Orpo ja toimeentulotuen asumistuen omavastuu
Tänään Ylen ykkösaamussa vieraana ollut Kokoomuksen Petteri Orpo pitäisi erinomaisena leikkauskohteena toimeentulotukeen liittyvää asumistukea. Eikö Orpo ymmärrä, että jo nykyäänkin tähän on määritelty kaupunkikohtaiset vuokrarajat? Vai tahtooko tämä ihminen, että kaikki toimeentulotuen varassa elävät joutuisivat maksamaan ns. itse osan asumismenoistaan eli nyt jo liian alhaista toimeentulotukea leikattaisiin kaikilta.
Kommentit (561)
Toimeentulotuessa asumisen omavastuu on ongelmallinen siksi, että asuminen on välttämättömyys, mutta henkilö ei voi tosiasiallisesti vaikuttaa asumisensa hintaan. Vuokranantaja, oli sitten kunta tai yksityinen, päättää yksipuolisesti vuokran määrän, eikä asuntoja ole sillä lailla tarjolla, että henkilö voisi valikoida niistä mahdollisimman halvan. Iso osa nimenomaan tuensaajista asuu sellaisessa asunnossa, jonka onnistuu saamaan. Ja mikäli omavastuu menisi myös halvoista asunnoista, se tuntuisi väärältä tilanteessa, jossa henkilö on halvemman vuokran vuoksi jo tinkinyt asunnon koosta, kunnosta tai sijainnista. Esimerkiksi Helsingissä moni ei edes saa kunnan asuntoa vaan joutuu pakon edessä vuokraamaan yksityiseltä, eikä halvemman asunnon saaminen ole mahdollista. Toimeentulotuen periaatteisiin kuuluu, että tukea ei saisi leikata tilanteessa, jossa henkilö ei ole itse voinut vaikuttaa olosuhteisiinsa tai esim. asumisen hintaan.
Onhan se absurdia, että työttömällä on varaa asua kaksiossa hyvällä alueella isossa kaupungissa, mutta työssäkäyvillä ihmisillä ei ole samaan varaa.
Vierailija kirjoitti:
Työttömiltä asumistuet kokonaan pois. Jokaisen tulee tienata asunto omalla työllään.
Ei kannata olla liian ylpeä ja pitää omaa työntekoa ja tuloja itsestäänselvyytenä. Elämässä voi käydä mitä vain, koska vain. Moni asia voi johtaa työkyvyttömyyteen ja työttömyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Työttömiltä asumistuet kokonaan pois. Jokaisen tulee tienata asunto omalla työllään.
Työ ei poista kaikilta tukien tarvetta. Teen osa-aikatyötä kun muutakaan ei ole ja saan myös asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Orpo on jotenkin säälittävä kun se yrittää leikata niiltä kaikkein heikoimmaissa asemassa olevilta, niiltä joilla ei ole mitään päätäntävaltaa mistään vaan ovat täysin tämän järjestelmän armoilla. Niiltä pitäisi leikata koska ne ei pysty pistämään vastaan. Ja tietysti vielä lapsilta pitää leikata välillisesti koska nehän ei edes ymmärrä mitä niille ollaan tekemässä.
Tässähän on kyse ainoastaan työttömistä. Ei sairaseläkkeellä olevista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Orpo on jotenkin säälittävä kun se yrittää leikata niiltä kaikkein heikoimmaissa asemassa olevilta, niiltä joilla ei ole mitään päätäntävaltaa mistään vaan ovat täysin tämän järjestelmän armoilla. Niiltä pitäisi leikata koska ne ei pysty pistämään vastaan. Ja tietysti vielä lapsilta pitää leikata välillisesti koska nehän ei edes ymmärrä mitä niille ollaan tekemässä.
Tässähän on kyse ainoastaan työttömistä. Ei sairaseläkkeellä olevista
Mistä ihmeestä niin päättelit?
