Koko elämä on mennyt kituuttaen, suurin summa mitä olen omistanut 43-vuotiaan elämäni aikani on ollut 5 tonnia ja sekin oli perintöä
Tienaan pari tonnia kuukaudessa. Kaikki vuokra-asunnot täällä Helsingissä on kalliita. Kaupungin vuokra-asuntoa en saa. Takaajia ei ole asuntolainallekaan. Säästäminen on lähes mahdotonta, ellei sitten ala luopumaan joka ikisestä asiasta, lähtien aina ruoasta ja vaatteista. Ja silloinkin näppiin jaa ehkä 50-100 euroa kuukaudessa enemmän, eli aika pitkää saa säästää ennen kuin on yhtään pesämunaa. Ja siinä odotellessa menee elämä ohi.
Näin on ollut aina. Olen mennyt töihin 20 vuotta sitten ja koko ajan tulotasoni on riittänyt siihen että elän, mutta ei siihen että voisin toteuttaa mitään. Omaan kotiin, matkusteluun, harrastuksiin.. Kaikki on vain selviämistä. Kerran olen saanut 5 tonnia kun äitini perintö tuli. Toiset saa 50 tonnia ja toiset 500 tonnia. Minä sain 5 tonnia ja ostin sillä uuden pesukoneen, tietokoneen ja puhelimen, koska edelliset oli hajoamispisteessä. Lopuilla ostin vaatteita, bussikortin ja sellasita. Muuten kituuttelen.
Eipä tämä tästä koskaan muutu. Eläkelaskelma lupaa samaa kituuttamista sitten aikanaan. Kun saisi edes kunnan vuokra-asunnon, jossa olisi halvempi vuokra. Nyt vuokra on ihan karmea yksityiseltä ja on ollut sitä aina. Palkasta menee valtava osa siihen. Inflaatio syö loput. Olen yrittänyt, elänyt kiltisti ja puurtanut töissä. Joskus tuntuu, että jos olisin riskillä lähtenyt rikollisiin juttuihin, olisin varmaan tienannut paljon enemmän kuin koko 20 vuodessa ja tuomiotkin olisi jo lusittu. Ja varmaan olisi kunnan kämppäkin.
Tällaiset mietteet nyt. Onneksi on edes loma, tosin ei rahaa tehdä mitään.
Kommentit (158)
Paljoko mennyt röökiin ja kaljaan?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi helvetissä niitä Hekan asuntoja pantataan ap:n kaltaisilta. Luulisi että juuri hänen kaltaisiinsa pitäisi sijoittaa. Siinä hyötyisi molemmat: ap:lle jäisi enemmän rahaa käyttöön matalan vuokran ansiosta ja Heka saisi työssäkäyvän kunnollisen ihmisen asuntoonsa. Mutta ei. Nämä asunnot annetaan muille, en tiedä millä perusteella.
Sillä perusteella et ne on tarkoitettu kaikista kurjimmassa oleville eikä siksi että voisi säästää rahaa. Mikä on kunnollinen vuokralainen. Kaikki jotka maksaa vuokran on kunnollisia. Millä rahalla ne köyhät maksais kunnollisesti ylikalliit vuokra asunnot. Plus hekan asuntoihin on kiireellisyys luokitus. Itse sain alle puolessa vuodessa asunnon ihan vaan vuokran takia. Nämä jotka inisee ettei saa ei ole syytä edes saada.
99 % ihmisistä kaikkina maailman aikoina on elänyt juuri ja juuri kituuttamalla. Se on luonnollista. Ei meillä ole mitään automaattista oikeutta mukavaan huolettomaan elämään, kaukomatkoihin ja jonkun toisen laittamiin herkkuruokiin. Toki tällaisesta saa haaveilla ja siihen pyrkiä, jos mitenkään mahdollista. Mutta paras muistaa, että se on todella todella etuoikeutettua. T. yks köyhä
Vierailija kirjoitti:
Mikä pakko sinun on asua Helsingissä? Etsi järkevämmän hintainen asumus muualta ja hyväksy työmatkat. Niin muutkin tekevät.
Ap:n elämänlaatu ei varmaan parane jos muuttaa muualle ja istuu julkisissa/autossa 2-3 h päivässä:)
Maaseudulla ja pikkukaupungeissa ne työpaikatkin saattaa olla vähän kauempana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä pakko sinun on asua Helsingissä? Etsi järkevämmän hintainen asumus muualta ja hyväksy työmatkat. Niin muutkin tekevät.
