Taito, jonka olette unohtaneet?
Puhuin 25 v sitten sujuvasti erästä kieltä, nyt se on täysin ruosteessa.
Entä te?
Kommentit (150)
Solmion solmiminen, kun en käytä kuin
joskus juhlissa. Piti ihan harjoitella
kravattisolmua, että palaisi taas mieleen.
Euroopan suurimpien jokien nimet ja niiden sijoittaminen kartalle. Ala-asteella olin tosi ylpeä itsestäni kun sain ne pysymään muistissa todella ahkeralla opiskelulla ja sain täydet pisteet testistä jossa piti nimetä ne kartalle.
Kävin nuorempana laulutunneilla ja osasin silloin hyvän laulutekniikan hengityksineen. Nykyään jos laulan vähänkin pidempään, alkaa kurkkuun sattumaan. Tekniikka hakusessa siis.
Takaperin puolivoltti, tai en tiedä voiko puhua unohtamisesta, eniten on luultavasti kiinni uskalluksesta (ja toiseksi eniten lihaskunnosta/notkeudesta...)
En muista tarkkoja sanoja, mutta abivuonna ope sanoi, että olemme yleissivistyksemme huipulla tjsp, tarkoittaen, että siinä vaiheessa osasimme ja muistimme ison kasan eri asioita, siitä eteenpäin tieto on joillain aloilla syventynyt, toisilla rapistunut. Anssi Kela taisi olla samaa mieltä.
Matematiikka. Kyllä perushommat hoituu, mutta juurikin (kuten edellä jo kirjoiteltu) jokin derivointi, jne.
Venäjän sujuva kirjoittaminen. Lukeminen, puhuminen ja ymmärtäminen kyllä onnistuu, kun niitä ylläpitänyt, mutta kirjoittaminen on jäänyt. Mutta ei nuo muutkaan enää ihan yliopistotasolla ole, mutta hyvällä silti.
Saunominen. Penskana isän kanssa otettiin kovia löylyjä, mutta nykyään ei vaan kestä kuin 5 min max, niin alkaa ahdistamaan. Enkä ole nyt käytkään yli vuoteen saunassa.
Lumilautailu.
Pianonsoitto minullakin. Olen unohtanut nuotitkin.
Vierailija kirjoitti:
Olen ratsastanut viimeksi noin 35 vuotta sitten. Pidän hevosista edelleen, mutta elämä vaan vei muille teille ja nuoruuden harrastus jäi. En uskaltaisi enää nousta hevosen selkään.
Mulla oli vähän sama tilanne, mutta päätin, koska pelkoa ei ollut, niin menin 46 -vuotiaana alkeiskurssille. Nyt 5 vuotta takana aktiivista harrastusta. Kyllä äkkiä sieltä mielen sopukoista nousi ainakin hevosten käsittelytaito. Vaikeampaa näin iäkkäämpänä ollut tasapainon löytäminen ja hevosen askelten rytmin tajuaminen. Mutta täysin mahdollista alkaa vanhempanakin.
Viulun soittaminen.
Normaalin kotiruoan valmistaminen ja syöminen.
Elokuviin keskittyminen.
Pikakirjoitus, en osaa enää edes omaa nimeäni pikakirjoituksella.
Se oli mukava lisäaine opistossa.
En usko että osaan ajaa autoa enää. Noin 25 vuotta sitten viimeeksi ajanut. Luulen että saisin auton liikkeelle ja vaihteet ym mutta liikennesäännöistä en muista mitään. Eli menisin autokoulun kautta jos vielä alan autoilla. Nyt en uskaltaisi.
Ruotsin kieli (9)ja piirtäminen (kuvis 10)
En osaa enää, enkä jaksa opetella uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vaatteen ompelu kaavoista jota opeteltiin yläkoulussa. Olisipa siistiä tehdä itse vaikka takki tai edes hame..
Höh, leikkaat kankaasta kaavojen muotoisia paloja ja ompelet reunoista yhteen.
Sama oli mulla! Yli 20v ajamatta. Nykyinen mieheni "pakotti" 45 vuotiaana että en anna ajokortin vanhentua. Pikkuhiljaa pieniä matkoja ajoin hänen manuaalivaihtisella autollaan kun hän tuki ja rohkaisi. Automaattivaiheinen autoni olikin kuin unelma Nyt kymmenen vuotta myöhemmin nautin autolla ajosta enkä ikinä autosta luovu.
Keski-ikäiset sanovat unohtaneensa käsilläkävelyn taidon 🙄 Haiskahtaa itsepetokselta. Voin ihan reilusti tunnustaa että kroppa hajoaisi jos yrittäisin tätä nykyruhoa kannatella kovia kokeneilla ranteilla ja olkapäilläni. Enkä kyllä olisi varma kestäisikö pää ja vatsa asentoa.
Vierailija kirjoitti:
Kympin tyttö saksassa. Enpä muista paljoa muuta kuin durch fur gegen ohne um ja niitä kahta muuta en osannut edes kirjoittaa. En saa tällä koneella umlautia tehtyä.
Sama juttu täällä.
Laiturilta järveen pää edellä hyppääminen. Portaalle tasajalkaa hyppääminen! Ei lähe, käsky ei mene aivoista perille.
Imotointi. Imitoin lapsena todella hyvin Andy McCoyta.
Kympin tyttö saksassa. Enpä muista paljoa muuta kuin durch fur gegen ohne um ja niitä kahta muuta en osannut edes kirjoittaa. En saa tällä koneella umlautia tehtyä.