Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetko ketään työtä välttelevää?

Vierailija
15.11.2022 |

Minä olen nyt kuullut tässä 1,5 vuoden aikana kolmesta eri nuoresta (ikähaitari 22-29v), jotka eivät aio ikinä mennä töihin. Ovat tuttavien lapsia.

Ovat opiskelleet jonkin pakollisen ammatin, josta eivät ole edes kiinnostuneita eikä heillä ole aikomustakaan tätä työtä tehdä. Ovat ilmoittaneet vanhemmille, etteivät aio ikinä tehdä töitä. Ei kiinnosta. Ovat sitä mieltä, että pärjäävät vähemmällä ja eivät voi sietää sitä, että joku käskyttäisi työpaikalla ja joutuisi heräämään aamulla töihin.

Olen kieltämättä hieman järkyttynyt, että kuinka paljon tällaisia "nuoria" Suomessa on. Itse olen jo 47v, mutta minulle oli nuorena aivan selvää, että koulut käydään, opiskellaan ammattiin, kaikki lomat olin töissä ja kun valmstuin, hain heti töitä. En olisi voinut kuvitellakaan, että jäisin siinä vaiheessa jo kotiin makaamaan loppu iäksi.

Tämä yksi tällaisen nuoren vanhempi on tosi huolissaan lapsestaan. On jo siis 29v. On useasti kysellyt häneltä, että etkö halua ikinä mitään omaa, esim. asuntoa, autoa tai edes lomamatkaa. Mutta ei. Ei kuulemma halua. Tämä äiti sitten avustaa poikaansa ostamalla mm. talvivaatteita ja kenkiä, kun ei ne rahat sitten aina riitä kaikkeen, kun pitää ostaa mm. musatavaroita, että voi tehdä musiikkia yöllä ja nukkua päivät.

Onko teistä tällainen ok? Tai siis, että sallitaan tällainen Suomessa? Että toiset vaan makaa koko elämänsä ja me muut maksetaan se, eikä tällaiseen nuoreen saada mitään otetta, että hän joutuisi töihin tai jotenkin itse maksamaan elämisensä. Näillä nuorilla on kuulemma jotain kursseja joskus ja ihan mitättömiä juttuja, joissa joutuvat käymään ja silloinkin voi ilmoittaa osan aikaa olevansa kipeä ja vedota esim. koronaan.

Kommentit (91)

Vierailija
21/91 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ok. Ei kaikki kaipaa materiaa ja oravanpyörää. Työ syö myös valtaosan ajasta. Kuolinvuoteella tuskin kukaan harmittelee, että tuli tehtyä liian vähän töitä.

Ihan ok, omalla kustannuksella. Kunhan muiden ei tarvitse maksaa näiden loisten elätystä.

Muistathan sitten jos/kun itse jäät työttömäksi, olla hakematta mitään avustuksia tai tukia?

Haluan uskoa, että suurin osa työttömäksi jäävistä eivät siksi jää kovin pitkäksi aikaa. Itse olin työttömänä vain pari viikkoa ennen kuin hain väliaikaisesti töitä siivoojana. Ei ole niin vaikeaa.

Ja jos ei palkata, niin menet kai väkisin? Tai "tiedät" että kyllä kaikki hakevat palkataan?

Vierailija
22/91 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ok. Ei kaikki kaipaa materiaa ja oravanpyörää. Työ syö myös valtaosan ajasta. Kuolinvuoteella tuskin kukaan harmittelee, että tuli tehtyä liian vähän töitä.

Ihan ok, omalla kustannuksella. Kunhan muiden ei tarvitse maksaa näiden loisten elätystä.

Mutta kuitenkin joudutte maksaa "loisten" elätyksen eikä se asia tule koskaan muuttumaan vaikka miten paljon sitä toitotatte :)

Työtön löydetty

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/91 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärräthän ettei avoimia työpaikkoja ole kaikille. Sehän on vain hyvä, jos riittää paremmin paikkoja työhaluisille.

Vierailija
24/91 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hannu23 kirjoitti:

Itse en syyllistä tällaisia nuoria. Hinnat on lähteneet kaiken suhteen aivan käsistä, eivätkä aloituspalkat pysy tämän trendin perässä. Varmasti olisi kiva saada töistä säällistä palkkaa, jolla kustantaa perhe-elämää ostaa kämppä, matkustella ja elellä mukavasti. joku 3 tonnia kuussa ei meinaa riittää edes vuokranmaksuun ja kunnon ruokaan saati perheasunnon lainojen maksuun, veneisiin, kesämökkiin yms. En syyllistä jos ei kiinnosta enää ottaa tähään p sk aan osaa.