Ap:n elämänlaatu ei varmaan parane jos muuttaa muualle ja istuu julkisissa/autossa 2-3 h päivässä:)
Muutin pikkukylään vailla mitään suunnitelmia. Parissa kuukaudessa löytyi vakituinen työpaikka. Kk-palkka 2000€ brutto ja työmatka 2 km. Voi ne työpaikat olla lähelläkin.
Vierailija kirjoitti:
Pikkuhiljaa sijoittaminen? Pankeissakin voi avata rahastosäästötilin 15e/kk. Hidastahan tälläinen säästäminen on, mutta vuosien mittaan jotakin kertyy, samoin s-bonukset voi ohjata sijoituksiin vaikkei sinne hurjia summia kk:ssa menisikään. Halvempaa asuntoa kannattaa selvittää, tällä hetkellä moni vuokrakämppä tyhjillään, Espoon puoleltakin voi löytää n.700e/kk hintaan yksiön tulevan metroreitin vierestä, hyvät päivittäispalvelut n. 5min matkan päässä. Jotakin nettikyselyitä täyttämällä voi ansaita lahjakortteja ruokakauppoihin. Liittymät ja viritykset kannattaa kilpailuttaa. Onko mahdollista tehdä ylitöitä nykyisessä paikassa tai ottaa vastaan keikkatyötä muuta kautta? Muutama tunti viikossakin voi tuoda kk:tasolla sen 100e lisää käteen. Sillä saa jo kivan varapuskurin ja jonkun matkakassan kasaan. Omistusasunnosta ei ehkä kannata haaveilla, mutta saat riittävän pesämunan kasaan voit hakea aso-yksiötä, joissa vastikkeet kuitenkin vähän halvempia. Asolainaan edellytetään nykyään sen 15% omarahoitusosuus ennen kuin voi saada pankista lainaa ja lainan saa vaikka 25v laina-ajalle. Näin sulla on eläkepäiville maksettu asomaksuosuus( yksiöissä ehkä sen 20t) ja pelkkä vastike maksettavana. Tai sitten voit nostaa kytkintä Helsingistä ja ostaa sillä jonkun pienen kämpän muualta jos pitää omistaa.
S-pankin bonukset sijoituksiin. Apua. 20 vuodessa huikeat 190-230 euroa. 😬
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutin pikkukylään vailla mitään suunnitelmia. Parissa kuukaudessa löytyi vakituinen työpaikka. Kk-palkka 2000€ brutto ja työmatka 2 km. Voi ne työpaikat olla lähelläkin.
Pikkukylät ei vaan oo kaikille. Itsellä ainakin mielenterveys kärsisi jos pitäisi muuttaa pois ystävien ja perheen luota johonkin kauas.
Ja vaikka niin puhutaan kuinka muualla on halvempaa asua kuin Helsingissä, niin ei silti nykypäivänä 2000 euron palkalla herroiksi missään elellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä tai ylipäänsä Etelä-Suomessa asuminen on toki kalliimpaa kuin muualla Suomessa, ja suuri osa tuloista menee asumiseen.
Mutta ap:n tekstistä paistaa läpi hyvin tyypillinen henkisesti köyhän asenne. Näin on aina ollut, tulee aina olemaan, eikä itse voi tehdä asialle mitään muuta. Samalla kadehditaan muita, jotka saavat kaikki elämässä helposti.
Ap, itse se on elämänsä suunta muutettava, sitä ei kukaan sinun puolestasi tee. Jos on mahdollista säästää 50 euroa kuukaudessa, mikset tee niin? Raha kannattaa laittaa automaattisesti sivuun tilipäivänä, ennen kuin sille edes ehtii keksiä muuta käyttötarkoitusta. Jos ei sijoittamisesta ymmärrä, eikä sitä halua aloittaa, voi tuon 50 euroa laittaa esim. pankin rahastoihin, niin saa ajan mittaan edes jonkinlaista korkoa. Nettipankissa onnistuu helposti, ja pankki varmasti neuvoo tässä. Pienistäkin tuloista voi säästää, ei tokikaan yhtä paljon kuin suuremmista tuloista. Mutta suomalaisethan mieluummin lottoavat kuin säästävät tai sijoittavat. Vaurastuminen säästämisen ja sijoittamisen kautta on kuitenkin todennäköisempää kuin lottoamalla.
