Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaisia toistuvia tilanteita koette unissa?

Vierailija
09.11.2022 |

Mulla on usein sellaisia painostavia tilanteita, että menen jonkin ihmisen kotiin ilman lupaa, siis olen siellä salaa. Toinen on tää perinteinen "alasti väärässä paikassa". Mutta se ei ole sellainen, että huomaan yhtäkkiä olevani alasti, vaan että olen alasti, ja jossain vaiheessa se alkaa tuntua kiusalliselta siinä seurassa. Joskus myös niin, että istun vessanpöntöllä ihmisten nähden. Se ikään kuin kuuluu asiaan (pönttö on sellaisessa paikassa), mutta on kiusallista.

Viimeksi näkeväni painostava uni oli juuri sellainen, että olin jonkun asunnossa luvatta. Tilanne ratkesi poikkeuksellisesti hyvässä hengessä.

Kommentit (911)

Vierailija
201/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa paljon mullekin tuttuja teemoja jo mainittua! Hampaiden lähtö, uusi huone tai usein kokonainen kakkosasunto, jonka olen unohtanut, ja jossa on huonekasvitkin jääneet hoitoa vaille, usein kuitenkin ovat onneksi juuri ja juuri elvytettävissä vielä. Vessanpönttöuni on usein sellainen että löydän jostain vaikka olkkarin nurkasta vessanpöntön, teen asiani sinne ja sitten tajuan, että ei se ollutkaan liitetty viemäriin vaan se mun tuotos on nyt siinä lattialla. Samoin tuo vähitellen aukeava alastomuustilanne. En aina ole kyllä kokonaan alasti vaan vaikkapa ilman paitaa. 

Joskus näen mukavaa unta, jossa pääsen tutkimaan jotain kiinnostavaa vanhaa taloa tai jopa kokonaista maatalon pihapiiriä ihan rauhassa. Lopulta tutkimusretki päättyy ullakolle jossa on hyllyittäin kiinnostavia kirjoja. Unessa ei haittaa ollenkaan, että tarvitsisin tuon kirjamäärän lukemiseen monta viikkoa, eikä sekään haittaa, että olen oikeasti tosi nirso kirjojen suhteen. 

Lapsuustraumani taas ilmenevät konkreettisimmin toistuvassa unessa, jossa huudan isälleni, että vihaan häntä, mutta hän ei jotenkin kuule mua ollenkaan eikä reagoi, joten yritän huutaa aina vaan kovempaa mutta tuloksetta. 

Vierailija
202/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen jatkaa: Usein näen myös unia, joissa olen palannut kouluun. Mutta en siis ole siirtynyt ajassa taaksepäin, vaan päättänyt vaan käydä peruskoulun/lukion/saman yliopistotutkinnon kuin olen jo käynyt uudestaan. Varsinkin peruskoulu menee yleensä huonosti: tajuan aamulla että en ole tehnyt läksyjä ja väärät kirjat repussa. Joskus en edes ehdi kouluun kun on niin haastavaa valita sopivat vaatteet sinne. Mutta se on kuitenkin mukavaa, koska kaapeista löytyy aivan ihania asuja vaikka kuinka monta. 

Mutta yleensä noiden unien pääteema on siis se, että tajuan yhtäkkiä, miten järjetön ratkaisu tämä saman koulun uudestaan käyminen on, ja alan hävetä sitä. Se on muka ollut sellainen helppo ratkaisu että opiskelee uudestaan asiat, jotka on jo kertaalleen oppinut, ja olen keksinyt sille jotain pseudoloogisia perusteita. 

Näiden unien yksi muunnelma on jostain syystä viime vuosina ollut sellainen, että olen lähtenyt opiskelemaan logopediaa. Tämä johtuu ilmeisesti siitä, että yksi ystäväni vastikään lähti opiskelemaan sitä. Sellainen ratkaisu olisi minun elämäntilanteessani järjetön, ja näissä unissa aina kauhistunkin että mitä tuli tehtyä. Nautin kuitenkin myös fuksisyksyn tapahtumista. :D 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt monta kertaa unia, joissa olen saanut kuulla nyt vuosikymmeniä valmistumiseni jälkeen, että ylioppilastutkinnostani tai maisterintutkinnostani on jäänyt aikoinaan suorittamatta jokin osio, jota minun pitäisi palata lukioon tai yliopistoon suorittamaan. Tietysti kaikki on muuttunut muutamassa vuosikymmenessä niin paljon, että tutkinnon täydentäminen ei tahdo onnistua minulta.

Vierailija
204/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta kertaa toistuneessa unessa kauhistun, kun huomaan, että minulla on jokin kotieläin, esimerkiksi kissa, jonka olemassaolon olen unohtanut täydellisesti. Kotieläin on jo ehtinyt kuolla nälkään ja janoon, kun muistan sen. Olen todella järkyttynyt, koska olen syyllistynyt tietämättäni eläinrääkkäykseen, ja syyttelen itseäni loputtomiin. Mietin, millaisiin vaikeuksiin joudun, kun asia tulee muiden tietoon.

Vierailija
205/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vessanpönttö täynnä tai hankalassa paikassa, ei voi käyttää.

Joulu ovella,

eikä ole lahjoja hankittuna.

Vierailija
206/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä näen aina unia joissa pakenen jotakuta joka haluaa tappaa mut.

Vierailija
207/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myöhässä matematiikan tunnilta enkä löydä luokkaa, muistan että lukio on suoritettu ajat sitten. En löydä ulos koulusta.

Yritän soittaa miehelleni mutta kännykkä ei toimi.

Autosta katoavat jarrut ja ohjaus. Siinä muutamia.

Vierailija
208/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksiunet päättyvät aina kesken kaiken.

Vierailija
209/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On torstai klo 15:45 ja tajuan kauhukseni, että olen unohtanut perua vartin päästä 500km päässä alkavan ratsastustuntini. Valve-elämässähän olen lopettanut ratsastuksen 15 vuotta sitten. Lapsuuteni ratsastuksenopettajan vahva auktoriteetti on tallentunut johonkin syvälle...

Vierailija
210/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto tai muu kulkuneuvo ei pysähdy jarruttaessa.

Vierailija
211/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huono matikassa. Unessa saatan saada jonkun oivalluksen, ja yhtäkkiä tajuan laskujen "jujun" täydellisesti. Lasken laskuja onnellisena, ja toivon että muistan herättyäni tän "jujun".

Saman tapainrn juttu että tajuan jotain tosi suurta, tyyliin rlämän tarkoituksen. Tässä kohtaa aina havahdun sen verran että tajuan, että asia pitäisi kirjata ylös että muistan sen hereillä. Aina vaan olen liian väsynyt, jatkan uniani ja toiveajattelen että tällä kertaa muistan kyllä asian.

Vierailija
212/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muutaman kerran nähnyt unta joka alkaa niin että tulen myöhään illalla kotiin.

Olen ollut jostain syystä paikassa joka on oikeasti olemassa, lampi jonka ympäri kulkee lenkkipolku, ja olen todella hermostunut koska olen t.ppanut siellä erään tuttuni.

Se niin todentuntuinen karmea fiilis kun miettii että mitä hittoa on tullut tehtyä!

Säännöllisin väliajoin näen unta että olen muuttanut. Joskus yksin, joskus koko perheen kanssa. Niissä on yleensä ihan hyvä fiilis. Asunnot on aina jotain sekoituksia asunnoista joissa olen asunut, käynyt tai vaikkapa katsonut netistä.

Ikävä kyllä säännöllisin väliajoin näen myös unta siitä että olen raskaana. Joskus se uni etenee synnytykseen asti.

Lapsiluku on todellisuudessa ollut täysi jo kauan ja nykyään kammoan raskaaksi tulemista niin paljon että se on kai jo joku fobia. Noissa unissa se pettymys, pelko ja järkytys että olen siinä tilanteessa, että on pakko synnyttää, on kamalia.

Vierailija
213/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huono matikassa. Unessa saatan saada jonkun oivalluksen, ja yhtäkkiä tajuan laskujen "jujun" täydellisesti. Lasken laskuja onnellisena, ja toivon että muistan herättyäni tän "jujun".

Saman tapainrn juttu että tajuan jotain tosi suurta, tyyliin rlämän tarkoituksen. Tässä kohtaa aina havahdun sen verran että tajuan, että asia pitäisi kirjata ylös että muistan sen hereillä. Aina vaan olen liian väsynyt, jatkan uniani ja toiveajattelen että tällä kertaa muistan kyllä asian.

Sitten kun uni toistuu seuraavan kerran, jaksaisitko kirjoittaa muistiin sen elämän tarkoituksen ja kertoa sen meillekin? Kiitos!

Vierailija
214/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä putoan,oikeasti,kauheita unia.

Vierailija
215/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelen kapeaa siltaa pitkin järven yli ja veden pinta nousee niin paljon että silta jää veden alle enkä tiedä kuinka syvällä ja missä kohdin silta on.  IIIK!

Vierailija
216/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevät on jo pitkällä, kun huomaan joulukuusien olevinaan koristeineen vielä paikallaan, parhaimmillaan niitä on 3 jopa 4.En millään saa aikaseksi niitä pois ottaa.

Vierailija
217/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

mis mun auto

Vierailija
218/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain karibian saaren valkoisella hiekkarannalla drinkki kädessäni,tästä en haluaisi herätä! Vaikka herätessä on olo kuin lomalta palannut.

Vierailija
219/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla toistuu kerrasta toiseen se, että on hirveä vessahätä, mutta kun menen vessaan, niin se on joko niin saastainen tai avonainen, etten vain voi sitä käyttää. Usein niitä on vielä monta rivissä ja toinen toistansa pahempia.

Vierailija
220/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaiden putoaminen tai vioittuminen. Unessa oon aina ihan paniikissa tästä. Aamulla on niin helpottunut olo, kun purukalusto on tallessa :D

Kouluun palaaminen ja kouluaamut. Aina jotain pielessä (monella muulla näköjään ollut samoja unia), tyyliin reppu unohtunut tai sitten oon lähtenyt kouluun yöpaita päällä tmv. Nää on sinällään hassuja unia, mutta tunnelma on aina vähän ahdistava.

Ratsastusunet. Harrastin ratsastusta teininä ja nuorena aikuisena, mutta jouduin lopettamaan yhtäkkiä puhjenneen allergian takia. Kaipaan hevosharrastusta kovasti ja usein näissä unissa olen menossa ratsastamaan, mutten ikinä pääse hevosen selkään asti. Satulointi kestää ikuisuuden, tai hevonen on kateissa tai muuta.

Huonompina aikoina elämässäni näin paljon painajaisia ja karhua pakeneminen oli niissä toistuva teema. Olin aina metsässä, jossa näin karhun kaukaa ja yritin lähteä sen huomaamatta, mutta tilanne päättyi aina takaa-ajoon. Joskus pääsin johonkin metsämökkiin pakoon, mutta siinäkin karhu oli tulossa ovesta läpi. Mielenkiintoista on se, että kun tuo vaikea ajanjakso elämässäni päättyi, karhu-unet loppuivat lähes kokonaan. Ja jos enää näen niitä, olen edelleen metsässä, mutta näen/aistin karhun vain kaukaa eikä se huomaa minua.