Tunnetko ketään työtä välttelevää?
Minä olen nyt kuullut tässä 1,5 vuoden aikana kolmesta eri nuoresta (ikähaitari 22-29v), jotka eivät aio ikinä mennä töihin. Ovat tuttavien lapsia.
Ovat opiskelleet jonkin pakollisen ammatin, josta eivät ole edes kiinnostuneita eikä heillä ole aikomustakaan tätä työtä tehdä. Ovat ilmoittaneet vanhemmille, etteivät aio ikinä tehdä töitä. Ei kiinnosta. Ovat sitä mieltä, että pärjäävät vähemmällä ja eivät voi sietää sitä, että joku käskyttäisi työpaikalla ja joutuisi heräämään aamulla töihin.
Olen kieltämättä hieman järkyttynyt, että kuinka paljon tällaisia "nuoria" Suomessa on. Itse olen jo 47v, mutta minulle oli nuorena aivan selvää, että koulut käydään, opiskellaan ammattiin, kaikki lomat olin töissä ja kun valmstuin, hain heti töitä. En olisi voinut kuvitellakaan, että jäisin siinä vaiheessa jo kotiin makaamaan loppu iäksi.
Tämä yksi tällaisen nuoren vanhempi on tosi huolissaan lapsestaan. On jo siis 29v. On useasti kysellyt häneltä, että etkö halua ikinä mitään omaa, esim. asuntoa, autoa tai edes lomamatkaa. Mutta ei. Ei kuulemma halua. Tämä äiti sitten avustaa poikaansa ostamalla mm. talvivaatteita ja kenkiä, kun ei ne rahat sitten aina riitä kaikkeen, kun pitää ostaa mm. musatavaroita, että voi tehdä musiikkia yöllä ja nukkua päivät.
Onko teistä tällainen ok? Tai siis, että sallitaan tällainen Suomessa? Että toiset vaan makaa koko elämänsä ja me muut maksetaan se, eikä tällaiseen nuoreen saada mitään otetta, että hän joutuisi töihin tai jotenkin itse maksamaan elämisensä. Näillä nuorilla on kuulemma jotain kursseja joskus ja ihan mitättömiä juttuja, joissa joutuvat käymään ja silloinkin voi ilmoittaa osan aikaa olevansa kipeä ja vedota esim. koronaan.
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Työelämä ei enää tarjoa niitä mahdollisuuksia, mitä aikaisemmin. Ennen riitti, kun osasi kävellä tehtaan portista sisälle ja oli mahdollisuus hankkia talot, autot ja mökit. Mitä tämä aika tarjoaa nuorille? Ellet ole superlahjakas ja osaa vielä lisäksi myydä osaamistasi, niin tarjolla on vain matalapalkka-alan töitä, silppua ja sälää. Nuoret näkevät tämän kyllä, eivät he ole tyhmiä.
Ymmärrän tämän täysin hyvin ja että eivät ole tyhmiä. Mutta sitten pitäisikin kuitenkin kustantaa oma elämä itse tai sitten vanhemman, mutta ei se minun tehtäväni ole työssäkäyvänä tätä lystiä kustantaa. Saa olla vaikka mitä taivaanrannamaalari-hippi-luuseri-viisas tai tyhmä, kunhan sitten saa rahat jostain tähän lusmuiluun. Suomen ei pitäisi tällaista mahdollistaa.
Äitini syntyi -48 ja kyllä oli heillä köyhää tuolla Lapin perukoilla. Ei siinä kouluja päässyt käymään vaan heti töihin kun pystyi. Nuoret veljet lähtivät pöllimetsään ja raskasta oli työ. Viisaita kyllä olivat, mutta töitä oli pakko tehdä. Tätä kaipaan tähänkin päivään, vaikkei rikkauksia saisi haalittua, mutta itse olisi itsensä elätettävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok. Ei kaikki kaipaa materiaa ja oravanpyörää. Työ syö myös valtaosan ajasta. Kuolinvuoteella tuskin kukaan harmittelee, että tuli tehtyä liian vähän töitä.
Ihan ok, omalla kustannuksella. Kunhan muiden ei tarvitse maksaa näiden loisten elätystä.
Kyllä vaan tarvitsee, et oo kuullu suomessa työttömyyskorvauksesta ja toimeentulotuesta?
Ei ne mihkään oo häviämässä, että nuo "minä en kyllä maksa" höpötykset on ihan jonninjoutavia uhoamisia. Koska maksat vaikka mitä selittäisit.
Tiedän joitain yritystukeja saavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok. Ei kaikki kaipaa materiaa ja oravanpyörää. Työ syö myös valtaosan ajasta. Kuolinvuoteella tuskin kukaan harmittelee, että tuli tehtyä liian vähän töitä.
