Tiedän että jotkut puhuu lemmikeistään "hän"-muodossa, mutta että veneestäänkin
Kommentit (15)
Suomi taitaa olla ainoita kieliä jossa eläimet rinnastetaan tavaroihin.
Vierailija kirjoitti:
Moni mies antaa autollen nimen ja puhu autostaa naisen nimellä.Alussa olin pihalla kunes selitti,asia kosi autoani ei vaimoani.
Ikävää, että asia on kosinut vaimoa.
HEman = Hänmies. Ja nyt on Hänvene.
Vierailija kirjoitti:
Suomi taitaa olla ainoita kieliä jossa eläimet rinnastetaan tavaroihin.
Maakunnissa puhutaan ihmisistäkin esineinä. Olis varmaan enkuks huvittavaa kun sanoisi että "It's coming" kun kaveri saapuu
Ainakin englannissa laivat ja veneet ovat olleet vuosisatoja "she", joten asiasta täytynee valittaa joillekin keskiajan merimiehille.
Tietenkin vene on hän. Ap ei ymmärrä, että se vene on veneilijän tuki, turva ja koti vesillä. Ansaitsee kunnioitusta.
Jaa.
Minä olen antanut Audilleni nimen ja ostin "Hello, my name is _____" -tarran, johon kirjoitin nimen ja lätkäsin hanskalokeroon.
Naiset tietenkin eivät tajua ja ihmettelevät, että miksi antaa nimi autolle?
Vastaus: Miksi ei?
M27
Suomen kielen lähisukulaiskielessä eli viron kielessä kaikki elollinen on "hän". Joskus elottomatkin asiat.
Mielestäni paljon kivempi.
Tunsin tyypin joka oli antanut moottoripyörälleen naisen nimen.
Minulle moottoripyörä oli ennemminkin maskuliininen asia. Italialainen pyörä jonka käyttöohjekirjassakinnpuhuttiin potenzasta (tehosta). Mutta silti ennen kaikkea kaunis esine, rautaa ja alumiinia lujitemuovikuoressa. Jopa vene on vain lujitemuovista tehty esine..
Kyse on tunnesiteestä. Meidän epätodennäköisin hän on ollut 5,5 kilon bellota-kinkku.
Vierailija kirjoitti:
Kyse on tunnesiteestä. Meidän epätodennäköisin hän on ollut 5,5 kilon bellota-kinkku.
Miten pystyitte syömään hänet?
Englanninkielessä on aivan normaalia puhua laivasta käyttäen sanaa "she". Eli ei tuo nyt mitään ennenkuulumatonta ole.
Pidän eläimistä hän-muodossa puhuvia vähän vajaina.
Veneitä hänetteleviä sitten jo vähän seniileinä.
Moni mies antaa autollen nimen ja puhu autostaa naisen nimellä.Alussa olin pihalla kunes selitti,asia kosi autoani ei vaimoani.