Tästä tullaankin sitten seuraavaan asiaan. Olet ilmeisesti koko ikäsi tehnyt samaa työtä, kun palkka ei ole noussut. Jos haluat suuremmat tulot, on asialle tehtävä jotain. Kouluttaudu lisää työn ohessa, hae uutta parempipalkkaista työpaikkaa. Tähän tulee aina vastaukseksi en voi koska X, Y ja Z. Kyllä voit. Niin olen minäkin tehnyt. Olen aloittanut työurani 20 vuotta sitten 1600 euron palkalla. Jossain vaiheessa vaihdoin työpaikkaa, ja aloin opiskella työn ohessa. Ensin työhön liittyviä täydennyskoulutuksia, jotka työnantaja maksoi ja sain tehdä työaikana. Vastuu lisääntyi ja palkka nousi. Tämän jälkeen suoritin avoimessa yliopistossa opintoja 60 opintopisteen edestä. Pikkuhiljaa vastuu lisääntyi ja palkka nousi. Nyt suoritan työn ohessa YAMK-tutkintoa. Tämä on vaikuttanut jo opiskelujen ohessa työn kuvaan ja palkkaan. Oletan urakehitykseni jatkuvan tästä, ja jos ei nykyisellä työnantajalla jatku, etsin koulutustani vastaavaa työtä muualta valmistumisen jälkeen.
Minulla on lapsia, eli lasten harrastusrumbat, sairastamiset ym. on hyvin tuttua. Toki minulla on myös aviomies, eli vastuu lapsista ei ole ollut yksin minulla. Ymmärsin, ettei ap:lla ole lapsia. Jos opiskelu ja uralla eteneminen on mahdollista lapsiperheessä, miksei se olisi lapsettomalle?
Henkisesti köyhät jumiutuvat tuohon ajatukseen, ettei säästäminen, vaurastuminen, opiskelu, asunnon ostaminen, mikä tahansa ole itselle mahdollista, koska on köyhä eikä voi asialle mitään. Kaikilla muilla on elämä helpompaa ja tämän taakse mennään, eikä tehdä itse asioille mitään.
Ap, olet vielä suhteellisen nuori, työelämää on paljon jäljellä. Nyt otat elämäsi omiin käsiin ja alat tehdä tilanteellesi jotain konkreettista valittamisen sijaan.
Että mua oksettaa nämä sinun kaltaisesi oman elämänsä Kosket ja Sarkomaat. "Te olette henkisesti köyhiä mutta minä olen parempi ihminen". Rahaksi vaan muututaan kun uskotaan, oujee.
Höpöhöpö, en todellakaan ole mikään oman elämäni Koski, vaan ihan itse omalla työlläni ja myös asennettani muuttamalla raivannut tieni. Olen tavallisesta työläisperheestä, taloudellista tukea saati mitään perintöjä ei ole ollut. Isäni oli alkoholisti joka teki itsemurhan ollessani nuori aikuinen. Kotoa opin tuon köyhän mentaliteetin, eli asiat X, Y ja Z eivät ole mahdollisia koska ollaan tällaisia tavallisia köyhiä vain jne. On vaatinut paljon oman ajattelun muutosta nuorena, että pääsin tuosta ajattelusta eroon. Olen aina tehnyt paljon töitä ja opiskellut, opiskelen edelleen työn ohessa. Olen opetellut säästämään, aluksi juurikin niitä pikkusummia, joita vähävaraiset vähättelevät, ettei niillä ole mitään merkitystä. Kun riittävä puskuri oli kerätty, aloin opetella rahastosäästämistä ja sijoittamista. Kaikki tämä vaatii pitkäjänteisyyttä ja tahtoa päästä eteenpäin. Voisi olla myös niin, että olisin jumiutunut tuohon kotoa opittuun asenteeseen ja huutelisin täällä nyt samalla lailla kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP:n elämänasenne ja -valinnat poikkeavat täysin omistani. Olen köyhä mutten katkera tai lamaantunut.
Lämmitän juuri ilmaisilla polttopuilla omakotitaloa, jollaisen maksaa neljän vuoden vuokraa vastaavalla summalla. Pitää tietenkin muuttaa pois Helsingistä mutta elämä todellakin on valintoja. Asuin ennen isossa kaupungissa ja elämä oli ihan hyvää alle tonnilla kuussa. Nyt se sama raha venyy puolta pidemmälle ja lisäksi omistan auton, talon ja puutarhan. Harrastukset ovat ilmaisia.
Tietenkin voisin suhtautua tilanteeseen eri tavalla, mikäli en olisi oppinut jotain elämänmittaisesta köyhyysharjoituksesta.
Miten voit asua omakotitalossa jos olet köyhä?
Köyhä voi hyvin asua ok-talossa jos on ahkera. Luithan esim. "ilmaiset polttopuut" ja ymmärsit niiden olevan rahallisesti ilmaiset. Kirjoittaja on raahannut ne jostain hakkuutyömaalta omalle pihalleen ja pätkinyt & pilkkonut ne. Heitellyt keolle kuivumaan ja rahdannut ne puuvarastoon odottamaan käyttöä. Siihen saikin varata useamman viikon vapaa-ajat. Jos käytössä on vielä kaikki herkut eli takka, leivinuuni, puuhella ja puulämmitteinen kiuas niin sähkökulut pysyvät hyvin aisoissa. Mahdollisesti myös kuuma vesi lämpiää puilla.
