläkään ei ollut rokotuksia eikä vastustuskykyä, eikä tiedetty oikeista hoitomenetelmistä tai verihyytymien vaarasta.
En ole ottanut rokotuksia. Covid kesti neljä päivää. Pari päivää korkea kuume ja lihassärkyä, sitten yskää ja ripulointia. Viikon verran sen jälkeen hikoilin kuin sika pienestäkin liikkumisesta. Nyt taudista on kolme kuukautta eikä muita oireita ole ollut.
Tauti: 4 viikkoa kestänyt "flunssa" eli kuumeilua, särkyä, huono olo. Ei nuhaa, makuaisti meni, hengenahdistusta (juuri ja juuri jaksoin kaksiossa huoneesta toiseen).
Jälkioireet: kesti 2 vuotta saada itseni kuntoon. Oli väsymys, aivosumu, lihasheikkous (olinhan ollut kuukauden vuodepotilaana), hengenahdistusta/huonoa kuntoa kesti pitkään. Päälle tuli vielä psyykkiset oireet, kun oli aika traumaattinen kokemus kaiken kaikkiaan ja kun parantumisessa kesti noin kauan.
Sanoisin siis, että oman kokemuksen perusteella kaikki "pelottelu" ja "paniikki" oli ihan perustelua.
Mulla oli samaan aikaan kuin sulla eli 2 vko sitten ja vieläkin joudun ottamaan aamuisin buranan että jaksan mennä töihin ja ettei lihakset särje. Haju- ja makuaisti ovat poissa edelleen, ei yskää mutta nuhaisen kuuloinen ääni. Kuume oli yli 38 astetta alkuvaiheessa.
Minulla oli aivanjärkyttävä kurkkukipu 2 päivää, aivan voimat poissa ja jokaista lihasta, etenkin selässä särki niin, että itkin välillä. Mikään särkylääke ei auttanut. Sitten helpotti.
Oli kyllä aika kamalaa. Pahin oli se tukehtumisen tunne ja sekavuus ja monen kuukauden uupumus.
Viikko teholla hengitysapua saamassa. Toipuminen kesti 6kk, enkä tule enää koskaan olemaan entiseni. Keuhkoihin jäi pysyvä vamma, energiaa ei ole yhtään. Tästä on puolitoista vuotta. Olin perusterve, 41v nainen.
Sikainfluenssa oli huomattavasti rajumpi.
Lievempi kuin tavallinen flunssa.
Minulla se oli oireeton, en olisi tiennyt ellen olisi testannut, kun mies sairastui siihen ensin. Pikkusiskoni sen sijaan (täysin terve, hoikka parikymppinen urheilija) sai pahan taudin ja hänellä kesti 3kk päästä kuntoon. Hän tavanomaisesti juoksee yli 10km lenkkejä, mutta ei parina ekana kuukautena oikein jaksanut edes paria kilsaa kävellä.
Olen kolmekymppinen, terve ja sairastan harvoin. Kolmen rokotteen jälkeen sain koronan, olin viikon ihan poissa pelistä, makasin kovassa kuumeessa ja yskin, ja kuukausi meni toipumisen. En halua tietää minkälainen tauti olisi ollut ilman rokotteita. Yhdellä ystävällä meni toipumiseen vuosi, ei ollut ehtinyt saada rokotetta.
Rajoitusten kohtuullisuutta toivottavasti tutkitaan perusteellisesti vastaisuuden varalle. Tuskin oli viimeinen pandemia. Kyllä se kaksi vuotta eristäytymistäkin jätti jälkensä aika moneen.