Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä perustelet ajatuksen, että mielestäsi kristittyjen arvojen pohjalta ei saisi tehdä politiikkaa

Vierailija
18.11.2022 |

mutta kaikkien muiden arvojen pohjalta saisi?

Tämä on hirveän yleinen väittämä nykyään, minkä logiikkaa en oikein ymmärrä.

Kaikki ihmisethän vaikuttavat ja toimivat omien arvojensa mukaisesti. Millä perusteella joku arvo olisi toista arvoa oikeampi tai hyväksytympi?

Kommentit (644)

Vierailija
641/644 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nainen vaietkoon seurakunnassa ( 1. Kor. 14:3435, 1 Tim 2:11-12)

Etkö sä lapsi pieni tiedä, että tuo sanottiin papin virkakysymyksen yhteydessä? Naisen ei siis pidä toimia pappina tai seurakunnan vanhimpana. 

Toki naiset saavat muuten puhua. Jeesushan antoi naisille käskyn levittää evankeliumia!

esim

7 Menkää kiireesti sanomaan hänen opetuslapsilleen: 'Hän on noussut kuolleista. Hän menee teidän edellänne Galileaan, siellä te näette hänet.' Tämä oli minun sanomani teille." [Matt. 26:32 | Joh. 21:1-23]

8 Naiset lähtivät heti haudalta, yhtaikaa peloissaan ja riemuissaan, ja riensivät viemään sanaa Jeesuksen opetuslapsille.

9 Mutta yhtäkkiä Jeesus tuli heitä vastaan ja tervehti heitä. He menivät hänen luokseen, syleilivät hänen jalkojaan ja kumarsivat häntä.

10 Silloin Jeesus sanoi heille: "Älkää pelätkö! Menkää sanomaan veljilleni, että heidän pitää lähteä Galileaan. Siellä he näkevät minut." 

11 Naisten ollessa matkalla muutamat vartiomiehistä menivät kaupunkiin ja kertoivat ylipapeille kaiken, mitä oli tapahtunut.

Matt. 28:7-11

Raamatun mukaan ei myöskään miesten tule toimia pappina.

Ja missäs kohtaa Raamattua muka noin lukee? Laita viite.

Sana pappi tarkoittaa isää ja on arvonimi.

"Sillä joka itsensä korottaa, se alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan." Matt. 23:12

"Älkää myöskään kutsuko isäksi ketään, joka on maan päällä, sillä vain yksi on teille isä, hän, joka on taivaissa." Matt. 23:9

Sillä näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä itse etsin lampaani ja pidän niistä huolen. Hes. 34:11

Ja minä herätän heille yhden paimenen heitä kaitsemaan, palvelijani Daavidin; hän on kaitseva heitä ja oleva heidän paimenensa. Ja minä, Herra, olen heidän Jumalansa, ja minun palvelijani Daavid on ruhtinas heidän keskellänsä. Minä, Herra, olen puhunut. Hes. 34:23-24

"Minä olen hyvä paimen, oikea paimen, joka panee henkensä alttiiksi lampaiden puolesta. Palkkarenki ei ole oikea paimen eivätkä lampaat hänen omiaan, ja niinpä hän nähdessään suden tulevan jättää lauman ja pakenee. Susi saa lampaat saaliikseen ja hajottaa lauman, koska palkkapaimen ei välitä lampaista.” Joh. 10:11 -13

Miksei kristitty voisi toimia pappina ? Uusi testamentti käyttää tuota termiä hurskaasta Sakariaasta.

”He olivat kumpikin Jumalan silmissä hurskaita ja elivät nuhteettomasti kaikkien Herran käskyjen ja säädösten mukaan.

Mutta lapsia heillä ei ollut, sillä Elisabet oli hedelmätön, ja he molemmat olivat jo iäkkäitä.

Eräänä päivänä Sakarias oli osastonsa vuorolla toimittamassa papin tehtäviä Jumalan edessä.”

Luuk. 1:6-8

Ja kutsutaanhan Raamatussa Jeesustakin sekä papiksi että ylipapiksi. Esim.

