Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaisia toistuvia tilanteita koette unissa?

Vierailija
09.11.2022 |

Mulla on usein sellaisia painostavia tilanteita, että menen jonkin ihmisen kotiin ilman lupaa, siis olen siellä salaa. Toinen on tää perinteinen "alasti väärässä paikassa". Mutta se ei ole sellainen, että huomaan yhtäkkiä olevani alasti, vaan että olen alasti, ja jossain vaiheessa se alkaa tuntua kiusalliselta siinä seurassa. Joskus myös niin, että istun vessanpöntöllä ihmisten nähden. Se ikään kuin kuuluu asiaan (pönttö on sellaisessa paikassa), mutta on kiusallista.

Viimeksi näkeväni painostava uni oli juuri sellainen, että olin jonkun asunnossa luvatta. Tilanne ratkesi poikkeuksellisesti hyvässä hengessä.

Kommentit (911)

181/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roikun toistuvasti unissani lampunvarjostimessa, joka alkaa kiihtyvästi heilumaan vartensa varassa edestakaisin.  Sillä hetkellä kun otteeni lipeää, herään.  Olen nähnyt tämän varmasti kolminumeroisen määrän kertoja.

Vierailija
182/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gallup:

Onko joku kokeillut / onnistunut ohjailemaan uniaan.

Tässä 2 eri asiaa:

- juuri ennen nukkumaan menoa ajatellut jotain oikein positiivista, itsrlle mieleistä adiaa, tekemistä, paikkaa tms hyvänolon (onnellisuuden) tunnetta niin että näke myös ns kauniita hyvänolon unia sinä yönä.

Tai

- Jonkun pitkään (vuosia) toituneen ahdistavan unen kanssa on oppinut ajattelemaan siinä unessa, että "tämä on taas se sama uni, ei hätää, tämä menee kohta ohi" tms.

Ikäänkuin sen unen aikana katsoo sitä unta vähän ulkopuolelta ja unessa tajuaa että tämä on uni. Ja sitten se yleensä loppuukin.

Itse olen tehnyt molempia ja tuo alimmainen erityisesti toimii nykyisin erään unen kohdalla joka kerta.

Huom. Olen siis opetellut tuon tekniikan ihan itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedättehän että nämä unienselittäjät ja tulkitsijat ja diagnosoijat ovat pseudotieteellisiä eli hatusta vedettyä?

Juu ei niitä kannata liian tosissaan ottaa.

Jotkut niistä vain "unohtavat " itse tuon mainita.

Vierailija
184/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muutamam viime vuoden aikanan toistuvasti nähnyt unta, jossa olen vasta muuttanut johonkin outoon asuntoon, jossa en ole edes koskaan oikeasti asunut, välillä käveleksin "kylällä", joka vaikuttaisi olevan entinen asuinpaikkakuntani, mutta oudolla twistillä.

Viime yönä ajoin autolla jotain pitkää reissua ja ajaessani jostain syystä laskin jotain tietynlaisia vastaantulevia autoja, joita en nyt edes muista.

Vierailija
185/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Olen julkisella paikalla lasiseinäisessä vessassa.

-Ajan autoa ja yhtäkkiä huomaan että vauhti on liian kova, tie on liukas ja edessä jyrkkä mutka/pudotus.

-Yritän juosta pakoon jotain mutta jalat ei tottele, ikään kuin kahlaisin jossain sementissä.

Vierailija
186/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Ajan autoa ja yhtäkkiä huomaan että vauhti on liian kova, tie on liukas ja edessä jyrkkä mutka/pudotus.

-Yritän juosta pakoon jotain mutta jalat ei tottele, ikään kuin kahlaisin jossain sementissä.

Joskus nuorena näin toistuvasti unta, jossa kävelin kaupungin katuja, mutta kävely kävi koko ajan yhä raskaammaksi, ikäänkuin minuun olisi kiinnitetty jokin kuminauha, joka kiristyy koko ajan mitä kauemmas kävelen.

Vierailija
187/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedättehän että nämä unienselittäjät ja tulkitsijat ja diagnosoijat ovat pseudotieteellisiä eli hatusta vedettyä?

Ei kun me kaikki luullaan, että ne on timantikovaa tiedettä ja täyttä totta.

Vierailija
188/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sementtijuoksu on erittäin tuttu uni.

Myös autonajo-ongelmat, mutta niin, että jarrut eivät reagoi kunnolla vaikka painan niin että jalka kramppaa.

Vierailija
189/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan wc:n etsiminen kun on hätä nukkuessa. Jos wc:n löytää niin siinä on jotain erikoista, esimerkiksi oudossa paikassa, reunoja myöten täynnä tms. Toisinaan taas on tekemässä tarpeita kaappiin, sängylle tms. ja sitten tajuaa että tässä on jotain outoa. Ja sitten lähtee se vessan etsiminen taas vauhtiin.

Usein myös on unia, että olen vaarassa tai kokonaan myöhästynyt jostain tärkeästä jutusta, esimerkiksi viikon kuluttua olevasta tärkeästä menosta tms. Kerran näin unta että olin myöhästynyt palvelukseenastumisesta ja mietin miten otan ja kehen yhteyttä. Ja olin siis ollut reservissä jo vuosikausia. Ja aloitin palveluksen hyvissä ajoin.

Vierailija
190/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jossakin vähän niin kuin vankina, ja koetan huijata itseni pois olemalla mieliksi. Monesti ne vangitsijat ovat miehiä, jotka aikovat tehdä minulle pahaa, joskus kuolleita ihmisiä (eivät tuttuja, vaan muuten vain eläviä ruumiita). Viime yönä ilmoitin vangitsijoille käyväni moikkaamassa tuttua pihalla ja koetin lähteä mahdollisimman uskottavasti, keräillen samalla vähiä tavaroitani salaa kasaan, huudahtaen ovella iloisesti, että "tulen ihan minuutissa takaisin!"

Toinen toistuva juttu on, että olen julkisella paikalla ja huomaan, että minulla on hirvittävän pitkät säärikarvat. Ilmeisesti minulla korvaa tuon julkisella-paikalla-alasti unen.

Vierailija
191/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

- vessaunia myös täällä, pönttö on usein esim. audiotorion etuosassa tai siitä puuttuu ovi tms.

- tärkeä meno, josta olen myöhässä enkä pääse millään lähtemään tai jos pääsen huomaan matkalla olevani alasti

- olen lentokoneen kyydissä ja koneeseen tulee joku vika, joutuu laskeutumaan esim. autotielle, koskaan kenellekään koneessa olevalle ei tapahdu mitään

- katson taivaalla lentävää lentokonetta, joka yhtäkkiä putoaa / törmää toiseen koneeseen ja syttyy palamaan

- lapselle tapahtuu jotain pahaa, putoaa katolta, jää auton alle, meinaa hukkua, itse katson aina vierestä

- lemmikin (usein kani tai marsu) unohtaminen, löytyy monen päivän päästä kuolleena

Vierailija
192/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena karhu juoksi aina metsästä kimppuun ja koitin kiivetä talon katolle tai juosta sisälle piiloon, ovi ei tietenkään mennyt kiinni tai oven raoista olisi päässyt läpi. En muista pääsikö puremaan koskaan. Tiesi aina kun tuli oudon hiljaista että kohta se tulee. Välillä onneksi heräsin kesken hyökkäyksen tai just kun se ilmestyi jostain.

Nyt aikuisena ei ole ollut toistuvaa teemaa. Välillä olen sängyllä ja jokin vetää peittoa pois päältä, koko kämppä ihan pimeä ja huonejako on todella kummallinen, en vain tajua olevani unessa.

Vierailija
193/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi unet eivät voisi olla rauhoittavia, positiivisia, jolloin alitajuntamme (tai joku) kettoisi meille ettei ole mitään hätää, kaikki hyvin, olet hyvä eikä tarvitse hävetä ja voisimme edes unessa olla hetken onnellisia ja tyytyväisiä.

Paljon kivempi ois aamulla herätä.

Ihan muutaman kerran koko elämäni aikana olen nähnyt unen, jossa jokin hankala ihmissuhde selvitetään. Oli esim. tyttö, jonka kanssa ilmeisesti vihasimme toisiamme kouluaikana ja hän teki minulle todella ilkeitä asioita. Ne asiat painoivat minua ja herättivät minussa vihantunteita pitkälle aikuisuuteen, vaikken ollut nähnyt häntä enää vuosikymmeneen. Kunnes sitten jonakin yönä näin unen, jossa tämän tytön kanssa juttelimme jotenkin asian auki, halasimme ja tuli hirvittävän lämmin ja hyvä tunne.

Kaikki katkeruus ja viha oli sen jälkeen poissa myös hereillä. Vastaavanlaisia helpottavia, solmuja ratkaisevia unia on ollut pari muutakin.

Vierailija
194/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unessa ajan autoa tai ratsastan hevosella. Oikeasti osaan ajaa ja ratsastaa mutta unessa pystyn kontrolloimaan autoa / hevosta vain osittain. Olen miettinyt että kertookohan uneni jostain elämän kontrollin puutteesta tai halusta. On mielenkiintoista pohdiskella unia jälkeenpäin ja koittaa selvittää liittyvätkö ne senhetkisen elämäntilanteeseen.

Vierailija
195/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näen säännöllisesti 3-4 eri painajaista. Yhdessä olen hukannut käsilaukkuni, jossa avaimet ja rahat enkä pääse minnekään, olen useimmiten ulkomailla tässä tilanteessa. Toisessa olen koulussa opettajana enkä millään löydä omaa luokkaani. Kolmaskin on koulu- uni, en tiedä missä lukujärjestykseni on enkä tiedä missä minun pitäisi olla mihinkin aikaan.

t. ope

Ai niin ja se neljäs uni: en ole vielä saanut opintojani valmiiksi, minulta puuttuu jokin suoritus, jonka tekeminen on ylivoimaisen vaikeaa. On aina hirmuinen helpotus kun herätessä tajuaa, että onkin valmistunut.

Vierailija
196/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näen säännöllisesti 3-4 eri painajaista. Yhdessä olen hukannut käsilaukkuni, jossa avaimet ja rahat enkä pääse minnekään, olen useimmiten ulkomailla tässä tilanteessa. Toisessa olen koulussa opettajana enkä millään löydä omaa luokkaani. Kolmaskin on koulu- uni, en tiedä missä lukujärjestykseni on enkä tiedä missä minun pitäisi olla mihinkin aikaan.

t. ope

Ai niin ja se neljäs uni: en ole vielä saanut opintojani valmiiksi, minulta puuttuu jokin suoritus, jonka tekeminen on ylivoimaisen vaikeaa. On aina hirmuinen helpotus kun herätessä tajuaa, että onkin valmistunut.

Tuosta tuli mieleen että olen joskus nähnyt unia jossa olen vielä koulussa (oppilaana), enkä millään löydä enkä tiedä mihin luokkaan minun pitäisi mennä, missäpäin rakennusta oikea luokka edes sijaitsee.

Vierailija
197/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne jonka unista muistan, ja tämä on toistuvasti esiintynyt unissa esiintynyt, on se, että minulta häviää lompakko jossa on luonnollisesti kaikki pankki- ja muut kortit. 

Ilmeinen puille paljaille joutumisen pelko ahdistaa. Ja lähellähän se onkin!

Vierailija
198/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudun takaaajetuksi tai kärähdän jostain.

Vierailija
199/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen raskaana ja synnytän lopulta lapsen. En ymmärrä, miten olen voinut tulla äidiksi, koska olen ollut yksin ja selibaatissa vuosikausia. En muista millään, kuka lapsen isä voisi olla. Lopulta sitten muistan juoneeni itseni niin humalaan yhdeksän kuukautta aikaisemmin, etten ole muistanut mitään sen yön tapahtumista. Toivottavasti en näe enää tätä monta kerta toistunutta unta.

Vierailija
200/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen jatkuvasti ahdistavia unia töistä, ja nimenomaan entisistä työpaikoistani. Aina jotain ongelmaa, ovet lukitsematta, hälytykset laittamatta päälle, jotain keskeistä unohtunut tehdä jne. Unissa on syyttelevä maailmanlopun tunnelma. Nyt kun olen työtön, uutena unitulokkaana ovat unet, joissa olen täysin oudoissa työpaikoissa töissä, en osaa töitäni yhtään ja olen hemmetin ahdistunut ja paniikissa. Näin näkyy unissa työnhakustressi, tai pikemminkin stressi siitä, kun työnhaku ei tärppää, ja työkkäri on niskassani.