Ihan ok, omalla kustannuksella. Kunhan muiden ei tarvitse maksaa näiden loisten elätystä.
Kyllä vaan tarvitsee, et oo kuullu suomessa työttömyyskorvauksesta ja toimeentulotuesta?
Ei ne mihkään oo häviämässä, että nuo "minä en kyllä maksa" höpötykset on ihan jonninjoutavia uhoamisia. Koska maksat vaikka mitä selittäisit.
Luuletko idiootti, että nuo mainitsemasi tuet maksetaan kymmeniä vuosia eteenpäin?
Taitaa tulla vilu ja nälkä, jos kuvittelee elävänsä muiden kustannuksella koko ikänsä.
Vierailija kirjoitti:
Työelämä ei enää tarjoa niitä mahdollisuuksia, mitä aikaisemmin. Ennen riitti, kun osasi kävellä tehtaan portista sisälle ja oli mahdollisuus hankkia talot, autot ja mökit. Mitä tämä aika tarjoaa nuorille? Ellet ole superlahjakas ja osaa vielä lisäksi myydä osaamistasi, niin tarjolla on vain matalapalkka-alan töitä, silppua ja sälää. Nuoret näkevät tämän kyllä, eivät he ole tyhmiä.
Yks suurten ikäluokkien sukulainen on useampaan otteeseen puhunut, miten ongelmaksi tuli, kun "tomppelitkin" saivat niin paljon palkkaa että saivat ostettua ne omakotitalot ym. Siis että palkat kouluttamattomille duunareille oli niin suuret, että "tomppelit" saivat materiaalisesti enemmän kuin mitä he älykkyytensä ja taitonsa puolesta olisivat ansainneet.
Tuo oli niin outo ajatus, että on jäänyt mieleen. En itse tiedä, mitä siitä ajatella.
Mutta se voi olla tosiaankin niin, että jos näiden matalasti koulutettujen "tehtaan portista sisään kävelleiden" lapset ja kohta jo lapsenlapset ovat nähneet miten oman perheen aikuiset/isovanhemmat ovat päässeet elämässä niin helpolla niin suureen materiaaliseen yltäkylläisyyteen, että he ajattelevat, että heidän pitäisi päästä samaan samoilla tai vain hieman suuremmilla ponnisteluilla.
Kuten totesit, tämä aika ei tarjoa nuorille enää tuota. Ei ainakaan niin suurelle määrälle nuoria kuin silloin joskus aiempina vuosikymmeninä.
Jos mitataan materiaalisella rikkaudella (ja sillähän ne monet ihmiset, etenkin ne "tomppelimmat" mittaavat; eivät esim. kilvoittele sillä, montaako vierasta kieltä osaavat tai mitä kirjallisuutta lukevat vapaa-ajallaan ja minkä eri maiden uutislähteitä seuraavat, noin äkkiseltään sanoakseni), niin tottahan se on selvää että elintaso on jo laskenut ja laskee entisestään.
Ja eihän nuo kouluttamattomat osaa lapsilleen opettaa, että muutakin rikkautta on kuin sitä materiaa: omaisuutta, tavaraa ja rahaa.
Ja kun sitä ei lapset ja nuoret saa tarpeeksi ja näyttää siltä, että yhtä helposti eivät tule saamaankaan kuin omat vanhemmat/isovanhemmat, niin siitä sitten masentuvat.
Asiaa ei auta, että ilmeisestikin nuorten seuraama some on (kai samalla tavalla kuin aikuistenkin some) täynnä sitä tuputusta, että vain materia tekee ihmisen onnelliseksi ja vain materian vuoksi kannattaa yhtään mitään tehdä.
Tämä on hyvin erilainen maailmankatsomus ja arvomaailma kuin koulutetuilla ihmisillä, siis aidosti sivistyneillä ja sivistystään ylläpitävillä, riippumatta heidän tulotasostaan. Moni materiaalisesti köyhä voi olla hyvinkin oppinut. Mutta sellaista sivistystä ei nykymaailma enää arvosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne mihkään oo häviämässä, että nuo "minä en kyllä maksa" höpötykset on ihan jonninjoutavia uhoamisia. Koska maksat vaikka mitä selittäisit.Luuletko idiootti, että nuo mainitsemasi tuet maksetaan kymmeniä vuosia eteenpäin?
Taitaa tulla vilu ja nälkä, jos kuvittelee elävänsä muiden kustannuksella koko ikänsä.
En luule vaan tiedän (paskavammanen ääliö), nyt menossa 18:sta vuosi ja hyvin mennään eläkkeelle asti.
Mitäs aattelit tehdä asialle?? häh? niin mitä aattelit tehä?
Vierailija kirjoitti:
Minä. Näin jo 5v.
Hyppäsin oravanpyörästä 50v ja sanouduin irti hyväpalkkaisesta työstä ja ostin Saimaan rannalta vanhan talon. Ja tämä on ollut elämäni parasta aikaa, enkä koskaan ole ollut näin terve.Nyt puuhailen mistä saan mielihyvää ja iloa, luen paljon, ulkoilen ja tarkastelen luontoa ja maailman menoa.
Jos haluan maailmalle, lentokenttä 70km ja junasema 40km.Tavara ja raha ei tee ihmistä onnelliseksi.
Jo vanhakansa tiesi, jos työ olisi herkkua, herratkin sitä tekisi.Työ on ihmiselämässä ylikorostunut ja raha, kun elämme vain kerran, eikä toista mahdollisuutta tule. Nyt on aika iloita elämästä, kun on siihen mahdollisuus. Suosittelen kaikille.
Ennen kuin voi jäädä hyväpalkkaisesta työstä pois, pitää hankkiutua niihin hyväpalkkaisiin hommiin. Sanot ettei raha tee onnelliseksi, mutta samaan aikaan kerrot kuinka ostit Saimaan rannalta talon ja pystyt matkustamaan ulkomaille jos sattuu tekemään mieli. Nämähän juuri vaativat rahaa.
Hannu23 kirjoitti:
Itse en syyllistä tällaisia nuoria. Hinnat on lähteneet kaiken suhteen aivan käsistä, eivätkä aloituspalkat pysy tämän trendin perässä. Varmasti olisi kiva saada töistä säällistä palkkaa, jolla kustantaa perhe-elämää ostaa kämppä, matkustella ja elellä mukavasti. joku 3 tonnia kuussa ei meinaa riittää edes vuokranmaksuun ja kunnon ruokaan saati perheasunnon lainojen maksuun, veneisiin, kesämökkiin yms. En syyllistä jos ei kiinnosta enää ottaa tähään p sk aan osaa.
Olen aina tienannut alle 2000€/kk. On kämppä, kesämökki, vene ja uudehko auto. Elämä on Hannuseni valintoja, eikä niistä valinnoista kannata syyttää muita, vaan ottaa lusikka kauniiseen käteen.
Vierailija kirjoitti:
Olen yläkoulun opettaja ja todellakin tunnen tai olen tuntenut urani aikana valtavan määrän työtä vältteleviä ihmisiä. Jotkut oppilaat tekevät työn välttelystä lähes taiteenlajin. Se into, millä etsitään aidan matalinta kohtaa, on kiihkeä. Samaan aikaan äidit parkuvat Wilmassa tukitoimia ja tehostetun tuen päätöksissä luvataan lisäaikaa kokeisiin ja tehtäviin. Sankari itse jopa aivan kirjaimellisesti juoksee karkuun käytävillä, jotta ei joutuisi tekemään mitään. Huoltajat odottavat kaseja ja oppilas itse kyselee, josko voisi nyt vain jättää tämänkin tekemättä ja ottaa vitosen.
Valitettavasti on niin, että ketään ei voi opettaa väkisin, koska oppiminen tapahtuu aina ihan siellä omassa päässä. Tai sitten ei tapahdu. Oppilaan voi pakottaa kouluun, istumaan pulpetissa, avaamaan kirjan ja tuijottamaan sitä, sohimaan jotain tehtävää kynällä jne. Todellinen oppiminen tapahtuu kuitenkin vasta sitten, kun ottaa itse vastuun prosessista ja asettaa tavoitteekseen ymmärtää ja oppia.
Osa näistä toki jossain vaiheessa aikuistuu, mutta osa ei. He jäävät roikkumaan sen varaan, minkä muut järjestävät. Joku muu aina hoitaa. Jotkut oppilaat itse asiassa ilmoittavat sossupummiuden tavoitteekseen. Poikiahan nämä yleensä ovat.
Eivät aikuisetkaan aina intohimoisesti odotukset ylittäen tee jotakin vain siksi, että se on johonkiin lakikirjaan kirjattu. Aikuiset saattavat kirjaimellisesti maksaa isoja rahasummia toisille aikuisille, jotta nämä auttaisivat heitä verosuunnittelussa, jota nämä toiset aikuiset saattavat tehdä leipätyönään. Myös esimerkiksi asianajajille ja lakimiehille saatetaan maksaa vain siksi, että he väittelisivät sen puolesta, että asiakas on täyttänyt jonkun sopimuksen tai säädöksen vähimmäisvaatimukset. Aikuisiakin jatkuvasti patistetaan kolmannen osapuolen rangaistuksilla tekemään heille epämieluisia asipota, eivätkä he todellakaan aina aikuisuuttaan heittäydy ja ylisuoriudu lakisääteisiä velvollisuuksia toteuttaessaan.
Aina löytyy jengiä joka ei mee töihin vaikka kuinka ahdistettaisi nurkkaan