No ei meillä yli nelikymppisilläkään ollut kaksikymppisinä perheasuntoja, veneitä ja kesämökkejä. Pienestä itsekin aloitettiin, "huonoista" töistä pienellä alkupalkalla. Pala kerrallaan rakennettu omaa osaamista ja sitä myötä edetty uralla hyviin töihin. Jos olisi jäänyt sohvalle makaamaan, olisiko enää edes sitä sohvaa, jolla maata.

Vierailija
25/91 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan pakollisen työnhaun olemattomilla työllistymismahdollisuuksilla välttelijä olen- tai enemmänkin kieltäytyjä kuin välttelijä. Mun mielestä ihmisten silkka ahneus on kakkinut työelämän sellaiseksi, että pöljää ihmetellä ettei hotsita. Kaikki pyörii alimiehityksellä ja sinne vaan pitäis väkisin tunkea vaikka kukaan ei halua palkata kuin orjapalkkaisia yli-ihmisiä (hiukan kärjistäen mutta silti.)

Ja pitäisi brändätä itsensä.

Työhakemuksen jotain tällaista. Elämäntilanteeni sallii työnteon kaikkina vuorokauden aikoina.

Tätä ehdotti mulle työhönvalmentaja kaupallisen alan hakemukseen. Tosin ko. alalle pääsee nykyään vain nuoret.

Vierailija
26/91 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäkää arvata paljonko on näitä työtä vältteleviä julkisella sektorilla, on kuulema sama istuuko kotona vai töissä ja juurikin työurien pidentäminen onnistuu liian helposti julkisella. Tunnen liian monta henkilöä, että olisi sattumaa että työura jatkuu ja jatkuu, kaikki he ovat julkisella.

Vierailija
27/91 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistathan sitten jos/kun itse jäät työttömäksi, olla hakematta mitään avustuksia tai tukia?

Haluan uskoa, että suurin osa työttömäksi jäävistä eivät siksi jää kovin pitkäksi aikaa. Itse olin työttömänä vain pari viikkoa ennen kuin hain väliaikaisesti töitä siivoojana. Ei ole niin vaikeaa.

Ja jos ei palkata, niin menet kai väkisin? Tai "tiedät" että kyllä kaikki hakevat palkataan?

Ei kukaan voi väkisin mennä :D Mutta kai jo järki sanoo, että sitä työtä haetaan kun edellinen luistaa alta. Vaikka sitten toisilta paikkakunnilta. Ei ole yhtään outoa muuttaa töiden perässä, se on ihan normaalia ja kuuluu elämään. Ja jos ala ei oikeasti työllistä niin sitten hankitaan sellainen tutkinto, joka työllistää.

Vierailija
28/91 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta jos pääsevät johonkin työpaikkaan ja luovat pesää itselleen ja muille laiskottelijoille. Luovalla kirjanpidolla muiden töitä riittää heillekin.

Vierailija
29/91 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan voi väkisin mennä :D Mutta kai jo järki sanoo, että sitä työtä haetaan kun edellinen luistaa alta. Vaikka sitten toisilta paikkakunnilta. Ei ole yhtään outoa muuttaa töiden perässä, se on ihan normaalia ja kuuluu elämään. Ja jos ala ei oikeasti työllistä niin sitten hankitaan sellainen tutkinto, joka työllistää.

Ja sitte todellisuudessa? (ihan kivaa oikeistouneksintaa kyllä)

Vierailija
30/91 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy myöntää, että en tunne. Sen sijaan tunnen pari työtöntä, jotka hakevat ahkerasti töitä, mutta eivät saa, koska ikää on enemmän kuin 50.

Vierailija
31/91 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikoista taistellaan. Joten ei se ole keltään pois jos joku jää sivuun siitä kilpailusta.

Vierailija
32/91 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitte todellisuudessa? (ihan kivaa oikeistouneksintaa kyllä)

Saman kaavan mukaan, toivoisin. En nyt tiedä mitä tähän enää vastaisi. Kai sitten olen vähemmistössä.

Vierailija
33/91 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se Katiskassa ja niissä Katiskasarjoissa mukana ollut Sofia Bloröf, eikö se ole koditon, työtön, kouluttamaton eli pelkän peruskoulun käynyt mutta leikkii rikasta Seiskan ja Solarfilmsin rahoilla jotka teki siitä sarjaa siitä että se saa leikkiä Kardashiaanin Kimiä? Maksaa sille kirurgiaa, pistoshoitoja, ankkahuulitäyttöjä, muilta naisilta ostettujen hiusten kiinnittämistä päänahkaan y.m.

Ilmeisesti tekee mitä tahansa ettei tarvitse tehdä töitä ja että saa leikkiä Kardashiania.