Moni työkyvyttömyyseläkkeellä oleva saa toimeentulotukea. Samoin työmarkkinatuella on paljon joko osatyökykyisiä tai jopa täysin työkyvyttömiä ihmisiä, jotka ovat niin ikään tt-tukiasiakkaita. He ovat niitä, joita Kela ei päästä eläkkeelle, vaikka pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Kokoomus haluaa lähettää lisää rahaa italiaan ja kreikkaan. Oma kansa saa kärsiä.
Voi haluta mutta vihervasemmisto lähettää lisää rahaa Italiaan ja Afrikkaan.
Helppo on ottaa niiltä, jotka ovat köyhimpiä. Heillä on harvoin edes resurssia vastustaa, vaikka heiltä viedään satasia kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi veronmaksajien pitää maksaa siitä, että joku haluaa asua hulppeammin kuin tällä on varaa?
Tosiasia on, että asumistuen tarvitsivat eivät tällä menoa enää pysty asumaan missään tai syömään mitään. Orpo ei käsitä, mistä se puhuu. Työpaikoilla ei ole mitään tekemistä asumistuen alentamisen kanssa. Ja asumistuen saajatkin maksavat veroja esimerkiksi töistään ja eläkkeistään.
Miksei kaikille makseta sama työttömyyskorvaus vaikka 1200eur ja siitä sitten itse hoitaa vuokran ja valitsemalla halvemman vuokran säästää omia ja kelan rahoja. Asumistuki on tuki asumissijoittajille. Raha vaan käy työttömän tilillä ja jatkaa matkaa asumiskeinottelijan tilille.
>kokoomuslainen
>ymmärrä
Voit valita vain toisen.
Christiiina kirjoitti:
Onhan se absurdia, että työttömällä on varaa asua kaksiossa hyvällä alueella isossa kaupungissa, mutta työssäkäyvillä ihmisillä ei ole samaan varaa.
No mistä johtuu? Siitä työttömästäkö?
Vierailija kirjoitti:
Petteri Orpo ei ole tehnyt päivääkään rehellistä palkkatyötä. Koskeeko vaatimuksesi myös Petteri Orpoa?
Nyt Petteri Orpo siipeilee muiden varassa, ja muut tekevät työtä ja maksavat veroa, jolla Petteri Orpo vapaamatkustelee.
Vierailija kirjoitti:
"Asumistuen leikkaaminen luo lisää työpaikkoja."
- P. Orpo
V****tu mikä idiootti
Minun puolestani asumistukia voidaan leikata heti kun on rakennettu riittävästi valtion rahoittamia, edullisia, viihtyisiä ja riittävän tilavia vuokra-asuntoja. Niin kauan kuin tämä päiväuneni ei toteudu, asumistukia ei pidä leikata. Piste.
Christiiina kirjoitti:
Minä olen työtön ja asun isossa omakotitalossa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meille köyhille on luvassa kylmää kyytiä, jos Orpo- köyhien vihaaja- pääsee asioista päättämään. Jälki on rumaa. Usa:n malliin mennään; köyhät asuvat kaduilla tai tekevät 4 huonosti palkattua työtä, maksaakseen kämäisen vuokraluukkunsa vuokran. 80- vuotiaat siivoavat ja pakkaavat myymälöissä kasseja. Rikkaille verohelpotuksia ja Orpo senkun hymyilee.
Sivistysvaltioissa tuollaiset pellet tapetaan yleensä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata olla liian ylpeä ja pitää omaa työntekoa ja tuloja itsestäänselvyytenä. Elämässä voi käydä mitä vain, koska vain. Moni asia voi johtaa työkyvyttömyyteen ja työttömyyteen.
Siksi kannattaisikin varautua ja SIJOITTAA hyvän sään aikana. Oletkos tehnyt niin? minä olen ja minun ei ole tarve tehdä töitä rahan takia ja pärjäisin ilman tukiakin jos työt loppuu syystä tai toisesta.