”Koska meillä siis on suuri ylipappi, joka on kulkenut läpi taivaiden, Jeesus, Jumalan Poika, pysykäämme tässä tunnustuksessa. ” Hepr. 4:14

”Jokainen ylipappi valitaan ihmisten joukosta, ja ihmisiä hänet myös asetetaan edustamaan, tuomaan Jumalalle lahjoja ja uhreja syntien sovittamiseksi  [… ] Kukaan ei itse ota tätä arvoa itselleen, vaan ylipapin kutsuu Jumala, joka kutsui jo Aaronin. ” Hepr. 5:1, 4-6

Taidat olla joku eriseuralainen tai lahkolainen, kun yrität levittää jotain omaa oppiasi, joka poikkeaa täysin suurten ja vanhojen  - yli 500 vuotta vanhojen -  kirkkojen opetuksesta.

”Lihan aikaansaannokset ovat selvästi nähtävissä. Niitä ovat siveettömyys, saastaisuus, irstausepäjumalien palveleminen, noituus, vihamielisyys, riidat, kiihkoilu, kiukku, juonittelu, eripuraisuus, lahkolaisuus, kateus, juomingit, remuaminen ja muu sellainen. Varoitan teitä, kuten olen jo ennenkin varoittanut: ne, jotka syyllistyvät tällaiseen, eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa.” Gal. 5:19-21

Muista, että Jeesus ei halunnut kirkkonsa pirstaloituvan tai jakautuvan.

”Minä rukoilen, että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa. Niin tulee heidänkin olla yhtä meidän kanssamme, jotta maailma uskoisi sinun lähettäneen minut.” Joh. 17:21

Jeesuksen opit ovat Jumalan Sanaa ja kirkon opit ovat kirkon sanaa.

Sinä olet Israelin opettaja etkä tätä tiedä!

Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista?

Minkätähden te ette ymmärrä minun puhettani? Sentähden, että te ette kärsi kuulla minun sanaani.

Nämä sanat solveltuvat yhtä hyvin kirkon oppineisiin kuin fariseuksiin ja lainopettajiin.

Kirkko on Kristuksen ruumis ja sen ruumiin näkyvä ilmentymä.

Ja ennen kuin alat sönköttää sanasta kirkko, niin todettakoon, että se tulee sanasta

kyriake (eli suomeksi) Kyrielle omistettu ja erotettu paikka, Kyrien palvontapaikka. 

Kyrie  = Herra (kreikaksi)

Se on tullut suomen kieleen venäjän kielen kautta, siinä Kyrios = Herra, kyriaki = kirkko

Vierailija
642/644 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö sä lapsi pieni tiedä, että tuo sanottiin papin virkakysymyksen yhteydessä? Naisen ei siis pidä toimia pappina tai seurakunnan vanhimpana. 

Toki naiset saavat muuten puhua. Jeesushan antoi naisille käskyn levittää evankeliumia!

esim

7 Menkää kiireesti sanomaan hänen opetuslapsilleen: 'Hän on noussut kuolleista. Hän menee teidän edellänne Galileaan, siellä te näette hänet.' Tämä oli minun sanomani teille." [Matt. 26:32 | Joh. 21:1-23]

8 Naiset lähtivät heti haudalta, yhtaikaa peloissaan ja riemuissaan, ja riensivät viemään sanaa Jeesuksen opetuslapsille.

9 Mutta yhtäkkiä Jeesus tuli heitä vastaan ja tervehti heitä. He menivät hänen luokseen, syleilivät hänen jalkojaan ja kumarsivat häntä.

10 Silloin Jeesus sanoi heille: "Älkää pelätkö! Menkää sanomaan veljilleni, että heidän pitää lähteä Galileaan. Siellä he näkevät minut." 

11 Naisten ollessa matkalla muutamat vartiomiehistä menivät kaupunkiin ja kertoivat ylipapeille kaiken, mitä oli tapahtunut.

"Sillä joka itsensä korottaa, se alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan." Matt. 23:12

"Älkää myöskään kutsuko isäksi ketään, joka on maan päällä, sillä vain yksi on teille isä, hän, joka on taivaissa." Matt. 23:9

Sillä näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä itse etsin lampaani ja pidän niistä huolen. Hes. 34:11

Ja minä herätän heille yhden paimenen heitä kaitsemaan, palvelijani Daavidin; hän on kaitseva heitä ja oleva heidän paimenensa. Ja minä, Herra, olen heidän Jumalansa, ja minun palvelijani Daavid on ruhtinas heidän keskellänsä. Minä, Herra, olen puhunut. Hes. 34:23-24

"Minä olen hyvä paimen, oikea paimen, joka panee henkensä alttiiksi lampaiden puolesta. Palkkarenki ei ole oikea paimen eivätkä lampaat hänen omiaan, ja niinpä hän nähdessään suden tulevan jättää lauman ja pakenee. Susi saa lampaat saaliikseen ja hajottaa lauman, koska palkkapaimen ei välitä lampaista.” Joh. 10:11 -13

Olet ymmärtänyt väärin. Kyllä isäänsä ja kasvatti-isäänsä saa sanoa isäksi.  Jeesus nimitti poikien isää isäksi.

Vertaus kahdesta pojasta

" "Mitä te tästä sanotte? Eräällä miehellä oli kaksi poikaa. Hän meni toisen luo ja sanoi: 'Poikani, mene tänään viinitarhaan työhön.'   'En minä halua', poika vastasi. Sitten hän kuitenkin tuli toisiin ajatuksiin ja meni.

"Isä meni toisen pojan luo ja sanoi tälle saman. Poika vastasi: 'Menen kyllä, isä', mutta ei mennytkään. 

Kumpi näistä kahdesta teki, mitä hänen isänsä tahtoi?" "Edellinen", he vastasivat. Jeesus sanoi: "Totisesti: portot ja publikaanit menevät Jumalan valtakuntaan ennemmin kuin te..." (Matt. 21:28-31)

- Jeesuksen kasvatti-isää Joosefia kuvataan Raamatussa sanalla isä. Esim:

"Jeesuksen isä ja äiti olivat ihmeissään siitä, mitä hänestä sanottiin."  (Luuk. 2:33)

Pappihan on hengellinen kasvatti-isä, joten kyllä häntä isäksikin voi kutsua. Kunhan ei Luojaksi kuitenkaan.

Mainitsemassasi Jeesuksen vertauskuvassa sana isä kuvaa nimenomaan Jumalaa. Se, että Joosefia kutsutaan Luukkaan evankeliumissa isäksi, ei tarkoita sitä, että Jeesus olisi häntä kutsunut isäksi. Ns. kristinuskon ogelma on nimenomaan se, että se ei pysy Jeesuksen sanaksi kirjatussa sanassa, vaan sen myöhemmissä pappien tulkinnoissa.

"Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani" Joh. 8:31

"Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia."  Matt. 7:15

Ei, vaan maallista isää. Siksi se on Raamatussa pienellä.

Jeesus käyttää isä/Isä sanaa kahdessa merkityksessä. Kun Jeesus puhuu maallisista isistä, sana isä on Raamatussa pienellä kirjaimella (kuten esim.kohdissa (Matt. 21:28-31) ja (Matt. 15:4).

Uskon Jeesuksen kutsuneen Joosefia isäkseen. muu olisi ollut epäkunnioittavaa ja täysin sopimatonta käytöstä juutalaisessa yhteisössä. Raamatussa Jeesuksen kasvatti-isästä käytetään nimitystä isä (pienellä alkukirjaimella) kuten esim kohdassa (Luuk. 2:33).

Kun Jeesus puhuu Isä-Jumalasta, se on Raamatussa isolla kirjaimella, kuten esim kohdassa (Mark. 14:36).