Tuskin ollut päivääkään oikeissa töissä. Luottaako siihen että Seiska maksaa juttupalkkioista lopun elämäänsä? Eihän tuo landelta stadiin tullut edes olis "Seiska-kuuluisa" ilman niitä joiden kautta se tuli kuuluisaksi eli missiksi Marttina Aitolehdon kautta, BB-voittaja Nousiaisen tyttöystävänä ja vaimona, Katiskan Ranta-ahon naisystävänä sekä Marttina Aitolehden exän Stefu Thermannin naisystävänä / bilekaverina?

Vierailija
34/91 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työn välttely käy työstä. 

Vierailija
35/91 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen. Itseni. En halua osallistua tällaiseen yhteiskuntaan, jossa vaan sorretaan ja kiusataan toisia kehdosta hautaan. Jo joskus viisi vuotiaana koin, että tämä maailma on ihan erilainen paikka kun se voisi olla jos ihmiset olisivat toisilleen ihmisiä. Mutta koska niin ei ole, niin sen yhteiskunnan rakentamiseen saa puolestani osallistua ne, jotka niin parhaakseen näkevät. Ja edelleen on sekin fakta, ettei kaikille ole töitä, eikä koskaan tule olemaankaan, vaikka miten kiinnostaisikin tehdä niitä. Loppuviimein En ole muutenkaan työkykyinen. Sitten päästään vielä siihen, että siitä että ihminen uhraa elämästään kolmanneksen työhön, noin siitä sitten pitäisi myös saada kohtuullista palkkaa. Näinhän ei kuitenkaan hyvin usein ole.

Vierailija
36/91 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei meillä yli nelikymppisilläkään ollut kaksikymppisinä perheasuntoja, veneitä ja kesämökkejä. Pienestä itsekin aloitettiin, "huonoista" töistä pienellä alkupalkalla. Pala kerrallaan rakennettu omaa osaamista ja sitä myötä edetty uralla hyviin töihin. Jos olisi jäänyt sohvalle makaamaan, olisiko enää edes sitä sohvaa, jolla maata.

Pirssiä ajoin 60-luvun lopusta. 80-luvulla puolessa välissä oli asunto ja auto velaton. 90-luvulla mökki ja vene. Kesäisin reissailin euroopassa vaimon kanssa. Eläkkeellä jo elelen, mutta saisko tuollta pirssiä ajamalla 70neliötä taka-töölöstä. Ei saa ymmärrät mitä tarkoitan.

37/91 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteisessä työmoraali-ajattelussa ja kapitalistisessa työmarkkinalogiikassa saattanee olla jotakin ristiriitaa. Olen aina hieman ihmetellyt etenkin Jenkkilää sen suhteen, että siellä sekä esimerkiksi uusliberalistinen vahvasti markkinalogiikkaan pohjautuva ajattelu, että työmoraalin (work ethic) korostaminen vaikuttavat olevan molemman suosittuja samanaikaisesti.

En nyt juuri tähän hätään osaa sanoittaa sitä, mikä tarkalleen yhtälössä mielestäni mättää. Tuntuu vain oudolta ajatella, että ihmiset ovat samanaikaisesti sekä työmarkkinoilla, että moraalisesti velvoitettuja tekemään töitä.

Vierailija
38/91 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hannu23 kirjoitti:

Itse en syyllistä tällaisia nuoria. Hinnat on lähteneet kaiken suhteen aivan käsistä, eivätkä aloituspalkat pysy tämän trendin perässä. Varmasti olisi kiva saada töistä säällistä palkkaa, jolla kustantaa perhe-elämää ostaa kämppä, matkustella ja elellä mukavasti. joku 3 tonnia kuussa ei meinaa riittää edes vuokranmaksuun ja kunnon ruokaan saati perheasunnon lainojen maksuun, veneisiin, kesämökkiin yms. En syyllistä jos ei kiinnosta enää ottaa tähään p sk aan osaa.

Juuri näin! 

Meidän yritykseen tuli pari vuotta sitten juuri valmistunut noin 25v nuori aikuinen töihin, valitti kaikesta, ei halunnut tehdä mitään, ahdistui ktyön vaikeudesta vaikka sai ihan mukavia ja suht helppoja työtehtäviä jotka pystyi tehdä omaan tahtiin, halusi ekan kuukauden aikana lähteä vähän lomailemaan ja ottamaan somekuvia kun oli ollut niin stressaavaa töissä 2 ekaa viikkoa, ja kun pomo sanoi että ei onnistu eikä harjoitteluvaiheessa ja kun ei lomia ole kertynyt, niin sai itkupotkuraivarit ja huusi että kun vanhemmat ja opettajatkaan eivät ole koskaan sanoneet hänelle ei! Häntä ei näkynyt viikkoon, ilmeisesti otti sairaslomaa jotta pääsi kavereiden kanssa somematkalle, ja tuon jälkeen kävi työterveydessä. Ei näkynyt enää, joku oli kuullut jonkun toisen kautta että yritti päästä sairaseläkkeelle koska pää ei kestä työntekoa ja sitä että on esihenkilöitä antamassa työtehtäviä!

