Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koko elämä on mennyt kituuttaen, suurin summa mitä olen omistanut 43-vuotiaan elämäni aikani on ollut 5 tonnia ja sekin oli perintöä

Vierailija
07.11.2022 |

Tienaan pari tonnia kuukaudessa. Kaikki vuokra-asunnot täällä Helsingissä on kalliita. Kaupungin vuokra-asuntoa en saa. Takaajia ei ole asuntolainallekaan. Säästäminen on lähes mahdotonta, ellei sitten ala luopumaan joka ikisestä asiasta, lähtien aina ruoasta ja vaatteista. Ja silloinkin näppiin jaa ehkä 50-100 euroa kuukaudessa enemmän, eli aika pitkää saa säästää ennen kuin on yhtään pesämunaa. Ja siinä odotellessa menee elämä ohi.

Näin on ollut aina. Olen mennyt töihin 20 vuotta sitten ja koko ajan tulotasoni on riittänyt siihen että elän, mutta ei siihen että voisin toteuttaa mitään. Omaan kotiin, matkusteluun, harrastuksiin.. Kaikki on vain selviämistä. Kerran olen saanut 5 tonnia kun äitini perintö tuli. Toiset saa 50 tonnia ja toiset 500 tonnia. Minä sain 5 tonnia ja ostin sillä uuden pesukoneen, tietokoneen ja puhelimen, koska edelliset oli hajoamispisteessä. Lopuilla ostin vaatteita, bussikortin ja sellasita. Muuten kituuttelen.

Eipä tämä tästä koskaan muutu. Eläkelaskelma lupaa samaa kituuttamista sitten aikanaan. Kun saisi edes kunnan vuokra-asunnon, jossa olisi halvempi vuokra. Nyt vuokra on ihan karmea yksityiseltä ja on ollut sitä aina. Palkasta menee valtava osa siihen. Inflaatio syö loput. Olen yrittänyt, elänyt kiltisti ja puurtanut töissä. Joskus tuntuu, että jos olisin riskillä lähtenyt rikollisiin juttuihin, olisin varmaan tienannut paljon enemmän kuin koko 20 vuodessa ja tuomiotkin olisi jo lusittu. Ja varmaan olisi kunnan kämppäkin.

Tällaiset mietteet nyt. Onneksi on edes loma, tosin ei rahaa tehdä mitään.

Kommentit (158)

Vierailija
101/158 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten moni muukin on ketjussa todennut, Helsingissä asuminen on monille taloudellisesti huono valinta.

Itsellä (brutto ~5000€) ei ainakaan olisi varaa asua helsingissä, vaan työmatka on suuntaansa n. 1,5 h. Minun tuloillani siis elätetään koko perhe. (4hlöä).

Lisäksi autokin on 17v. vanha, ja kuluttaa jonkin verran, mutta toisaalta varaosat on halpoja ja osana itse korjata.

Toki näistä tuloista jää jonkinverran säästöönkin, mutta jos asuisimme Helsingissä yhtä väljästi ei palkkani riittäisi mihinkään.

Eli tiivistäen; Suomessa edes hyvätuloisella ei ole varaa elää Helsingissä, jos kaipaa omakotitaloa, autoa jne. arjen mukavuuksia.

Vierailija
102/158 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten moni muukin on ketjussa todennut, Helsingissä asuminen on monille taloudellisesti huono valinta.

Itsellä (brutto ~5000€) ei ainakaan olisi varaa asua helsingissä, vaan työmatka on suuntaansa n. 1,5 h. Minun tuloillani siis elätetään koko perhe. (4hlöä).

Lisäksi autokin on 17v. vanha, ja kuluttaa jonkin verran, mutta toisaalta varaosat on halpoja ja osana itse korjata.

Toki näistä tuloista jää jonkinverran säästöönkin, mutta jos asuisimme Helsingissä yhtä väljästi ei palkkani riittäisi mihinkään.

Eli tiivistäen; Suomessa edes hyvätuloisella ei ole varaa elää Helsingissä, jos kaipaa omakotitaloa, autoa jne. arjen mukavuuksia.