Vertaus kahdesta pojasta

Mitä te tästä sanotte? Eräällä miehellä oli kaksi poikaa. Hän meni toisen luo ja sanoi: 'Poikani, mene tänään viinitarhaan työhön.'  'En minä halua', poika vastasi. Sitten hän kuitenkin tuli toisiin ajatuksiin ja meni. Isä meni toisen pojan luo ja sanoi tälle saman. Poika vastasi: 'Menen kyllä, isä', mutta ei mennytkään. Kumpi näistä kahdesta teki, mitä hänen isänsä tahtoi?" "Edellinen", he vastasivat. Jeesus sanoi: (Matt. 21:28-31)

Jumala on sanonut: 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi' ja 'Joka kiroaa isäänsä tai äitiään, häntä rangaistakoon kuolemalla. (Matt. 15:4)

Jeesuksen isä ja äiti olivat ihmeissään siitä, mitä hänestä sanottiin." (Luuk. 2:33)

Hän sanoi: "Abba, Isä, kaikki on sinulle mahdollista. Ota tämä malja minulta pois. Ei kuitenkaan minun tahtoni mukaan, vaan sinun. (Mark. 14:36)

Jeesus tarkoittaa kylläkin taivaallista isää ja äitiä, samoin kuin 4. käsky tarkoittaa taivaallisen isän ja äidin kunnioittamista ei maallisten. Ikävä kyllä tämäkin ns. kristinuskossa ymmärretty virheellisesti.

"Sillä jokainen, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon, on minun veljeni ja sisareni ja äitini."  Matt. 12:50

"Sillä minä olen tullut 'nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan ja tyttären äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan." Matt. 10:35

"Joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka rakastaa poikaansa taikka tytärtänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias." Matt. 10:37

"Joka löytää elämänsä, kadottaa sen; ja joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen." Matt. 10:39

Ei tarkoita. Raamattua kääntäneet teologit ympäri maailman ovat eri mieltä kanssasi. Kaikissa raamatunkäännöksissä nuo sanat äiti ja isä on, katsos, kirjoitettu pienellä alkukirjaimella,  ei isolla. 

Älä levitä pienen ja  oudon lahkosi oppeja täällä, kiitos.

J.K. Ja kuka se taivaallinen äiti mielestäsi on?

Ehkä teologit ympäri maailman ovat vain kuunnelleet "käärmettä" Jumalan sijaan.

Ja maa oli autio ja tyhjä, ja pimeys oli syvyyden päällä, ja Jumalan Henki liikkui Vetten päällä.

Ja Jumala sanoi: "Tulkoon taivaanvahvuus Vetten välille erottamaan Vedet Vesistä".

"Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"

"Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny Vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä. Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/644 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monella ateistilla tuntuu olevan se ongelma, että he eivät halua ottaa Jumalan tarjoamaa pelastusta vastaan, mutta

vastuuta tuosta päätöksestä ei haluta kantaa itse, vaan vastuu tuosta yritetään laittaa milloin kristittyjen, milloin Raamatun, milloin Jumalan syyksi.

"Koska kristityt sitä ja kristityt tätä, koska Raamattu sitä ja Raamattu tätä...."

Ymmärtäkää nyt, että viimeisellä tuomiolla te ette voi syyttää ketään muuta. Ette voi pakoilla vastuuta tuosta itse tekemästänne päätöksestä.

Siellä merkitsee vain se, onko ottanut Jeesuksen vastaan henkilökohtaisena pelastajanaan vaiko ei. Mitkään sössötykset eivät sitten auta.

Taidat olla lahkolainen?

Tästä syystä inhoan tekopyhiä  ylimielisiä uskovaisia. Juu vaikka olisit kuinka hyvä ihminen eläessäsi, saat kitua ikuisesti kuoleman jälkeen jos et usko jeesukseen. Vaikka tekisit mitä pahaa, pelastut jos uskot jeesukseen.

Sinäkään et tiedä mitä kuoleman jälkeen tapahtuu. Voit uskotella itsellesi tietäväsi, mutta et tiedä. Kukaan ei tiedä.

Mitä minä juuri kirjoitin? Teet juuri  kirjoituksessani kuvatulla tavalla. Et ota vastuuta päätöksestäsi, vaan syytät siitä minua ja muita kristittyjä.  Katse peiliin nyt vaan. Ja minä tiedän, mitä kuoleman jälkeen seuraa. Sitä kuvailtu useissa kohdissa Raamattua.