Hänellä on myös puutarha. Piha ei pysy puutarhana ilman hoitoa ja itse ajattelin, että kirjoittaja puhui hyötypuutarhasta, koska puhe oli säästäväisestä asenteesta. Siellä puutarhassa kun kykkii puolet kesän vapaa-ajasta niin saa monenmoista suuhun pantavaa, "ilmaiseksi" eli käytännössä omalla työllään. Siemenpussit eivät paljon maksa ja tomaatintaimen hinnalla saa jo kymmeniä itse kasvattamia tomaatintaimia. Puhumattakaan yrteistä, joita voi kuivata ja pakastaa talven käyttöön. Perunat ja porkkanat säilyvät hyvin varastoituna koko talven.
Eli omalla ahkeruudella voit hyvinkin asua pienessä ok-talossa hyvinkin kohtuullisilla kuluilla.
Kyllä ja kaikki tämä vaikka hänellä oli vain yksi terve jalka ja toinen oli puujalka. Öisin toimi vielä vapaaehtoistyössä Äiti Teresana. Tulisijatkin ovat tulleet taloon itsestään ja ne huoltuvat itsestään, samoin talon korjaukset. Sähkökin tulee nykyään pyhästä hengestä eikä maksa mitään, mutta hänpä ei Pyhän Hengen apua huolinut vaan polki ihan itse dynamolla sähköt taloonsa!!1! Ihan hyvin kyllä elämäkin oli ennen alle tonnilla kuussa (ja vi tut oli, jotain on jäänyt kertomatta).
Älä ihan oikeasti viitsi.
Älä sinä viitsi. Väitän, että tällainen elämä on mahdollista saavuttaa kenen tahansa ja siksi osallistun näihin ruikutusketjuihin. Itselläni tosiaan on vain yksi terve jalka (tunnetko minut?) ja useita kroonisia sairauksia, mieheni puolestaan on työkyvyttömyyseläkkeellä. Äiti Teresana en varsinaisesti toimi, mutta aikaani toki riittää myös lähipiirin auttamiseen. Apua tarvitsevat suvun vanhukset ja lapset olivat yksi syy muuttaa tänne syrjään.
Tulisijat olivat talossani valmiina, koska tämä on seissyt paikoillaan kohta 80 vuotta. Korjauskohteita on mutta niin on myös taitoa tekemiseen. Kaikki ollaan saatu korjattua kierrätetyllä tai dyykatulla materiaalilla ja varmaan saadaan taloa tekohengitettyä oman eliniän ajaksi.
Tässä elämäntavassa on hyötyä siitä, että lähipiirillä on samanlainen eetos. Jos tarvitsee jotain, sen voi saada tuttavalta vaihtokaupalla. Tänä kesänä ilmaiseksi ja vaihtokaupoilla saatua: polttopuut, kaksi kasvihuonetta, henkilöauto, 30 lavakaulusta, vessanpönttö, suihkun hana, marjapensaiden taimia. Kaupungissa olisin joutunut tienaamaan niiden eteen kolme kuukausipalkkaa.
Ehkä kaupunkielämän vaihtaminen tähän oli helppoa, koska olen maalta kotoisin ja nähnyt, kuinka helppoa ja rikasta elämä voi olla isompien kaupunkien ulkopuolella.
Anteeksi nyt, mutta en kyllä ymmärrä kuinka jollain 1600-1800 eurolla käteen pystyy elämään. Eihän tuo ole mitään elämää, vaan jatkuvaa kituuttamista, niin kuin ap sanoo. Kaikki henkinen energiaa menee varmaan sen miettimiseen, millä saisi rahat riittämään.
Vierailija kirjoitti:
Piti nyt ihan tarkistaa Helsingin vuokratasoa ja kyllä
600-700 eurolla näyttää saavan yksiön esim Kalliosta tai Etelä-Haagasta. Miksi ap ei voisi muuttaa tällaiseen? Jos brutto 2000 (oletan että brutto koska nettona tuo ei olisi edes mikään huono palkka) niin nettona saa varmaan jonkun 1600. Kyllä kai siitä nyt jotain jää vuosien saatossa säästöönkin. Ja kyllä tuosta palkasta pitäisi pystyä ostamaan ne puhelimet, pesukoneet ja tietokoneet ettei tarvitsisi perintöä odottaa. Ei tietenkään kaikkia samassa kuussa, mutta pikkuhiljaa säästäen. Varsinkin, jos ei ole lapsia tai autoa.
Voihan ap:lla olla vaikka kaksi teiniä kotona, niiden kanssa yksiöön? Kyllä kuule 2000 euroa on nettonakin huono palkka pk-seudulla paitsi tämän palstan pyhällä hengellä eläjille, saatika vielä bruttona mikä on jo aivan surkeaa ja heitä jotka saavat tuon palkan on pilvin pimein. "Kyllä tuosta pitää pystyä ostamaan". Voi hyvänen aika. Kyse olikin siitä, että motivoiko kokoaikatyö pitkillä työmatkoilla jos siitä työstä jää jäljelle vain sen verran että juuri ja juuri pärjää.
Ärsyttää tällainen tätimäinen neuvominen ja lässytys. Miksei voi vaan asiallisesti pyytää ap:ta listaamaan kaikki kulunsa ja näyttämään ne, ja ennen kaikkea kertomaan onko kyseessä netto vai brutto. Ja jos hän sanoo, että ei tule toimeen niin miksi pitää alkaa ensimmäisenä vänkäämään vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP:n elämänasenne ja -valinnat poikkeavat täysin omistani. Olen köyhä mutten katkera tai lamaantunut.
Lämmitän juuri ilmaisilla polttopuilla omakotitaloa, jollaisen maksaa neljän vuoden vuokraa vastaavalla summalla. Pitää tietenkin muuttaa pois Helsingistä mutta elämä todellakin on valintoja. Asuin ennen isossa kaupungissa ja elämä oli ihan hyvää alle tonnilla kuussa. Nyt se sama raha venyy puolta pidemmälle ja lisäksi omistan auton, talon ja puutarhan. Harrastukset ovat ilmaisia.
Tietenkin voisin suhtautua tilanteeseen eri tavalla, mikäli en olisi oppinut jotain elämänmittaisesta köyhyysharjoituksesta.
Miten voit asua omakotitalossa jos olet köyhä?
Köyhä voi hyvin asua ok-talossa jos on ahkera. Luithan esim. "ilmaiset polttopuut" ja ymmärsit niiden olevan rahallisesti ilmaiset. Kirjoittaja on raahannut ne jostain hakkuutyömaalta omalle pihalleen ja pätkinyt & pilkkonut ne. Heitellyt keolle kuivumaan ja rahdannut ne puuvarastoon odottamaan käyttöä. Siihen saikin varata useamman viikon vapaa-ajat. Jos käytössä on vielä kaikki herkut eli takka, leivinuuni, puuhella ja puulämmitteinen kiuas niin sähkökulut pysyvät hyvin aisoissa. Mahdollisesti myös kuuma vesi lämpiää puilla.
Hänellä on myös puutarha. Piha ei pysy puutarhana ilman hoitoa ja itse ajattelin, että kirjoittaja puhui hyötypuutarhasta, koska puhe oli säästäväisestä asenteesta. Siellä puutarhassa kun kykkii puolet kesän vapaa-ajasta niin saa monenmoista suuhun pantavaa, "ilmaiseksi" eli käytännössä omalla työllään. Siemenpussit eivät paljon maksa ja tomaatintaimen hinnalla saa jo kymmeniä itse kasvattamia tomaatintaimia. Puhumattakaan yrteistä, joita voi kuivata ja pakastaa talven käyttöön. Perunat ja porkkanat säilyvät hyvin varastoituna koko talven.
Eli omalla ahkeruudella voit hyvinkin asua pienessä ok-talossa hyvinkin kohtuullisilla kuluilla.
Kyllä ja kaikki tämä vaikka hänellä oli vain yksi terve jalka ja toinen oli puujalka. Öisin toimi vielä vapaaehtoistyössä Äiti Teresana. Tulisijatkin ovat tulleet taloon itsestään ja ne huoltuvat itsestään, samoin talon korjaukset. Sähkökin tulee nykyään pyhästä hengestä eikä maksa mitään, mutta hänpä ei Pyhän Hengen apua huolinut vaan polki ihan itse dynamolla sähköt taloonsa!!1! Ihan hyvin kyllä elämäkin oli ennen alle tonnilla kuussa (ja vi tut oli, jotain on jäänyt kertomatta).
Älä ihan oikeasti viitsi.
Älä sinä viitsi. Väitän, että tällainen elämä on mahdollista saavuttaa kenen tahansa ja siksi osallistun näihin ruikutusketjuihin. Itselläni tosiaan on vain yksi terve jalka (tunnetko minut?) ja useita kroonisia sairauksia, mieheni puolestaan on työkyvyttömyyseläkkeellä. Äiti Teresana en varsinaisesti toimi, mutta aikaani toki riittää myös lähipiirin auttamiseen. Apua tarvitsevat suvun vanhukset ja lapset olivat yksi syy muuttaa tänne syrjään.
Tulisijat olivat talossani valmiina, koska tämä on seissyt paikoillaan kohta 80 vuotta. Korjauskohteita on mutta niin on myös taitoa tekemiseen. Kaikki ollaan saatu korjattua kierrätetyllä tai dyykatulla materiaalilla ja varmaan saadaan taloa tekohengitettyä oman eliniän ajaksi.
Tässä elämäntavassa on hyötyä siitä, että lähipiirillä on samanlainen eetos. Jos tarvitsee jotain, sen voi saada tuttavalta vaihtokaupalla. Tänä kesänä ilmaiseksi ja vaihtokaupoilla saatua: polttopuut, kaksi kasvihuonetta, henkilöauto, 30 lavakaulusta, vessanpönttö, suihkun hana, marjapensaiden taimia. Kaupungissa olisin joutunut tienaamaan niiden eteen kolme kuukausipalkkaa.
Ehkä kaupunkielämän vaihtaminen tähän oli helppoa, koska olen maalta kotoisin ja nähnyt, kuinka helppoa ja rikasta elämä voi olla isompien kaupunkien ulkopuolella.
Niin, sinulla onkin aikaa puuhailla kaikkea kivaa siellä maalla kun et käy töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko työsi sellainen että sen alan työpaikkkoja ei ole missään muualla Suomessa? Vaikea uskoa. Ratkaisu on muuttaa halvemman asumisen piiriin. Juu juu kaikki sukulaisesi ja ystäväsi ovat Helsingissä. Mutta sellaista se on, joskus on pakko tehdä ikäviä asioita.
Onhan tuo nyt ihan naurettavaa muuttaa paskempien työmahdollisuuksien ääreen jotta säästää 300 euroa asumiskuluissa. Ja kyllä, kyllä ovat ystävät ja sukulaiset tärkeitä.
Tämäkö sinun ratkaisusi on Ap:n ongelmaan, oikeasti?
En ole tuo kelle vastasit, mutta jos Helsingistä muuttaminen ei ole vaihtoehto, ja haluaa että palkasta jää enemmän käteen vuokran jälkeen, sitten on vaihdettava parempipalkkaiseen työhön. Jos se ei onnistu ilman jatko-opintoja, sitten opiskelemaan. Vaikka työn ohessa, ja ap on jo sen ikäinen että saa aikuisopintorahaa, voi ottaa työstä opintovapaata, etsiä koulutusohjelman, jonka voi suorittaa työn ohessa jne.
Muuttamatta halvempaan asuntoon tai pysymällä 20 vuotta samassa pienipalkkaisessa työssä ei varallisuuden kasvattaminen onnistu. Jotain muutoksia täytyy tehdä, valittaminen ei auta muuten kuin hetkellisesti keventää omaa mieltä.
Älä jauha soopaa. Tunnen ihmisiä joilla on useita korkeakoulututkintoja ja jotka ovat työttömiä tai taas uudessa koulutusrumbassa. Joku hikinen AMK-tutkinto ei ole useimmiten tie hyväpalkkaiseksi eikä moni yliopistotutkintokaan. Ota ne ruusunpunaiset lasit jo silmiltäsi.
Totta, korkeakaan koulutus ei ole nykypäivänä pääsylippu suuriin tuloihin. Varsikin, kun yhteiskunta on muuttunut pätkätyöyhteiskunnaksi. Onkin puhuttu, että nuoremmalla sukupolvella ei ole mahdollisuutta samaan elintasoon kuin vanhemmillaan, vaikka kouluttautuisi korkeammin.
Mutta silti olen sitä mieltä, että itse voi tehdä kyllä ratkaisuja tilanteensa kohentamiseksi. Esimerkiksi veljen tytär on väitöskirjaa tekevä tutkija, joka sai Helsingissä vain jatkuvia pätkäsopimuksia alle 2000 euron palkalla. Hän asui kimppakämpässä, koska asumiskustannukset Helsingissä on niin korkeat, ettei ole varaa omaan asuntoon. Säästi kuitenkin asp-tilille vuosia ja haaveili oman asunnon ostamisesta. Koska tarjolla olisi ollut taas puolen vuoden pätkä huonolla palkalla, ja häntä houkuteltiin Norjaan tutkijaksi, pakkasi hän tavaransa laivakonttiin ja muutti Norjaan. On toki kallis maa, mutta palkkakin suhteessa suurempi, joten käteen jää enemmän kuin asumalla kimppakämpässä Helsingissä.
Elämä on valintoja.
Tämä se on merkillinen slogan. Sitä viskotaan muille kovin kevein perustein, mutta sitten jos itselle sanotaan sama ja todetaan että itsepäs valitsit sen ja sen paskan asian, niin selitykset alkaa ja se on eri asia.
Tämäkin ketju on täyttynyt jostakin Helsinki-vihaajista, jotka eivät tajua lukemaansa asiaa vaan alkavat paasaamaan omia katkeruuksiaan ketjuun. Ratkaisu ei ole Helsingistä pois muuttaminen, vaan kohtuuhintaisten asumisen varmistaminen/mahdollistaminen näille kahden tonnin duunareille. Helsinki ei selviä ilman näitä duunareita ja olisi jo aika tunnustaa se myös asumisen suhteen.
Minulle ei ole mikään ongelma, että joku kainuulainen haluaa asua Kainuussa, vaikka siellä ei olisi töitä. Sen kun asuu vaan, en minä häntä ole Helsinkiin survomassa. Toivoisin, että hän löytäisi töitä sieltä ja saisi elää siellä missä haluaa. Sama koskee helsinkiläisiä.
Vierailija kirjoitti:
voi tätä tyhmyyttä kirjoitti:
Mikähän se parempi työpaikka, jota varten kannattaa opiskella vaurastuakseen, oikein on? Juristi, lääkäri, taloushallinnon asiantuntija, erityisasiantuntija? Saisiko puusilmiltä tarkempia tietoja? Ja jos alan nyt opiskella kolmatta tutkintoa, milloin saan paksun setelitukon käteeni? Eläkkeellä??
Asuminen pk-seudulla vie 50% ansioista. Lopuilla: matkakortti, kotivakuutus, sähkölasku, puhelinlasku, kuukauden ruuat (eväät töihin, koska ei ole varaa käydä lounaalla työmaaruokalassa), lääkkeet (ai saakeli, kun allergiat, ihosairaudet, reumat, koronat, flunssat etc. eivät katso tulotasoa), satunnaiset, mutta yllättävät ja hemmetin kalliit menot (kuten hammaslääkärikäynti, et selviä alle 50 eur/kerta), jäsenmaksut, mahdolliset harrastemaksut (ai niin, pienituloinen ei saa harrastaa, unohda kieliopinnot, ict-kurssit, elokuvat tai konsertit).
Sanonta on, että palkalla ei rikastu, että jos haluaa vaurastua niin kannattaa kyllä kysellä muita vaihtoehtoja kuin palkkatyötä. Yrittäjyyttä nyt vaikka.
Mutta jos puhutaan kohtuullisesta palkasta eikä vaurastumisesta.... Jos 2000 on liian vähän mutta esim 3000 olisi jo kohtuullinen palkka, niin sen 3000 saa jo monella alalla, joilla töitä riittää.
Peltiseppä, ilttiksen mukaan 3000-4000 / kk. Lyhyt koulutus ammattikoulussa.
Sairaanhoitaja (jos on valmis tekemään paljon ylityötä ja pyhätunteja...) koulutus 4 vuotta, töitä saa jo opiskeluaikana.
Yliopistotason ammatteja, töitä joista on huutava pula; puheterapeutti, sosiaalityöntekijä, opettaja, saat töitä jo opiskeluaikana.
Onhan noita. Jotka yltää siis keskiarviopalkoille.
Koodarit saa töitä, taitaa palkka olla parempi kuin sen 3000.
Jos haluat kortistoon, opiskele kulttuurialaa (ei väliä minkä tason tutkinto, kaikki työllistää yhtä huonosti) tai jotain humanistista alaa.
Varma työllistyminen on hoitoalalla (ylipäätään sote-alalla) ja monilla käytännön aloilla, kuten raksa, pelti, asennukset, sähkö, putki, ilmastointi... ravintola-ala työllistää tällä hetkellä myös (mutta viime mainittu on näistä kaikista huonopalkkaisin, jätä suosiolla pois)
Sote-ala työllistää myös yrittämisen kautta. Hanki sosiaalipuolen ylempi tutkinto ja perusta sosiaalipuolen laitos, päiväkoti, vanhustenpalvelut tai perhekoti; kunta on varma asiakas.
"Perusta sosiaalipuolen laitos":D
Kuule teeppä parit laskelmat miten tarjoat laadukasta hoitoa pienenä yksityisenä ja maksat kaikki yleiskustannukset, palkkakulut sivukuluineen, rakennukset ja sähkölaskut ja vielä kilpailet isojen jättien kanssa todetaksesi että et voittanut kilpailutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko miettinyt muuttamista vähän kauemmaksi Hesan keskustasta, jolloin vuokrataso huomattavasti alempi. Esim. itse asun Lohjalla ja käyn Helsingissä töissä, vajaa tunti bussilla.
Paljon sulla menee bussilippuihin kuukaudessa? Itseänikin kiinnostaa muutto kauemmaksi halvemman asumisen perässä. Muuttaminen vaan maksaa sekin ja jos bussimatkat vielä jatkossa vie suuren osan erotuksesta niin mietin kannattaako se lopulta.
Noin 230 euroa.
Kuinka paljon halvempi vuokra siellä on verrattuna Helsingin johonkin lähiöön? Meinaan että jos siellä lohjalla vuokra on vaikka 650 euroa ja helsingin lähiössä 950 euroa esim 50 neliöisestä kaksiosta niin tuo työmatkojen takia 2h pidempi työpäivä ja vain reilu 50 euron säästö ei kyllä kannata. Eikä se muuttaminenkaan ilmaista ole.
Ja jonkun ärsyttävän ja fyysisesti rasittavan pskatyön päälle kantsii istua kaksi tuntia bussissa.
Niin, kuulostaa aika paskalta.
Mutta Suomi on siitä hyvä paikka kaltaisellesi, että halutessasi voit kouluttautua ja täten päästä parempi palkkaiseen työpaikkaan.
Siis jos haluat muuttaa nykyistä elintasoasi.
Suomi on paljon muutakin kuin pääkaupunki. Hesaan pääsee sitten käymään, kun tarvitsee.
Voihan sitä vaihtelun vuoksi muuttaa myös, vaikka toiseen E.U.maahan.
Toki se ammatti on hyvä olla sellainen, joka kiinnostaa muuallakin työnantajia.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi helvetissä niitä Hekan asuntoja pantataan ap:n kaltaisilta. Luulisi että juuri hänen kaltaisiinsa pitäisi sijoittaa. Siinä hyötyisi molemmat: ap:lle jäisi enemmän rahaa käyttöön matalan vuokran ansiosta ja Heka saisi työssäkäyvän kunnollisen ihmisen asuntoonsa. Mutta ei. Nämä asunnot annetaan muille, en tiedä millä perusteella.
No onhan tänne roudattu ihmisiä kymmeniä tuhansia, niille pitää olla keskeisiltä paikoilta asunnot.
Ehkä 1% heistä työllistyy, joten kovin kannattavaksi tuota ei voi sanoa.
Nämä säästä 50€/kk vinkit on melko turhia sen kannalta jos haluaisi pysyvästi taloudellista tilannettaan parantaa. Saat vuodessa 600€ ja kymmenessä 6000€. Jos ei tule mitään äkillistä rahan tarvetta. Jos puskuria, tai varallisuutta, haluaa kasvataa niin siihen tarvitsee sen verran riittävästi tuloja että vuodessa saa jokusen tonnin kasaan. Silloin puskuri ei hupene yllättäviin kodinkoneiden rikkoutumisiin tai sairasteluun.
Itse olen lähtöisin melko heikoista lähtökohdista eikä mitään perintöjä yms ole tullut mutta olen täysin tietoisesti kouluttautunut alalle missä palkka on ok ja mahdollisuuksia etenemiseen on, etsinyt aina parempi palkkaista työtä, järjestänyt asumisek edullisesti, käyttänyt rahaa niukasti, säätänyt ja sijoittanut yli 20 vuotta ensimmäisistä palkoista lähtien. Nyt on pesämunaa ja mahdollisuus elää niin ettei tarvitse joka penniä laskea. Onnea on toki varmaan ollut matkassa, kuitenkin isolta osalta hyvin tietoisia valintoja ja uhrauksia sen suhteen että elämä olisi taloudellisesti helpompaa jossain vaiheessa. En esim. unelma-ammattiin koskaan lähtenyt koska palkkataso on heikko enkä ole asunut siellä missä haluan vaan siellä missä on edullisempaa. Tiedä sitten onko se ollut sen arvoista.
Piti nyt ihan tarkistaa Helsingin vuokratasoa ja kyllä
600-700 eurolla näyttää saavan yksiön esim Kalliosta tai Etelä-Haagasta. Miksi ap ei voisi muuttaa tällaiseen? Jos brutto 2000 (oletan että brutto koska nettona tuo ei olisi edes mikään huono palkka) niin nettona saa varmaan jonkun 1600. Kyllä kai siitä nyt jotain jää vuosien saatossa säästöönkin. Ja kyllä tuosta palkasta pitäisi pystyä ostamaan ne puhelimet, pesukoneet ja tietokoneet ettei tarvitsisi perintöä odottaa. Ei tietenkään kaikkia samassa kuussa, mutta pikkuhiljaa säästäen. Varsinkin, jos ei ole lapsia tai autoa.