Se, onko Helsingissä asuminen taloudellisesti huono valinta riippuu ihan mitkä sun taloudelliset tavoitteet ovat.

Jos tavoitteena on kartuttaa varallisuutta omistusasumisen muodossa, niin Helsinki tai muutama muu kasvukeskus (mm. Tampere) on ainoita järkeviä paikkoja ostaa oma asunto, muuttotappiokunnissa riski sille, että asunnon tai talon arvo laskee vuosien varrella on aika korkea.

Kyllä PK-seudulta omakotitaloja tai rivareitakin saa ilman, että maksaa itseään kipeäksi, esim. Itäisestä Helsingistä tai Vantaalta päin. Toki tuolloin olisi hyvä, että lainalla on kaksi maksajaa.

Itse lasken myös arvon vapaa-ajalle, eikä tulisi mieleenikään käyttää 1,5h suuntaansa työmatkaan, mutta jokainen tekee omat valintansa omien halujen ja tarpeiden mukaan.

Itse lasken arjen mukavuuksiin helpon kerrostaloasumisen, toimivan julkisen liikenteen ja lähellä olevat palvelut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/158 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa uskoa näitä. Mä tienaan myös pari tonnia kuussa, tienannut sen verran 5 vuoden ajan (sitä ennen opiskelijana vähemmän) ja asun Helsingissä vuokralla. Silti säästöjä on jäänyt 200-400e kuussa, asun sopivasti ja tulen toimeen. Teen ruokani itse, käytän julkisia ja ostan säännöllisesti uusia vaatteita (mutta en tuhlaile niihin). Joko trollaat Helsinki-vihassasi palstaa jostain perähikiältä, tai sitten sulla on käsittämättömiä menoja ja rahanhallintaongelmia.

Vierailija
104/158 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, onko Helsingissä asuminen taloudellisesti huono valinta riippuu ihan mitkä sun taloudelliset tavoitteet ovat.

Jos tavoitteena on kartuttaa varallisuutta omistusasumisen muodossa, niin Helsinki tai muutama muu kasvukeskus (mm. Tampere) on ainoita järkeviä paikkoja ostaa oma asunto, muuttotappiokunnissa riski sille, että asunnon tai talon arvo laskee vuosien varrella on aika korkea.

Kyllä PK-seudulta omakotitaloja tai rivareitakin saa ilman, että maksaa itseään kipeäksi, esim. Itäisestä Helsingistä tai Vantaalta päin. Toki tuolloin olisi hyvä, että lainalla on kaksi maksajaa.

Itse lasken myös arvon vapaa-ajalle, eikä tulisi mieleenikään käyttää 1,5h suuntaansa työmatkaan, mutta jokainen tekee omat valintansa omien halujen ja tarpeiden mukaan.

Itse lasken arjen mukavuuksiin helpon kerrostaloasumisen, toimivan julkisen liikenteen ja lähellä olevat palvelut.

Nojuu, sen verran tarkennan, että työmatka Helsinkiin on tuon 1,5h, mutta työpäivä alkaa kun istahdan Junaan, eli teknisesti ottaen työmatka kotiovelta juna-asemalle = 9min.

Kahvitaot menee siirtyessä toimistolle ja takaisin. Ja toki etätyöt jeesii paripäivää viikossa ;)

Mutta siltikään mielestäni minulla ei olisi varaa asua helsingissä omakotitalossa (jonka autotallia erityisesti arvostan, kun harrastan huonekalujen tekemistä).

Vierailija
105/158 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuökaveri muutti Itä-Suomesta, työt loppui.

Mies sai sisäisen siirron.

Myivät kotiaan pari v ja kun asunto myytiin, saivat just ja just ason.

Asuivat isossa omakotitalossa ja nyt pienessä kolmiossa

Vierailija
106/158 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi helvetissä niitä Hekan asuntoja pantataan ap:n kaltaisilta. Luulisi että juuri hänen kaltaisiinsa pitäisi sijoittaa. Siinä hyötyisi molemmat: ap:lle jäisi enemmän rahaa käyttöön matalan vuokran ansiosta ja Heka saisi työssäkäyvän kunnollisen ihmisen asuntoonsa. Mutta ei. Nämä asunnot annetaan muille, en tiedä millä perusteella.

Niitä annetaan yritysten vaatimuksesta halpatyövoimalle ja kaukomaiden kelagoldilaisille. Ihan turha stadin asunnon halpoja vuokra-asuntoja havitella tavallisen köyhän pulliaisen. Eikä mitään muutakaan. Näin on paremminvoivat päättäneet, eli ne jotka ahnehtii kaiken hyvinvoinnin itselleen ja laittaa lopun työikäisen kansan räpistelemään paskaduuneista onnenonkijoiden kanssa.

Tämä on juuri se jonon ohi. 

Vierailija
107/158 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos saa 5000 menemään pesukoneeseen, tietokoneeseen ja puhelimeen niin en ihmettele että on köyhä. Minulla tiukassa paikassa olisi noihin kolmeen mennyt ehkä tonni. Näin olisi jäänyt 4000 sijoitusten juureksi. Tuolla 4000 sijoituksella olisi saanut kuukausittain lisää rahaa 16 euroa tai jopa enemmänkin osinkoina. Pienellä säästämisellä ja sijoittamisella saa omaa tulotasoaan nostettua.

Vierailija
108/158 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo se on viisastella että muualla eläisi 2000e tuloilla hyvin, mutta kun siellä muualla työmahdollisuuksia ei ole, niin ne tulot ovat NOLLA euroa!

Vierailija
109/158 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän elämästä menee mielekkyys ja elämänlaatu pilaantuu kokonaan kun aina on huoli siitä toimeentulosta :/

Vierailija
110/158 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihtaasi on kustu? olisiko aika aukaista korkki?

Vierailija
111/158 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi helvetissä niitä Hekan asuntoja pantataan ap:n kaltaisilta. Luulisi että juuri hänen kaltaisiinsa pitäisi sijoittaa. Siinä hyötyisi molemmat: ap:lle jäisi enemmän rahaa käyttöön matalan vuokran ansiosta ja Heka saisi työssäkäyvän kunnollisen ihmisen asuntoonsa. Mutta ei. Nämä asunnot annetaan muille, en tiedä millä perusteella.

Pitäis tehdä lakimuutos. Tästä aiheesta sais hyvän kampanjan joku, joka oikeasti välittää köyhempien oloista.

https://yle.fi/uutiset/3-11536354

https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2015040219460340

Vierailija
112/158 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen säästänyt koko ikäni ja tehnyt töitä. Muut luulee mun olevan joku pappa betalar tyyppi, kun yksinkertaisissa aivoissaan eivät ymmärrä, että omaisuutta voi kartuttaa pienelläkin palkalla.

Vierailija
113/158 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP, mitä oikein teet työksesi? Onko tuo palkkasi brutto vai netto?

Jos 20 vuoden työuran jälkeen palkka on vielä 2000, niin suosittelen vaihtamaan työpaikkaa tai alaa.

Helsingissä asuessa jopa säästäväinen ihminen ei ihan hirveän nopeasti tuollaisesta palkasta pahemmin säästä.

Ja helppohan se on sanoa, että muuta halvempaan kaupunkiin, mutta fakta on, että PK-seudulla on suurin osa työpaikoista, ja aika ikävältä tuntuisi muuttaa perheen, sukulaisten ja ystävien luota pois vain, koska palkasta ei saa rahaa säästöön.

Suosittelen myös tekemään tarkan budjetin itsellesi, listaa kaikki tulot ja kaikki menot ja ala tinkimään menoista. Kilpailuta puhelinliittymät ja vakuutukset yms. lopeta kaikki turhat suoratoistotilaukset. Katso halvempia asumismuotoja siksi aikaa kunnes saat rahaa säästöön. Tee keikkatyötä tai myy turhaa tavaraa netissä.

Et saa rahaa säästöön ellet suunnitelmallisesti säästä sitä. Se ei tapahdu itsestään eikä surkuttelu auta asiaa.

Veikkaan, että puutarhuri, jos on nyt lomalla ja palkka 2000€/ kk. 🤷🏻

Vierailija
114/158 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi tätä tyhmyyttä kirjoitti:

Mikähän se parempi työpaikka, jota varten kannattaa opiskella vaurastuakseen, oikein on? Juristi, lääkäri, taloushallinnon asiantuntija, erityisasiantuntija? Saisiko puusilmiltä tarkempia tietoja? Ja jos alan nyt opiskella kolmatta tutkintoa, milloin saan paksun setelitukon käteeni? Eläkkeellä??

Asuminen pk-seudulla vie 50% ansioista. Lopuilla: matkakortti, kotivakuutus, sähkölasku, puhelinlasku, kuukauden ruuat (eväät töihin, koska ei ole varaa käydä lounaalla työmaaruokalassa), lääkkeet (ai saakeli, kun allergiat, ihosairaudet, reumat, koronat, flunssat etc. eivät katso tulotasoa), satunnaiset, mutta yllättävät ja hemmetin kalliit menot (kuten hammaslääkärikäynti, et selviä alle 50 eur/kerta), jäsenmaksut, mahdolliset harrastemaksut (ai niin, pienituloinen ei saa harrastaa, unohda kieliopinnot, ict-kurssit, elokuvat tai konsertit). 

Sanonta on, että palkalla ei rikastu, että jos haluaa vaurastua niin kannattaa kyllä kysellä muita vaihtoehtoja kuin palkkatyötä. Yrittäjyyttä nyt vaikka. 

Mutta jos puhutaan kohtuullisesta palkasta eikä vaurastumisesta.... Jos 2000 on liian vähän mutta esim 3000 olisi jo kohtuullinen palkka, niin sen 3000 saa jo monella alalla, joilla töitä riittää. 

Peltiseppä, ilttiksen mukaan 3000-4000 / kk. Lyhyt koulutus ammattikoulussa.

Sairaanhoitaja (jos on valmis tekemään paljon ylityötä ja pyhätunteja...) koulutus 4 vuotta, töitä saa jo opiskeluaikana. 

Yliopistotason ammatteja, töitä joista on huutava pula; puheterapeutti, sosiaalityöntekijä, opettaja, saat töitä jo opiskeluaikana. 

Onhan noita. Jotka yltää siis keskiarviopalkoille. 

Koodarit saa töitä, taitaa palkka olla parempi kuin sen 3000. 

Jos haluat kortistoon, opiskele kulttuurialaa (ei väliä minkä tason tutkinto, kaikki työllistää yhtä huonosti) tai jotain humanistista alaa. 

Varma työllistyminen on hoitoalalla (ylipäätään sote-alalla) ja monilla käytännön aloilla, kuten raksa, pelti, asennukset, sähkö, putki, ilmastointi... ravintola-ala työllistää tällä hetkellä myös (mutta viime mainittu on näistä kaikista huonopalkkaisin, jätä suosiolla pois)

Sote-ala työllistää myös yrittämisen kautta. Hanki sosiaalipuolen ylempi tutkinto ja perusta sosiaalipuolen laitos, päiväkoti, vanhustenpalvelut tai perhekoti; kunta on varma asiakas. 

Vierailija
115/158 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos 20 vuoden työuran jälkeen palkka on vielä 2000, niin suosittelen vaihtamaan työpaikkaa tai alaa.

Helsingissä asuessa jopa säästäväinen ihminen ei ihan hirveän nopeasti tuollaisesta palkasta pahemmin säästä.

Ja helppohan se on sanoa, että muuta halvempaan kaupunkiin, mutta fakta on, että PK-seudulla on suurin osa työpaikoista, ja aika ikävältä tuntuisi muuttaa perheen, sukulaisten ja ystävien luota pois vain, koska palkasta ei saa rahaa säästöön.

Suosittelen myös tekemään tarkan budjetin itsellesi, listaa kaikki tulot ja kaikki menot ja ala tinkimään menoista. Kilpailuta puhelinliittymät ja vakuutukset yms. lopeta kaikki turhat suoratoistotilaukset. Katso halvempia asumismuotoja siksi aikaa kunnes saat rahaa säästöön. Tee keikkatyötä tai myy turhaa tavaraa netissä.

Et saa rahaa säästöön ellet suunnitelmallisesti säästä sitä. Se ei tapahdu itsestään eikä surkuttelu auta asiaa.

Vaihtamaan työpaikkaa tai alaa. LOL. 

Etuoikeutetut ihmiset ovat kyllä täysin pihalla nykymaailman ja heikompien ihmisten elämästä.

Vierailija
116/158 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtamaan työpaikkaa tai alaa. LOL. 

Etuoikeutetut ihmiset ovat kyllä täysin pihalla nykymaailman ja heikompien ihmisten elämästä.

Kuule mä en oo mikään etuoikeutettu vaan ihan perus työssäkäyvä ihminen joka on opiskellu ja tehny paljo töitä että oon päässy tähän pisteeseen että tienaan ok palkkaa.

Fakta on, että 20 vuoden työuran jälkeen 2000/kk on yksinkertaisesti huono palkka, ja sitä saa kyllä suhteellisen helposti nostettua jos vain haluaa.

Vierailija
117/158 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanko oikeasti ei yhtään mitään ole jäänyt 43-vuotiaaksi asti parin tonnin tuloista käteen, vai olisiko syy nyt kuitenkin siinä, että rahaa ei olla vaan yksinkertaisesti osattu käyttää oikein?

Mainitset ensin tuon Helsingin kalleuden.

EI OLE IHMISOIKEUS ASUA HELSINGISSÄ. Jos olet sen elämänvalinnan tehnyt, että olet päättänyt maksaa isoa vuokraa, sinun on hyväksyttävä omat valintasi ja sen aiheuttama lovi lompakkoon. Hyvien junayhteyksien päästä löytyy halvempia asuntoja ja rahaa jää enemmän säästöön.

Sattuma, sairastuminen yms ikävät tapahtumat vaikuttavat aina tietysti myös taloudelliseen puoleen eikä kaikkea välttämättä voi ennakoida. Rahan käyttämistä ja sijoittamista voi kuitenkin harjoitella pienemmilläkin tuloilla ja etenkin pienituloiselle se on vielä enemmän tärkeää.

Pienituloisen ei ole mitään järkeä asua Helsingissä. Mikäli jäät omasta tahdosta ylihintaiseen asuntoon on huono taloudellinen tilanne silloin oma valinta.

Pienituloistenko on järkevää käydä Helsingissä töissä jostain muualta? Alkaa matkoihinkin palaa rahaa ja työmatkan meno paluu yhteensä esim 2h on paljon 8-12 tuntiseen työpäivän kanssa kun vuorokaudessa on vaan 24 tuntia.

Vierailija
118/158 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

voi tätä tyhmyyttä kirjoitti:

Mikähän se parempi työpaikka, jota varten kannattaa opiskella vaurastuakseen, oikein on? Juristi, lääkäri, taloushallinnon asiantuntija, erityisasiantuntija? Saisiko puusilmiltä tarkempia tietoja? Ja jos alan nyt opiskella kolmatta tutkintoa, milloin saan paksun setelitukon käteeni? Eläkkeellä??

Asuminen pk-seudulla vie 50% ansioista. Lopuilla: matkakortti, kotivakuutus, sähkölasku, puhelinlasku, kuukauden ruuat (eväät töihin, koska ei ole varaa käydä lounaalla työmaaruokalassa), lääkkeet (ai saakeli, kun allergiat, ihosairaudet, reumat, koronat, flunssat etc. eivät katso tulotasoa), satunnaiset, mutta yllättävät ja hemmetin kalliit menot (kuten hammaslääkärikäynti, et selviä alle 50 eur/kerta), jäsenmaksut, mahdolliset harrastemaksut (ai niin, pienituloinen ei saa harrastaa, unohda kieliopinnot, ict-kurssit, elokuvat tai konsertit). 

Sanonta on, että palkalla ei rikastu, että jos haluaa vaurastua niin kannattaa kyllä kysellä muita vaihtoehtoja kuin palkkatyötä. Yrittäjyyttä nyt vaikka. 

Mutta jos puhutaan kohtuullisesta palkasta eikä vaurastumisesta.... Jos 2000 on liian vähän mutta esim 3000 olisi jo kohtuullinen palkka, niin sen 3000 saa jo monella alalla, joilla töitä riittää. 

Peltiseppä, ilttiksen mukaan 3000-4000 / kk. Lyhyt koulutus ammattikoulussa.

Sairaanhoitaja (jos on valmis tekemään paljon ylityötä ja pyhätunteja...) koulutus 4 vuotta, töitä saa jo opiskeluaikana. 

Yliopistotason ammatteja, töitä joista on huutava pula; puheterapeutti, sosiaalityöntekijä, opettaja, saat töitä jo opiskeluaikana. 

Onhan noita. Jotka yltää siis keskiarviopalkoille. 

Koodarit saa töitä, taitaa palkka olla parempi kuin sen 3000. 

Jos haluat kortistoon, opiskele kulttuurialaa (ei väliä minkä tason tutkinto, kaikki työllistää yhtä huonosti) tai jotain humanistista alaa. 

Varma työllistyminen on hoitoalalla (ylipäätään sote-alalla) ja monilla käytännön aloilla, kuten raksa, pelti, asennukset, sähkö, putki, ilmastointi... ravintola-ala työllistää tällä hetkellä myös (mutta viime mainittu on näistä kaikista huonopalkkaisin, jätä suosiolla pois)

Sote-ala työllistää myös yrittämisen kautta. Hanki sosiaalipuolen ylempi tutkinto ja perusta sosiaalipuolen laitos, päiväkoti, vanhustenpalvelut tai perhekoti; kunta on varma asiakas. 

Juupajuu. Mä kun olin melkein valmis sosionomi vieläpä hyvin arvosanoin, tarjottiin mulle lähihoitajan paikkaa 1900 e brutto😄 no en ottanut vastaan. Olen alkanut kyseenalaistaa opiskelun järkevyyden. Tuntuu ettei Suomessa tutkinnolla ole juuri mitään arvoa enää.

Vierailija
119/158 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko työsi sellainen että sen alan työpaikkkoja ei ole missään muualla Suomessa? Vaikea uskoa. Ratkaisu on muuttaa halvemman asumisen piiriin. Juu juu kaikki sukulaisesi ja ystäväsi ovat Helsingissä. Mutta sellaista se on, joskus on pakko tehdä ikäviä asioita.

Ja muualla saisit sen verran vähemmän palkkaa, että matalampi vuokrataso ei kompensoi erotusta. Jos siis ylipäätään muualla saisit vastaavia töitä, sillä muualla kaikkiin työpaikkoihin on ylikoulutettua työtöntä väkeä tarjolla. Usko pois, tiedän tämän ihan omakohtaisesti. Yrittää saa toki aina, siinä ei menetä mitään!

Lisäksi maksat muuttokulut, ne pitää ottaa huomioon.

Että sellaista säästöä muuttamalla.

Vierailija
120/158 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppo se on viisastella että muualla eläisi 2000e tuloilla hyvin, mutta kun siellä muualla työmahdollisuuksia ei ole, niin ne tulot ovat NOLLA euroa!

Me ei tiedetä olisiko, koska ap ei ole vastannut mihinkään viesteihin. Kyllä tuossa palkkaluokassa nyt muualtakin löytyy töitä, ennemmin se on niin, ettei jollekulle isopalkkaiselle asiantuntijalle ole töitä kuin pk-seudulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi seitsemän