Oletpa harhainen. Mistä "päätöksestä" edes puhut?

Ja ei, minulla ei ole mitään kiinnostusta "jumalaa" kohtaan, joka antaa pikkulasten kuolla aidsiin tai muihin karseisiin sairauksiin. Ei kiinnosta sellainen "pelastus"

Tässä kristinuskossa on kyse tuonpuoleisesta pelastuksesta. Ihan vaan, jos et sattunut tietämään.

Ei kristinuskossa ole kysymys tuonpuoleisesta, vaan taivaasta maan päällä.

Vierailija
644/644 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

esim

Miksei kristitty voisi toimia pappina ? Uusi testamentti käyttää tuota termiä hurskaasta Sakariaasta.

”He olivat kumpikin Jumalan silmissä hurskaita ja elivät nuhteettomasti kaikkien Herran käskyjen ja säädösten mukaan.

Mutta lapsia heillä ei ollut, sillä Elisabet oli hedelmätön, ja he molemmat olivat jo iäkkäitä.

Eräänä päivänä Sakarias oli osastonsa vuorolla toimittamassa papin tehtäviä Jumalan edessä.”

Luuk. 1:6-8

Ja kutsutaanhan Raamatussa Jeesustakin sekä papiksi että ylipapiksi. Esim.

”Koska meillä siis on suuri ylipappi, joka on kulkenut läpi taivaiden, Jeesus, Jumalan Poika, pysykäämme tässä tunnustuksessa. ” Hepr. 4:14

”Jokainen ylipappi valitaan ihmisten joukosta, ja ihmisiä hänet myös asetetaan edustamaan, tuomaan Jumalalle lahjoja ja uhreja syntien sovittamiseksi  [… ] Kukaan ei itse ota tätä arvoa itselleen, vaan ylipapin kutsuu Jumala, joka kutsui jo Aaronin. ” Hepr. 5:1, 4-6

Taidat olla joku eriseuralainen tai lahkolainen, kun yrität levittää jotain omaa oppiasi, joka poikkeaa täysin suurten ja vanhojen  - yli 500 vuotta vanhojen -  kirkkojen opetuksesta.

”Lihan aikaansaannokset ovat selvästi nähtävissä. Niitä ovat siveettömyys, saastaisuus, irstausepäjumalien palveleminen, noituus, vihamielisyys, riidat, kiihkoilu, kiukku, juonittelu, eripuraisuus, lahkolaisuus, kateus, juomingit, remuaminen ja muu sellainen. Varoitan teitä, kuten olen jo ennenkin varoittanut: ne, jotka syyllistyvät tällaiseen, eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa.” Gal. 5:19-21

Muista, että Jeesus ei halunnut kirkkonsa pirstaloituvan tai jakautuvan.

”Minä rukoilen, että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa. Niin tulee heidänkin olla yhtä meidän kanssamme, jotta maailma uskoisi sinun lähettäneen minut.” Joh. 17:21

Jeesuksen opit ovat Jumalan Sanaa ja kirkon opit ovat kirkon sanaa.

Sinä olet Israelin opettaja etkä tätä tiedä!

Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista?

Minkätähden te ette ymmärrä minun puhettani? Sentähden, että te ette kärsi kuulla minun sanaani.

Nämä sanat solveltuvat yhtä hyvin kirkon oppineisiin kuin fariseuksiin ja lainopettajiin.

Sinun kannattaa mennä muualle vaahtoamaan tätä oman lahkosi oppia. Täällä se ei saa kannatusta ja mikä vielä oleellisempaa:

Tässä ketjussa se sotkee tätä muiden käymää keskustelua, jonka aihe on ihan eri.  Tämän ketjun puheenaihe ketjun löytyy otsikosta.

Ei kysymys ole mistään lahkon opista, vaan Jumalan sanasta. Mikäli kristittyinä itseään pitävät ihmiset eivät ole sisäistäneet Jumalan sanaa, eivät he voi myöskään noudatttaa todellisia kristittyjä arvoja, vaan ainoastaan "pappien" oppeja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi