Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Todella moni loukkaantuu, jos epäilee yleisesti, etteivät kaikki ADHD-diagnoosit voi olla oikeita?

Vierailija
09.11.2022 |

Vaikka epäilyään ei kohdistaisi kehenkään yksittäiseen henkilöön, niin silti vastustus on mahdotonta. Aiheesta ei voi edes keskustella ilman että joku, jolla on ADHD, suuttuu.
Kaikille luulisi kuitenkin olevan selvää, että jokainen meistä asettuu ns. ADHD-spektrillä johonkin kohtaan ja sitä, milloin oireet haittaavat elämää niin paljon, että kyseessä on häiriö, on lähes mahdoton määrittää. Mitä enemmän tästä puhutaan julkisuudessa, sitä enemmän ADHD-diagnooseja tuntuu asetettavan. Diagnoosin saa kahdella psykiatrikäynnillä, usein ilman 100% varmuutta lapsuuden tietojen paikkansapitävyydestä ja jopa ilman vanhempien puhelin- tai videohaastattelua. Allekirjoittaneelle on sanottu, että lapsuuden tiedoista ja papereista tulisi etsiä edes yksi pieni merkki ADHD:sta, niin se riittää. Tällainen voi olla hyvin vaikka se, että on kerran unohtanut kirjat kotiin ja siitä on reissuvihkossa merkintä.

Eli mistä se johtuu, että tästä aiheesta on sopimatonta puhua?

Kommentit (232)

Vierailija
81/232 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...adhd-lääke ei ole amfetamiinia... 

Kyllä se vaan on. Sen vaikutus adhd ihmiseen on toisenlainen kuin huumeidenkäyttäjään.

Vierailija
82/232 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on sitä yhteiskunnan medikalisoitumista. Tehdään kaikesta vähänkään poikkeavasta epänormaalia ja annetaan lääkkeitä, jotta ihmisestä tulisi perusihminen, jota on helpompi ohjailla.

Lääkeyhtiöt tienaa kun myyvät lääkkeitä.

Unelma olisi sellainen yhteiskunta missä poikkeavatkin saisivat elää omana itsenään. Löytyisi työ ja yhteisö, jossa adhd saisi käyttää luovuuttaan ja supervoimiaan. Koulussa saisi apua jos ei täysin pysy kärryillä.

Unelma todella olisi tällainen, että jokainen saisi elää omana itsenään ja tehdä työtä omien vahvuuksien ja rajoitteidenkin puitteissa, sekä itselleen sopivan määrän. Olen niin samaa mieltä!

Mutta nyky-yhyeiskunnassa tarvitset tutkimuksia ja SELKEÄN AMMATTILAISEN LAUSUNNON siitä, mikä on todellinen toimintakykysi ja työkykysi, jotta voit saada jotain helpotusta siihen mitä valtio vaatii

(paljonko on pakko tehdä työtä, montaako työpaikkaa hakea jos et ole työsuhteessa tai olet osa-aiksessa työsuhteessa).

Se tarvitsee todistaa, että et esim. kykene työskentelemään kaikenlaisissa ympäristöissä tai täysiä päiviä. Tai että pystyy vain jaksottaiseen, osa-aikaiseen työhön. Nämä kaikki täytyy olla lausunnossa, jotta on mahdollisuuksia toimia itselle sopivalla tavalla, sopivassa määrin ja ilman burnouttia.

On oma valinta haluaako syödä lääkkeitä, on kyseessä sitten särkylääke tai antibiootti.

Näin ADHD näkökulmasta, lääkitys ei ole tehnyt minusta perusihmistä tai muuttanut persoonaani.

Osa elämää (ja muidenkin elämää) haittaavista oireista ovat lieventyneet. En minä minnekään ole kadonnut. Enkä todellakaan ole ohjailtavissa ulkopuolelta tai lääkkeiden toimesta turtunut. Olen hieman tasaisempi, pään jatkuva kohina ja ajatustulva ei vie toimintakykyä ja kapasiteettiani samoissa määrin, siedän paremmin eri ympäristöjä ja aistiärsykkeitä, pystyn nukkumaan. Esimerkiksi. Haittoja ei onneksi ole ollut. Ja lääkitystä ei tarvitse myöskään käyttää joka päivä. Mutta kyllä helpottaa elämää ja lisää omien vahvuuksien valjastamista hyötykäyttöön.

T. Dg nelikymppisenä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/232 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan huijausta koko juttu. "Keskittymisvaikeudet" johtuu laiskuudesta, luullaan ettei pitäisi tehdä mitään elannon eteen. Että muut kantavat leivän pöytään, kunhan itse tekee vain sitä mikä kiinnostaa ja on hauskaa.

Vai että keskittymishäiriöt johtuu laiskuudesta? 🤦

Itse ainakin koko ajan menen ja touhuan. Mutta kun mikään ei meinaa oikein valmistua, kun siinä kolmea asiaa yhtä aikaa tehdessä tulee kuusi uutta tehtäväksi. Täytyy jatkuvasti jarrutella, etten ota liikaa tehtäväksi.

Työnantajat ei ole oikein tykännyt, kun olen mennyt kyselemättä tekemään uusia tehtäviä sillä välin kun muut pitää taukoa ja odottelee käskyjä.

Vierailija
84/232 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Adhd:ta ei mitenkään pystytä tällä hetkellä todistamaan joten diagnoosit voi olla vääriäkin.

Kyllä pystyy. Sen näkee aivokuvissa. Mutta kuvantaminen on kallista, se jätetään yleensä väliin, ja kokeillaan lääkkeillä. 

Lääkevaste todistaa diagnoosin oikeaksi tai vääräksi.

Adhd-henkilö muuttuu käytökseltään rauhallisemmaksi ja keskittyneemmäksi, kun hän saa lääkkeen (riittävällä annostuksella). 

Henkilö jolla ei ole adhd-lääkettä, sen sijaan tuleekin energisemmäksi, hektiseksi, piristyy ja säheltää. 

Ero on ihan päivänselvä ja silmin nähtävissä. 

Myös ne joilla ei ole adhd:ta jaksavat opiskella paremmin jos käyttävät amfetamiinia.

Mitä amfetamiini liittyy tähän keskusteluun? 

Se on adhd lääke.

Vierailija
85/232 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan ainakin sellainen loukkaantuu, jolla ei oikeasti ole mitään aitoa diagnoosia mutta silti heittää vain keskustelussa esille kirjainyhdistelmän, jos puhutaan asianomaisen mulkkuudesta ja veemäisyydestä ja/tai vaaditaan tilille jostain ääliömäisestä teosta.

Vierailija
86/232 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain kaksisuuntainen mielialahäiriö-dg:n ihan yhdellä käynnillä julkisella vaikka oireet viittaa edelleenkin ADHD/ADD. Sain myös lääkkeet joita söin lähes vuoden ja ainoa vaikutus oli oksettava olo muutama tunti lääkkeen ottamisen jälkeen.

Jos kerran adhd-diagnoosin saa noin helposti kahdella käynnillä niin varaan heti ajan!

Vierailija
87/232 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei kukaan kysy, mitä nuo lääkkeet tekevät terveydelle? Miksei siitä puhuta missään?

Kukaan? Missään? Adhd-ryhmissä puhutaan paljonkin. Ja Duodecim-artikkelit on täynnä tutkimusta adhd-lääkehoidosta. 

Adhd-lääkkeet ovat kautta linjan mietoja piristeitä, eikä niillä ole pitkäaikaisia vaikutuksia. Ne poistuvat elimistöstä muutamassa tunnissa. 

Verrataan vaikka vahvaan kahviin (huono vertaus, mutta ymmärtänee sen hetkellisen vaikutuksen, ja ettei niistä suurta vaaraa ole, sykettä voi nostaa - kuten kahvikin.)

Amfetamiinilla ja kahvilla aika erilainen vaikutus terveyteen.

Vertaus olikin huono. Mutta ei toimi tuo sinunkaan, adhd ei ole amfetamiinia. 

Ei olekaan, mutta lääkkeet on afmetamiinijohdannaisia. Aiheuttavat riippuvuutta, vieroitusoireita, kasvuhäiriöitä, hiustenlähtöä, ruokahaluttomuutta, sydänongelmia, vatsakipuja ym.

Vierailija
88/232 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Adhd:ta ei mitenkään pystytä tällä hetkellä todistamaan joten diagnoosit voi olla vääriäkin.

Samalla periaatteella masennustakaan ei voida todistaa. Ja elä vaan usko joitain serotoniinijuttuja. Niitä ei yksikään tutkimus ole oikeaksi todistanut. Kaikki psyykkinen diagnosointi perustuu oireisiin, ei mihinkään arvojen mittauksiin tai aivojen kuvauksiin, kuten esim jalan poikki menemisessä tai syövässä.

Eihän sitä voikaan. Muutenkin pitäisi ennemmin masennuksessa hoitaa syytä eikä vaivaa.

Vierailija
89/232 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri osa kaikista diagnooseista johtuu siitä, että vanhemmat eivät kasvata lapsiaan.

Vierailija
90/232 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmasti olekaan.

Kuten ei kaikki masennus/bipo jne myöskään. Miksi masennus on niin yleistä, eikös sekin kuulu jokaisen elämään? Miksi on pahasta, että tätä tutkitaan?

Oon jonossa tutkimuksiin. Mulle annettiin masennukseen mielialalääke, jonka sivuoirelistassa mainitaan mm hypomania.

Arvas menekö hyvin ja jaksanko keskittyä yhteen asiaan kerrallaan? 😁

Vierailija
91/232 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei kukaan kysy, mitä nuo lääkkeet tekevät terveydelle? Miksei siitä puhuta missään?

Kukaan? Missään? Adhd-ryhmissä puhutaan paljonkin. Ja Duodecim-artikkelit on täynnä tutkimusta adhd-lääkehoidosta. 

Adhd-lääkkeet ovat kautta linjan mietoja piristeitä, eikä niillä ole pitkäaikaisia vaikutuksia. Ne poistuvat elimistöstä muutamassa tunnissa. 

Verrataan vaikka vahvaan kahviin (huono vertaus, mutta ymmärtänee sen hetkellisen vaikutuksen, ja ettei niistä suurta vaaraa ole, sykettä voi nostaa - kuten kahvikin.)

Amfetamiinilla ja kahvilla aika erilainen vaikutus terveyteen.

Vertaus olikin huono. Mutta ei toimi tuo sinunkaan, adhd ei ole amfetamiinia. 

Ei olekaan, mutta lääkkeet on afmetamiinijohdannaisia. Aiheuttavat riippuvuutta, vieroitusoireita, kasvuhäiriöitä, hiustenlähtöä, ruokahaluttomuutta, sydänongelmia, vatsakipuja ym.

Mainitse yksikin lääke jolla ei olisi haittavaikutuksia.

Haluaisin myös kuulla kuinka tuo riippuvuus ilmenee.

Mun on hankalempaa selviytyä arjesta ilman lääkitystä. Ei mulle kuitenkaan oo tullut minkäänlaisia vieroitusoireita vaikka olen reilun vuoden verran yhtämittaa syönyt 72mg päivässä ja ollut nyt viikon ilman.

Ilman lääkitystä tuskin olisin enää hengissä ja riippuvuutta mulla ei ole voinut edes olla ennen lääkityksen aloittamista.

Vierailija
92/232 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni on 70vuotias ja hänellä on varmasti adhd.

Isä pärjäsi kun sai kouluttamattonana yksinkertainen tehdastyön ja äiti siivosi,trli ruuat ja maksoi laskut.

NYKYYHTEIKUKTA EI VAIN ENÄÄ TOIMI NOIN.