Toinen suunnilleen saman ikäinen tapaus oli sellainen joka haahuili vain käytävillä, juoksi röökillä ja jäi terveystarkastuksen huumeseulatesteissä kiinni, ei ehtinyt olla edes sitä kahta viikkoa. Myöhemmin kävi ilmi että oli lisäksi valehdellut kaikkea mahdollista ansioluettelossaan.

Uskokaa tai älkää mutta tämän takia meidän yrityksessä rekrytoitu mieluiten neli-viiskymppisiä jatkossa, koska eivät säikähdä pienistä, ovat tunnollisia, tarkkoja, eivät valita eivätkä keksi olla sairaslomalla pienimmästäkään syystä. He ovat työskennelleet urallaan hitaasti mutta varmasti, nähneet paljon joten näkökulmaa riittää sekä parannusehdotuksia, ja heihin voi todellakin luottaa, ja heille maksaa mielellään vähän enemmän palkkaakin.

Vierailija
39/91 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä kaikenlaisia töitä löytyy noille sohvalla makaajille, jos vain halua olisi. Rahahanat kiinni, jos työ ei kiinnosta. Muuttakoot sitten vaikka vanhemmille tai jonnekin yhteisasumuksiin. Ja tämä siis koskee niitä, jotka eivät ikinä aio mennä töihin ei niitä, jotka ovat työttömiä ja hakevat oikeasti töitä.

Syksyisin voisivat poimia marjatilojen palkkalistoilla marjoja, koko vuoden käydä hoitamassa tuurauksia päiväkodeissa, vanhustenhuollossa otettaisiin varmasti kaikki apu vastaan esim. ruokailussa, siirroissa, nosteluissa, päiväohjelmassa, voisi olla hautausmaiden siivoushommia, tienvarsien siivoushommia, puistojen siivousta, ihan mitä vaan, jotta tekisivät jotain vastiketta rahalle. ja jos ei kiinnosta, niin rahahanat kiinni.

Vierailija
40/91 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hannu23 kirjoitti:

Juuri näin! 

Meidän yritykseen tuli pari vuotta sitten juuri valmistunut noin 25v nuori aikuinen töihin, valitti kaikesta, ei halunnut tehdä mitään, ahdistui ktyön vaikeudesta vaikka sai ihan mukavia ja suht helppoja työtehtäviä jotka pystyi tehdä omaan tahtiin, halusi ekan kuukauden aikana lähteä vähän lomailemaan ja ottamaan somekuvia kun oli ollut niin stressaavaa töissä 2 ekaa viikkoa, ja kun pomo sanoi että ei onnistu eikä harjoitteluvaiheessa ja kun ei lomia ole kertynyt, niin sai itkupotkuraivarit ja huusi että kun vanhemmat ja opettajatkaan eivät ole koskaan sanoneet hänelle ei! Häntä ei näkynyt viikkoon, ilmeisesti otti sairaslomaa jotta pääsi kavereiden kanssa somematkalle, ja tuon jälkeen kävi työterveydessä. Ei näkynyt enää, joku oli kuullut jonkun toisen kautta että yritti päästä sairaseläkkeelle koska pää ei kestä työntekoa ja sitä että on esihenkilöitä antamassa työtehtäviä!

Toinen suunnilleen saman ikäinen tapaus oli sellainen joka haahuili vain käytävillä, juoksi röökillä ja jäi terveystarkastuksen huumeseulatesteissä kiinni, ei ehtinyt olla edes sitä kahta viikkoa. Myöhemmin kävi ilmi että oli lisäksi valehdellut kaikkea mahdollista ansioluettelossaan.

Uskokaa tai älkää mutta tämän takia meidän yrityksessä rekrytoitu mieluiten neli-viiskymppisiä jatkossa, koska eivät säikähdä pienistä, ovat tunnollisia, tarkkoja, eivät valita eivätkä keksi olla sairaslomalla pienimmästäkään syystä. He ovat työskennelleet urallaan hitaasti mutta varmasti, nähneet paljon joten näkökulmaa riittää sekä parannusehdotuksia, ja heihin voi todellakin luottaa, ja heille maksaa mielellään vähän enemmän palkkaakin.

Oliko eka vielä tradenomi? Kuulostaa tutulta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä