Orpo ja toimeentulotuen asumistuen omavastuu
Tänään Ylen ykkösaamussa vieraana ollut Kokoomuksen Petteri Orpo pitäisi erinomaisena leikkauskohteena toimeentulotukeen liittyvää asumistukea. Eikö Orpo ymmärrä, että jo nykyäänkin tähän on määritelty kaupunkikohtaiset vuokrarajat? Vai tahtooko tämä ihminen, että kaikki toimeentulotuen varassa elävät joutuisivat maksamaan ns. itse osan asumismenoistaan eli nyt jo liian alhaista toimeentulotukea leikattaisiin kaikilta.
Kommentit (561)
käytä aivojasi kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Onhan se absurdia, että työttömällä on varaa asua kaksiossa hyvällä alueella isossa kaupungissa, mutta työssäkäyvillä ihmisillä ei ole samaan varaa.
Mutta absurdimpaa on se, jos työstä ei saa sellaista palkkaa, millä pystyy elämisensä kustantamaan.
Hankkii sitten koulutuksen, jolla saa paremman työn. Hieman omaa yritystä saa olla.
Vierailija kirjoitti:
Joo, kyllä oli Ykkösaamussa taas surkea esitys. Tästä ihmiset sitten haluaa gallupien mukaan pääministerin. En voi käsittää. Orpolla ei ole mitään käsitystä mistä hän puhuu. Ja kun nämä on pm-puolue, niin se on varmaa että tämä maa on sekaisin, niin talous kuin yhteiskuntarauha. Ja sitten vielä kaikki ulkopolitiikan asiat. Oikeasti aika pelottavaa.
Minusta voitaisiin laittaa pääministeriksi pankkiautomaatti, josta jokainen saa vaan hakea rahaa.
T. Demari.
Tarkoittaako Orpo sitä että toimeentulotukeen tulisi takaisin se omavastuuosuus mikä joskus oli? Että osa vuokrasta maksettaisi siitä toimeentulotuen perusosasta? Tällainen systeemi oli joskus 90-luvun lopulla hetken. Jäi vähemmän sitten ruokaan ja muuhun rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta ettei aikuinen koulutettu mies ymmärrä että yhteiskunnassa on aina ihmisiä jotka eivät voi tehdä työtä sekä niitä joille ei ole työtä vaikka mitä tekisi. Nämä ihmiset elävät jo minimirahoilla, ei asumistukea voida leikata koska se on jo niin alhainen ettei ihmisille jää kohtuulliseen elintasoonkaan rahaa. Moraalinen rappio, heikompiosaisista ei huolehdita.
Oikeistolainen mielentila ja arvomaailma. Sama ollut elämäni keston ajan. m56
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Onhan se absurdia, että työttömällä on varaa asua kaksiossa hyvällä alueella isossa kaupungissa, mutta työssäkäyvillä ihmisillä ei ole samaan varaa.
Mutta absurdimpaa on se, jos työstä ei saa sellaista palkkaa, millä pystyy elämisensä kustantamaan.
Hankkii sitten koulutuksen, jolla saa paremman työn. Hieman omaa yritystä saa olla.
Jotkin ammattipätevyydet on mahdollista hankkia alle vuodessa, jopa ilmaisella koulutuksella. Ylisukupolvisen sohvalla makaamisen kierre pitää katkaista, vaikka se hieman kirpaisisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Jotkin ammattipätevyydet on mahdollista hankkia alle vuodessa, jopa ilmaisella koulutuksella. Ylisukupolvisen sohvalla makaamisen kierre pitää katkaista, vaikka se hieman kirpaisisi.
Olisi myös näiden makoilijoiden oman edun mukaista.
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä Kokoomus on ainakin Ylen uutisoinnin mukaan (gallupeissa) Suomen suosituin puolue. Ymmärrän, että monilla ei todellakaan ole voimavaroja seurata tällaisia asioita. Ensi keväänä on kuitenkin taas edessä eduskuntavaalit, voittajat perustavat hallituksen jne. Aktivoitukaa sen verran, että kuunnelkaa tuo 12.11.2022 Ykkösaamu Yle Areenasta ja menkää keväällä äänestämään Orpoa vastaan.
Minä äänestän Orpoa, koska hän oivalsi ensimmäisenä irakilaisten olevan tärkeä voimavara Suomelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä Kokoomus on ainakin Ylen uutisoinnin mukaan (gallupeissa) Suomen suosituin puolue. Ymmärrän, että monilla ei todellakaan ole voimavaroja seurata tällaisia asioita. Ensi keväänä on kuitenkin taas edessä eduskuntavaalit, voittajat perustavat hallituksen jne. Aktivoitukaa sen verran, että kuunnelkaa tuo 12.11.2022 Ykkösaamu Yle Areenasta ja menkää keväällä äänestämään Orpoa vastaan.
Minä äänestän Orpoa, koska hän oivalsi ensimmäisenä irakilaisten olevan tärkeä voimavara Suomelle.
Enpä nyt pidä kotoperäisiä elämäntapatyöttömiäkään varsinaisena voimavarana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömiltä asumistuet kokonaan pois. Jokaisen tulee tienata asunto omalla työllään.
Ei kannata olla liian ylpeä ja pitää omaa työntekoa ja tuloja itsestäänselvyytenä. Elämässä voi käydä mitä vain, koska vain. Moni asia voi johtaa työkyvyttömyyteen ja työttömyyteen.
Siksi kannattaisikin varautua ja SIJOITTAA hyvän sään aikana. Oletkos tehnyt niin? minä olen ja minun ei ole tarve tehdä töitä rahan takia ja pärjäisin ilman tukiakin jos työt loppuu syystä tai toisesta.
Jos sattuu työkyvyttömyyden kohtaamaan suht nuorena niin ei todellakaan ole ehtinyt sijoittaa niin paljon että pärjäisi kokonaan ilman tukia loppuelämänsä. Minäkin olin säästänyt sievoiset summat mutta eivät ne loppuiäksi riitä koska se hyvä sää loppui kohdallani suht nuorena. Varmaan olet sama tyyppi joka tätä neuvoa jo aiemmin jakeli ja sitten todellisuudessa sijoituksesi eivät olisikaan riittäneet mihinkään jos olisit menettänyt työkykysi nuorena ja ilman tukia eläminen olisi ollut sinullekin täysi mahdottomuus.
Hesassa moni työtön asuu hulppeammin kuin työssäkäyvä duunari.
Omavastuu olisi hyvä ja kannustaisi köyhiä etsimään halvempia asumismuotoja. Muutos toteutettaisiin tietysti niin, että jos asumistuen euromääräistä maksimimäärää pienennettäisiin vaikka 200 eurolla, toimeentulotukea nostettaisiin esim. 180-200 eurolla. Tällöin ne, jotka asuvat kalliisti, saisivat suunnilleen saman verran käteen kuin ennnenkin, mutta esim. halpoihin kimppakämppiin tyytyvät saisi käyttöönsä enemmän rahaa muihin menoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömiltä asumistuet kokonaan pois. Jokaisen tulee tienata asunto omalla työllään.
Muista olla tätä mieltä sittenkin, kun sinut ryöstetään kadulla ja autosi varastetaan ja kotiisi ja mökkiisi murtaudutaan. Sait haluamasi yhteiskunnan. Nauti.
Miten olet jo aamusta noin sekaisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun puolestani asumistukia voidaan leikata heti kun on rakennettu riittävästi valtion rahoittamia, edullisia, viihtyisiä ja riittävän tilavia vuokra-asuntoja. Niin kauan kuin tämä päiväuneni ei toteudu, asumistukia ei pidä leikata. Piste.
Monessa isossa kaupungissa erilaisia ara-rahoitteisia kohteita kyllä riittää, muttavuokratkin ovat markkinavuokria. Jossain vapaan tahan kohteita saa jo yksityisiltäkin ara-kohteita halvemmalla.
Näin ainakin Kuopiossa. Kaupungin ison vuokrataloyhtiön uudemmat ja "paremmat" talot ja asunnot ovat täysin markkinahintaisia. Vanhoissa remontin tarpeessa olevissa slummeissa voi olla halvempaa, mutta peruskorjauksen jälkeen hinnat ovat markkinahintoja.
No 2017 Kela-siirron yhteydessähän TT-tuen as.kulkujen normimaksimia yksinasuvalle laskettiin Kuopion 560€:sta 540€:oon. Eikä indeksitarkastuksia olla sen jälkeen tehty. Eli tämäkin on leikkaus. Epäsuora sellainen.
Joskus Kela noudattaa normia, joskus ei. Melkoisen mielivaltaista touhua.
Kuulostaa pahalta, tuossahan jää kaupungin vuokra-asunnossa asumisen eduksi ainoastaan se että ei tarvitse pelätä että asunto myydään alta. Pienituloisen työttömän/eläkeläisen ei ole helppo saada uutta asuntoa vapailta markkinoilta. Oma kokemukseni on että yksityiset vuokra-asunnot voivat olla todellisia murjuja joita kitsaat vuokranantajat eivät suostu remontoimaan. Verrattavissa varmasti heikkokuntoisimpiin kaupungin vuokra-asuntoihin ja silti vuokra on korkeampi kuin niissä.
Itse asuin pienessä yksityisen vuokramurjussa samaan aikaan kun ystäväni sai isomman, uudemman ja hyväkuntoisen kaupungin asunnon. Vuokra hänellä oli satasen halvempi kuin itselläni. Iso parveke, itselläni ei parveketta lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksei kaikille makseta sama työttömyyskorvaus vaikka 1200eur ja siitä sitten itse hoitaa vuokran ja valitsemalla halvemman vuokran säästää omia ja kelan rahoja. Asumistuki on tuki asumissijoittajille. Raha vaan käy työttömän tilillä ja jatkaa matkaa asumiskeinottelijan tilille.
En ole koskaan saanut mitään tukia 1200 € ja jos joku tuon rahan mulle kuukaudessa kouraan lykkää, niin tuon kokoisella tuella en edes töitä viitsisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä seikka tosiaan paljasti Orpon osaamisen tason.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kevään vaaleja ajatellen tilanne on järkyttävä.
Alapääministeriä ja demareita ei voi äänestää. Kokoomusta ei missään nimessä pidä kenenkään äänestää.
Ketä tai mitä sitten äänestää? Joutuu valitsemaan pienimmän pahan, jos ja kun hyviä vaihtoehtoja ei olekaan.
Täytyy nyt myöntää, että olen ajatellut äänestää persuja. Aiemmin vasemmistoa äänestäneenä en uskonut koskaan tähän tilanteeseen päätyväni, mutta nyt se näyttää jopa todennäköiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Muista tämä sitten kun/jos sairastut tai saat potkut tai työnantajasi menee konkurssiin tai vaikkapa iskee jokin kulkutauti jonka vuoksi menetät työpaikan .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista olla tätä mieltä sittenkin, kun sinut ryöstetään kadulla ja autosi varastetaan ja kotiisi ja mökkiisi murtaudutaan. Sait haluamasi yhteiskunnan. Nauti.
Rikolliset kuuluu linnaan. Valtion tulisikin rakennuttaa kohtuuhintaisia vankiloita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kevään vaaleja ajatellen tilanne on järkyttävä.
Alapääministeriä ja demareita ei voi äänestää. Kokoomusta ei missään nimessä pidä kenenkään äänestää.
Ketä tai mitä sitten äänestää? Joutuu valitsemaan pienimmän pahan, jos ja kun hyviä vaihtoehtoja ei olekaan.
Täytyy nyt myöntää, että olen ajatellut äänestää persuja. Aiemmin vasemmistoa äänestäneenä en uskonut koskaan tähän tilanteeseen päätyväni, mutta nyt se näyttää jopa todennäköiseltä.
Niitä persuja, joiden mielestä Suomen terveydenhuolto on niin hyvällä mallilla että lääkäreiden aikaa voidaan tuhlata papereiden pyörittelyyn raskaudenkeskeytyksissä? Vanhukset hoitakoot itse itsensä, mielummin käytetään vähät resurssit naisten kiusaamiseen.
Kukas se siinä tuetussa asunnossa asuu? Ei asu asunnon omistaja vaan se työtönhän se siellä ruopii haisevaa peffaansa ja hyötyy veronmaksajan tuesta.