Meillä "nuoremilla" (olen 40) addeilla on vaikeaa. Hyvin vaikeaa. Minä itse kävin läpi kolme koulunvaihtoa,tarkkisluokan, viisi epäonnistunutta opiskeluyritutä,kymmeniä työpaikkoja joissa yhdessäkään en ollut vuottakaan kunnes 25-vuotoaana sain Työkyvyttömyys eläkkeen.

Lapsia on kaksi joilla molemmilla adhd myös.

Vierailija
93/232 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sen diagnoosin noin helpolla saa 😲

Nimim. 6kk tutkimuksissa, enkä vielä yhtäkään psykiatria nähnyt.

ADHD ei ole psykiatrinen vaiva vaan neuropsykologinen eli miksi pitäisi psykiatri tavata ?

Vierailija
94/232 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...adhd-lääke ei ole amfetamiinia... 

Kyllä se vaan on. Sen vaikutus adhd ihmiseen on toisenlainen kuin huumeidenkäyttäjään.

Vastaan vain yhdelle amfetamiini-vastaanväittäjälle, että ei ole. Yleisin eli metyylifenidaatti kuuluu eri ryhmään kuin amfetamiini. Niillä on erilaiset kemialliset kaavat, ja metyylifenidaatti on paljon miedompi. Molemmat ovat stimulantteja, mutta ne eivät ole sama aine. 

Kun tietämys on tätä tasoa että puhutaan adhd-lääkkeistä kuin yhtenä ainoana lääkkeenä, vaikka oikeasti on lääkeryhmä, niin myös vastaan niin. Yhdestä lääkkeestä. 

Vierailija
95/232 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aloitus ja harmillisesti joku aika sitten vastaava ketju hävisi, jonne yritin vastata tästä.

Varmasti on diagnosoitujen joukossa paljonkin sellaisia, joilla adhd johtuu pohjimmiltaan jostain muusta ja voisi olla jopa hoidettavissa ilman adhd-lääkitystä. Ihan lonkalta heitän esim. jo lievätkin kilpirauhasen toimintahäiriöt, jotka tosin nekin voisi edelleen vastaavasti usein olla lievissä tapauksissa monin eri keinoin hoidettavissa (mm. jodin, seleenin, sinkin puutteen korjaaminen, sinkki-kuparitasapainon tarkistus, maksan toiminnan tukeminen jne.).

Samoin esim. kireä kielijänne on monelta diagnosoimaton ja kielen vääränlainen toiminta voi vaikuttaa ns. päästä varpaisiin koko kehoon. Se voi aiheuttaa mm. kuorsausta, narskuttelua tai muutoin uniapneaa ja sitä kautta tulee vaikutus aivoihin ja voi tulla esim. adhd-oireilua. Jos kokeilee avata suunsa ihan apposen auki ja koskea kielen kärjellä ylähampaisiin siten, ettei leuat liiku > jos ei ylety, voi kireyttä olla. Tämä ei mikään 100% varma testi tietenkään, mutta antaa osviittaa. Fb-ryhmistä Vauvan kireä kielijänne tai Aikuisten kireä kielijänne saa lisätietoa ja apuja lääkärin valintaan.

Uniapneaan voi olla kuitenkin paljon muitakin syitä, osa harvinaisia kuten esim. Arnold Chiari, joka toisaalta saattaisi olla yleisempi ja diagnosoidumpi, mutta ei ole, koska harvojen päätä on mri-kuvattu...

Myös hoitamaton keliakia voi olla adhd:n taustalla monella. Kaikilla se ei oireile esim. maha- ja suolisto-oirein. Oireet voi olla tällaisia tosi hämääviäkin. (Vaikka itse olen hieman skeptinen tämän keliakian ja sen syiden suhteen, mutta ei siitä tässä enempää.)

Vierailija
96/232 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja monissa noissa ADHD jne. ryhmissä on itse itsensä diagnosoineita jotka eivät aio edes mennä testeihin. Nentit hallitsee monia neurokirjon ryhmiä. Siksi kaikki kenellä diagnoosi eivät niihin halua mennä tai joutuvat bannatuiksi koska nenttien ehdoilla tehdään monia linjauksia.

Vierailija
97/232 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on adhd ja olen saanut diagnoosini aikuisena, kuitenkin jo yli kymmenen vuotta sitten.

Multa käytiin läpi lapsuus ja oli aika laajat haastattelut psuykologin kanssa.

Välillä kyllä itekin vähän mietin, että hitto onko nyt oikeesti kaikilla julkkiksilla ja bloggaajilla ja instatähdillä adhd. Mutta tuskinpa ne lääkärit sitä huvikseen diagnosoi, toivottavasti ainakaan eivät.

Mulle adhd aiheuttaa aika laaja-alaisesti haasteita elämään, eikä tosiaankaan nyt vaan mitään semmosia "he-heh, kun mulla on tavarat hukassa ja unohtelen enkä voi keskittyä viitta minsaa enempää"- säätöä. Mulla on varsinkin nuorempana ollut päihteiden liikakäyttöä ja siitä seuranneita vaaratilanteita, opiskelut ei onnistuneet, hahmottamisen kanssa on häiriöitä (en esim. osaa mitään käyttö- tai kokamisohjeen kuvia lukea, saatikka että ymmärtäisin miten semmosen perusteella käytetään tai kootaan mitään), päässä en osaa laskea ollenkaan (vaikka muuten olen matemaattisesti ihan lahjakas, mutta jos kysyt paljonko on 178 + 149, niin tartten laskimen), liiat ärsykkeet saa mut aika sekaisin jne.

Kuvailemasi "oireet" eivät ole mitään oireita. Ihan kaikilla on näitä :D

Nää diagnoosihaukat on erikoisuudentavoittelijoita. Tämä on tätä... nykyajan astrologiaa. Ennen oltiin leijonia, joilla nouseva merkki rapu, nyt ei enää kelpaa. Pitää olla nepsy-epätyypillinen (kuulostaa melkein taiteilija-ammatilta, eikö vaan, melkein kuin rokkitähti!), jolla adhd ripauksella ddt:tä.

Onpa harvinaisen ärsyttävä kommentti. Kai nyt ymmärrät itsekin, että se jolla kommentoit, kertoi vain muutaman oireen. Mä en esimerkiksi kerro diagnoosiani kelle sattuu. Eikä mun tuntemat adhd:t huutele siitä. Vaikka lääkkeellä oireet pysyy kohtuu hyvin koossa ja kykenen esimerkiksi aika vaativaan työhön (aattele, että esimerkiksi sinun pomo saattaa olla adhd!) niin kyllä luopuisin erittäin mielelläni tästä "rokkitähteydestä".

Hämmästyttää, kummastuttaa muutenkin, että mistä näitä aapeen kaltaisia "adhd-asiantuntijoita" on alkanut syntymään kuin sieniä sateella. Harva se viikko on näitä avauksia, jossa kerrotaan asiantuntijan roolissa faktoja, jotka ovat yleensä aina pielessä. Ei, adhd-diagnoosia ei saa sillä, että kirjat unohtuu kerran kotiin. Ei riitä kaksi käyntiä psykiatrilla, jos nyt ylipäänsä edes pääset sinne. Etenkin jos olet tyttö, on tutkimuksiin pääsy vaikeaa. Itse jouduin taistelemaan vuosia, että sain lähetteen. Vuosi meni tutkimuksissa ja niissä todellakin käytiin läpi yhtä jos toista.

Vierailija
98/232 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tittaliini kirjoitti:

Isäni on 70vuotias ja hänellä on varmasti adhd.

Isä pärjäsi kun sai kouluttamattonana yksinkertainen tehdastyön ja äiti siivosi,trli ruuat ja maksoi laskut.

NYKYYHTEIKUKTA EI VAIN ENÄÄ TOIMI NOIN.

Meillä "nuoremilla" (olen 40) addeilla on vaikeaa. Hyvin vaikeaa. Minä itse kävin läpi kolme koulunvaihtoa,tarkkisluokan, viisi epäonnistunutta opiskeluyritutä,kymmeniä työpaikkoja joissa yhdessäkään en ollut vuottakaan kunnes 25-vuotoaana sain Työkyvyttömyys eläkkeen.

Lapsia on kaksi joilla molemmilla adhd myös.

Ehkä ihan hyvä vaihtoehto toisaalta kun työhistoria jäi noin minimiin eläke tosi pieni.

Vierailija
99/232 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä aloitus ja harmillisesti joku aika sitten vastaava ketju hävisi, jonne yritin vastata tästä.

Varmasti on diagnosoitujen joukossa paljonkin sellaisia, joilla adhd johtuu pohjimmiltaan jostain muusta ja voisi olla jopa hoidettavissa ilman adhd-lääkitystä. Ihan lonkalta heitän esim. jo lievätkin kilpirauhasen toimintahäiriöt, jotka tosin nekin voisi edelleen vastaavasti usein olla lievissä tapauksissa monin eri keinoin hoidettavissa (mm. jodin, seleenin, sinkin puutteen korjaaminen, sinkki-kuparitasapainon tarkistus, maksan toiminnan tukeminen jne.).

Samoin esim. kireä kielijänne on monelta diagnosoimaton ja kielen vääränlainen toiminta voi vaikuttaa ns. päästä varpaisiin koko kehoon. Se voi aiheuttaa mm. kuorsausta, narskuttelua tai muutoin uniapneaa ja sitä kautta tulee vaikutus aivoihin ja voi tulla esim. adhd-oireilua. Jos kokeilee avata suunsa ihan apposen auki ja koskea kielen kärjellä ylähampaisiin siten, ettei leuat liiku > jos ei ylety, voi kireyttä olla. Tämä ei mikään 100% varma testi tietenkään, mutta antaa osviittaa. Fb-ryhmistä Vauvan kireä kielijänne tai Aikuisten kireä kielijänne saa lisätietoa ja apuja lääkärin valintaan.

Uniapneaan voi olla kuitenkin paljon muitakin syitä, osa harvinaisia kuten esim. Arnold Chiari, joka toisaalta saattaisi olla yleisempi ja diagnosoidumpi, mutta ei ole, koska harvojen päätä on mri-kuvattu...

Myös hoitamaton keliakia voi olla adhd:n taustalla monella. Kaikilla se ei oireile esim. maha- ja suolisto-oirein. Oireet voi olla tällaisia tosi hämääviäkin. (Vaikka itse olen hieman skeptinen tämän keliakian ja sen syiden suhteen, mutta ei siitä tässä enempää.)

Unohtui vielä mainita, että vastustus diagnoosin epäilyyn on kuitenkin ihan luonnollinen reaktio mun mielestä. Kun ihmisellä on vuosikausia ollut epämääräisiä oireita, on ikäänkuin helpotus, kun niille löytyy joku syy. Se vaan voi tuntua pahalta, kun joku alkaa epäillä sen oikeellisuutta ja voi tulla olo kuin sitä yritettäisiin ottaa pois ja henkilö tavallaan "putoaisi" taas tyhjän päälle ja ehkä kokea, että olisi silloin ikäänkuin hänen vika tai hän olisi jotenkin "muuten vain huono"?

Vierailija
100/232 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kilpirauhasen vajaatoiminta, keliakia ja/ tai ravinneainepuutokset on täytynyt sitten olla lapsuudesta asti, koko elämän läpi, aiheuttaen oireita ja haasteita joka päivä. Diagnoosiin ei nimittäin riitä se, että aikuisena on ADHD oireita. Ja kuten täällä on sanottu, yleensä suljetaan pois muita vaihtoehtoja, sairauksia ja häiriöitä tutkimusten yhteydessä.