Taito, jonka olette unohtaneet?
Puhuin 25 v sitten sujuvasti erästä kieltä, nyt se on täysin ruosteessa.
Entä te?
Kommentit (150)
Taitoluistelu. Sirklaus vielä sujuu, mutta mitkään kyykyt tai hypyt eivät todellakaan. Laskettelu. En uskalla. Esityksen pitäminen, jopa englanniksi. Töissä opin, nykyään tulee vain aivosumua pienessäkin porukassa. Kaikenlainen laskeminen. Päässälaskut varsinkin. Juominen. Ei mene enää edes pari siideriä alas ilman hikkaa ja huonoa oloa:)
Aika onnetonta elämän puolivälissä!
Faktahan on se, että (nyt ei huomioida aivovamman saaneita), kerran opittu taito EI katoa mihinkään. Totta kai kieliä pitää käyttää tai muuten ne unohtuvat, kunnes niitä kerrataan taas. Minä kertailen saksaa duolingossa ja ihan hyvin se sujuu, kun keskityn. Englantihan on ehdottomasti vahvin vieras kieleni ja se on vienyt vähän tilaa muilta kieliltä, mutta en minä taitojani ole tietenkään mihinkään kadottanut.
Aikomuksenani on keskittyä jossain sopivassa välissä taas saksaan samalla tavalla kuin olen englantiin keskittynyt.
Ala-asteen matikasta jakokulmat ja mitä silloin olikaan.
Nuorempana jytkyteltiin liekkipieruja, nyt en uskaltaisi edes kokeilla.
Uiminen.
En tiedä, mikä on muuttunut. Johonkin 18-vuotiaaksi uin kaikki kesät jokaikinen päivä siitä lähtien, kun opin uimaan. Nyt lähempänä kolmeakymppiä ja meinasin hukkua, kun menin uimaan. Luulen, että en osaa enää hengittää kunnolla uidessa, ja en tiedä, miten paljon vaikuttaa se, että nykyään on paha astma.
Vierailija kirjoitti:
Liekkipierujen jytkyttely!
Miksi täällä saa aian pilkata Perussuomalaisia? Jos oli joku Sanna juttu niin se sensuroitas heti, mutta Riikan yhdestä hassuttelusta revitään juttuja mediassa.
Vierailija kirjoitti:
Virkkaaminen. En enää muista kunnolla eds ketjusilmukan tekoa. Muista puhumattakaan.
Älä muuta virka.
Vaatteen ompelu kaavoista jota opeteltiin yläkoulussa. Olisipa siistiä tehdä itse vaikka takki tai edes hame..
Tein norjalaisia villapaitoja ennen ,Ei tule mitenkään mieleen miten se tehtiin pyöröpuikoilla.
Kärrinpyörä ja silta taaksepäin taivutettuna. En uskalla edes kokeilla. .
En tiedä mutta epäilen: luistelu.
Lapsena tuli luisteltua paljon, mutta ulkomaille muuttomme jälkeen, maahan jossa luistinratoja ei ole en ole käynyt luistelemassa kolmeen vuosikymmeneen.
Kun ei ole lunta eikä jäätä - en tiedä tosin jos jostain löytyy tekojäärata mutta itse en kyllä sellaista tiedä.
Voi olla kitenkin että on vähän niinkuin pyöräilyn kanssa, sitä ei unohda vaan taito on tallessa.
Makaronilaatikon teko enkä nyt provoile. Kerran tein makaronilaatikkoa yläasteen kotitaloustunnilla enkä kertaakaan sen jälkeen.